Plassering når man får sykkel bak seg

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
Dolefifi
Motorsykkelen din: VFR800

Re: Plassering når man får sykkel bak seg

Legg inn av Dolefifi »

jeg lærte nye metoden på min kjøreskole og skulle ta oppkjøring på en annen plass en der jeg hadde kjøretimer.
møtte opp på den "nye" kjøreskolen hvor jeg skulle ha en time til å gjøre meg litt kjent og kjørelærer insisterte på "gamle" metoden...
Jeg ble jo da mild sagt forvirra og det hele endte opp med at jeg klarte å finne en mellomting mellom disse og strøyk på oppkjøringen :sorry

forklarte dette til sensor, men han mente bestemt at det var kun "gamle" metoden som gjaldt, uten unntak

I mitt hjemdistrikt mener de kun "nye" metoden, så da blir det ny oppkjøring på meg neste måned i mitt distrikt :P :p

jeg kommer da til å kjøre konsekvent "nye" metoden på oppkjøring, så får jeg heller lære meg hva som er best på egen hånd
VFR800 "Lil Red Hot"

Brukeravatar
PCP
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)

Legg inn av PCP »

ega16 skrev: Han følte visst noe han hadde å bevise.
Er vel en del som lider av det problemet, eller som ikke tåler å ha noen foran. Så noe tilsvarende på tur forrige uke, eller dvs jeg lå som nr 3 bak en motorsykkel, også en bil foran der igjen. Sykkelen foran meg kjørte så forbi bilen, for så og bremse ned fordi han skulle ta av hovedveien. Dermed måtte bilen bremse ganske kraftig ned rett etter å ha blitt forbikjørt. Har ofte lurt på om folk som gjør sånt bare er veldig egoistiske, eller om de rett og slett er litt "korte" og mangler evne til å se konsekvensene egen adferd har på omgivelsene..? :-k
Jeg blir i alle fall flau på vegne av motorsyklister hvis jeg ser denslags.

@Dolefifi,
var jo skuffende å høre at du strøk oppkjøring, og kan godt forstå at det var forvirrende ut fra det du forteller. Jeg har jo argumentert en del for hvorfor jeg mener "det gamle" er best, men for oppkjøring er det nok best å ikke ha egne meninger. :-# Vi får satse på at det går bra neste gang, nå som du vet hvordan de vil ha det. Jeg vil også mene at det er enklere å omstille seg fra gammel til ny, enn omvendt, da det som nevnt er mer instinktivt naturlig. Lykke til i alle fall! :thumleft

Lauri
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Legg inn av Lauri »

Tiden for å plukke opp en "teori" er over for min del: motorsykkelkjøring på svingete veg handler om å se og bli sett; m.a.o blir det baneteori. Samtidig kommer kjennskap eller sågar manglende kjennskap til vegstrekningen - og vips blir det mer defensiv kjøring - og litt mer balansering mellom hjulspor.

Og har jeg passasjer - ja da blir jeg definitivt mer defensiv: større sjanse for å få mus etter endt tur :[-o<
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Svar