Ja, men med mindre avstand blir det mer tilfeldig bremsing og mer kø :) Med de 10 bilene vil trafikken flyte, med 20 vil den begynne å stampe/hakke/skape kø.SuperMorten skrev:Den rykk og napp kjøringa er fordi folk sover.. Min påstand er så enkel som at ta f.eks en veistrekning på en km. Dersom det er 100 meter mellom hver bil (noen ganger er det så ille i rushen) så er det plass til 10 biler på den kilometeren. Dersom du kutter den avstanden til det halve, er det plass til dobbelt så mange biler på samme veistrekning, og selvsagt færre biler bak.jongsanim skrev:Må nesten komme med en påstand her. Jeg holder god avstand til bilen foran (når jeg kjører bil) for å begrense bremsingen og heller holde en jevn hastighet i 1.gir. Vi snakker ikke 100 meter her, men det blir fort 10-50 avhengig av hvor rykkete og nappete de foran kjører.SuperMorten skrev:Jeg jobber skift, og kan ikke ta toget har jeg funnet ut. Jeg er avhengig av å avløse en kollega, og føler ikke at det er riktig at han skal få svi fordi toget er forsinket. Toget funker sikkert flott for de som har flexitid o.l.
Forøvrig er nordmenn noen merkelige skapninger når det kommer til rushtrafikk. Her er det i enkelte tilfeller 100 meter frem til neste bil. Det er sikkert praktisk det, for da har man lang reaksjonstid hvis bilen foran bremser. Allikevel kolliderer folk. Dersom folk hadde hatt 100% fokus på kjøringa, kunne avstanden krympet og det ville gitt plass til flere biler og dermed kortere køer.
Hvis alle holder krot avstand, blir det mer rykk og napp kjøring, og dermed mere kø (mener det har vært forsket på dette?).
Om det totalt sett blir lengre kø av ditt eller mitt eksempel vet jeg ikke, men drivstoffbruken og slitasje på bilen tror jeg blir mindre hvis vi unngår rykk og napp :)