Oljefilter og Oljevalg

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Oljefilter og Oljevalg

Legg inn av kjellv »

Til dere som kun er opptatt av viskositet og SE/SF klassing av oljer, og først og fremst pris.
Her kan man lese seg opp litt på hvordan olje klassifiseres:
http://www.api.org/certifications/engin ... ch2010.pdf

Ta også på dere de mest kritiske brillene dere finner, og les hvordan Castrol selv beskriver sine MC-oljer
http://www.castrolmoto.com/no/our_oils.php

Castrol Power1 Racing koster i nærheten av 200 kr literen. Dvs på TDMen min koster dette meg ca 600 kr mer for et oljeskift (1 gang i året) enn et billig alternativ fra en unevnelig butikkjede. Dette er ikke mer enn en trivelig kveld på byen med påfølgende ødelagt neste dag koster. Jeg synes valget er enkelt! Jeg dropper heller en kveld på byen og spanderer i stedet skikkelig olje på TDMen.

og til haavar: Her er til sammenligning hva Castrol skriver om universaloljen sin:
http://www.castrol.com/castrol/sectiong ... Id=7028895
Dette er ei kjempegod olje å ha når du skal starte en stor dieselmotor i streng kulde!
Synes du fortsatt ikke din YZF 1000 (R1) fortjener bedre?

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Oljefilter og Oljevalg

Legg inn av ejs »

Kjellrf skrev:
ejs skrev::-k

Til min MC har jeg lest at noen bruker BILTEMA sin syntetiske 5w50 bilolje. :mk

:prop: :prop:
Siden det er tørrclutsj og separat girkasse, kan det gå bra. Men hvilken viskositet står det i instruksjonsboka? 50 er muligens litt tjukt?
Moto Guzzi anbefaler "Agip 4T Super Racing sae 20W/50"
(syntetisk med Ester)
:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Bosted: Stavanger
Kontakt:

Re: Oljefilter og Oljevalg

Legg inn av Elruts84 »

kjellv skrev:Til dere som kun er opptatt av viskositet og SE/SF klassing av oljer, og først og fremst pris.
Her kan man lese seg opp litt på hvordan olje klassifiseres:
http://www.api.org/certifications/engin ... ch2010.pdf

Ta også på dere de mest kritiske brillene dere finner, og les hvordan Castrol selv beskriver sine MC-oljer
http://www.castrolmoto.com/no/our_oils.php

Castrol Power1 Racing koster i nærheten av 200 kr literen. Dvs på TDMen min koster dette meg ca 600 kr mer for et oljeskift (1 gang i året) enn et billig alternativ fra en unevnelig butikkjede. Dette er ikke mer enn en trivelig kveld på byen med påfølgende ødelagt neste dag koster. Jeg synes valget er enkelt! Jeg dropper heller en kveld på byen og spanderer i stedet skikkelig olje på TDMen.

og til haavar: Her er til sammenligning hva Castrol skriver om universaloljen sin:
http://www.castrol.com/castrol/sectiong ... Id=7028895
Dette er ei kjempegod olje å ha når du skal starte en stor dieselmotor i streng kulde!
Synes du fortsatt ikke din YZF 1000 (R1) fortjener bedre?
Jøsses, Da har jeg fått mye god olje forpenge, inkl oljefilter. Da er tilbudet til 24mx ikke så dårlig.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Oljefilter og Oljevalg

Legg inn av biker7 »

Elruts84 skrev:
kjellv skrev:Til dere som kun er opptatt av viskositet og SE/SF klassing av oljer, og først og fremst pris.
Her kan man lese seg opp litt på hvordan olje klassifiseres:
http://www.api.org/certifications/engin ... ch2010.pdf

Ta også på dere de mest kritiske brillene dere finner, og les hvordan Castrol selv beskriver sine MC-oljer
http://www.castrolmoto.com/no/our_oils.php

Castrol Power1 Racing koster i nærheten av 200 kr literen. Dvs på TDMen min koster dette meg ca 600 kr mer for et oljeskift (1 gang i året) enn et billig alternativ fra en unevnelig butikkjede. Dette er ikke mer enn en trivelig kveld på byen med påfølgende ødelagt neste dag koster. Jeg synes valget er enkelt! Jeg dropper heller en kveld på byen og spanderer i stedet skikkelig olje på TDMen.

og til haavar: Her er til sammenligning hva Castrol skriver om universaloljen sin:
http://www.castrol.com/castrol/sectiong ... Id=7028895
Dette er ei kjempegod olje å ha når du skal starte en stor dieselmotor i streng kulde!
Synes du fortsatt ikke din YZF 1000 (R1) fortjener bedre?
Jøsses, Da har jeg fått mye god olje forpenge, inkl oljefilter. Da er tilbudet til 24mx ikke så dårlig.

Elruts
Power 1 , som er Delsyntetisk, koster 399,- for 4 liter m/filter på mx24 ser jeg. Grei pris det.
Power 1 RACING , som er Helsyntetisk, koster 895,- m/filter.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Bosted: Stavanger
Kontakt:

Re: Oljefilter og Oljevalg

Legg inn av Elruts84 »

biker7 skrev:
Elruts84 skrev:
kjellv skrev:Til dere som kun er opptatt av viskositet og SE/SF klassing av oljer, og først og fremst pris.
Her kan man lese seg opp litt på hvordan olje klassifiseres:
http://www.api.org/certifications/engin ... ch2010.pdf

Ta også på dere de mest kritiske brillene dere finner, og les hvordan Castrol selv beskriver sine MC-oljer
http://www.castrolmoto.com/no/our_oils.php

