Sykkelen kutter motorkraft

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
ZZR-Erling

Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?

Legg inn av ZZR-Erling »

Min Thunderace blinket i oljelampa ved hard aks og under midtnivå..den slår ut på nivå..fyll på litt..jeg ville også fjernet scottoilern..også testet...om ikke ok...prøv med lokk åpent...om ikke ok...skift pumpa.

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Bosted: Trondheim

Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?

Legg inn av thewiz »

Da har jeg fått skrudd og feilsøkt litt i dag. Fjernet scottoileren helt, og fant vaccumslangen denne var koblet til. Hadde ikke noe å tette med, så jeg brukte el-teip inntil videre. Jeg undersøkte også alle bensinslangene da jeg løfte opp tanken, blåste gjennom alle med kompressor.

På den ene luftslangen fra bensinfilterhuset var det en kobling som jeg ikke helt skjønte hva var for noe, da slangen går bare ned gjennom sykkelen og til bakken? Hva er poenget med denne? Se bilde.

Ved siden av tilkoblingen til scottoileren var den en annen slange som var blindet, kanskje disse to slangene egentlig sto sammen ? Hva tror folket? Se bilde.

Jeg hadde også en slik rød gummigreie under tanklokket, hva kan det være? Plata på selve lokket klemmer ned på denne når man lukker tanklokket..
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?

Legg inn av DrGreve »

Det skal vel bare gå en slange fra tanken til filteret og en slange fra filteret til pumpa og tilslutt en slange fra pumpa til forgasserne.
Er du sikker på at den slangen som går ut i intet ikke kommer fra forgasserne? Det er vanlig at det er en luftventilerings-slange fra gasserne og bak/ned bak motoren. I manualer på engelsk står det gjerne air-vent.
Når det gjelder scottoiler er jeg blank da jeg aldri har hatt og skal aldri ha slikt søl. Det eneste jeg vet er at den drives av vakuum fra enten gasserne eller innsugshalsen.
Og den slangen som er plugget går ikke inn under en plast-tank, en såkalt crankcase breather?
Her bør Kjellrf komme pa banen, han vet mer enn meg :)
Edit: Den air-ventslangen tror jeg har den funksjonen at hvis pumpa suger en blanding av luft og bensin så skal lufta ha en vei å rømme... tipper jeg da :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?

Legg inn av mekkern »

den røde gummidingsen under lokket er tankluftingen sjekk at slangen på den er åpen-samme med tanklokket/hullet.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Bosted: Trondheim

Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?

Legg inn av thewiz »

DrGreve skrev:Det skal vel bare gå en slange fra tanken til filteret og en slange fra filteret til pumpa og tilslutt en slange fra pumpa til forgasserne.
Er du sikker på at den slangen som går ut i intet ikke kommer fra forgasserne? Det er vanlig at det er en luftventilerings-slange fra gasserne og bak/ned bak motoren. I manualer på engelsk står det gjerne air-vent.
Når det gjelder scottoiler er jeg blank da jeg aldri har hatt og skal aldri ha slikt søl. Det eneste jeg vet er at den drives av vakuum fra enten gasserne eller innsugshalsen.
Og den slangen som er plugget går ikke inn under en plast-tank, en såkalt crankcase breather?
Her bør Kjellrf komme pa banen, han vet mer enn meg :)
Edit: Den air-ventslangen tror jeg har den funksjonen at hvis pumpa suger en blanding av luft og bensin så skal lufta ha en vei å rømme... tipper jeg da :)

Den slangen med den svarte boksen var en luftslange som slipper ut overflødig etterellerannet, for den går ut ned bak motoren og ut på siden av sykkelen.

Slangen var festet i øverkant av vedlagt bilde. På toppen er det en svart boks med en slags filter i, trodde dette var bensinfilteret? Når man fjerner det svarte dekselet ( som sitter i forkant under bensintanken) ser man filter og innsuget til alle fire sylindere.

edit: på den slangen som var tettet var det vanskelig å se hvor den gikk, da det er så trangt der. Gikk til forkant av motoren. Slangen som gikk til scottoiler gikk til en av innsugshalsene som du nevnte.

Jeg prøvde å kjøre sykkelen en tur etterpå for å se om det bygde seg opp vaccum i tanken, det ble ikkeno, men jeg kjørte nok ikke langt nok. Får teste litt mer senere når jeg skal kjøre en lengre tur.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Bosted: Trondheim

Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?

