Valg av tung MC...

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Bosted: Stange
Kontakt:

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Epylypzon »

Bjerknez skrev:
Epylypzon skrev:Fant en video med akselerasjon av Intruder 800: http://www.youtube.com/watch?v=J-W6BiRW5e0" onclick="window.open(this.href);return false;

Følelsen blir uansett ikke den samme som nevnt av andre her.

Her på bygda har det i alle år eksistert en plass hvor folk "tester" bilene sine. På dette punktet klarte jeg 145-150 mener jeg å huske med min E30 316 (m3 motor). Den gjorde nok 0-100 på ca 5 sek. Her har jeg 170-175 med nåværende GS800, 195-200 med X R6`n.
Var dette en 2013 Intruder 800 altså?

Etter min beregning i forhol til videoen så gikk den fra 0-100 på rundt 6sek. og det var jo så absolutt ikke galt. Lenger opp her så linket jeg jo til en side som mente tiden det tok var rundt 9sek. Tror uansett ikke jeg får ro i sjela før jeg får testet en slik og det blir jo en stund til ennå.

Ellers så så jo disse Ducatiene lenger opp her utrolig tøffe ut!! :)
Men her snakker vi fartsmaskiner med prestasjoner langt utover det jeg tør og begi meg ut på. Dessuten så koster jo denne intruderen bare 120.000,- ny.

Ser ut til å være en 2006 modell
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av DrGreve »

Uten å komme med kritikk, men mer en betraktning.. Når en person har offentliggjort for dere hva slags preferanser han legger til grunn for hvilken type sykkel han mener passer og hva han ønsker seg, hvorfor da prøve å overtale han om noe annet? :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Kenny_85
Innlegg: 148
Registrert: 03 mai 2013, 16:08
Motorsykkelen din: Nei

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Kenny_85 »

Garanti og nysykkel er fint og flott, jeg skal vurdere å kjøpe ny sykkel neste gang.

Men uansett om du kjøper ny eller brukt er det kjekt å lære seg å skru litt. Min (korte) erfaring er at det er mye lettere å skru på mc enn det er å skru på bil. Tingen er at det er relativt få mc-verksteder rundt om i landet og ofte har de stor pågang akkurat når du skulle ha vært inn med sykkelen.

Motor lar jeg profesjonelle ta seg av, men ting som bremser, lager, kjede og annet plukk er billig å kjøpe inn og lett å fikse. Skal en gjøre slikt på verksted får tusenlappene vinger og flyr avsted. På nettet får en bestilt billige deler og det finnes store ressurser for informasjon. Sitter en fast kan en spørre på forumet her eller på større internasjonale forum for ditt sykkelmerke. Garantert noen som har gjort det samme før.

Skulle det gå skikkelig skjeis er en alltids velkommen på verkstedet.
Ducati Monster S4R 12 000km - Solgt :'(
Kjørelengde
- 2013: 10 000km

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1008
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av jongsanim »

Ikke helt i riktig gate, men rett rundt svingen tror jeg?

Yamaha XV950R (Bolt) 2014. Skal koste ~133k for R, ~129k for vanlig.

http://www.yamaha-motor.eu/no/produkter ... view=media" onclick="window.open(this.href);return false;

Har lyst til å se på en slik når den kommer til Norge (desember har jeg hørt).

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Kjellrf »

ejs skrev::thumleft
Fant ikke noen aks målinger på Intruder 800,men Kawa VN800 classic fant jeg til 0-100 på 6,3 sek.og Drifter versionen til 6,6 sek.Suzukien er vel som Classicen tenker jeg.

Kjøp heller en Moto Guzzi. :scratch
Kawa'n var kjappere enn alle de andre rundt 750/800 V-twin cruiserne. Da den kom, var den klart best i testene. Har hatt 2 stk Classic og 1 Vulkan 800. Nå er det VN900 som gjelder, den er nok ikke dårligere. Kawa har bestandig vært av de flinkeste med gassrespons.

