Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av mortenolb »

Det er forskjeller gitt. Jeg kan bruke 6. giret i 70/80. :roll

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:Tok meg en lenger rolig tur i dag på bygda (ssshhh...) med den nye sykkelen (XVS 1300) på ca. tre mil :)

Har erfart at mannermest ikke har bruk for mer enn to gir på denne sykkelen i hastigheter opp mot 80km/t. Nå har ikke jeg passert 80km/t ennå da deter helt andre grunner til at jeg er ute åkjører enn å kjøre fort, men kan liksom ikke helt forestille meg når det fjerde og femte giret skal legges inn. Når jeg la inn fjerde giret i 80km/t så følte jeg den "hoppet" litt. 3. giret var mer et hvilegir i den farten synte jeg. fjerde er velgrei å bruke når man nermer seg ulovlige hastigheter, men femte......?
Du klarte ikke å dy deg altså... :lol Skulle ikke sykkelen stå i garasjen til lappen var i lomma?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av Snikendeugle »

Bjerknez skrev:Tok meg en lenger rolig tur i dag på bygda (ssshhh...) med den nye sykkelen (XVS 1300) på ca. tre mil :)

Har erfart at mannermest ikke har bruk for mer enn to gir på denne sykkelen i hastigheter opp mot 80km/t. Nå har ikke jeg passert 80km/t ennå da deter helt andre grunner til at jeg er ute åkjører enn å kjøre fort, men kan liksom ikke helt forestille meg når det fjerde og femte giret skal legges inn. Når jeg la inn fjerde giret i 80km/t så følte jeg den "hoppet" litt. 3. giret var mer et hvilegir i den farten synte jeg. fjerde er velgrei å bruke når man nermer seg ulovlige hastigheter, men femte......?

Hehe, kjenner meg igjen i "hyssjjjj". Fikk nå kjørt inn sykkelen før jeg fikk lappen 8) (selvfølgelig på lukket bane! :[-X )
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24601
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av Bjerknez »

Hehe, man må jo få prøve seg litt, hehe.

Jeg har jo faktisk kjørt en del nå, men er overasket over hvor lang tid det tok for meg å faktisk klare å kjøre denne sykkelen på en anstendig måte. Når jeg feks. ligger i 1. giret (som man nermest MÅ bruke helt opp til 40km/t) så skal det uhyre lite bevegelse på gasshendelen til før det rykker og napper som satan. Følte jeg må clutche hele tiden for å få en jevn flyt. Det er jo voldsomme krefter i sving langt nede i registeret og jeg kan kanskje ikke se for meg at dette er et like stort "problem" på en såkalt plastikkrakett?

Det er jo ikke noe problem sån sett, for dte er jo bare snakk om å lære seg å kjenne sykkelen og temme slikt, men det tok faktisk litt tid før jeg fikk til en bra flyt.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av mortenolb »

1. Gir har vært ganske rykk og napp på alle sykler jeg har kjørt. Er vel verre jo større motor manhar også har jeg fått inntrykk av.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24601
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:1. Gir har vært ganske rykk og napp på alle sykler jeg har kjørt. Er vel verre jo større motor manhar også har jeg fått inntrykk av.
Okay.

Jeg sliter faktisk fortsatt litt med å få til en fin flyt i førstegir i lave hastigheter. Det skal jo ikke værenødvendig å cluche hele tiden når man er i bevegelse...?
Jaja, jeg kommer nok inn i det til slutt :)

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av ega16 »

Bjerknez skrev:
mortenolb skrev:1. Gir har vært ganske rykk og napp på alle sykler jeg har kjørt. Er vel verre jo større motor manhar også har jeg fått inntrykk av.
Okay.

