Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistrekninger?
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin
Har ringt 175 nå og de skulle se på det.
Hadde 5 slepp på ca 3 mil fra Austadveien til Åsrumveien(Reppesgård og neste brå sving) her om dagen.Hadde heldigvis lav fart ellers ville det gått galt.Ellers så er dette en fin svingete vei.
Hadde 5 slepp på ca 3 mil fra Austadveien til Åsrumveien(Reppesgård og neste brå sving) her om dagen.Hadde heldigvis lav fart ellers ville det gått galt.Ellers så er dette en fin svingete vei.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin
Tok en liten fotorunde på Vestsideveien, Fv284 og tilslutt Fv19 i Lier for å dokumentere grus i vegbanen.
Hva synes folket?
Vestsideveien i Lier



Fv284 (Sylling - Vikersund, men grusen begrenser seg til Lier kommune)




Zoom, samme sted som forrige bilde, viser at det ikke nødvendigvis er lett å se i skyggepartier heller...

Fv19 - om Røine - tok denne veien for å se om den var grusfri - da den kan være alternativ til Fv284 et lite stykke. Den var verst...





...og husk at all denne grusen er tilført av de som drifter veiene (!)
Det var ikke noe grus for en uke siden.
Hva synes folket?
Vestsideveien i Lier



Fv284 (Sylling - Vikersund, men grusen begrenser seg til Lier kommune)




Zoom, samme sted som forrige bilde, viser at det ikke nødvendigvis er lett å se i skyggepartier heller...


Fv19 - om Røine - tok denne veien for å se om den var grusfri - da den kan være alternativ til Fv284 et lite stykke. Den var verst...





...og husk at all denne grusen er tilført av de som drifter veiene (!)
Det var ikke noe grus for en uke siden.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin
Dette er vel egentlig et uunngåelig problem en periode på forsommeren, like etter at de har fylt opp vegskulderen med grus ... den nylagte grusen stabiliserer seg vel utover sommeren .. kanskje.RuneMC skrev:Tok en liten fotorunde på Vestsideveien, Fv284 og tilslutt Fv19 i Lier for å dokumentere grus i vegbanen.
Hva synes folket?
....
...og husk at all denne grusen er tilført av de som drifter veiene (!)
Det var ikke noe grus for en uke siden.
De har vel neppe lagt grusen i veibanen, men de bør jo ta seg en runde av og til, for å koste grusen tilbake til vegskulderen hvor den hører hjemme.
Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin
Hmm, mener vel grusen i det minste kunne komprimeres. Trodde ellers at grusen var lagt i veikanten overalt, men det var mest i svinger - desto viktigere å vurdere bedre måter å fylle opp veikanten...
Grus med bindemiddel som på slottet kanskje?
Grus med bindemiddel som på slottet kanskje?
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin
Jeg kan kanskje provosere noen litt, men jeg tenker at dette bare er nok en mulig fare man må være forberedt på når man kjører MC. Bilister som ikke ser oss, dårlig vei, grus på veien osv. Sånt må vi bare være forberedt på. Er vi ikke det, kan det gå ille.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin
Grusen legges vel i utgangspunktet i alle vegskuldre, men det er bare i svingene bilene drar den ut på veien, små biler av uante grunner, vogntog o.l. av nødvendighet.RuneMC skrev:Hmm, mener vel grusen i det minste kunne komprimeres. Trodde ellers at grusen var lagt i veikanten overalt, men det var mest i svinger - desto viktigere å vurdere bedre måter å fylle opp veikanten...
Grus med bindemiddel som på slottet kanskje?
Men mesteparten av grusen forsvinner vel mest sannsynlig ut i yttersvingen i løpet av kort tid, litt avhengig av hvor mye trafikk det er..
Ellers har vel SuperMorten rett i at dette må vi nesten regne med
Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin
Forsåvidt enig i "alltid beredt" - men synes også at tiden er moden for å tenke nytt. Vi skriver 2014, og midtdelere monteres til høy kostnad på mange veier - utifra "nullvisjonen" - hva med også huske på MC'ene ? Det må kunne gjøres bedre enn dette. En løsning hadde vært å asfaltere litt ned i veikantenfor å ta høyde for manglende svingradius (eller svingvilje) hos visse biler/bobiler/lastebiler. Eller bruke annen type grus enn denne "rullegrusen" - det finnes mer kantete varianter som ikke ruller mellom dekk og asfalt.
Og, det var faktisk primært i svingene det var lagt grus i veikanten - sikkert fordi det kjøres mest i grøfta der. Det var ihvertfall mange svinger hvor grusen var lagt i veikanten akkurat der svingen var - og ikke på rettstrekkene.
Og, det var faktisk primært i svingene det var lagt grus i veikanten - sikkert fordi det kjøres mest i grøfta der. Det var ihvertfall mange svinger hvor grusen var lagt i veikanten akkurat der svingen var - og ikke på rettstrekkene.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin
Tja, hvor skal en begynne...
Vestsideveien i Lier - entreprenøren løste problemet med grus i veibanen med å ta bort skiltene som varslet grus - men fortsatt relativt mye grus i 2-3 svinger
Grimsrudveien - jippi! Har fått ny fin asfalt fra Hyggen og mesteparten av veien mot Hernestangen - fiiine svinger der nå (ta det rolig første perioden nå hvis det regner). Dvs det varte noen dager før de la grus på siden. Ikke mye i veien p.t. - men nevner det i tilfelle biler skulle dra ut mer grus i veien.
(En annen liten ulempe med så fin ny asfalt er at den nå er blitt god nok til rulleski... så derfor at en med rulleski derfor valgte vegbanen (80 km/t på stedet) istedenfor gangveien
)
Røykenveien Fv167 litt grus, men kan bli mer - nylagt grus bare litt i veibanen p.t. (er jo ekstra bred veiskulder her, så rart det overhodet er noen som kjører så langt ut... men sånn er det...)
Slemmestadveien Fv165, siste skarpe svingen, nylagt grus og mye av den har havnet ut i vegbanen da biler kronisk er ute på veiskulderen her: http://goo.gl/maps/5y0L0" onclick="window.open(this.href);return false;
Har sendt epost ad punktene over og bedt Vegvesenet se på prosess og metodikk; For dette er til ulempe for alle (grus i veien er bortkastet, gir høyere slitasje, lager steinsprut (lakk/glass) og er til risiko for MC). Oppfølgende feiing/kontroll bør minimum på plass når de først budsjetterer med å tilføre mye grus (som de bør ha fagkunnskap nok til å kunne forutse vil havne ut i veien).
Vestsideveien i Lier - entreprenøren løste problemet med grus i veibanen med å ta bort skiltene som varslet grus - men fortsatt relativt mye grus i 2-3 svinger