Legg inn av thewiz »

mekkern skrev:den røde gummidingsen under lokket er tankluftingen sjekk at slangen på den er åpen-samme med tanklokket/hullet.
Ok, går det en slange under denne røde gummiventilen? Hvor går den ut eventuelt?

ZZR-Erling

Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?

Legg inn av ZZR-Erling »

thewiz skrev:
mekkern skrev:den røde gummidingsen under lokket er tankluftingen sjekk at slangen på den er åpen-samme med tanklokket/hullet.
Ok, går det en slange under denne røde gummiventilen? Hvor går den ut eventuelt?
Blås og se/kjenn?

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Bosted: Trondheim

Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?

Legg inn av thewiz »

Liten update her.

Kjørte sykkelen i ca 2 timer tidligere i dag for å undersøke om det bygde seg opp vaccum i tanken. Løfte opp tanklokket etter 1time ++ kjøring. Ingen lyd eller luftlyd :thumleft

Så forløpig ser det ut som problemet er løst ! Sykkelen oppførte seg som normalt hele turen. Takk for alle tips folkens ! :)

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Bosted: Trondheim

Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?

Legg inn av thewiz »

Hmm...

Det ser ikke ut som problemet er løst likevell. Kjørte litt i dag og når jeg åpnet tanken var det vaccum der igjen.

Sykkelen har oppført seg helt normalt og har ikke fusket, men når vaccumet blir for stort vil den begynne å fuske igjen.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?

Legg inn av DrGreve »

Dukker dette problemet opp ved ett spesifikt nivå på tanken, og blir den røde luftpassasjen klemt sammen når du låser/lukker tanklokket?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Bosted: Trondheim

Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?

Legg inn av thewiz »

Rett etter jeg hadde blåst gjennom alle slangene til tanken og demontert scottoileren var det ikke vaccum i tanken etter 1 time + kjøring. Men i dag var det plutselig vaccum der etter ca 45 minutter med kjøring. Blir vel ikke tett sånn uten videre, så er nok ikke luftinga til tanken, eller?

Den røde under tanklokket blir klemt av tanklokket når man lukker det. Men det er et lite hull metallet som er rett over den røde ventilen når man lukker lokket. Man ser det såvidt på bildene av tanklokket jeg la ut.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?

Legg inn av Kjellrf »

Litt vacuum kan være normalt, da det i tanklokket er en liten ventil som krever litt vacuum før den slipper opp. Dette for å forhindre at det lukter bensin.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Bosted: Trondheim

Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?

Legg inn av thewiz »

Mistenker at det er den røde ventilen som ligger rett under tanklokket som skaper problemer. Skal undersøke litt videre.


Et annet spørsmål. I følge servicepapirer på sykkelen ble det utført oljeskift med Castrol GPS 10W-40 Halvsyntetisk olje.

Siden oljenivået er litt lavt nå, tenkte jeg å etterfylle litt. Stakk innom bilxtra og de hadde Castrol GTX 10W-40 halvsyn. Kan jeg bruke denne til å etterfylle? Forskjellen er GPS / GTX.

I følge castrol sine nettsider anbefaler de 10W-40 4-taktsolje som jeg så bilxtra også hadde.

Hva tror folket?

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Sykkelen kutter motorkraft - oljetips?

Legg inn av biker7 »

Castrol GTX er vel beregnet for bil.. IKKE bruk denne på mc. Bil-olje har ikke egenskapene til å smøre motor,gir,klutsj, som den skal gjøre på sykkelen din. GPS som den hette tidligere, men som nå heter Power 1, er beregnet på mc. "Power 1" er delsyntetisk, mens "Power 1 racing" er helsyntetisk.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Bosted: Trondheim

Re: Sykkelen kutter motorkraft - oljetips?

Legg inn av thewiz »

Ok, takk for tipset.

Da skal jeg se om jeg finner Power 1 i noen butikker :-)

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Bosted: Trondheim

Re: Sykkelen kutter motorkraft - oljetips?

Legg inn av thewiz »

Kan kanskje komme med en oppdatering her, siden sykkelen står vinterlagret og jeg ikke har noe bedre å gjøre på denne årstiden :lol

Fikk kjøpt riktig olje og alt er fryd og gammen der, så takk for det.

