Musikertråden
- jhn
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Re: Musikertråden
En liten korreksjon/presisering ... en Humbucker med en splitter virker IKKE som to single-coil ... bare en single-coil
Har spilt gitar 6-7 år nå, daglig. Har to gitarer, en akustisk og en elgitar/akustisk elgitar. Interessen har vel egentlig alltid vært der, men ble for alvorlig interessert første gang jeg så mark knopfler spille "soultans og swing" og "what it is". Den ble vel ikke mindre heller da jeg så Slash og Guns'n roses heller.
- wamporey
- Motorsykkelen din: Suzuki - GSX ES - 750 - 1987
I mine yngre dager var jeg lidenskapelig opptatt av gitarer, men på et stramt studentbudsjett. Jeg husker ikke helt når jeg kjøpte hva, men før jeg var ferdig å studere, hadde jeg en billig klassisk og en ikke fullt så billig akustisk gitar, tre el-gitarer (en av dem skiftet jeg selv mikrofoner på, til EMG 81 og 85 - i fantasifullt håp om at det ville hjelpe meg til å spille som Zakk Wylde, men slik gikk det altså ikke...) og et keyboard jeg fikk i julegave av onkelen som senere skulle smitte meg med motorsykkelentusiasme.
Har vært med i en håndfull mer og mindre seriøse band, på gitar og/eller vokal, og en periode som bassist, til tross for at jeg aldri har eid en bass.
Etter at jeg begynte å jobbe og tjene penger gikk det litt vilt for seg, så nå har jeg seks(?) el-gitarer med EMG 81 og 85-oppsettet som jeg er så irrasjonelt glad i, to ukuleler og to "ukulele-gitarer", et par akustiske gitarer, en tolvstrenger og et digitalt trommesett.
Studerte heldigvis litt musikk i Tromsø, og fikk lære litt grunnleggende pianospill og trommer i tillegg til gitar.
Jeg har noen gamle videoer på youtube, men på grunn av en mystisk feil i kameraene ble ikke mitt musikalske talent fanget opp på opptakene, så jeg legger ikke link ennå.
Skal redigere innlegget og legge ved videolink når jeg får fikset den mystiske feilen eller eventuelt gjort et nytt opptak.
Har vært med i en håndfull mer og mindre seriøse band, på gitar og/eller vokal, og en periode som bassist, til tross for at jeg aldri har eid en bass.
Etter at jeg begynte å jobbe og tjene penger gikk det litt vilt for seg, så nå har jeg seks(?) el-gitarer med EMG 81 og 85-oppsettet som jeg er så irrasjonelt glad i, to ukuleler og to "ukulele-gitarer", et par akustiske gitarer, en tolvstrenger og et digitalt trommesett.
Studerte heldigvis litt musikk i Tromsø, og fikk lære litt grunnleggende pianospill og trommer i tillegg til gitar.
Jeg har noen gamle videoer på youtube, men på grunn av en mystisk feil i kameraene ble ikke mitt musikalske talent fanget opp på opptakene, så jeg legger ikke link ennå.
Skal redigere innlegget og legge ved videolink når jeg får fikset den mystiske feilen eller eventuelt gjort et nytt opptak.
♪ Bourne to be Wylde..! ♫
- mortenolb
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Jaggu. Såpass glad i EMG'ene ja. Hvilke gitarer har du de i?
Jeg har prøvd noen forskjellige aktive humbuckere, og må si at jeg ikke liker aktive så langt. Mister noe vitalt med lyden, synes jeg.
Nå har jeg ny gitar på vei i posten. En ordentlig oppgradering for min skyld, og oppdatering på dette kommer
Jeg har prøvd noen forskjellige aktive humbuckere, og må si at jeg ikke liker aktive så langt. Mister noe vitalt med lyden, synes jeg.
Nå har jeg ny gitar på vei i posten. En ordentlig oppgradering for min skyld, og oppdatering på dette kommer

- wamporey
Har arvet en litt "onkel Skrue"-aktig disposisjon fra min bestefar, så ingen av gitarene mine kostet mer enn 8000, noen helt nede i et par tusen.
Gitarene med EMG er:
En billig men fin Strat-lignende Washburn X12 QVS som jeg også byttet stemmeskruer på,
En Jackson DX10D og en Ibanez RG505 som jeg lot Sound1.com bytte mikrofonene på,
Og tre med EMG-mikrofoner originalt: Washburn V200 Pro (V-formet metallgitar), LTD Deluxe Viper 1000 og Charvel Desolation DC1.
...Og nå som jeg ser det svart på hvitt, skjønner jeg hvorfor min mor sa jeg var gal hver gang jeg kom hjem med en ny gitar...
Gitarene med EMG er:
En billig men fin Strat-lignende Washburn X12 QVS som jeg også byttet stemmeskruer på,
En Jackson DX10D og en Ibanez RG505 som jeg lot Sound1.com bytte mikrofonene på,
Og tre med EMG-mikrofoner originalt: Washburn V200 Pro (V-formet metallgitar), LTD Deluxe Viper 1000 og Charvel Desolation DC1.
...Og nå som jeg ser det svart på hvitt, skjønner jeg hvorfor min mor sa jeg var gal hver gang jeg kom hjem med en ny gitar...