Min Honda CX500 med 50 hk, fra 1978, gjør 0-100 på ca 6.6 sekunder.

Moto Guzzi er morsomt "sær/særegen".
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Bjerknez »

jongsanim skrev:Ikke helt i riktig gate, men rett rundt svingen tror jeg?

Yamaha XV950R (Bolt) 2014. Skal koste ~133k for R, ~129k for vanlig.

http://www.yamaha-motor.eu/no/produkter ... view=media" onclick="window.open(this.href);return false;

Har lyst til å se på en slik når den kommer til Norge (desember har jeg hørt).
XV 950R så jo ut til å være en tøff sak! :)

Dukker opp mange gode forslag her nå, og jeg tror jeg liker best de syklene som drar best på lavt turtall og bråker litt.

Bugatti Monster/Yamaha XV950R/Suzuki Intruder M800/Suzuki GSF 1250A/Harley Sportster XL 883N Iron er favorittene så langt som koster rundt 150.000,- ny.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1008
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av jongsanim »

Bjerknez skrev:
jongsanim skrev:Ikke helt i riktig gate, men rett rundt svingen tror jeg?

Yamaha XV950R (Bolt) 2014. Skal koste ~133k for R, ~129k for vanlig.

http://www.yamaha-motor.eu/no/produkter ... view=media" onclick="window.open(this.href);return false;

Har lyst til å se på en slik når den kommer til Norge (desember har jeg hørt).
XV 950R så jo ut til å være en tøff sak! :)
.
Enig :P

Hører det er en del forhandlere på tur til Sverige i dag for å få mer info om akkurat denne sykkelen (og sikkert flere, hva vet jeg :P). Ligger en del videoer ute om den på youtube også, Den har vært i USA ett år før Europa.

Det generelle synspunktet fra youtube videoene er at det er en god sykkel, drar godt, fin og manøvrerbar, god lyd.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Jompa »

9 sek fra 0 -100 på Intruderen høres rart ut.
Regner med at den er geara omtrent som " alle andre" sykler og da er du halvveis i 2.gear når du passerer 100.
Og som jeg skrev tidligere, en halvsliten 400-kubikker akser ifra de aller fleste biler.

Hvis akselerasjonen betyr veldig mye, og du er ute etter cruiser, hvorfor ikke sikte mot toppen, Yamaha V-MAX ?
Den har vel den rette blubblubblyden også :sk?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev:9 sek fra 0 -100 på Intruderen høres rart ut.
Regner med at den er geara omtrent som " alle andre" sykler og da er du halvveis i 2.gear når du passerer 100.
Og som jeg skrev tidligere, en halvsliten 400-kubikker akser ifra de aller fleste biler.

Hvis akselerasjonen betyr veldig mye, og du er ute etter cruiser, hvorfor ikke sikte mot toppen, Yamaha V-MAX ?
Den har vel den rette blubblubblyden også :sk?
Hadde jeg hatt en rik onkel eller en bunnløs bankonto så hadde jeg jo ikke trengt å poste her inne i det hele tatt :)
Da er det jo bare å kjøpe det man har lyst på uten å tenke penger :)

Men til mitt bruk så tror jeg at jeg skulle bli fornøyd med en sykkel til maks 150.000,-
jeg vet bare ikke hvilken ennå.

jeg skal vertfall i løpet av uken ta meg en tur ned på "motorsykkelbutikken" her jeg bor og prøvesitte noen og se hva slags inntrykk jeg sitter igjen med. kanskje ombestemmer jeg meg helt med tanke på type sykkel etter å bare ha prøvesittet dem.

Men jeg må inrømme at det sitter langt inne å gi 100.000 mer for en Intruder M1500 kontra en M800. Vertfall hvis aksellerasjonen er såpass som rundt 6sek. fra 0-100km/t. Det tror jeg nok skulle holde :)

EDIT:
kanskje det var skrivefeil og dem mente 0-100mph og ikke km/t?