Når det gjelder tanksituasjonen, demonterte jeg hele tanklokket for å se hva som skapte problemer med luftingen der. Under den røde proppen ( bilde på s.2) er det ingen videre hull ned i tanken..
Skjønner faktisk ingenting av hvordan denne luftingen skal fungere da det ikke er hull rett under den røde proppen. Er ikke hull noensteder bortsett fra der man fyller på selvfølgelig...

Fortsatt problemer med trykk i tanken og alle slangene som går fra under tanken har jeg blåst gjennom, men ingen av disse er nok lufting...

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Sykkelen kutter motorkraft

Legg inn av Barbarozza »

Så litt på tråden din, og leste gjennom...

På det ene bildet du har der du har lokket åpent ser du at det ser rustent ut...

Så jeg kopierte bildet og blåste det opp og synes at tanken din ser ut som litt rusten innvendig også, evt at du har felling innvendig av rust eller noe annet. Ikke så lett å se..men sjekk

Det andre er at når du har rust på toppen og ned sånn så har det også vært vann der, Synes du skal sjekke tanken din, og evt sjekke forgasserne dine også.. samt bensinfilteret for evt ting. Du bruker 5 min på å ta den av etter at du har tømt den
Memento mori

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Sykkelen kutter motorkraft

Legg inn av biker7 »

Barbarozza skrev:Så litt på tråden din, og leste gjennom...

På det ene bildet du har der du har lokket åpent ser du at det ser rustent ut...

Så jeg kopierte bildet og blåste det opp og synes at tanken din ser ut som litt rusten innvendig også, evt at du har felling innvendig av rust eller noe annet. Ikke så lett å se..men sjekk

Det andre er at når du har rust på toppen og ned sånn så har det også vært vann der, Synes du skal sjekke tanken din, og evt sjekke forgasserne dine også.. samt bensinfilteret for evt ting. Du bruker 5 min på å ta den av etter at du har tømt den
Hadde litt de samme "tank-tankene" :P :p Greit å sjekke ut..
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Sykkelen kutter motorkraft

Legg inn av DrGreve »

biker7 skrev:
Barbarozza skrev:Så litt på tråden din, og leste gjennom...

På det ene bildet du har der du har lokket åpent ser du at det ser rustent ut...

Så jeg kopierte bildet og blåste det opp og synes at tanken din ser ut som litt rusten innvendig også, evt at du har felling innvendig av rust eller noe annet. Ikke så lett å se..men sjekk

Det andre er at når du har rust på toppen og ned sånn så har det også vært vann der, Synes du skal sjekke tanken din, og evt sjekke forgasserne dine også.. samt bensinfilteret for evt ting. Du bruker 5 min på å ta den av etter at du har tømt den
Hadde litt de samme "tank-tankene" :P :p Greit å sjekke ut..
Henger ikke helt i logikken rundt vakuum på tanken, men greit å sjekke lell.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Bosted: Trondheim

Re: Sykkelen kutter motorkraft

Legg inn av thewiz »

Ja, det kan være at tanken har sett bedre dager, men jeg er ganske sikker på at problemet skyldes vakuum i tank og da er det bare luftinga det står på. Den røde proppen er vel luftinga? For det er ingen hull under denne proppen i metallet, så jeg skjønner ikke hvordan de har tenkt..

Sykkelen er vinterlagret for øyeblikket, men jeg skal undersøke tanken innvendig når tiden kommer.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Sykkelen kutter motorkraft

Legg inn av DrGreve »

thewiz skrev:Ja, det kan være at tanken har sett bedre dager, men jeg er ganske sikker på at problemet skyldes vakuum i tank og da er det bare luftinga det står på. Den røde proppen er vel luftinga? For det er ingen hull under denne proppen i metallet, så jeg skjønner ikke hvordan de har tenkt..

Sykkelen er vinterlagret for øyeblikket, men jeg skal undersøke tanken innvendig når tiden kommer.
Finn opp en lur løsning med tanklokket (litt på gløtt) slik at luft slipper til og kjør hva remmer og tøy kan holde. Bare ha under halv tank, kjør på bra, slett asfalt (unngå skulping) og ikke røyk i nærheten av sykkeln :)
Får du problemer da, så er det ikke vakuum som er problemet..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

ZZR-Erling

Re: Sykkelen kutter motorkraft

Legg inn av ZZR-Erling »

Dette er vel ikke verre enn å kjøre med åpent lokk for å se hva som skjer.

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Bosted: Trondheim

Re: Sykkelen kutter motorkraft

Legg inn av thewiz »

Skal gjøre det :prf

Svar