- mortenolb
Jeg er litt usikker på hvorfor du mener du var gal på grunn av det? 

- wamporey
Nei, jeg mener ikke jeg var gal, morra mi mener det
Men det mener hun hver gang jeg begynner med noe nytt

Men det mener hun hver gang jeg begynner med noe nytt

- mortenolb
Du sa jo du skjønte hvorfor hun mente det.. 
In other news; Ny gitar! Drømmegitaren! Nå trenger jeg aldri kjøpe ny gitar igjen, med mindre det er flere av denne.

In other news; Ny gitar! Drømmegitaren! Nå trenger jeg aldri kjøpe ny gitar igjen, med mindre det er flere av denne.

- wamporey
Meget pen gitar! Er det Paul Reed Smith det står der? Det er vel mer enn fire siffer i prisen på en sånn?
- mortenolb
Det er en PRS Custom 24 ja. Nyprisen er vel i landet rundt 25 lapper. Jeg ga 13 for den. Strøken 2011 modell, så meget fornøyd med både gitar og priswamporey skrev:Meget pen gitar! Er det Paul Reed Smith det står der? Det er vel mer enn fire siffer i prisen på en sånn?

- mortenolb
Om noen er interessert skal jeg spille konsert på Jernet i Tønsberg den 25. April! :-)å
- mortenolb
Da begynner det å nærme seg konsert. En uke igjen! Jernet i Tønsberg. Jeg spiller med The Last 24.
https://www.facebook.com/events/375939222546509" onclick="window.open(this.href);return false;
Bare å komme for alle interesserte. Blir litt forskjellige sjangere den kvelden. Vi er det siste bandet som spiller. Går på i tolv-tida.
Ellers, så har jeg gått til anskaffelse av en Mesa Boogie Express 5:25-forsterker, og en haug med pedaler.
https://www.facebook.com/events/375939222546509" onclick="window.open(this.href);return false;
Bare å komme for alle interesserte. Blir litt forskjellige sjangere den kvelden. Vi er det siste bandet som spiller. Går på i tolv-tida.
Ellers, så har jeg gått til anskaffelse av en Mesa Boogie Express 5:25-forsterker, og en haug med pedaler.
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Er ikke så voldsomt musikalsk av meg, men jeg spiller nå uansett en del på denne trompeten:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- mortenolb
Nice! Kjenner mange som har handla på ebay og opplevd det som smertefritt! Den smerten som er verst er ventinga mens instrumentet ligger hos tollvesenet.
Personlig ligger jeg litt bakpå med spillinga nå, blitt mye kjøring i sommer!
Personlig ligger jeg litt bakpå med spillinga nå, blitt mye kjøring i sommer!
- mortenolb
Det er lov å håpe! Du får komme med tilbakemelding om hvordan det fungerte!
Grattis med kjøpet!

-
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Kontakt:
HAHAHABjerknez skrev:Er ikke så voldsomt musikalsk av meg, men jeg spiller nå uansett en del på denne trompeten:

takk, denne reddet dagen min

- mortenolb
Hahaha, den så jeg ikke før nå!
- mortenolb
Pen, den! 

- PCP
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Jeg "driver" også litt med gitar!
Har hatt el-gitar en del år, men særlig god har jeg aldri blitt og spiller kun for meg selv (mye av tiden med hodetelefoner), så hverken band eller publikum. Er vel en form for selv-meditasjon og noe jeg gjerne gjør mer om vinteren, eller de lørdagene værgudene bestemmer at det ikke er MC-vær.
Veksler mellom en del forskjellige stilarter, og sjangere, men kan vel faktisk ikke en hel sang av noe som helst, bare bruddstykker av litt av hvert...
Men i likhet med andre her så har jeg en viss dragning mot mye vreng, og liker feks gnikking av E-streng ala gammel James Hetfield .
Har to gitarer. En Squier Fender Stratocaster, som uvanlig nok kun har en humbucker. 1984-1987 "Made In Japan" -modell.
Også har jeg en 2014 Epi Les Paul Custom Pro
Til å lage lyd har jeg et blytungt beist av en 1980 Fender 75 (W) rørforsterker, 15"-kombo, samt en nokså ny knøttliten 1W Blackstar HT-1R rørforsterker, 8"-kombo. Men Fenderen har det lite nabo-vennlige valget mellom høyt eller grisehøyt, og Blackstar mangler med sin lille høyttaler en del low-end, så går som nevnt mye i hodetelefoner, oftes gjennom en Line6 X3-pod.
Det var vel gitarlivet mitt, kort oppsummert. Artig å se hva dere andre har og gjør.

