Pleier dere stroppe fast på ferje?
Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?
Stropp/ikke stropp.
Når man ser på videoen til tagesk så står sykkelen, ser ut som en BMw gs-et eller annet, og gynger på fjæringen. Situasjonen i video er helt klart (sett i ettertid) en stroppekndidat.
Men det er ikke alle sykler som gynger slik på fjæringen. Min K1300GT feks oppfører seg annerledes når den står på sidestøtta enn det vi ser på video. Skal ganske mye til før den begynner å gynge, om det i det hele tatt lar seg gjøre.
Så valget er uikt for ulike sykkeltyper, og en vet vel sev hva som egner seg best for egen sykkel.
Om man aldri har hatt sykkel på ferge før ville jeg anbefale at man har en stropp eller to med for sikkerhets skyld.
Siden bygger man opp erfaring med hva hver enkelt sykkel kan akseptere av gynging.
Mine erfaringer med ferger på Vestlandet samsvarer med hva Lordshaft skriver. Men jeg har stroppet sykkelen andre steder hvor jeg har ansett stropping som fornuftig.
Når man ser på videoen til tagesk så står sykkelen, ser ut som en BMw gs-et eller annet, og gynger på fjæringen. Situasjonen i video er helt klart (sett i ettertid) en stroppekndidat.
Men det er ikke alle sykler som gynger slik på fjæringen. Min K1300GT feks oppfører seg annerledes når den står på sidestøtta enn det vi ser på video. Skal ganske mye til før den begynner å gynge, om det i det hele tatt lar seg gjøre.
Så valget er uikt for ulike sykkeltyper, og en vet vel sev hva som egner seg best for egen sykkel.
Om man aldri har hatt sykkel på ferge før ville jeg anbefale at man har en stropp eller to med for sikkerhets skyld.
Siden bygger man opp erfaring med hva hver enkelt sykkel kan akseptere av gynging.
Mine erfaringer med ferger på Vestlandet samsvarer med hva Lordshaft skriver. Men jeg har stroppet sykkelen andre steder hvor jeg har ansett stropping som fornuftig.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?
Javell? Kan du ikke være så elskverdig at du forteller meg om hvilke fergestrekninger jeg burde velge og ikke velge?jhn skrev:Du bør nok være uhyre selektiv med valg av fergestrekninger du gir deg i kast med.LordShaft skrev:Jeg ser jo at sykkelen din beveger seg veldig tagesk....Jeg har aldri sett mine sykler vugge så mye på fergene her på vestlandet. Jeg har aldri brukt stropper, kommer heller ikke til å bruke det. Men det er ofte jeg sitter på sykkelen for å være sikker.
Nå skal det også sies at sykkelen min veier under 200 kilo våt. Så dette også spiller nok inn en del.
Folk får gjøre som de vilJeg føler ikke at jeg tar noe sjangser med å la sykkelen stå uten stropper.

Jeg bor i Bergen, har familie i Ålesund og Stavanger. Er ofte på farten, tar ferge lang mere enn gjennomsnittet. Det har ALDRI sålangt vært behov for å stroppe sykkelen sin. Men det er nok helt sikkert folk her inne som vet bedre enn meg.
OM det er en trygghet i å stroppe, helt klart. Går ikke an å diskutere det

- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?
Nå er det vel ikke spørsmål om hvem som vet best eller ikke, men hvilke erfaringer hver og en har. Hvis du ikke har sett behovet med å stroppe, så sier jeg at du har vært ekstremt heldig med været de gangene du har tatt ferge med sykkelen som fremkomstmiddel.LordShaft skrev:Javell? Kan du ikke være så elskverdig at du forteller meg om hvilke fergestrekninger jeg burde velge og ikke velge?jhn skrev:Du bør nok være uhyre selektiv med valg av fergestrekninger du gir deg i kast med.LordShaft skrev:Jeg ser jo at sykkelen din beveger seg veldig tagesk....Jeg har aldri sett mine sykler vugge så mye på fergene her på vestlandet. Jeg har aldri brukt stropper, kommer heller ikke til å bruke det. Men det er ofte jeg sitter på sykkelen for å være sikker.
Nå skal det også sies at sykkelen min veier under 200 kilo våt. Så dette også spiller nok inn en del.
