Diskusjoner, analyser og statistikk om MC-ulykker

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av jhn »

RuneMC skrev:Støtter moderatorene, mer hensiktsmessig med diskusjon om ulykker i en egen tråd.

Og er det ikke mer deprimerende hvis "MC-ulykker" blir liggende på topp i forumet hele tiden som følge av spissfindige diskusjoner?
Jeg har ikke noe i mot "mc-ulykker" som sådan ...( :-k det høres litt feil ut) .. jeg bare synes en oppramsing av ulykker har lite for seg hvis det ikke går an å diskutere litt rundt de.
Men om det skal være sånn, så skal ikke jeg lage noe oppstuss av den grunn

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Bosted: Kongsberg

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av Dexter »

Litt "diskusjon" har vi alltid tålt, men det ble litt omfattende denne gangen og da var det mer riktig å la det få sitt eget emne. Så kan man skrive, analysere, argumentere, synse og mene så mye man vil her uten at det tar livet at det andre emnets opprinnelige hensikt.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av Carpa »

Jeg synes dette temaet om statistikker nå ble mer oversiktlig. Det er et stort og omfattende tema så jeg synes det blir helt riktig å legge dette i en egen tråd.

Tilbake til tema.
Ser dere diskuterer hva slags type ulykker som er registrert og ikke registrert men er det ikke først og fremst de som er så alvorlige at de medfører store skader og i verste fall død som er interessante å komme til livs? At man sklir på grusen og skader sykkelen eller skrubber seg opp er jo kjipt men materielle skader og skrubbsår er noe som kan fikses igjen. Det viktigste man kan bruke slike statistikk og analyser til, slik jeg ser det, er at man kan finne måter å forebygge alvorlige skader på.

I mange av de mest alvorlige ulykkene mellom bil og motorsykkel ser det ut til at det er bilisten som har skylda ved f.eks å ikke overholde vikeplikt og/eller å feilbedømme farten og avstanden til motorsykkelen. Ut i fra slike analyser burde man kanskje konkludere med at det bør tas inn noe MC i teorien når man tar førerkort på bil. En del av MC teorien går på dette temaet som omhandler feilbedømming av fart og avstand men det hjelper lite å lære oss det når andre trafikanter ikke lærer dette tenker jeg da :-k
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av RuneMC »

Et annet tankekors - 98% av MC-ulykkene skjer når det er sol og tørt vær, kun 2% når det regner.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av Carpa »

RuneMC skrev:Et annet tankekors - 98% av MC-ulykkene skjer når det er sol og tørt vær, kun 2% når det regner.
Og årsaken til det da? Er det fordi vi ikke kjører så mye når det regner eller fordi vi kjører mer forsiktig, eller kanskje mest en kombinasjon av disse to?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
jodlevann
Innlegg: 99
Registrert: 29 jul 2012, 18:59
Motorsykkelen din: BMW R850R
Bosted: Bærum

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av jodlevann »

Carpa skrev:
RuneMC skrev:Et annet tankekors - 98% av MC-ulykkene skjer når det er sol og tørt vær, kun 2% når det regner.
Og årsaken til det da? Er det fordi vi ikke kjører så mye når det regner eller fordi vi kjører mer forsiktig, eller kanskje mest en kombinasjon av disse to?
. . . og like selvfølgelig er det at på tørr vei gasses det mer, av både bil og MC.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av ojda »

Å fordi ferske motorsyklister og "lånere" trives best på tørt føre.
Falsk trygghet .......
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Bosted: Indre Østfold

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av EasyRider »

RuneMC skrev:Et annet tankekors - 98% av MC-ulykkene skjer når det er sol og tørt vær, kun 2% når det regner.
Er ikke så rart egentlig.

Fleste som har MC har også tilgang til bil. Og helt ærlig, hvor moro er det å kjøre motorsykkel når det sprutregner?
Jeg synes ikke det er moro ihverfall. Hvis det starter å regne når jeg først er ute å kjører så er det greit. Eller når du er på en lengre weekend tur eller feire, så må du jo bare. Men Jeg tar aldri luftetur med MC'n hvis det regner ute. Da gjør jeg noe annet.

Og er rimelig sikker på at når folk først er ute å kjører MC i regnvær er dem rimelig mye mer forsiktig og kjører pent i forhold til å vri litt på rulla når det er tørt og fint ute.