Castrol Power1 Racing koster i nærheten av 200 kr literen. Dvs på TDMen min koster dette meg ca 600 kr mer for et oljeskift (1 gang i året) enn et billig alternativ fra en unevnelig butikkjede. Dette er ikke mer enn en trivelig kveld på byen med påfølgende ødelagt neste dag koster. Jeg synes valget er enkelt! Jeg dropper heller en kveld på byen og spanderer i stedet skikkelig olje på TDMen.

og til haavar: Her er til sammenligning hva Castrol skriver om universaloljen sin:
http://www.castrol.com/castrol/sectiong ... Id=7028895
Dette er ei kjempegod olje å ha når du skal starte en stor dieselmotor i streng kulde!
Synes du fortsatt ikke din YZF 1000 (R1) fortjener bedre?
Jøsses, Da har jeg fått mye god olje forpenge, inkl oljefilter. Da er tilbudet til 24mx ikke så dårlig.

Elruts
Power 1 , som er Delsyntetisk, koster 399,- for 4 liter m/filter på mx24 ser jeg. Grei pris det.
Power 1 RACING , som er Helsyntetisk, koster 895,- m/filter.

Åh, var det kanskje heltsyntetisk jeg skulle hatt da eller? Hva er best?

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Oljefilter og Oljevalg

Legg inn av biker7 »

Power 1 er god nok til normalt bruk. Har brukt denne på mange forskjellige sykler opp igjennom årene. Skifter som regel etter ca 600mil. Filter annenhver gang. :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

ZZR-Erling

Re: Oljefilter og Oljevalg

Legg inn av ZZR-Erling »

Castrol Power 1 er delsyntetisk.

Brukeravatar
Haavar
Innlegg: 182
Registrert: 08 feb 2012, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600

Re: Oljefilter og Oljevalg

Legg inn av Haavar »

Åh, var det kanskje heltsyntetisk jeg skulle hatt da eller? Hva er best?

Elruts

_________________
Den oljen du har valgt er mer en god nok for din sykkel.
kjellv skrev: Ta også på dere de mest kritiske brillene dere finner, og les hvordan Castrol selv beskriver sine MC-oljer
http://www.castrolmoto.com/no/our_oils.php
Castrol Power 1 Racing 4T er ingen dårlig olje. Men setniger som dette:
"er spesialutviklet for motorsyklister som elsker spenningen ved maksimal kjøring."
Og denne setningen som brukes fire ganger i beskrivelsen av oljen:
"Testing har dokumentert at oljen har eksepsjonell akselerasjon og ytelse bare du rører ved gassen."
Vitner om at salgskorpset i Castrol er en gjeng med såpeselgere :-)å desverre.
kjellv skrev: trol Power1 Racing koster i nærheten av 200 kr literen. Dvs på TDMen min koster dette meg ca 600 kr mer for et oljeskift (1 gang i året) enn et billig alternativ fra en unevnelig butikkjede. Dette er ikke mer enn en trivelig kveld på byen med påfølgende ødelagt neste dag koster. Jeg synes valget er enkelt! Jeg dropper heller en kveld på byen og spanderer i stedet skikkelig olje på TDMen.

og til haavar: Her er til sammenligning hva Castrol skriver om universaloljen sin:
http://www.castrol.com/castrol/sectiong ... Id=7028895" onclick="window.open(this.href);return false;
Dette er ei kjempegod olje å ha når du skal starte en stor dieselmotor i streng kulde!
Synes du fortsatt ikke din YZF 1000 (R1) fortjener bedre?
Her er du inne på noe viktig ved valg av olje.
Man skal ha en god følelse når man er ute å kjører sykkel og da skal ikke den følelsen forstyrres av tanker om oljen i motoren som feks, er den bra nok?
Slites motoren min ekstra nå? Det er bra å kjøpe en dyr og god olje for å slippe slike tanker når man kjører.

Universaloljen til Castrol er en god olje som takler belastningene som oppstår i en dieselmotor ved kaldstart.
Den er også API SE/SF klassifisert for bensinmotorer. Akkurat det Yamaha spesifiserer til bruk i min YZF 1000R (thunderace).
Hvor god olje "fortjener" syklene våre egentlig? Er Castrol Power 1 Racing 4T den beste oljen?
"fortjener" syklene våre kanskje no enda bedre å dyrere?
Jeg anbefaler ikke andre å gjøre det samme som meg. Oljen må først og fremst fylle kravene til sykkelen og bruken, ut over det kan folk fylle det de vil.
Hadde jeg hatt en splitter ny Yamaha så hadde jeg fylt Yamalube. :D :D

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Bosted: Kongsberg

Re: Oljefilter og Oljevalg

Legg inn av MH434 »

Jeg bruker castrol power 1 på zx10r'n, altså delsyntetisk.

Fikk anbefalt den av både det norske Kawa teamet og en motorbygger.
For å være ærlig, så trur jeg detta bare er blitt et hysteri, så lenge en følger det som står i boka er nok alt greit ;-)
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1008
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Oljefilter og Oljevalg

Legg inn av jongsanim »

Noen som vet hvor man kan få tak i K&N oljefilter? Er ute etter kn-204 men finner ikke så mange stedene (Norsk motorimport har, men om det finnes noen i Osloområdet er det å foretrekke) :)

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 656
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Trondheim

Re: Oljefilter og Oljevalg

Legg inn av MGR1 »

Ebay.co.uk

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Bosted: Kongsberg

Re: Oljefilter og Oljevalg

Legg inn av MH434 »

Jeg bruker nå Silikolene 5-40.
Merket at girkassen ble enda smoothere med den enn Castrolen.
Anbefalt olje for RR verden over! Produsert av tyske Fuchs.
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Svar