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Jompa »

Det er vel ikke mange av oss som har verken rik onkel, eller bunnløs konto.
Donald har jo forresten en rik onkel uten at det hjelper han det minste, og kontoen min er bunnløs, det renner ut av den hele tida.

Mph høres mere rett ut, ja.
Bestem deg for hva du vil ha, og prisnivå.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: Bestem deg for hva du vil ha, og prisnivå.
Jeg vet hva jeg vil ha, og jeg vet også prisnivået, men jeg må justere litt på begge disse ønskene siden jeg ikke kan få i både pose og sekk :)

Må uansett prøvesitte noen sykler først, så får jeg komme tilbake med noen erfaringer i løpet av uken :)

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Kawagutten »

Jeg har gjort samme feil mange ganger å det er å legge alle kr i sykkel og ikke holde av noe til endringer og utstyr til sykkelen som f.eks. styreforhøyer,skjerm,sal,fothviler og dempere.
Får erfaring med dette etterhvert :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Bjerknez »

Skal ta meg en tur ned på Leeres Motorsport i Fredrikstad i morgen og prøvesitte forskjellige sykkeltyper for å få et innblikk i hva som passer meg. Kanskje kan jeg allerede i morgen begynne å luke ut diverse sykler som jeg ikke satt komfortabelt på :)

EDIT:
Når jeg ser denne videoen, så vet jeg vertfall hva jeg IKKE skal ha som første sykkel :)

[video]https://www.youtube.com/watch?v=SkZQ80FaV-k[/video]

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Kawagutten »

Du har vel Alf Graarud og Høiden mc ikke så langt unna heller.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Relax »

http://www.youtube.com/watch?v=a19jg9-pdmM" onclick="window.open(this.href);return false;

Nuff sedd
"Do the right thing"

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Jompa »

Bjerknez skrev:Skal ta meg en tur ned på Leeres Motorsport i Fredrikstad i morgen og prøvesitte forskjellige sykkeltyper for å få et innblikk i hva som passer meg. Kanskje kan jeg allerede i morgen begynne å luke ut diverse sykler som jeg ikke satt komfortabelt på :)

EDIT:
Når jeg ser denne videoen, så vet jeg vertfall hva jeg IKKE skal ha som første sykkel :)

[video]https://www.youtube.com/watch?v=SkZQ80FaV-k[/video]
Nå, den har jo aksellerasjon nok ? Da skulle minst ett av kriteriene dine være oppfylt,
og om du i tillegg sitter godt på den ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev:
Bjerknez skrev:Skal ta meg en tur ned på Leeres Motorsport i Fredrikstad i morgen og prøvesitte forskjellige sykkeltyper for å få et innblikk i hva som passer meg. Kanskje kan jeg allerede i morgen begynne å luke ut diverse sykler som jeg ikke satt komfortabelt på :)

EDIT:
Når jeg ser denne videoen, så vet jeg vertfall hva jeg IKKE skal ha som første sykkel :)

[video]https://www.youtube.com/watch?v=SkZQ80FaV-k[/video]
Nå, den har jo aksellerasjon nok ? Da skulle minst ett av kriteriene dine være oppfylt,
og om du i tillegg sitter godt på den ?
Joda, men tror ikek dette er noen sykkel for en sylfersk MC'er, hehe.
Blit litt voldsomt.

Selv om jeg har pengene til å kjøpe den, så er jeg nok ikke ute etter noe sååå voldsomt. jeg liker meg nok beste med mer krefter på lavere turtall :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Bjerknez »

Om 20min går turen til "motorsykkelbutikken" for å prøvesitte noen sykler, så får jeg se hva jeg liker å ikke :)

Kommer med min første bittelille erfaring her så fort jeg kommer meg hjem :)

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Bosted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Valg av tung MC...