Jeg sliter faktisk fortsatt litt med å få til en fin flyt i førstegir i lave hastigheter. Det skal jo ikke værenødvendig å cluche hele tiden når man er i bevegelse...?
Jaja, jeg kommer nok inn i det til slutt :)
V-Twiner går ikke så jevnt på lavere turtall. Er vanlig å måtte "korrigere" med clutch ved kø/sakte/kryp kjøring.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24601
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av Bjerknez »

ega16 skrev:
Bjerknez skrev:
mortenolb skrev:1. Gir har vært ganske rykk og napp på alle sykler jeg har kjørt. Er vel verre jo større motor manhar også har jeg fått inntrykk av.
Okay.

Jeg sliter faktisk fortsatt litt med å få til en fin flyt i førstegir i lave hastigheter. Det skal jo ikke værenødvendig å cluche hele tiden når man er i bevegelse...?
Jaja, jeg kommer nok inn i det til slutt :)
V-Twiner går ikke så jevnt på lavere turtall. Er vanlig å måtte "korrigere" med clutch ved kø/sakte/kryp kjøring.
Godt å høre at det ikke BARE er meg, hehe :)

Menhva er fordelene til "V-Twin" motorer da kontra andre motortyper?

Som du sikkert har skjønt så er jeg ikke plaget av møkkete hender :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:
Menhva er fordelene til "V-Twin" motorer da kontra andre motortyper?
Her kom du selv med tusenkronersspørsmålet!

Hva var det DU falt for som gjorde at du kjøpte denne? :roll

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24601
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev:
Bjerknez skrev:
Menhva er fordelene til "V-Twin" motorer da kontra andre motortyper?
Her kom du selv med tusenkronersspørsmålet!

Hva var det DU falt for som gjorde at du kjøpte denne? :roll
Vel... jeg hadde jo ikke gjort annet enn å prøvesittet den, så formeg gikk det på utseendet og sittestillingen :)

Motortype og fordeler/ulemper med denne har jeg ikke en gang enset en eneste tanke :)

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av ega16 »

Bjerknez skrev:
ega16 skrev:
Bjerknez skrev:
mortenolb skrev:1. Gir har vært ganske rykk og napp på alle sykler jeg har kjørt. Er vel verre jo større motor manhar også har jeg fått inntrykk av.
Okay.

Jeg sliter faktisk fortsatt litt med å få til en fin flyt i førstegir i lave hastigheter. Det skal jo ikke værenødvendig å cluche hele tiden når man er i bevegelse...?
Jaja, jeg kommer nok inn i det til slutt :)
V-Twiner går ikke så jevnt på lavere turtall. Er vanlig å måtte "korrigere" med clutch ved kø/sakte/kryp kjøring.
Godt å høre at det ikke BARE er meg, hehe :)

Menhva er fordelene til "V-Twin" motorer da kontra andre motortyper?

Som du sikkert har skjønt så er jeg ikke plaget av møkkete hender :)

De fleste som har kjørt v-twin vil nok si at de har en mer spennende karakter (kjenne de pulserende sylinder slagene igjennom kroppen) og lyd enn f.eks inline 4 motorer.

De pleier ofte også ha bedre og jevnere dreiemoment og mer motorbrems (subjektivt om man synes det er en fordel)

Færre deler

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24601
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av Bjerknez »

ega16 skrev:
Bjerknez skrev:
ega16 skrev:
Bjerknez skrev:
mortenolb skrev:1. Gir har vært ganske rykk og napp på alle sykler jeg har kjørt. Er vel verre jo større motor manhar også har jeg fått inntrykk av.
Okay.

Jeg sliter faktisk fortsatt litt med å få til en fin flyt i førstegir i lave hastigheter. Det skal jo ikke værenødvendig å cluche hele tiden når man er i bevegelse...?
Jaja, jeg kommer nok inn i det til slutt :)
V-Twiner går ikke så jevnt på lavere turtall. Er vanlig å måtte "korrigere" med clutch ved kø/sakte/kryp kjøring.
Godt å høre at det ikke BARE er meg, hehe :)

Menhva er fordelene til "V-Twin" motorer da kontra andre motortyper?