Folk får gjøre som de vilJeg føler ikke at jeg tar noe sjangser med å la sykkelen stå uten stropper.
![]()
Jeg bor i Bergen, har familie i Ålesund og Stavanger. Er ofte på farten, tar ferge lang mere enn gjennomsnittet. Det har ALDRI sålangt vært behov for å stroppe sykkelen sin. Men det er nok helt sikkert folk her inne som vet bedre enn meg.
OM det er en trygghet i å stroppe, helt klart. Går ikke an å diskutere det
Og det er ikke slik at jeg stropper sykkelen hver gang, men på enkelte fergestrekninger gjør jeg det konsekvent, med en stropp for å presse sykkelen godt ned på sidestøtten. Dette gjelder fergestrekninger som går over åpne havstrekninger og grunnen er at det ikke er lov å oppholde seg på bildekk under overfarten. Du får ikke lov til å sitte på sykkelen for å passe på. Så snart fergen avgår, har du ingen kontroll og da må du ta dine forholdsregler.
Disse finnes det mange av i nord, og den verste strekningen er fra Bodø til Moskenes i Lofoten. Der bruker jeg tre stropper... av erfaring :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Alas
- Innlegg: 128
- Registrert: 01 apr 2013, 17:04
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
- Bosted: Bergen
Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?
Hvis en ikke får være i nærheten og passe på så stropper jeg, eller det er en lang overfart slik at det er kjekkere å sitte i kafeen, da skal det være rimelig rolig før jeg ikke stropper.
Husker jeg tok fergen fra Arsvågen til Mortavika, da med de gamle fergene, det så helt rolig ut ved fergeleiet, men mannskapet bad oss stroppe, idet vi rundet ut i fjorden gynget det rimelig godt og jeg var glad de gav beskjed om å stroppe.
Kiling har jeg aldri gjort, men jeg ser jo nytten med det og.
Husker jeg tok fergen fra Arsvågen til Mortavika, da med de gamle fergene, det så helt rolig ut ved fergeleiet, men mannskapet bad oss stroppe, idet vi rundet ut i fjorden gynget det rimelig godt og jeg var glad de gav beskjed om å stroppe.
Kiling har jeg aldri gjort, men jeg ser jo nytten med det og.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?
Neei ......hvilkeLordShaft skrev:Javell? Kan du ikke være så elskverdig at du forteller meg om hvilke fergestrekninger jeg burde velge og ikke velge?jhn skrev:Du bør nok være uhyre selektiv med valg av fergestrekninger du gir deg i kast med.LordShaft skrev:Jeg ser jo at sykkelen din beveger seg veldig tagesk....Jeg har aldri sett mine sykler vugge så mye på fergene her på vestlandet. Jeg har aldri brukt stropper, kommer heller ikke til å bruke det. Men det er ofte jeg sitter på sykkelen for å være sikker.
Nå skal det også sies at sykkelen min veier under 200 kilo våt. Så dette også spiller nok inn en del.
Folk får gjøre som de vilJeg føler ikke at jeg tar noe sjangser med å la sykkelen stå uten stropper.
![]()
Jeg bor i Bergen, har familie i Ålesund og Stavanger. Er ofte på farten, tar ferge lang mere enn gjennomsnittet. Det har ALDRI sålangt vært behov for å stroppe sykkelen sin. Men det er nok helt sikkert folk her inne som vet bedre enn meg.
OM det er en trygghet i å stroppe, helt klart. Går ikke an å diskutere det

Jeg har ikke reist med ferge på vestlandet, og vet lite om forholdene der, men antar du har vært heldig med været ... det e jo positivt
- tor2502
- Innlegg: 545
- Registrert: 19 mar 2013, 00:23
- Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
- Bosted: Holmestrand
Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?
Stropper hver gang, 5 min. extra jobb kan spare deg for 20 lapper on uhellet skulle være ute.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?
Har selv ikke reist med ferje ennå, men ser for meg at dersom jeg skal reise med Bastøyferja (siden den er nærmest) en sommerdag, er det ikke så veldig farlig med å stroppe fast. Hvis jeg derimot skal ta danskebåten eller krysse Vestfjorden blir det garantert stropper. I mellom her finnes det selvsagt et "hav" av ferjer og muligheter..



[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?