For min egen del kjørte aftenposten når jeg hadde moped, under alle mulige værtyper, sommer som vinter. Og er rimelig vaksinert mot dårlig vær på 2 hjuling.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
jodlevann
Innlegg: 99
Registrert: 29 jul 2012, 18:59
Motorsykkelen din: BMW R850R
Bosted: Bærum

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av jodlevann »

Sant nok.

Ser en bort ifra forutgående diskusjoner om årsak og årsakssammenhenger, statistikk og analyser, så er nok den største årsak til ulykker, å finne mellom setet og styret.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av SuperMorten »

jodlevann skrev:Sant nok.

Ser en bort ifra forutgående diskusjoner om årsak og årsakssammenhenger, statistikk og analyser, så er nok den største årsak til ulykker, å finne mellom setet og styret.
Etter å ha lest den rapporten til SVV, er det vel også min konklusjon. En svært liten prosentdel av ulykkene skyldes feil på utstyr. Det var ikke stor delen som skyldtes veiforhold eller andre trafikanter heller, så uten å ha regnet på det mener jeg, som deg at den største årsaken er det som er under hjelmen.. Med andre ord, så lenge man kjører med vett og forstand, er man ganske trygg :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Bosted: Oslo

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av taco »

Enig, det viktigste er å kjøre med hue, dvs kjøre defensivt! Kjører jeg på vei med mange avkjørsler og sideveier er jeg helt på hugget, og er klar hvis en plutselig spretter ut. Da hjelper det at du har 40-50 km/t enn 70 eller mer..

Tror mange ulykker skyldes for høy fart, lite erfaring og lite tanker om konsekvenser.
Vi er alle glad i å kjøre sykkel, derfor er det bedre å ta det med ro og kunne få kjøre i mange år, enn å havne et visst sted. Det er nå slik jeg tenker til daglig i hvert fall.

De som ha fart og spenning får heller dra på bane, fremfor å utsette seg selv, pårørende og kanskje andre trafikanter for en ny og uønsket livssituasjon.
Jeg kjører hver dag uansett vær, ikke koseturer da, men til jobb. Det syns jeg er nyttig erfaring og derfor bekymrer det meg ikke. De som kjører i regn to ganger i løpet av sesongen vil kanskje oftere få prolemer med å stivne i svingen.

Nei, ut å kjøre uansett vær, men kjør pent venner!
:vs
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av RuneMC »

Ref http://dt.no/nyheter/mc-forer-floy-16-m ... -1.7892540

Her var det mye upresist i artikkelen. Det er stor forskjell på om føreren fløy igjennom lufta i 16m eller om det er dels luftetur pluss skliing og/eller rulling som tilsammen er 16m.
Det finnes forsåvidt matematikk på området:
http://x.vceinc.com/tag/speed-formula/
Med første variant - dvs 16m i lufta - får en 60-75 km/t (ca, litt for mange ukjente variable) i trefftidspunktet, mens andre variant der de 16 meterne er totalsummen av luftetur og sklitur gir en betraktelig lavere hastighet på MC i trefftidspunktet.

Motsatt kommer det an på om det er oppbremsing forut for kollisjon (dvs høy fart men fartsreduksjon i siste øyeblikk). Hvis bil ikke blinket og svingte plutselig kan det forklare null bremsespor. ABS kan også forklare null bremsespor.

Ble vi klokere ? :scratch Nei... ikke uten flere fakta. Nøyaktig høyde til massesenter (ca navlehøyde) for fører. Nøyaktig luftbåren distanse og nøyaktig skli/rulle distanse på fører. Nøyaktig vinkel som han forlot MC med. Så vitnene om bilen blinket forut for svingen eller ei?
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Bosted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av MLeikarnes »

Da jeg ble påkjørt i siden var det null bremsespor...
Fløy rundt 3-4 meter, over panseret på Caravellen og inn i en brøytekant ett par meter til sides for bilen.
Dette var i 50 km/t uten noen som helst forvarsel om at det kom til å si pang... :-k
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av ega16 »

Ble akkurat sluppet en rapport med statistikk over motorsykkel ulykker i USA fra 2011.

