Tiger Explorer..knekt ventil

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Tiger Explorer..røket kamkjede

Legg inn av DrGreve »

Busa Trond skrev:
ojda skrev:...Som jeg har sagt tidligere, "Jeg er ingen rørlegger"...
Vi veit jo det ojda :[-X , det er jeg som er rørlegger :-)å

Det DrGreve sier er jo riktig. MEN det må sikker være noe annet også siden det er den samme eksosventilen på den samme sylinderen som er synderen på alle dem havarerte motorene, ( hvorfor ingen av dem andre )
Setter dem inn en ny motor uten å finne feilen er vi like langt. Triumph lager komplett topp selv og har ikke underleverandører å sette skylden på. Yamaha har slitt med dette over mange år. Det jeg ble informert om på GMS var at dette gikk på reklamasjonsretten på 5 år, og at det kom en utbedring fra Triumph i vinter. Der har alle vært på kurs i England og sier sykkelen er grei å skru på, selv om recall prisene er på nivå med en middels jordbærplukker.
Håper Triumph lærer av Bmw som har driti seg ut med feil på sykkelen i alle år, og sper på med fem års fri veihjelp.
Ok, jeg har ikke satt meg så mye inn i materien til at jeg har fått med meg at det var samme ventilen som havarerte på alle syklene og da er jo min teori litt vassen.
Det er jo en kjent problematikk fra snøscootermotorer at triple motorer ikke har lik arbeidstemperatur uten at jeg skal påstå noe i dette tilfellet.
Og hvis det er en spesiell ventil dette gjelder, så er det vel kun de 3 V-er som kan påvirke, varme, ventilstyring eller ventilløfter, hvis ikke kammen kommer ut av sin syklus?
Kan designen på ventiloppsettet gi noen form for sideveis belastning, at kraften ikke går rett ned gjennom ventilen?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

ZZR-Erling

Re: Tiger Explorer..knekt ventil

Legg inn av ZZR-Erling »

263 sider om
Cam Bucket Service Bulletin


http://www.tiger-explorer.com/index.php ... 966.0.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Tiger Explorer..knekt ventil

Legg inn av Kjellrf »

ZZR-Erling skrev:263 sider om
Cam Bucket Service Bulletin


http://www.tiger-explorer.com/index.php ... 966.0.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Minner meg om problematikk fra Honda'a VF serie for 30 år siden, kammene var ikke linjeborret, så man måtte ha kamløfteverktøy for å justere ventilene riktig. Vi målte også på VF750F at klaringa var i grenseland (og litt over) på noen sykler.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2747
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Tiger Explorer..knekt ventil

Legg inn av Busa Trond »

Jeg fant et eldre Motorrad fra 1.3.2013 i kurven min ved do nå :mk
Der står det noe på tysk og ikke er jeg noen raket forsker på språk, så om jeg kunne få litt hjelp til å tolke hva som står her. Usikker på om det er relevant for ventilknekk saken :-k



[img]http://i1160.photobucket.com/albums/q49 ... 1dfc43.jpg[/img]

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Tiger Explorer..knekt ventil

Legg inn av Kawagutten »

Kan for alt i verden ikke forstå at triumhp har blitt populær siden de har hatt problemer med topp og ventiler i alle år og tenning i tidligere år?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Re: Tiger Explorer..knekt ventil

Legg inn av poulet_cavalier »

Busa Trond skrev:Jeg fant et eldre Motorrad fra 1.3.2013 i kurven min ved do nå :mk
Der står det noe på tysk og ikke er jeg noen raket forsker på språk, så om jeg kunne få litt hjelp til å tolke hva som står her. Usikker på om det er relevant for ventilknekk saken :-k



[img]http://i1160.photobucket.com/albums/q49 ... 1dfc43.jpg[/img]
Ganske rusten tysk her også, men de skriver om ventilproblemer på Explorere med serienummer mellom 524056 og 568329. Det er laget et fix sett for disse med (teknisk jargong som jeg ikke kan på norsk engang, men som ser ut som nye ventiler og pakninger) med bedre stålkvalitet.

+ noe svada om at det ikke er farlig å kjøre uten konvertering (men *jeg* ville ha mast skikkelig hadde jeg en sykkel i denne serien)
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2747
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Tiger Explorer..knekt ventil

Legg inn av Busa Trond »

:vs
Takk for hjelpen.
Ser ut som min ligger tett innenfor på serienummer. Sender en e-post å maser på forhandler i morgen *mas

Svar