Når vi alikevel er inne på emnet om ferjer, hvordan er køkulturen her da?
Stiller dere opp bakerst tilsammen med resten av bilene eller kjører dere pent forbi og stiller dere fremst?
Tilhører selv den siste kategorien, iallefall lokalt...
Sent from my HTC Vision using Tapatalk 2
Stiller dere opp bakerst tilsammen med resten av bilene eller kjører dere pent forbi og stiller dere fremst?
Tilhører selv den siste kategorien, iallefall lokalt...
Sent from my HTC Vision using Tapatalk 2
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?
Jeg kjører alltid frem å plasserer meg fremme.gorbys skrev:Når vi alikevel er inne på emnet om ferjer, hvordan er køkulturen her da?
Stiller dere opp bakerst tilsammen med resten av bilene eller kjører dere pent forbi og stiller dere fremst?
Tilhører selv den siste kategorien, iallefall lokalt...
Sent from my HTC Vision using Tapatalk 2
Det er mer plassbesparende å plassere sykler framme og til sidene, enn at en skal stå å ta opp en bilplass

- bjornen
- Innlegg: 245
- Registrert: 01 sep 2012, 19:17
- Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
- Bosted: Drammen
Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?
For noen år siden ble jeg faktisk bedt om å stroppe fast på Bastøyferga, en fin sommerdag i juli.SuperMorten skrev:Har selv ikke reist med ferje ennå, men ser for meg at dersom jeg skal reise med Bastøyferja (siden den er nærmest) en sommerdag, er det ikke så veldig farlig med å stroppe fast. Hvis jeg derimot skal ta danskebåten eller krysse Vestfjorden blir det garantert stropper. I mellom her finnes det selvsagt et "hav" av ferjer og muligheter..![]()
de kan rulle når de klapper i kaia
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?
Nix køståing - kjører helt foran i køen og kjører om bord først. Da skjer ett av to ting:gorbys skrev:Når vi alikevel er inne på emnet om ferjer, hvordan er køkulturen her da?
Stiller dere opp bakerst tilsammen med resten av bilene eller kjører dere pent forbi og stiller dere fremst?
Tilhører selv den siste kategorien, iallefall lokalt...
Sent from my HTC Vision using Tapatalk 2
- blir anvist plass helt fremst (hvis det er god plass / alle kommer med)
- blir anvist plass fremme på babord/styrbord side (hvor det likevel ikke er plass til en bil)
Tar altså egentlig aldri plassen fra en bil, og har (ennå) ikke følt meg uglesett i fergekøen...
Uansett - blir alltid med - har aldri stått igjen

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?
Eller så var det en av disse "Wannabe-smartassene". Det har visstnok vært til tider veldig dårlig miljø om bord, og dårlig stemning, og tipper at en del av de har behov for rett og slett å markere seg..bjornen skrev:For noen år siden ble jeg faktisk bedt om å stroppe fast på Bastøyferga, en fin sommerdag i juli.SuperMorten skrev:Har selv ikke reist med ferje ennå, men ser for meg at dersom jeg skal reise med Bastøyferja (siden den er nærmest) en sommerdag, er det ikke så veldig farlig med å stroppe fast. Hvis jeg derimot skal ta danskebåten eller krysse Vestfjorden blir det garantert stropper. I mellom her finnes det selvsagt et "hav" av ferjer og muligheter..![]()
de kan rulle når de klapper i kaia

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?
Som jeg skulle skrevet det selv!E-strom skrev:Nix køståing - kjører helt foran i køen og kjører om bord først. Da skjer ett av to ting:gorbys skrev:Når vi alikevel er inne på emnet om ferjer, hvordan er køkulturen her da?
Stiller dere opp bakerst tilsammen med resten av bilene eller kjører dere pent forbi og stiller dere fremst?
Tilhører selv den siste kategorien, iallefall lokalt...
Sent from my HTC Vision using Tapatalk 2
- blir anvist plass helt fremst (hvis det er god plass / alle kommer med)
- blir anvist plass fremme på babord/styrbord side (hvor det likevel ikke er plass til en bil)
Tar altså egentlig aldri plassen fra en bil, og har (ennå) ikke følt meg uglesett i fergekøen...
Uansett - blir alltid med - har aldri stått igjen

Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?