Som du sikkert har skjønt så er jeg ikke plaget av møkkete hender :)

De fleste som har kjørt v-twin vil nok si at de har en mer spennende karakter (kjenne de pulserende sylinder slagene igjennom kroppen) og lyd enn f.eks inline 4 motorer.

De pleier ofte også ha bedre og jevnere dreiemoment og mer motorbrems (subjektivt om man synes det er en fordel)

Færre deler
Takk for den :)

Jeg har som sagt ikke kjørt to-hjuling siden jeg kjørte en Honda MB5 50cc for ca. 20 år siden så mankan vel si at kontrastene er store for min del og at det er mye å svelge på en gang, hehe.

At man kjente vibrasjonene skal fanden vite :)
Man føler seg som en liten pygme uansett hvor stor man er oppå en slik doning følesdet som.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24601
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av Bjerknez »

Kom nettopp hjem etter en tur i nabolaget/bygda her jeg bor. Kjørte på svingete landevei rundt bygda to ganger og det ble vel ca. 5 mil til sammen. :)

Jeg har som sagt ikke noe sammenligningsgrunnlag, men fy fasan for et drag det er i denne sykkelen! Er klar over at en R-sykkel går langt bedre, men du verden så fornøyd jeg er :)
Folk snur seg når jeg drar på litt og motorsykler jeg møter hilser. (Hvis de jeg møtte leser dette så ber jeg om tilgivelse for at jeg ikke hilste tilbake. Jeg er alt for fersk til at jeg slipper styret med den ene hånden) :)

Jeg merker jeg sitter veldig godt på denne sykelen og jeg er sikker på at jeg har gjort et riktig valg. Dog kommer jeg til å kjøpe meg slike motor bøyler med fothvilere på for å kunne flytte litt mer på beina. Bortsett fra det så er den helt perfekt :)

Sykkelen føles ekstremt stor og tung så jeg tror nok kanskje læringskurven ble bratt med denne. Spesielt grunnet den noe harde gangen på lave turtall. Det kreves mye tilvenning for å få dette silkemykt merker jeg. Ved siden av dette skal man balansere en doning på over 300kg... :) Men noen dager til så tror jeg at jeg kommer inn i det og da blir alt bare fryd og gammen.

Har også bestilt meg Cobra Slipon for enda heftigere lyd og jeg kan ikke en gang vente til å dra på litt forbi andre med noe slikt :)

Lykkerus kan man vel si at jeg er i :prop:

Brukeravatar
Plumber
Innlegg: 411
Registrert: 07 jul 2012, 14:58
Motorsykkelen din: Ingen...
Bosted: Bjørkelangen

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av Plumber »

Dog kommer jeg til å kjøpe meg slike motor bøyler med fothvilere på for å kunne flytte litt mer på beina.

Stikker de mye ut fra sykkelen ? Er du ikke redd for å subbe i svinger ? :-k
Suzuki GS 650 G Katana, Suzuki GS 1100 F Katana, Kawasaki 250 R, Kawasaki ER 6 F 2013

30/9-2014 ER-6F Solgt
2014: 10719 KM ( Start ) Oppdatert: 30/9-2014 : 22476
2013: 10719 KM på Kawasaki ER6F ( Ny 4/7-13 )
2013: 1914 KM på Kawasaki 250 R ( TIL 30/5-13., Solgt )
2012: 5 000 KM på Kawasaki 250 R (Fra 7/7-12., NY )

Medlem av: NMCU

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24601
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av Bjerknez »

Plumber skrev:Dog kommer jeg til å kjøpe meg slike motor bøyler med fothvilere på for å kunne flytte litt mer på beina.

Stikker de mye ut fra sykkelen ? Er du ikke redd for å subbe i svinger ? :-k
Det er vel fothvilerene som uansett toucher bakken først vil jeg tro?

