Slitasje på dekk
Da følger du jo dekkfabrikantens anbefalinger når det gjelder dekktrykk.
Da mener jeg at du oppnår maks både på veigrep og levetid.
Da mener jeg at du oppnår maks både på veigrep og levetid.

1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Dekktrykket er alfa omega når det gjelder kjøreegenskaper. Men type dekk har også mye å si.
Slitasje på dekk har mange faktorer. Det er nevt last, fart og ikke minst kjørestil.
Kjørte med metzeler på min Shadow, og det gikk opp mot 25000km før skifte. Mens jeg nå på BMW'n må skifte på 10000- 12000 km.
Slitasje på dekk har mange faktorer. Det er nevt last, fart og ikke minst kjørestil.
Kjørte med metzeler på min Shadow, og det gikk opp mot 25000km før skifte. Mens jeg nå på BMW'n må skifte på 10000- 12000 km.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39842
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Jeg kjører på Avon Storm ST på min Yamaha TDM 900 og må si at jeg ble en smule overrasket over at bakdekket hadde gjort sitt etter vel 10.000 (riktignok etter en del kjøring med passasjer/oppakning...), men fordekket knapt ser slitt ut etter samme kjørelengde. Kan kanskje ha noe med lufttrykket å gjøre?rogg skrev:Dekktrykket er alfa omega når det gjelder kjøreegenskaper. Men type dekk har også mye å si.
Slitasje på dekk har mange faktorer. Det er nevt last, fart og ikke minst kjørestil.
Kjørte med metzeler på min Shadow, og det gikk opp mot 25000km før skifte. Mens jeg nå på BMW'n må skifte på 10000- 12000 km.
I vinter bytter jeg bakdekket, men beholder fordekket.
Så får vi se hvordan kjøreegenskapene påvirkes av dette...
Ellers er jeg storfornøyd med Avon dekkene! De føles sikre og trygge på vårt som tørt og svingegenskapene på TDM'en er merkbart bedre med disse dekkene enne Brigdestone Battlax BT-021.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- fireman
- Innlegg: 451
- Registrert: 14 jun 2004, 17:41
- Motorsykkelen din: Kawa ER5
- Bosted: Kristiansand
- Kontakt:
Dette har jeg førstehånds og bitter erfaring på. Lufttrykket har vanvittig mye å si på dekkets levetid. Jeg kjørte et "nytt" (ca 2000 km) dekk ned til strien i løpet av ca 700 km. Til alt overmål punkterte bakdekket i ca 75 km/t, og det var med nød og neppe at det gikk godt. Legger til at mor var med, og vi hadde full oppakning.AJ skrev: Jeg kjører på Avon Storm ST på min Yamaha TDM 900 og må si at jeg ble en smule overrasket over at bakdekket hadde gjort sitt etter vel 10.000 (riktignok etter en del kjøring med passasjer/oppakning...), men fordekket knapt ser slitt ut etter samme kjørelengde. Kan kanskje ha noe med lufttrykket å gjøre?
Da vi startet den morgenen tok jeg kun en visuell sjekk av dekkene, og alt så normalt ut. Ikke merket jeg noe på kjøreegenskapene heller før det smalt. dvs ca 10 sekunder før punkteringen kjente jeg at det "humpet", det var nok fordi dekket bulet ut og like før det smalt.
Kontaktet etterpå "Lillerolf", selve guruen når det gjelder GoldWing, og han sa at det var uhyre lite trykktap som skulle til før dekket slites, spesielt ved tung last. På disse syklene MÅ dekktrykket sjekkes før hver dagsøkt!
Regner med at dette er fullt relevant og overførbart til andre tunge sykler.
Sikkert ikke en hyggelig opplevelse.
Vet om de som har vært mindre heldige i tilsvarende situasjon
På ørkendyret kjører jeg med ca 42 pund (maks i følge merkinga på dekket) og det holder godt på trykket selv etter lang tids kjøring med full oppakning.
Med oppakning og meg på er han vel bortimot 400 kg
:
Vet om de som har vært mindre heldige i tilsvarende situasjon

På ørkendyret kjører jeg med ca 42 pund (maks i følge merkinga på dekket) og det holder godt på trykket selv etter lang tids kjøring med full oppakning.
Med oppakning og meg på er han vel bortimot 400 kg

- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Men tror også at vi ikke må glemme støtdempere her i denne diskusjon. Tror at dempere også spiller en rolle på dette med å slite dekk. Få demperen riktig justert etter vekta på ekvipasjen.
Så et bilde av et dekk, vel og merke banedekk, men det var ille. Og det skyltes at demper ikke var riktig justert.
Så det er helt klart mange ting en skal tenke på.
Så et bilde av et dekk, vel og merke banedekk, men det var ille. Og det skyltes at demper ikke var riktig justert.
Så det er helt klart mange ting en skal tenke på.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39842
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Ok...rogg skrev:Men tror også at vi ikke må glemme støtdempere her i denne diskusjon. Tror at dempere også spiller en rolle på dette med å slite dekk. Få demperen riktig justert etter vekta på ekvipasjen.
Så et bilde av et dekk, vel og merke banedekk, men det var ille. Og det skyltes at demper ikke var riktig justert.
Så det er helt klart mange ting en skal tenke på.
men hvor er bildet...?

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39842
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Tja...rogg skrev:Mener det var i siste Mc-avisa....Husket jeg rett?

Har siste MC-Avisa liggende her et sted, men ikke akkurat her, ser det ut til...

Noen mulighet for å skanne bildet og legge det ut på Forumet...?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Her er en link til en info-video om dekk og forskjellige typer slitasje:
http://www.youtube.com/watch?v=H3Yq7DMRwbw
http://www.youtube.com/watch?v=H3Yq7DMRwbw
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
- Dortmunder
- Innlegg: 336
- Registrert: 11 apr 2006, 09:15
- Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
- Bosted: Kristiansand
I siste utgaven til Tourenfahrer (en tysk mc magasin) hadde de artikkel om veigrep og de pysikalske grunnprinsipper. Det som forundret meg mest er at de påstår at mønster på dekket og dens dypde ikke har så mye å si som mange tror. Det er formen og den lille kontaktflaten til mc-dekket som hjelper mot de fleste tilfeller av aqua-planing. Interessant.
Dortmunder
Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!
- jgrlars
- Innlegg: 76
- Registrert: 04 jan 2009, 00:58
- Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650
- Bosted: Oslo
Re: Slitasje på dekk
Hei, vekker denne tråden til live igjen..
Er det noen som har noen pekepinn på når jeg bør skifte bakdekket mitt. Kjører en Dragstar 650 1998 modell som jeg kjøpte i juli 2008. Den hadde da gått 15000 km. Glemte å spørre når selger sist hadde skiftet dekk, så for alt jeg vet så kan dekkene ha vært på siden han kjøpte sykkelen ny..
Jeg har nå kjørt ca. 6000 km siden jeg kjøpte sykkelen.
Hvor mye har alder å si? Skiftet fordekket nå i sommer pga slitasje, men bakdekket ser enda bra ut.
Bør jeg skifte bakdekket også? Eller er det ikke så nøye når det er cruiser det er snakk om.
Kjenner egentlig at jeg ikke helt stoler på det bakdekket, så svaret er vel kanskje gitt der.. Hvis dere ikke gir meg ro i sjelen med svarene deres da... :-

Er det noen som har noen pekepinn på når jeg bør skifte bakdekket mitt. Kjører en Dragstar 650 1998 modell som jeg kjøpte i juli 2008. Den hadde da gått 15000 km. Glemte å spørre når selger sist hadde skiftet dekk, så for alt jeg vet så kan dekkene ha vært på siden han kjøpte sykkelen ny..
Jeg har nå kjørt ca. 6000 km siden jeg kjøpte sykkelen.
Hvor mye har alder å si? Skiftet fordekket nå i sommer pga slitasje, men bakdekket ser enda bra ut.
Bør jeg skifte bakdekket også? Eller er det ikke så nøye når det er cruiser det er snakk om.
Kjenner egentlig at jeg ikke helt stoler på det bakdekket, så svaret er vel kanskje gitt der.. Hvis dere ikke gir meg ro i sjelen med svarene deres da... :-
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Slitasje på dekk
har nok vært bytta...holder skjelden lengre bak enn forran....hvis du ikke kjører bajas er det nok greit... hvis ikke så ryker det skikkelig med litt brems/gass... 