Generelt så er det ingen som klager på at man kjører fremst, men har i enkelte tilfeller blitt bedt om å kjøre tilbake til min plass i køen. Dette skjer hvis det er mange mc-er i køen og smutthullene på bildekket ikke er nok til alle syklene.
Til Norgestreffet i fjor i Lofoten var dette praksisen fra Bodø til Moskenes.
Til Norgestreffet i fjor i Lofoten var dette praksisen fra Bodø til Moskenes.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?
Jeg ser den at noen sikkert vil reagere om det kommer haglende 20 sykler.DrGreve skrev:Generelt så er det ingen som klager på at man kjører fremst, men har i enkelte tilfeller blitt bedt om å kjøre tilbake til min plass i køen. Dette skjer hvis det er mange mc-er i køen og smutthullene på bildekket ikke er nok til alle syklene.
Til Norgestreffet i fjor i Lofoten var dette praksisen fra Bodø til Moskenes.
Vet ikke hvor mange det skal være i følge før det blir naturlig å stille seg i normal kø?
Noen som har noen meninger på det?
Sendt med Note2
-
- Innlegg: 21
- Registrert: 17 jun 2013, 10:35
- Motorsykkelen din: Yamaha FJR
Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?
Jeg har ikke noen slags fagkunnskap om stropp- og surring av motorsykler om bord på ferger, men jeg vil gjerne forkynne min erfaring med henblikk på temaet. Jeg kan vel bære navnet «storkunde» på et assortert utvalg av ferge- og fergestrekninger. Både på to og fire hjul. Ikke at det gjør meg noe bedre til å vurdere om man skal eller ikke skal stroppe sykkelen i en gitt situasjon.
Det er opplagt for meg og alltid stroppe motorsykkelen. Unntaket er hvis fergeturen er godt innaskjærs, fergestrekningen kort og at man kan oppholde seg på dekk. Da står eller oppholder jeg meg nært motorsykkelen. Ellers stropper jeg bortimot alltid.
En ferie- og eller søkklastet motorsykkel er det nærmest selvfølgelig å parkere i førstegir og stroppe ned mot sidestøtten. Den blir som andre her har nevnt, topptung. Men den får også noe fjæringsvikt og dermed blir parkeringsvinkelen en smule brattere enn normalt. Står den da parkert uten stropp så er det faktisk nok at man møter er motgående båt som produserer nok bølger til at juvelen din pendler over og slår seg avskyelig mye. (sic!!)
Noen (få) ganger har jeg sett fortørna motorsyklister funnet motorsykkelen i en blodpøl på fergedekket.
Personlig har jeg med meg egen stropp (selvinnrullende, tar liten plass) som jeg bruker, og jeg bruker den besluttsomt. Ikke snakk om at jeg hører på ekspertisen (les; fergemannskapene). Jeg får heller leve med at noen få av ekspertisen ser på meg som en kylling som må frem med stroppa, det selv en godværsdag. Langt de fleste av de erfarne fergemannskapene bemerker at det nok er gunstig å stroppe motorsykkelen.
For noen få uker siden var det en jente som ikke stroppa motorsykkelen sin på en fergestrekning på min hjem kant. I samråd med et noe uerfaren fergemannskap ble hennes motorsykkel ikke stroppet.
Jo da, det stemmer…. motorsykkelen la seg over og krasjet i dekket. Forholdet ble visstnok at selskapet måtte dekke skadeomfanget. Heldigvis for henne.
To anbefalinger som jeg også vil tilføye i denne forbindelsen.
Den første anbefalingen;
Helst ikke sitt to på en feriepakket motorsykkel når ferga skal legge til.
Ikke ofte, men av og til så kan møtet med fergekaien bli litt voldelig og da kan man fort ta telling hvis man sitter to på en ellers pålesset motorsykkel. Dessverre har jeg erfart det. Min kone entret bakpå motorsykkelen samstundes med at ferga rauset i kaien. Vi entret horisontalen både kona, jeg og motorsykkelen. . Motorsykkelen ble kastet over helt brått. Det gikk faktisk greit med både meg og motorsykkel, men kona fikk en litt stygg skade i hånden. Hånden kom på en eller annen måte i klem i møtet med fergedekket. Ingen varig skade på henne, men nok til at vi tar forbehold. Noen få skrubbsår på sykkelen dog, men det var helt til å leve med.
