"Ny" mc - valgets kvaler..

Forum for fulleffekt tung-MC
650spleisn
Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran

Re: "Ny" mc - valgets kvaler..

Legg inn av 650spleisn »

Anbefaler deg å ta en prøvetur på Hondaen.
Gløm at den har "bare" 98hk.
Tror du vil bli positivt overrasket over hvor sterk og fleksibel den er i motoren.
Drar klokkerent fra 1000 rpm.
Men noen R-sykkel er det selvsagt ikke.
Jeg kjøpte min ny i 2006 og er fortsatt like fornøyd.
Savner egentlig bare kardang for å slippe griseriet fra kjedet.
Kommer også ganske greit ut forsikringsmessig, men vanskelig å angi noe beløp pga
bonuser, totalkunderabatter og fordeler dittogdatt osv.
Har ikke helt oversikten med andre ord... :P :p

Brukeravatar
jongsanim
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Legg inn av jongsanim »

Jeg likte godt cbf1000s når jeg hadde den, men sammenligningsgrunnlaget var en cb500.

Husker kriteriet mitt til å kjøpe større var at cb500 måtte gires ned for forbikjøring med passasjer mens cbf1000s gjorde det i giret du lå i, uten noe mer styr med passasjer som uten.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Brukeravatar
Busa Trond
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Legg inn av Busa Trond »

Jeg prøvde en CBF1000S i fjor. Hadde egentlig ingen forventninger til den, men ble positivt overrasket :D
GMS som selger den du linket til, fikk jeg giga god kundebehandling av ved kjøp av min sykkel :prf

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

Drømmen er vel en HD 1200,men antakelig blir det bare med drømmen... :vs
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Hvis jeg har forstått TS riktig så føler jeg at han er veldig nyskjerrig på hvor mye krefter det faktisk finnes i en sykkel og derfor føler jeg kanskje at han man er veldig opptatt av kubikk og at denne bør ligge høyest mulig etc.

Jeg var i NØYAKTIG samme situasjon for bare noen måneder siden og hadde ALDRI sittet på en sykkel i hele mitt liv før jeg begynte jakten uten lappen, for denne måtte jeg ta først så klart. Derfor så satt jeg og synset om hvor raske de forskjellige syklene var uten at jeg fikk gjort mer enn å prøvesitte dem.

Men når jeg skulle begynne kjøretimer på kjøreskolen, så fant jeg fort ut hvor mye krefter som bodde i en Honda 600 Hornet av eldre type (rund lykt og runde klokker). Ett eller annet sted langt inne i hodet mitt så hadde jeg for meg at min nåværende bil som er en Mercedes A250 AMG Sport m/250HK'er og gjør 0_100 på rundt 6 sek. hadde en grei sjans mot en 600cc som ikke befant seg i "racing" klassen. Bilen var liksom det eneste jeg hadde som referansepunkt og når jeg skulle ha sykkel så ville jeg ikke ha noe som gikk dårligere enn denne.

Etter at jeg kjørte kjøreskolens CB600 Hornet av eldre modell, så fikk jeg passet mitt påskrevet for å si det sån. En Honda 600 Hornet kunne kjørt i ring rundt bilen min, ogdet med en bakpå. Har du for deg at 600cc er lite, så prøv først. Som første sykkel vil du bli mer enn fornøyd tror jeg.

Det at noen herinne mener at 600cc kan være slapp med en bakpå bør du ikke høre noe på i det hele tatt. Joda, den er slapp for DEM da dem har arbeidet seg opp i kubikk klassene og blitt vant til heftigere saker, men for en første gangs MC'er vil du ikke føle at det mangler noen krefter i det tatt. Bruker du riktig gir og har et greit turtall så går en 600cc like bra som en 1000cc tror jeg. Forskjellen er kanskej at en 1000cc har bedre bunndrag og man slipper derfor å lette etter det korrekte turtallet.

Det som derimot er et argument for å velge mer kubikk er nok kanskje hvis du skal på langtur hvor du vil få ned turtallsstøyen, mendet er jo noe helt annet.

Det blir litt synsing fra min side her, men det er den oppfattningen jeg sitter igjen med så langt etter få dager på sykkelryggen.