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Slitasje på dekk
Hvis dekket er så gammelt at det har blitt hardt, kan det ta lang tid å slite det ut... Men det gir nok ikke optimalt grep på våt vei.
Det skal stå produksjonsuke og år på siden av dekket.
Er du i tvil, ville jeg bestilt et nytt dekk. Bedre å føle seg sikker og trygg enn å kjøre i usikkerhet. Et bakdekk er jo ikke den største investeringa uansett.
Det skal stå produksjonsuke og år på siden av dekket.
Er du i tvil, ville jeg bestilt et nytt dekk. Bedre å føle seg sikker og trygg enn å kjøre i usikkerhet. Et bakdekk er jo ikke den største investeringa uansett.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
Re: Slitasje på dekk
Om mønsterdybden på dekket er mindre enn 2 millimeter skal det etter norsk lov skiftes.jgrlars skrev:Hei, vekker denne tråden til live igjen..![]()
Er det noen som har noen pekepinn på når jeg bør skifte bakdekket mitt. Kjører en Dragstar 650 1998 modell som jeg kjøpte i juli 2008. Den hadde da gått 15000 km. Glemte å spørre når selger sist hadde skiftet dekk, så for alt jeg vet så kan dekkene ha vært på siden han kjøpte sykkelen ny..
Jeg har nå kjørt ca. 6000 km siden jeg kjøpte sykkelen.
Hvor mye har alder å si? Skiftet fordekket nå i sommer pga slitasje, men bakdekket ser enda bra ut.
Bør jeg skifte bakdekket også? Eller er det ikke så nøye når det er cruiser det er snakk om.
Kjenner egentlig at jeg ikke helt stoler på det bakdekket, så svaret er vel kanskje gitt der.. Hvis dere ikke gir meg ro i sjelen med svarene deres da... :-
Dette er en god regel og forholde seg til da dekk med dårlig mønsterdybde har utrolig dårlige egenskaper på vått føre og faren for vannplaning øker betraktelig.
Om mønsterdybden er ok, men dekket er 4-5 år eller eldre vil det nok være fornuftig å skifte dekket.
Ved usikkerhet kan man alltids la en fagmann ta en titt på det.
- jgrlars
- Innlegg: 76
- Registrert: 04 jan 2009, 00:58
- Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650
- Bosted: Oslo
Re: Slitasje på dekk
Jalmar skrev:Hvis dekket er så gammelt at det har blitt hardt, kan det ta lang tid å slite det ut... Men det gir nok ikke optimalt grep på våt vei.
Det skal stå produksjonsuke og år på siden av dekket.
Er du i tvil, ville jeg bestilt et nytt dekk. Bedre å føle seg sikker og trygg enn å kjøre i usikkerhet. Et bakdekk er jo ikke den største investeringa uansett.


Takker så mye for alle tips.. Ble klokere, så da er jeg førnøyd..GSXR skrev:Om mønsterdybden på dekket er mindre enn 2 millimeter skal det etter norsk lov skiftes.
Dette er en god regel og forholde seg til da dekk med dårlig mønsterdybde har utrolig dårlige egenskaper på vått føre og faren for vannplaning øker betraktelig.
Om mønsterdybden er ok, men dekket er 4-5 år eller eldre vil det nok være fornuftig å skifte dekket.
Ved usikkerhet kan man alltids la en fagmann ta en titt på det.

Re: Slitasje på dekk
Det er bra jgrlars :)
Gutta boyz gjør nytte for seg selv om de er på vill bærtur i andre tråder
Gutta boyz gjør nytte for seg selv om de er på vill bærtur i andre tråder

Re: Slitasje på dekk
Jeg hadde et par Viragoer som jeg byttet dekk på. Da var det ikke nødvending å bruke endetarmen til å støtte seg på i svingene på vått føre. Gikk fra Metzler til Bridgestone og det var som å få ny sykkel. Samme skjedde med Cagge da den fikk nye dekk. Hva den rullet på husker jeg ikke nå men triller den rundt på Pirelli Sport Demon og jeg er veldig fornøyd med de. Og dekkene de rullet på alle tre var langt fra utslitt men det var så dårlig med veigrep bare.
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Re: Slitasje på dekk
Jeg kjørte rundt 20.000km før dekkbytte på Shadowen.