Min andre anbefaling;
Helst ikke stropp sykkelen over salen uten godt med underlag mellom sal og stropp. På en overfart over Østersjøen ble jeg vitne til en herre som fikk salen sin skåret opp av stroppa. Det var sjøgang nok til at motorsykkelen har fått beveget seg og jaget under stroppa, faktisk tilstrekkelig til at stroppa har gnaget seg gjennom sal trekket. Det er mange år siden, men jeg husker enda hvor hissig og utilfreds han var med fergemannskapet. Mest ergerlig var han nok på seg selv.
Det er opplagt for meg og alltid stroppe motorsykkelen. Unntaket er hvis fergeturen er godt innaskjærs, fergestrekningen kort og at man kan oppholde seg på dekk. Da står eller oppholder jeg meg nært motorsykkelen. Ellers stropper jeg bortimot alltid.
En ferie- og eller søkklastet motorsykkel er det nærmest selvfølgelig å parkere i førstegir og stroppe ned mot sidestøtten. Den blir som andre her har nevnt, topptung. Men den får også noe fjæringsvikt og dermed blir parkeringsvinkelen en smule brattere enn normalt. Står den da parkert uten stropp så er det faktisk nok at man møter er motgående båt som produserer nok bølger til at juvelen din pendler over og slår seg avskyelig mye. (sic!!)
Noen (få) ganger har jeg sett fortørna motorsyklister funnet motorsykkelen i en blodpøl på fergedekket.
Personlig har jeg med meg egen stropp (selvinnrullende, tar liten plass) som jeg bruker, og jeg bruker den besluttsomt. Ikke snakk om at jeg hører på ekspertisen (les; fergemannskapene). Jeg får heller leve med at noen få av ekspertisen ser på meg som en kylling som må frem med stroppa, det selv en godværsdag. Langt de fleste av de erfarne fergemannskapene bemerker at det nok er gunstig å stroppe motorsykkelen.
For noen få uker siden var det en jente som ikke stroppa motorsykkelen sin på en fergestrekning på min hjem kant. I samråd med et noe uerfaren fergemannskap ble hennes motorsykkel ikke stroppet.
Jo da, det stemmer…. motorsykkelen la seg over og krasjet i dekket. Forholdet ble visstnok at selskapet måtte dekke skadeomfanget. Heldigvis for henne.
To anbefalinger som jeg også vil tilføye i denne forbindelsen.
Den første anbefalingen;
Helst ikke sitt to på en feriepakket motorsykkel når ferga skal legge til.
Ikke ofte, men av og til så kan møtet med fergekaien bli litt voldelig og da kan man fort ta telling hvis man sitter to på en ellers pålesset motorsykkel. Dessverre har jeg erfart det. Min kone entret bakpå motorsykkelen samstundes med at ferga rauset i kaien. Vi entret horisontalen både kona, jeg og motorsykkelen. . Motorsykkelen ble kastet over helt brått. Det gikk faktisk greit med både meg og motorsykkel, men kona fikk en litt stygg skade i hånden. Hånden kom på en eller annen måte i klem i møtet med fergedekket. Ingen varig skade på henne, men nok til at vi tar forbehold. Noen få skrubbsår på sykkelen dog, men det var helt til å leve med.
Min andre anbefaling;
Helst ikke stropp sykkelen over salen uten godt med underlag mellom sal og stropp. På en overfart over Østersjøen ble jeg vitne til en herre som fikk salen sin skåret opp av stroppa. Det var sjøgang nok til at motorsykkelen har fått beveget seg og jaget under stroppa, faktisk tilstrekkelig til at stroppa har gnaget seg gjennom sal trekket. Det er mange år siden, men jeg husker enda hvor hissig og utilfreds han var med fergemannskapet. Mest ergerlig var han nok på seg selv.
Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?
Lærer vel dette første gang og har en ekstra lommebok med litt penger og kanskje kort veldig nær når man skal på ferjetur og kanskje andre turer også.....Elolz skrev:Litt offtopic kanskje, men lurer på hva som egentlig er vanlig praksis for betaling på ferger?