Selv har jeg en Yamaha V-Star 1300cc og selv om dette er en helt annen sykkel som ikke har sjans mot en liten og lett 600cc så skal jeg love deg at dukker du opp med en Porche Cayenne Turbo, så rævkjører jeg deg i en lyskryss duell :)

KawaKjetil

Legg inn av KawaKjetil »

Hadde CBF1000S fra 2006-2009. Fin tur og pendlesykkel. Men litt treg fra 100 km/t og oppover. Merket det spesielt på turer med bagasje på svingete vei når du skal akse ut av svingen, så skjer det ikke så altfor mye :-) Skulle vært litt mer dreiemoment, så hadde jeg nok eid den noen ekstra år.
Bror min hadde en CBF600. Det var stor forskjell mellom de to.. 600 ble altfor treg :-)

Sent from my SM-T310 using Tapatalk

Wheels
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Wheels »

Har eid en rekke mc - men for en mannsalder siden.

Yamaha RD 350 - Kawasaki S2 350 - Honda CB 350 twin - Honda CB 100 - Suzuki GS 425E - Suzuki gsx 1100 - alle eid før 1983
Flere som jeg sikkert ikke husker i øyeblikket.

Kjørte opp til mc August 83 - hadde da hatt de fleste mc i mitt eie.

I tillegg har jeg en Honda CB 750 Supersport 1980 modell for øyeblikket.

En som skal bli penere for hvert år jeg har den i mitt eie.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Liker best klassisk utseende mc - ikke chopper, egentlig ikke noen kåpeløsninger heller -

Ser meg om etter en nyere mc fordi denne veteran vil det bli mye skruing og utskiftninger på.

Sist men ikke minst bor i Nordland - så noen prøveturer på mc i Oslo og omegn er lite sannsynlig.

Brukeravatar
jongsanim
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Legg inn av jongsanim »

Bjerknez, jeg fantaserte ikke da jeg hadde cb500 og den var treg/seig i forbikjøringer med passasjer, og jeg hadde aldri kjørt annen MC eller sterk bil :-)

Du har helt sikkert rett i at det fungerer helt fint med riktig turtall, men for min kjørestil (lavt turtall) ved forbikjøring krevdes det å gire ned ;-)

Wheels

Legg inn av Wheels »

:-)

Brukeravatar
Busa Trond

Legg inn av Busa Trond »

Da kjøper jeg aldri Cayenne :-)å

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

jongsanim skrev:Bjerknez, jeg fantaserte ikke da jeg hadde cb500 og den var treg/seig i forbikjøringer med passasjer, og jeg hadde aldri kjørt annen MC eller sterk bil :-)

Du har helt sikkert rett i at det fungerer helt fint med riktig turtall, men for min kjørestil (lavt turtall) ved forbikjøring krevdes det å gire ned ;-)

Når det gjelder selve bunndraget fra lavt turtall så er jo min 1300cc cruiser overlegen og den drar jevnt og godt fra rundt 1000-5000rpm. Men en 600cc racer glimter kanskje først til ved 5000rpm og oppover og da våkner den virkelig til live også.

Men som sagt, erfaringsgrunnlaget mitt er ganske tynt og jeg snakker kun om mine helt ferske førstegangsinntrykk ved kjøring av to sykler, hehe.

Mulig en CB500 er endel slappere enn 600cc, men det vet jeg ikke noe om. Skulle jeg hatt en sykkel nummer to så haddejeg ikke vert i tvil. Jeg hadde blit veldig fornøyd med en Hornet 600cc av eldre årgang. mer enn nok krefter til meg vertfall :)

Brukeravatar
lars_helgek
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Legg inn av lars_helgek »

Syntes banditen (1200) var stililg da :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
Busa Trond

Legg inn av Busa Trond »

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

VFR1200F banka igjen...hmmm

Wheels

Legg inn av Wheels »

Har forhørt meg om forsikring hos mitt forsikringsselskap.

YAMAHA XJR 1300 2004 Modell

Det er registrert sikkerhetsrabatt for:

Kun bruker over 30 år

Alarm ell. godkjent lås mont

Dekning Vilkår System/Bonus Egenandel

Ansvar A 75% (6. år eller mer)

Kasko A 75% (6. år eller mer) 4.000

Fører- og passasjerulykke

Sum 2.956

Samlerabatt - 355

Premie 2.601

SUZUKI 1200 BANDIT 2002 Modell

Det er registrert sikkerhetsrabatt for:

Kun bruker over 30 år

Alarm ell. godkjent lås mont

Dekning Vilkår System/Bonus Egenandel

Ansvar A 75% (6. år eller mer)

Kasko A 75% (6. år eller mer) 4.000

Fører- og passasjerulykke

Sum 2.910

Samlerabatt - 349

Premie 2.561

Alarm eller godkjent lås - hva menes med dèt?

Har ikke garasje.

Syntes forsikringa på disse to ikke var så gæli?

Selskapet var Tryg, og har innbo, bil og veteran mc der fra før.

Svar