Hvis jeg skulle kjørt med en slik lithium ion batteripakke, så ville jeg hatt muligheten for at disse ble montert eksternt utenfor kroppen ved hjelp av en hurtigkontakt eller noe. Skulle det smelle eller den skulle ta fyr, så rakk man vertfall og stoppe før man brant opp selv.
Skulle en slik batteripakke ta fyr eller eksplodere når man har batteripakken innenfor tre lag med klær og inn mot huden, så brenner man regelrett opp før man vet ordet av det.
Slikt skjer jo nesten aldri selvsagt og det går som regel bra, men den måten å miste livet på er såpass grusom at jeg ville ungått det. Er en grunn til Teslaer og andre el-biler tar fyr. I en bil rekker man som regel og stoppe og man kjenner det er fare på ferde før det skjer gjennom lukt etc. men har man batteriene rett på kroppen rekker man ikke å gjøre stort.
Bensinbiler tar også fyr i ny og ne, men som sagt, så rekker man som oftest og stanse etc. når slikt skjer.
Varmevest - varmehansker... Erfaringer?
Re: Varmevest - varmehansker... Erfaringer?
Igjen driver du med krisemaksimering...
Finn meg gjerne et eksempel der noen faktisk har dødd av et batteri fra varmeklær eller lignende.
Du vil som regel merke at et batteri er på vei til å bli dårlig før det faktisk tar fyr. Og om du har det så tett på kroppen som du sier så vil du i alle fall merke det før det skjer.
God jul!
Are there any Warning Signs?
Usually, if a battery is about to catch fire it will feel extremely hot or swell up (the device may look like it has a lump or bulge). Then it may start to discolor causing damage, blistering, and begin smoking. Do not touch a swelling or ruptured device with your bare hands.
Finn meg gjerne et eksempel der noen faktisk har dødd av et batteri fra varmeklær eller lignende.
Du vil som regel merke at et batteri er på vei til å bli dårlig før det faktisk tar fyr. Og om du har det så tett på kroppen som du sier så vil du i alle fall merke det før det skjer.
God jul!
Are there any Warning Signs?
Usually, if a battery is about to catch fire it will feel extremely hot or swell up (the device may look like it has a lump or bulge). Then it may start to discolor causing damage, blistering, and begin smoking. Do not touch a swelling or ruptured device with your bare hands.
- FredrikE24
- Innlegg: 5037
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Varmevest - varmehansker... Erfaringer?
Kjør 4-5 mil i 5-6 minus i 110km/t. Da er selv ikke varmeklær noe tess.Olav K skrev: 19 des 2021, 18:58Det var litt rart med den erfaringen, for jeg har stikk motsatt erfaring.FredrikE24 skrev: 19 des 2021, 17:14 Samme erfaring med varmeklær med 12V koblet til sykkelen. Det var punktvis veldig varmt, men fartsvind i kaldt vær gjør at det ikke hjelper en dritt.
Og nå har jeg 7 sesonger med erfaring om, og med, elektrisk varmebekledning.
Jeg bruker Gerbingjakka mi (og noen ganger buksa og hanskene) under Klim eller Rukkadressene min.
Også blir de alltid med på snøscooterturene innover til stølen, eller på løypekjøring til påske.
Og av alt utstyr jeg har brukt penger på oppigjennom åra, er Gerbing soleklart min beste investering.
Jeg kjører kun med superundertøy, varmebekledningen og kjørejakke/ bukse, selv om temperaturen er godt under 0.
Så jeg gir min uforbeholdne anbefaling.
Turen er ikke helt den samme uten![]()
Har kjørt mye scooter i mitt liv, og det er noe litt annet selv på løypekjøring.
Jeg troe jeg prøvde dette i 4-5 dager før jeg konkluderte med at det ikke funka noe særlig. Man sitter tross alt helt ubeskyttet.
Re: Varmevest - varmehansker... Erfaringer?
Her prater du til døve ører Kanteˋn . Fredrik sitter ikke bak en le vegg som på gsa
og han har dessuten bestemt at det ikke virker.
Så får heller vi andre som liker komfort kose oss med riktig utstyr
Så får heller vi andre som liker komfort kose oss med riktig utstyr