Legg inn av Flanker »

Et lite Word of Warning når det gjelder "prøvesitting" i butikk: Det er ingen erstatning for en god times prøvetur. En sal som umiddelbart kjennes bekvem ut i butikken kan vise seg å være et torturinstrument etter 40 min. En hel haug med variabler som du bare ikke får prød skikkelig uten fart og tid... Jeg hadde aldri kjøpt sykkel uten å ha prøvekjørt først, og da helst min. 1 time.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Bjerknez »

Flanker skrev:Et lite Word of Warning når det gjelder "prøvesitting" i butikk: Det er ingen erstatning for en god times prøvetur. En sal som umiddelbart kjennes bekvem ut i butikken kan vise seg å være et torturinstrument etter 40 min. En hel haug med variabler som du bare ikke får prød skikkelig uten fart og tid... Jeg hadde aldri kjøpt sykkel uten å ha prøvekjørt først, og da helst min. 1 time.
Jeg tenkte mest på selve sittestillingen jeg da i forhold til styret etc.

Noe kjøp blir det ikke uansett på leenge ennå. Først må lappen ta's også skal det prøvekjøres etc. Men jeg får vertfall en pekepinn etter litt prøvesitting. Skal ogeå prøvesitte en Ducati Monster i dag :)

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Kawagutten »

Er enig med Flanker ellers så er jo muligheten å kjøp en billig sykkel bare for å få erfaring og lettere kunne få noen til øvelses kjøre med deg.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg prøvesittet en Honda VT 750 Black Spirit og en Ducati Monster 696 og her er vertfall erfaringene med tanke på hva jeg følte der og da:

Jeg ble ikke noe smartere for å si det sån...
Det er jo to forskjellige sykler dette, men tror nok kanskje ikke Ducati'en er noe for meg. Den virket overasjende lett og fin med passe sittestilling, men salen føltes litt hard.

Handa'en var jo mest behagelig og er nok den jeg ville valgt hvis jeg MÅTTE velge en av disse ut fra mine ønsker her og nå. Hadde Ducati'en hatt litt mer komfortabel sal så hadde det blitt jamt løp tror jeg, selv om dem er veldig ulike.

Så jeg likte forsåvidt begge på hver sin måte...

Dem får inn en Suzuki GSF 1250 Bandit til uken og denne er jeg egentlig veldig spent på. Hvis denne er noenlunde lik Ducati'en men med mer behagelig sal så er nok dette en vinner tror jeg, men det skal jo prøvesittes samt testes mange sykler før jeg bestemmer meg, men først må jeg ha lappen og det blir nok ikke noe før neste sommer uansett :)

Jeg prøvesatt også en Suzuki GSR 1000 (ett eller annet) men dette var ikke noe for meg. Følte jeg lå over tanken i en fosterstilling og i følge selger var denne mye lik Honda CBR 1000RR med tanke på sittestilling. Så noe slikt blir det garantert ikke :)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Snikendeugle »

Siden du viste interesse for Ducatien, hva med en Triumph Street Triple?
https://www.finn.no/finn/mc/new/object? ... e=39629812" onclick="window.open(this.href);return false;
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Kjellrf »

Det er en fordel å sitte foroverlent, fordi fartsvinden vil presse deg bakover. Sitter du rett opp og ned når sykkelen står stille, blir du hengende i styret i fart.
Og med den veistandarden vi har i Norge, er det for meg et must med fothvilere som er rett nedenfor baken, slik at jeg kan ta noe av belastninga (fjære) av en humpel med beina. Med beina forover, går støtet rett i ryggmargen.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Kenny_85
Innlegg: 148
Registrert: 03 mai 2013, 16:08
Motorsykkelen din: Nei

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Kenny_85 »

Snikendeugle skrev:Siden du viste interesse for Ducatien, hva med en Triumph Street Triple?
https://www.finn.no/finn/mc/new/object? ... e=39629812" onclick="window.open(this.href);return false;
Enig med du. StripleR slår Monster 696 på alle felt.
Ducati Monster S4R 12 000km - Solgt :'(
Kjørelengde
- 2013: 10 000km

Svar