Uansett så er jeg ikke akkurat plaget med å subbe bakken ennå, hehe.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24601
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg vært en tur på XXL og kjøpt meg et Gopro Black Hero 3 med feste for bensintanken, slik at man kan se speedometer og veien samtidig :)
Mulig det blir en prøvetur i morgen rundt her jeg bor :)

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1008
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av jongsanim »

Bjerknez skrev:Da har jeg vært en tur på XXL og kjøpt meg et Gopro Black Hero 3 med feste for bensintanken, slik at man kan se speedometer og veien samtidig :)
Mulig det blir en prøvetur i morgen rundt her jeg bor :)
Gleder meg til å se videoer hvis du har tenkt til å legge ut ;)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24601
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av Bjerknez »

jongsanim skrev:
Bjerknez skrev:Da har jeg vært en tur på XXL og kjøpt meg et Gopro Black Hero 3 med feste for bensintanken, slik at man kan se speedometer og veien samtidig :)
Mulig det blir en prøvetur i morgen rundt her jeg bor :)
Gleder meg til å se videoer hvis du har tenkt til å legge ut ;)
Blir nok en videosnutt i morge nvil jeg tro :)

Det største problemet er et relativt treig internettlinje og HD video tar mye plass etc. :)

Men skal se om jeg får publisert noe i morgen :)

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av Jompa »

Husk å filme utrykket i fjeset ditt hvis du blir stoppa i kontroll og får beskjed om 6 mnd sperrefrist påmc-lappen. :evil ;-) :knegg

Det kan bli en hit på youtube :lol
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24601
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev:Husk å filme utrykket i fjeset ditt hvis du blir stoppa i kontroll og får beskjed om 6 mnd sperrefrist påmc-lappen. :evil ;-) :knegg

Det kan bli en hit på youtube :lol
Bare kjører fra purken jeg da vetu! Er jo ikke helt tett heller! :mc1

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av mortenolb »

Bjerknez skrev:
Jompa skrev:Husk å filme utrykket i fjeset ditt hvis du blir stoppa i kontroll og får beskjed om 6 mnd sperrefrist påmc-lappen. :evil ;-) :knegg

Det kan bli en hit på youtube :lol
Bare kjører fra purken jeg da vetu! Er jo ikke helt tett heller! :mc1
Har motstridende tanker om det :scratch

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24601
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:
Bjerknez skrev:
Jompa skrev:Husk å filme utrykket i fjeset ditt hvis du blir stoppa i kontroll og får beskjed om 6 mnd sperrefrist påmc-lappen. :evil ;-) :knegg

Det kan bli en hit på youtube :lol
Bare kjører fra purken jeg da vetu! Er jo ikke helt tett heller! :mc1
Har motstridende tanker om det :scratch
Hehe...

Neida, jeg kjører en fast rute ett par ganger i uken på landevei hvor jeg i beste fall midt i "rushen" møter mellom 1-10 biler på fem mil. Kjører jeg på kveldstid (som jeg pleier å gjøre) så møter jeg maks to biler. Ikke noe purk her ute jeg bor. Når rettferdigjør ikke det min kjøring for å si det sån, og dte er heller ingen unskyldning, men jeg kjører pent og vet mine begrensninger så det går nok bra.

Ikke ta fra meg all gleden nå da gutter og jenter!! :)

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av Jompa »

Herlig !
Som da jeg var 15 og "øvelseskjørte" med gamlingens handgearte Corvette i skogen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Bosted: Oslo

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av Zadnez »

hva om du skulle kjøre ned noen? da blir det ikke sykkel nr 2 på noen år tenker jeg:/
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av Relax »

La nå gutten ha litt morro da!
Så lenge han er forsiktig og kjører der "det ikke er folk" ..


Gjør vi ikke alle litt på kanten av hva som er tillatt innemellom da? Særlig vi på 2 hjul ;-)
Eller holder alle her lovlig fartgrense og alle regler hele tiden?
"Do the right thing"

Svar