Tok 3 ferger når jeg skulle hjem fra Kristiansand, på en av disse (Mortavika-Årsvågen) hadde de en bomstasjon for betaling like før fergekøen.. Dette er jo utrolig lite gjennomtenkt med tanke på motorsyklister som da må av med hansker, rote inni jakken for å finne lommeboken, og så på med hansker osv med kø bak segFor ikke å tenke på de som har lommeboken pakket ned eller i en sekk.
På de 2 andre fergene gikk de rundt og tok betaling ombord. Dette eller å gå rundt til biler/mc på fergekaien for å ta betaling er jo mye bedre.
Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?
Bruker å ha kontanter eller kort i en lomme på tankveska, således trenger jeg ikke ta av hanskene heller.Duville skrev:Lærer vel dette første gang og har en ekstra lommebok med litt penger og kanskje kort veldig nær når man skal på ferjetur og kanskje andre turer også.....Elolz skrev:Litt offtopic kanskje, men lurer på hva som egentlig er vanlig praksis for betaling på ferger?
Tok 3 ferger når jeg skulle hjem fra Kristiansand, på en av disse (Mortavika-Årsvågen) hadde de en bomstasjon for betaling like før fergekøen.. Dette er jo utrolig lite gjennomtenkt med tanke på motorsyklister som da må av med hansker, rote inni jakken for å finne lommeboken, og så på med hansker osv med kø bak segFor ikke å tenke på de som har lommeboken pakket ned eller i en sekk.
På de 2 andre fergene gikk de rundt og tok betaling ombord. Dette eller å gå rundt til biler/mc på fergekaien for å ta betaling er jo mye bedre.
Er vi flere som kjører sammen bruker første mann å betale for alle.
Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?
På Mortavika-Arsvågen pleier jeg å bli vinket forbi slik at jeg betaler ombord på ferjen. Noen ganger har jeg spurt om jeg kan og det har alltid gått greit.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- RoJo
- Innlegg: 217
- Registrert: 18 okt 2009, 22:46
- Motorsykkelen din: Yamha TDM 850 2000, Yamha FZS 1000 2001
- Bosted: Stord
Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?
På de 2 store strekkene Mortavika Arsvågen og Sandvikvåg Haljem er det ikke tid nok til å kunne selge biletter til alle under overfarten, en annen ting er at det ofte var folk som prøvte å reise uten å betale med det til følge at antall solgte biletter ikke stemte med antall kjøretøy og da måtte alle vise bilett ved ilandkjøring, dette tar naturligvis en masse tid som fergeselskapet ikke har, beregnet tid for lossing / lasting er ca 8 min. etter det jeg kan huske. Derfor selges biletter før en kjører inn på venteområdet. På småstrekkene kjøper en normalt bilett på kaien eller under overfart i denne delen av Vestlandet. Motorsykler er en marginal trafikant for selskapene som ikke kan ta spesielle hensyn til, det er nok vi som må tilpasse oss deres måte å selge biletter på.Duville skrev:Lærer vel dette første gang og har en ekstra lommebok med litt penger og kanskje kort veldig nær når man skal på ferjetur og kanskje andre turer også.....Elolz skrev:Litt offtopic kanskje, men lurer på hva som egentlig er vanlig praksis for betaling på ferger?
Tok 3 ferger når jeg skulle hjem fra Kristiansand, på en av disse (Mortavika-Årsvågen) hadde de en bomstasjon for betaling like før fergekøen.. Dette er jo utrolig lite gjennomtenkt med tanke på motorsyklister som da må av med hansker, rote inni jakken for å finne lommeboken, og så på med hansker osv med kø bak segFor ikke å tenke på de som har lommeboken pakket ned eller i en sekk.
På de 2 andre fergene gikk de rundt og tok betaling ombord. Dette eller å gå rundt til biler/mc på fergekaien for å ta betaling er jo mye bedre.
Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?