http://rideapart.com/2013/05/what-the-l ... le-safety/" onclick="window.open(this.href);return false;
According to the findings 2,449 (49%) of all fatal motorcycle crashes were the result of a bike colliding with another vehicle. Only 6% of deaths in 2011 were due to a bike being hit from behind
More than 42% (1,998) of motorcyclists in 2011 were killed in two vehicle accident and 38% (757) of these were the result of another vehicle turning left in front of the motorcycle that was either going straight, passing or overtaking another vehicle.
However, 22% of riders involved in fatal crashes in 2011 did not have a valid motorcycle license and were 1.4 times more likely than a car driver to have a previous license suspension or revocation.
The really scary part of all these statistics is that 42% of motorcycle riders who died in single vehicle crashes in the U.S. in 2011 had blood alcohol levels (BAC) of 0.8g/dL or higher
Across the U.S. in 2011, Texas had the most motorcycle fatalities with 441 riders killed and 37% of these had 0.8g/Dl BAC readings or higher. Florida was second with 426 riders killed and 34% impaired by drinking and riding and California third with 386 of which 22% of riders who died were under the influence of alcohol.
NHTSA’s figures also show that in 2011 of the 4000 plus motorcycle riders killed on the roads in the U.S. 40% were not wearing a helmet. And based upon all 2011 motorcycle crash information NHTSA estimates that 1,617 lives of riders were saved by wearing a helmet and a further 703 may have survived if they had been wearing a helmet. This data makes no distinction between types of helmets (full or open face).
However, the staggering number in all of NHTSA’s research is that of the 4,323 motorcyclists killed in 2011, 33% (1426) of the riders were under the influence of alcohol. That’s almost 1 in 3 fatal motorcycle accidents attributed to drinking and riding.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av RuneMC »

Ja, skjønner ikke helt at de er så liberale i USA at det er OK å ta en øl samtidig med at man kjører :scratch

Hører ikke sammen i det hele tatt og jeg mener alle som drikker/ruser seg og kjører MC automatisk kvalifiserer seg til Darwin Awards

Men så protesterer de jo selv mot hjelmbruk "over there" : http://darwinawards.com/darwin/darwin2011-03.html
Protesting motorcycle helmet laws, an Onondaga, NY man was participating in a bare-noggin protest ride when he was killed via flipping over the handlebars. The motorcycle accident injured the noggin of Mr. Contos, 55, fatally damaging a brain that was unable to determine the physics of the situation. Moreover, he´d do it again if he could, according to his elder brother
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av ega16 »

Ja :) Det betyr jo at man allerede stiller endel sterkere mot statistikken dersom kjører edru og bruker hjelm.

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Bosted: Bergen

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av Lamberghini »

USA er vel ikke helt sammenlignbart med Norge. Man kan se f.eks. på rnickeymouse-videoene at enkelte førere ikke behersker noe så basalt som kontrastyring - de styrer med kroppsvekten. Her til lands er man det jeg vil kalle en "avansert nybegynner" før man i det hele tatt slipper løs på egenhånd. Problemet er at folk som liker å skumle om motorsykkel gjerne benytter seg av statistikk fra fjerne himmelstrøk.

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av ega16 »

Lamberghini skrev:USA er vel ikke helt sammenlignbart med Norge. Man kan se f.eks. på rnickeymouse-videoene at enkelte førere ikke behersker noe så basalt som kontrastyring - de styrer med kroppsvekten. Her til lands er man det jeg vil kalle en "avansert nybegynner" før man i det hele tatt slipper løs på egenhånd. Problemet er at folk som liker å skumle om motorsykkel gjerne benytter seg av statistikk fra fjerne himmelstrøk.
Nei det er det nok ikke, men likevel interessant å se statistiken. Ja, omtrent tilsvarende det stoffet vi må igjennom før vi i det hele tatt kan begynne å kjøre opp er det som kalles motorcycle safety foundation course i USA og er helt frivillig som man tar etter at man har lappen.

Vagabond60
Innlegg: 95
Registrert: 09 okt 2010, 08:24
Motorsykkelen din: BMW K 1600 GTL

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av Vagabond60 »

Statistikk er som lyktestolper, gode å lene seg til, men opplyser et begrenset område !

