Starte å pendle med MC?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Re: Starte å pendle med MC?

Legg inn av Bjerknez »

gsx750_80 skrev:
Bjerknez skrev:
1) Anser erfarne MC-folk det som "langt" å pendle 1 time på sykkel til og fra jobb?
2) Blir man "svett" av å kjøre rolig på E6 (Mosseveien) og til Majorstua?
3) Funker det med kjøreklær uttapå "kontorklær"?

Annet jeg ikke har tenkt på? :)

-jr
1. Er ikke erfaren, så jeg svarer kun "Det høres ikke langt ut i mine øyne..."
2. Så lenge man er i bevegelse så holder man seg avkjølt er min erfaring så langt med kjøring sommerstid med Klim Latitude dress uten noe under. (kun T-skjorte og boxer)
3. Usikker, men unngå olabukser vertfall. Det blir klamt som tusan. Tynn dressbukse eller annen type bukse kan sikkert gå... uten at jeg vet det.

Å pendle ca. 20 mil pr. dag (10 mil hver vei) hvorav 90% av turen foregår på firefelts motorvei klasse A hvor marsjfarten fort ligger på rundt 110-120km/t ville jeg nok ikke satset på en 250cc eller under tror jeg. Farlig mye synsing fra min side nå, men å ligge i 120km/t med en 250cc har jeg for meg føles anstrengende over lenger avstander.

Skulle jeg i hovedsak kjørt i bytrafikk og på E6 hver eneste dag, så ville jeg personlig kjøpt meg en Yamaha Bolt 950R. Grunnen til at jeg hadde valgt en Bolt 950 i stede for sykkelen jeg allerede har som er en Yamaha XVS 1300, er forde førstnevnte er langt mindre brautende og muligens lettere å kjøre i bytrafikk med. Dem er også billige å forsikre samt kjøpe.
120 km/t over lengre tid, på norske veger, skal "godt gjøres". Jeg kjører stort sett på motorveg selv, men med maks
grense 90 km/t. I beste fall bruker jeg 40 minutter på de 38 kilometrene. Det gir faktisk en gjennomsnittsfart på under 60 km/t.
Jeg kan nok være oppe i 120 km/t med 250'en, på en slik tur (indikert 130 km/t på speedometeret?).
250'en har dårlig med akselerasjonsressurser over 110-115 km/t. En stor fordel er relativt lave vedlikeholdskostnader og liten
avskrivning per år, sammenliknet med en stor sykkel.
Jeg ser du bor i Trøndelag, men kjører man fra Fredrikstad til Oslo på E6 så er 100-130km/t en hastighet man befinner seg i vertfall 50% av strektningen, minst. Men som sagt, kan godt være at en Ninja 250 klarer dette fint, det vet jeg lite om. Var bare en mening jeg fikk ut fra hva jeg tenker rundt mindre motorer...

Brukeravatar
MH434
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R

Legg inn av MH434 »

Har en Aprilia SR50 her, noe billigere skal du lete lenge etter ;-)
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
gsx750_80
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Kontakt:

Legg inn av gsx750_80 »

MH434 skrev:Har en Aprilia SR50 her, noe billigere skal du lete lenge etter ;-)
Sikkert festlig den. Når det gjelder mc har pris og størrelse på mange måter liten betydning hva kjøreglede angår,
er i alle fall min erfaring.

Den artigste var faktisk den billigste - den var gratis. Det var en gammel 150 cc jeg fikk som 11 eller 12 år gammel.
Mye tid gikk med på å få den til å "rullstarte", som oftest forgjeves. De få hundre meterne den gikk for egen maskin var antakelig
sterkt vanedannende, og gjorde meg muligens hektet - forhåpentligvis på livstid.
Jeg kjøpte mange år senere en ZX 11, som kanskje var det raskeste man fikk tak i på den tiden. Det var den sykkelen
jeg har hatt minst glede av, og har savnet minst i ettertid. Det hadde fristet mer med en Tempo Corvette med Comet sett,
den dag i dag, eller en Aprilia 50 for den del..

Hver sin lyst..
mvh

-gsx750_80

Svar