RoJo skrev:På de 2 store strekkene Mortavika Arsvågen og Sandvikvåg Haljem er det ikke tid nok til å kunne selge biletter til alle under overfarten, en annen ting er at det ofte var folk som prøvte å reise uten å betale med det til følge at antall solgte biletter ikke stemte med antall kjøretøy og da måtte alle vise bilett ved ilandkjøring, dette tar naturligvis en masse tid som fergeselskapet ikke har, beregnet tid for lossing / lasting er ca 8 min. etter det jeg kan huske. Derfor selges biletter før en kjører inn på venteområdet. På småstrekkene kjøper en normalt bilett på kaien eller under overfart i denne delen av Vestlandet. Motorsykler er en marginal trafikant for selskapene som ikke kan ta spesielle hensyn til, det er nok vi som må tilpasse oss deres måte å selge biletter på.Duville skrev:Lærer vel dette første gang og har en ekstra lommebok med litt penger og kanskje kort veldig nær når man skal på ferjetur og kanskje andre turer også.....Elolz skrev:Litt offtopic kanskje, men lurer på hva som egentlig er vanlig praksis for betaling på ferger?
Tok 3 ferger når jeg skulle hjem fra Kristiansand, på en av disse (Mortavika-Årsvågen) hadde de en bomstasjon for betaling like før fergekøen.. Dette er jo utrolig lite gjennomtenkt med tanke på motorsyklister som da må av med hansker, rote inni jakken for å finne lommeboken, og så på med hansker osv med kø bak segFor ikke å tenke på de som har lommeboken pakket ned eller i en sekk.
På de 2 andre fergene gikk de rundt og tok betaling ombord. Dette eller å gå rundt til biler/mc på fergekaien for å ta betaling er jo mye bedre.
Jeg har pendlet Lista til Mongstad siden Mars og vanligvis på Mortavika-Arsvågen og Sandvikvåg-Haljem betaler jeg på ferjen. Blir somregen vinket forbi, men er det ikke kø og ferja ikke ligger til kai så betaler jeg i bua i innkjøringen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- RoJo
- Innlegg: 217
- Registrert: 18 okt 2009, 22:46
- Motorsykkelen din: Yamha TDM 850 2000, Yamha FZS 1000 2001
- Bosted: Stord
Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?
Du må ha et ærlig ansiktJohnnyTh skrev:RoJo skrev:På de 2 store strekkene Mortavika Arsvågen og Sandvikvåg Haljem er det ikke tid nok til å kunne selge biletter til alle under overfarten, en annen ting er at det ofte var folk som prøvte å reise uten å betale med det til følge at antall solgte biletter ikke stemte med antall kjøretøy og da måtte alle vise bilett ved ilandkjøring, dette tar naturligvis en masse tid som fergeselskapet ikke har, beregnet tid for lossing / lasting er ca 8 min. etter det jeg kan huske. Derfor selges biletter før en kjører inn på venteområdet. På småstrekkene kjøper en normalt bilett på kaien eller under overfart i denne delen av Vestlandet. Motorsykler er en marginal trafikant for selskapene som ikke kan ta spesielle hensyn til, det er nok vi som må tilpasse oss deres måte å selge biletter på.Duville skrev:Lærer vel dette første gang og har en ekstra lommebok med litt penger og kanskje kort veldig nær når man skal på ferjetur og kanskje andre turer også.....Elolz skrev:Litt offtopic kanskje, men lurer på hva som egentlig er vanlig praksis for betaling på ferger?
Tok 3 ferger når jeg skulle hjem fra Kristiansand, på en av disse (Mortavika-Årsvågen) hadde de en bomstasjon for betaling like før fergekøen.. Dette er jo utrolig lite gjennomtenkt med tanke på motorsyklister som da må av med hansker, rote inni jakken for å finne lommeboken, og så på med hansker osv med kø bak segFor ikke å tenke på de som har lommeboken pakket ned eller i en sekk.
På de 2 andre fergene gikk de rundt og tok betaling ombord. Dette eller å gå rundt til biler/mc på fergekaien for å ta betaling er jo mye bedre.
Jeg har pendlet Lista til Mongstad siden Mars og vanligvis på Mortavika-Arsvågen og Sandvikvåg-Haljem betaler jeg på ferjen. Blir somregen vinket forbi, men er det ikke kø og ferja ikke ligger til kai så betaler jeg i bua i innkjøringen.

Kanskje har problemet med unnaluring avtatt og at de dermed har slappet litt av på dette, men Fjord1 var lenge nokså firkantet ang. dette med å betale ombord og de fikk også en del kritikk for dette og det kan ha hjulpet.
Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?
