Heisann, her var det kommet svar jeg ikke har sett...
For å si det sånn påkjørselen i Aurskog-Høland er bare tragisk. Synes vel mest synd på jentene/jentenes familie. Selv ville jeg neppe tillatt egne barn å ferdes i hestekjerre langs vei med 80/60 km/t, utifra en risikovurdering. Ei heller på rulleski f.eks. Men uten å peke på noen, her kan det være lokale forhold som normalt sett gjør det sikrere enn jeg antar på bakgrunn av litt tekst fra media. Uoppmerksomhet, panikk... hvem vet... det skal bare et par sekunders uoppmerksomhet til. Hadde midtdeler hjulpet her? Nei. Hadde fartsgrense på 40 hjulpet? Sannsynligvis, men det er jo egentlig ikke farten som er problemet, men uoppmerksomheten - eller eventuelt hvis sjåføren ikke har tatt hensyn til at det var hest som kunne skvette, eller, eller... (mange spekulasjoner). Selv senker jeg ofte farten til omtrent gangfart ved passering av hest med rytter i veien, det trenger ikke stå skilt om 40 km/t for at jeg skal gjøre det, de sjeldne gangene det skjer. Det heter å avpasse farten etter forholdene. Har tenkt på det mange ganger forsåvidt - at jeg håper hestene er trafikkvante før de slippes ut i trafikk med svært unge ryttere som neppe har full kontroll. Til info så dekkes ikke skader av hest på de fleste forsikringer, så nok en grunn til å ta det rolig (uffda, det kan sikkert tolkes som egoistisk

). For MC så er hest og husdyr en medvirkende årsak til at jeg beholder original eksos på MC'n framfor noe som kan skremme dyr ved/i veien (
det var kanskje ikke fullt så egoistisk

)
Egoistisk i forhold til ønske om rimelig greie fartsgrenser? (90 istedenfor 70 i Østerdalen på helt folketomme strekninger, 50 istedenfor 40 mange steder) Mulig, men jeg mener at det
ensidige fokuset på kun fart og midtdelere blir feil.
Kjørekompetansen er mangelfull hos mange. Skal vi da innrette sikringstiltak etter de med aller minst kjørekompetanse? Skal vi lage veiene så sikre at rusede bilister skal kunne kjøre gang etter gang uten at bilen beslaglegges? 11 ganger leste jeg en var tatt for kjøring i rus - bør ikke kjøretøyet tas etter andre gangs kjøring i rus?
I avisen idag og igår så leser jeg om endel biler som snurrer på E18. Siste som snurret idag var en varebil der der for en gangs skyld kom fram at det var dårlige dekk - har en mistanke om at flere av de som snurrer og kræsjer på denne tiden av året har dårlige dekk. Selv bytter jeg vinterdekk på bilen etter maks 3 år - tenker at det er en billig forsikring (kontra bonustap som koster minst det ti-dobbelte ift nytt sett dekk) - men trolig er det mange som kjører 4-8 år gamle vinterdekk som ikke er mye verdt selv om mønsteret er OK. Skal vi ha så lave vinterfartsgrenser at de med slitte dekk og hard (= glatt ) gummi skal kunne kjøre ?
ELLER bør det komme kontroller som er rettet mot kjørekompetanse? Har sagt det før at jeg undres på hvorfor det ALDRI er noen kontroll på om bilister holder eget kjørefelt (!?) Det er en meget enkel kontroll - plassere observatører langs en litt svingete veistrekning - sjåfører som beveger seg over i motsatt kjørefelt uten å blinke bør få bot. Det er vel servostyring på stort sett alle biler idag, men mange som ikke gidder sveive på rattet og heller kutter svinger, selv når de ikke ser rundt svingen (og dem kan vi møte på MC i sesongen...) F.eks. en moderat svingete vei fra Grodalen til Heggedal så blir midtstripen slitt vekk visse steder av bilister som ikke holder kjørefeltet, og det er ikke vanskelig å holde eget felt - det er snakk om å gidde. En annen (vinterlig) kontroll - stille seg opp ved E18 og ta alle som kjører med noen cm snø på taket. Denne snøen blåser enten av, eventuelt som store flak og treffer bakenforliggende bil eller sklir ned over frontruta ved første bråstopp. Ifjor kjørte jeg bak et vogntog fra DHL forbi Gjelleråsen - det var et stort flak snø/is som kom deisende fra takpresseningen... flaks at det ikke traff bilen min.
Tar en i betraktning inntekter fra bøter er det vel så og si selvfinansierende også...