Grimsrudveien - jippi! Har fått ny fin asfalt fra Hyggen og mesteparten av veien mot Hernestangen - fiiine svinger der nå (ta det rolig første perioden nå hvis det regner). Dvs det varte noen dager før de la grus på siden. Ikke mye i veien p.t. - men nevner det i tilfelle biler skulle dra ut mer grus i veien.
(En annen liten ulempe med så fin ny asfalt er at den nå er blitt god nok til rulleski... så derfor at en med rulleski derfor valgte vegbanen (80 km/t på stedet) istedenfor gangveien

Røykenveien Fv167 litt grus, men kan bli mer - nylagt grus bare litt i veibanen p.t. (er jo ekstra bred veiskulder her, så rart det overhodet er noen som kjører så langt ut... men sånn er det...)
Slemmestadveien Fv165, siste skarpe svingen, nylagt grus og mye av den har havnet ut i vegbanen da biler kronisk er ute på veiskulderen her: http://goo.gl/maps/5y0L0" onclick="window.open(this.href);return false;
Har sendt epost ad punktene over og bedt Vegvesenet se på prosess og metodikk; For dette er til ulempe for alle (grus i veien er bortkastet, gir høyere slitasje, lager steinsprut (lakk/glass) og er til risiko for MC). Oppfølgende feiing/kontroll bør minimum på plass når de først budsjetterer med å tilføre mye grus (som de bør ha fagkunnskap nok til å kunne forutse vil havne ut i veien).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
- Innlegg: 349
- Registrert: 03 nov 2009, 23:49
- Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
- Bosted: Lardal, Vestfold
- Kontakt:
Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin
Veldig bra når lokalavisa legger ut dette med spesiell advarsel til motorsyklister :
http://www.ta.no/nyheter/article7459131.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ta.no/nyheter/article7459131.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin
"Snabelbilen" er ute og legger grus på 2 stk 5km strekninger mellom Sylling og Vikersund - bare sånn til opplysning.
Kjører en fra Sylling mot Vikersund så er det ikke angitt at første strekket med grus er 5km (Fare for steinsprut + MC underskilt), og det er et opphold på ca 1 km uten lapping hvor det er lett å tro at det ikke kommer mer grus, men da over en liten bakketopp godt kamuflert av skygge så var det grus i hele veiens bredde omtrent.
Fatter ikke hva som er vitsen med å ha 1 cm med løs grus oppå disse lappingene - må gå an å optimalisere til å bruke mindre grus og aller helst bruke bindemasse som herder øyeblikkelig så det ikke er nødvendig å la grus ligge en eller flere dager.
Vegvesenet er faktisk ansvarlig for 95% av grus på asfaltert vei, som er farlig for MC - et tankekors i forhold til "nullvisjonen"...
Slik ser det ut når en kommer kjørende - ja et lite hint av noe grus der framme...