Ærlig ansikt? .... Skeptisk. Men mulig det er lettere å ha kontrollen på mc siden det skjeldent er mer en 2-3 stk medRoJo skrev:Du må ha et ærlig ansiktJohnnyTh skrev:RoJo skrev:På de 2 store strekkene Mortavika Arsvågen og Sandvikvåg Haljem er det ikke tid nok til å kunne selge biletter til alle under overfarten, en annen ting er at det ofte var folk som prøvte å reise uten å betale med det til følge at antall solgte biletter ikke stemte med antall kjøretøy og da måtte alle vise bilett ved ilandkjøring, dette tar naturligvis en masse tid som fergeselskapet ikke har, beregnet tid for lossing / lasting er ca 8 min. etter det jeg kan huske. Derfor selges biletter før en kjører inn på venteområdet. På småstrekkene kjøper en normalt bilett på kaien eller under overfart i denne delen av Vestlandet. Motorsykler er en marginal trafikant for selskapene som ikke kan ta spesielle hensyn til, det er nok vi som må tilpasse oss deres måte å selge biletter på.Duville skrev:Lærer vel dette første gang og har en ekstra lommebok med litt penger og kanskje kort veldig nær når man skal på ferjetur og kanskje andre turer også.....Elolz skrev:Litt offtopic kanskje, men lurer på hva som egentlig er vanlig praksis for betaling på ferger?
Tok 3 ferger når jeg skulle hjem fra Kristiansand, på en av disse (Mortavika-Årsvågen) hadde de en bomstasjon for betaling like før fergekøen.. Dette er jo utrolig lite gjennomtenkt med tanke på motorsyklister som da må av med hansker, rote inni jakken for å finne lommeboken, og så på med hansker osv med kø bak segFor ikke å tenke på de som har lommeboken pakket ned eller i en sekk.
På de 2 andre fergene gikk de rundt og tok betaling ombord. Dette eller å gå rundt til biler/mc på fergekaien for å ta betaling er jo mye bedre.
Jeg har pendlet Lista til Mongstad siden Mars og vanligvis på Mortavika-Arsvågen og Sandvikvåg-Haljem betaler jeg på ferjen. Blir somregen vinket forbi, men er det ikke kø og ferja ikke ligger til kai så betaler jeg i bua i innkjøringen.![]()
Kanskje har problemet med unnaluring avtatt og at de dermed har slappet litt av på dette, men Fjord1 var lenge nokså firkantet ang. dette med å betale ombord og de fikk også en del kritikk for dette og det kan ha hjulpet.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?
Har litt med sykkeltype å gjøre også.
Hadde en Transalp som gikk i bakken med vesker og toppboks, ikke noe skader eller riper i det hele tatt.
Men med eks. med Ducatien min hadde det fort kostet 20.000-30.000 kr.
Hadde aldri gamblet på å ikke stroppe uansett hvor lang turen er, som nevnt tidligere hender det at ferger er litt bråe når de legger til, og det har vært tilfeller av fulle fergemannskap en del ganger her til lands også
Hadde en Transalp som gikk i bakken med vesker og toppboks, ikke noe skader eller riper i det hele tatt.
Men med eks. med Ducatien min hadde det fort kostet 20.000-30.000 kr.
Hadde aldri gamblet på å ikke stroppe uansett hvor lang turen er, som nevnt tidligere hender det at ferger er litt bråe når de legger til, og det har vært tilfeller av fulle fergemannskap en del ganger her til lands også

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?
Gjør nu bare ikke tabben som tidligere redaktør i Bike gjorde, ei stropp over biken, ikke fast i biken, den velta.
Bruk ei stropp, den fester du i ramma på andre siden, dvs høyre side, dra denne over salen og ned i gulvet på venstre side. Skal du laaaangt med ferge, bruker du ei over på samme måten, bare andre veien, men ikke like stram. Klosser f/b bakhjulet, og ei skistropp på forbremsa. Biken i første gir og uten slakk forover.
Bruk ei stropp, den fester du i ramma på andre siden, dvs høyre side, dra denne over salen og ned i gulvet på venstre side. Skal du laaaangt med ferge, bruker du ei over på samme måten, bare andre veien, men ikke like stram. Klosser f/b bakhjulet, og ei skistropp på forbremsa. Biken i første gir og uten slakk forover.