Har hatt el-gitar en del år, men særlig god har jeg aldri blitt og spiller kun for meg selv (mye av tiden med hodetelefoner), så hverken band eller publikum. Er vel en form for selv-meditasjon og noe jeg gjerne gjør mer om vinteren, eller de lørdagene værgudene bestemmer at det ikke er MC-vær.
Veksler mellom en del forskjellige stilarter, og sjangere, men kan vel faktisk ikke en hel sang av noe som helst, bare bruddstykker av litt av hvert...

Men i likhet med andre her så har jeg en viss dragning mot mye vreng, og liker feks gnikking av E-streng ala gammel James Hetfield .

Har to gitarer. En Squier Fender Stratocaster, som uvanlig nok kun har en humbucker. 1984-1987 "Made In Japan" -modell.
Også har jeg en 2014 Epi Les Paul Custom Pro
Til å lage lyd har jeg et blytungt beist av en 1980 Fender 75 (W) rørforsterker, 15"-kombo, samt en nokså ny knøttliten 1W Blackstar HT-1R rørforsterker, 8"-kombo. Men Fenderen har det lite nabo-vennlige valget mellom høyt eller grisehøyt, og Blackstar mangler med sin lille høyttaler en del low-end, så går som nevnt mye i hodetelefoner, oftes gjennom en Line6 X3-pod.
Det var vel gitarlivet mitt, kort oppsummert. Artig å se hva dere andre har og gjør.

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- mortenolb
Dro fram denna låta i kveld, pussa litt støv av hukommelsen og lærte meg de delene jeg ikke hadde lært fra før. Sitter ikke helt, men nesten.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=vPlr-jhlHm4[/video]
[video]https://www.youtube.com/watch?v=vPlr-jhlHm4[/video]
- norse900
- Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Selv spiller jeg på en variant av denne (dog IKKE modifisert/trimmet utgave)...Bjerknez skrev:Er ikke så voldsomt musikalsk av meg, men jeg spiller nå uansett en del på denne trompeten:
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
- mortenolb
Nå har jeg endelig fått motet til å spille litt gitar igjen, og spilte derfor inn en ny versjon av en låt jeg har covret tidligere. Denne gangen kan man høre hva jég faktisk spiller, og med hakket bedre(men fortsatt dårlig) bilde.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=r8oZcIV-RWw[/video]
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Spilte gitar en gang i tida jeg også.mortenolb skrev:Nå har jeg endelig fått motet til å spille litt gitar igjen, og spilte derfor inn en ny versjon av en låt jeg har covret tidligere. Denne gangen kan man høre hva jég faktisk spiller, og med hakket bedre(men fortsatt dårlig) bilde.
Men aldri på dette nivået

Det beste jeg gjorde var en lengre "House in the rising sun" jam med en kompis som var bedre på piano enn jeg var på gitaren...
Må si jeg er imponert, mortenolb :=D>

Jeg er veldig glad i musikk og spesielt den typen du har covra her.
Og hadde jeg hatt samme evner som de du har, ville jeg aldri hatt en dårlig dag - tror jeg...

Å kunne uttrykke seg gjennom et instrument som gitar spesielt, har alltid vært min store drøm.
Dessverre lar den seg ikke oppfylle pga. manglende ferdigheter og en manglende finger...

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Hvis det er du som spiller der og har laget dette, så må jeg også si at jeg er imponert faktisk. Selv om musikksjangeren ikke er helt meg, hehe.
Detta kan du :)
Detta kan du :)
- mortenolb
Aldri for sent å begynne, AJ, og en manglende finger er bare et hinder. Er jo mange gitarister som ikke bruker lillefingeren også!
Bjerknez: Har nok ikke laget musikken. Er ikke så god i fransk!(ennå). Men jeg spilte inn gitar oppå sangen, og mikset det sånn at den gitaren man hører tydeligst er det jeg spiller.
Bjerknez: Har nok ikke laget musikken. Er ikke så god i fransk!(ennå). Men jeg spilte inn gitar oppå sangen, og mikset det sånn at den gitaren man hører tydeligst er det jeg spiller.