Men atskillig mer enn det var mulig å se på avstand. Her har jeg stoppet og snudd MC'n for å ta bilde i motsatt retning etter å ha passert grusfeltet - heldigvis var dette på en rett strekning og ikke i en sving...

Kjører en fra Sylling mot Vikersund så er det ikke angitt at første strekket med grus er 5km (Fare for steinsprut + MC underskilt), og det er et opphold på ca 1 km uten lapping hvor det er lett å tro at det ikke kommer mer grus, men da over en liten bakketopp godt kamuflert av skygge så var det grus i hele veiens bredde omtrent.
Fatter ikke hva som er vitsen med å ha 1 cm med løs grus oppå disse lappingene - må gå an å optimalisere til å bruke mindre grus og aller helst bruke bindemasse som herder øyeblikkelig så det ikke er nødvendig å la grus ligge en eller flere dager.
Vegvesenet er faktisk ansvarlig for 95% av grus på asfaltert vei, som er farlig for MC - et tankekors i forhold til "nullvisjonen"...
Slik ser det ut når en kommer kjørende - ja et lite hint av noe grus der framme...

Men atskillig mer enn det var mulig å se på avstand. Her har jeg stoppet og snudd MC'n for å ta bilde i motsatt retning etter å ha passert grusfeltet - heldigvis var dette på en rett strekning og ikke i en sving...

Sist redigert av RuneMC den 13 sep 2014, 20:24, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin
Føler meg rimelig sikker på at ingen i det arbeidslaget som har lagt på den grusen der, kjører mc. Heller ikke han som skrev under arbeidsordren. Ingen på det kontoret tenker på MC i det hele tatt. Er du forresten sikker på at noen i fra Vegvesenet tenker på mc når de snakker om nullvisjonen..?
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin
Eller tenker i det hele tatt?SuperMorten skrev:Føler meg rimelig sikker på at ingen i det arbeidslaget som har lagt på den grusen der, kjører mc. Heller ikke han som skrev under arbeidsordren. Ingen på det kontoret tenker på MC i det hele tatt. Er du forresten sikker på at noen i fra Vegvesenet tenker på mc når de snakker om nullvisjonen..?
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin
Det er mulig de tenker... Ikke på "nullvisjonen", men på den koselige lyden av finkornet løsgrus mot innerskjermene på bilen... og hvordan den minner dem om barndommens hytteturer da de ble kjørt til hytta med grusvei siste stykket...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Hvor flinke er vi til å melde fra om farlige veistreknin
Da må vi nok over til naboen ("idiotene" i øst), de klarer både å lappe asfalt med konvensjonelle metoder å få jevne overganger, og jeg ser de også har snabel-bil som virker veldig mye mer MC-vennlig.SuperMorten skrev:Føler meg rimelig sikker på at ingen i det arbeidslaget som har lagt på den grusen der, kjører mc. Heller ikke han som skrev under arbeidsordren. Ingen på det kontoret tenker på MC i det hele tatt. Er du forresten sikker på at noen i fra Vegvesenet tenker på mc når de snakker om nullvisjonen..?
[video]https://www.youtube.com/watch?v=DhS21MZUZ8M[/video]