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av SuperMorten »

Lamberghini skrev:USA er vel ikke helt sammenlignbart med Norge.
Husk at vi snakker om landet hvor en synet av en pupp kan skape nasjonalt hysteri.. :lol
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av knutk »

ega16 skrev:Ble akkurat sluppet en rapport med statistikk over motorsykkel ulykker i USA fra 2011.
However, the staggering number in all of NHTSA’s research is that of the 4,323 motorcyclists killed in 2011, 33% (1426) of the riders were under the influence of alcohol. That’s almost 1 in 3 fatal motorcycle accidents attributed to drinking and riding.
Litt spøkefullt kan man jo da si at om det er 33% av førerne som kjører i fylla betyr det at hele 67% av ulykkene skjedde i edru tilstand. mao fyllekjøring halverer risikoen for å komme ut for en ulykke,---- om man leser tallene.

Fornuften skurrer vel litt, men det er jo det tallene sier om man leser statistikken som Fanden leser Bibelen.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av Relax »

MIchael Jackson hadde svaret på dette også ;)

" If you want to make a change, take a look in the mirror and start right there! "

Å endre andres adferd , fixe dårlige veier, vekke bilister, osv er vanskelig , nesten umulig.. og nesten skivebom også, når de fleste mc ulykker skyldes mc føreren selv!

Det vi KAN gjøre noe med og som uten tvil har størst betyding er ....oss selv!
Jeg regner med at de alle fleste her på forumet holder seg rusfrie, hvis vi da også IKKE kjører alt for fort ( særlig inn i svinger), holder bedre avstand og er dobbelt så forsiktige i kryss... DA gjør det en opplagt, utvilsom forskjell på VÅR sikkerhet, og det er noe hver og en av oss kan gjøre HVER gang vi kjører !

...take a look in the mirror and start right there ..."
"Do the right thing"

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av SuperMorten »

Relax skrev:MIchael Jackson hadde svaret på dette også ;)

" If you want to make a change, take a look in the mirror and start right there! "

Å endre andres adferd , fixe dårlige veier, vekke bilister, osv er vanskelig , nesten umulig.. og nesten skivebom også, når de fleste mc ulykker skyldes mc føreren selv!

Det vi KAN gjøre noe med og som uten tvil har størst betyding er ....oss selv!
Jeg regner med at de alle fleste her på forumet holder seg rusfrie, hvis vi da også IKKE kjører alt for fort ( særlig inn i svinger), holder bedre avstand og er dobbelt så forsiktige i kryss... DA gjør det en opplagt, utvilsom forskjell på VÅR sikkerhet, og det er noe hver og en av oss kan gjøre HVER gang vi kjører !

...take a look in the mirror and start right there ..."
Egentlig en selvfølge, men allikevel noe av det mest fornuftige jeg har lest på forumet :prf :thumleft
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av RuneMC »

Bumper denne siden det har blitt litt diskusjon i "MC-ulykker" tråden...

Mobil - tar den oppmerksomhet og fokus: utvilsomt. Folk reagerer senere, vingler, er ikke oppmerksomme på vikeplikt og lager uødvendig kø. Det er litt individuelt, sannsynligvis noe avhengig av rutine/kjørekompetanse, men ofte ser jeg at kjøringen påvirkes med en gang de legger telefonen til øret...

INGEN klarer å tekste samtidig med at de kjører forsvarlig. Endel taster inn rute på GPS'en mens de kjører, det er like ille.
MANGE kunne hatt godt av å vente med telefonsamtalen til de har parkert.

Tenk f.eks. å lanesplitte med en sånn bilist i en av filene:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=JVZJuqHWuOg[/video]
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av SuperMorten »

RuneMC skrev: Mobil - tar den oppmerksomhet og fokus: utvilsomt. Folk reagerer senere, vingler, er ikke oppmerksomme på vikeplikt og lager uødvendig kø. Det er litt individuelt, sannsynligvis noe avhengig av rutine/kjørekompetanse, men ofte ser jeg at kjøringen påvirkes med en gang de legger telefonen til øret...

INGEN klarer å tekste samtidig med at de kjører forsvarlig. Endel taster inn rute på GPS'en mens de kjører, det er like ille.
MANGE kunne hatt godt av å vente med telefonsamtalen til de har parkert.

Tenk f.eks. å lanesplitte med en sånn bilist i en av filene:
Med 20000km årlig på E18, mener jeg å ha belegg for å si: Enig i alt du sier. Man kan like gjerne lukke øynene, for man ser ikke hva som skjer på veien når man skriver SMS. Dersom sms'eren sitter i en 18-hjuling på 50+ tonn......
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar