BMW R1200RT 2014

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: BMW R1200RT 2014

Legg inn av JohnnyTh »

tagesk skrev:
JohnnyTh skrev:Ser jo ut som motoren tar en trøkk ved velt, men tåler den det?
Dersom "en velt" betyr å seile bortover asfalten i 80 km/t og dundre inn i autovernet, da er svaret nei.
Om "en velt" betyr å gå overende mens du står i ro, så er svaret ja.
Om du nå vil si "du vet hva jeg mener", så svarer jeg at nei, det vet jeg ikke.

På en GS (uten bøyler) vil en sykkel på siden (enten den sklir eller ligger i ro) hvile på en sylinder og styret. På en RT (uten bøyler) vil den hvile på en sylinder og noe kåpe-greier.
Kåpen på en RT er like solid, eller svak, som alle andre kåper her i verden.

Eller med andre ord: Om du kjøper sykkel for å kunne skli bortover asfalten, da vil jeg gjerne se hva du skal kunne kjøpe.

[TaSK]
Det jeg spør om er hvis man velter i fart, la os si 50-70km/t sklir bortover asfalten uten å treffe noe annet. Tåler sylindrene det?
Når jeg veltet på min gamle suzuki så var det i 90km/t, sykkelen skled 50-60 meter bortover asfalten så traff ingenting. Venstre motordeksel ble slipt ned så oljen rant ut. Ellers bare litt plastskade.

Mener ikke at man skal kjøpe sykkel for å skli bortover asfalten. Er ikke nødvendig å stritte så voldsomt med piggene. Lurer bare på hvor dyrt det blir hvis uhellet er ute og man får en liten velt. Er ikke så vedig bekymret for plast skade. Det kan repareres forholdsvis rimelig og man kan somregel kjøre selv om man har litt sprukkent plast. Motorskader blir jo fort dyrt. Men jeg tenker sånn at hvis motoren er solid nok så er det jo ikke så farlig.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: BMW R1200RT 2014

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:
tagesk skrev:
JohnnyTh skrev:Ser jo ut som motoren tar en trøkk ved velt, men tåler den det?
Dersom "en velt" betyr å seile bortover asfalten i 80 km/t og dundre inn i autovernet, da er svaret nei.
Om "en velt" betyr å gå overende mens du står i ro, så er svaret ja.
Om du nå vil si "du vet hva jeg mener", så svarer jeg at nei, det vet jeg ikke.

På en GS (uten bøyler) vil en sykkel på siden (enten den sklir eller ligger i ro) hvile på en sylinder og styret. På en RT (uten bøyler) vil den hvile på en sylinder og noe kåpe-greier.
Kåpen på en RT er like solid, eller svak, som alle andre kåper her i verden.

Eller med andre ord: Om du kjøper sykkel for å kunne skli bortover asfalten, da vil jeg gjerne se hva du skal kunne kjøpe.

[TaSK]
Det jeg spør om er hvis man velter i fart, la os si 50-70km/t sklir bortover asfalten uten å treffe noe annet. Tåler sylindrene det?
Når jeg veltet på min gamle suzuki så var det i 90km/t, sykkelen skled 50-60 meter bortover asfalten så traff ingenting. Venstre motordeksel ble slipt ned så oljen rant ut. Ellers bare litt plastskade.

Mener ikke at man skal kjøpe sykkel for å skli bortover asfalten. Er ikke nødvendig å stritte så voldsomt med piggene. Lurer bare på hvor dyrt det blir hvis uhellet er ute og man får en liten velt. Er ikke så vedig bekymret for plast skade. Det kan repareres forholdsvis rimelig og man kan somregel kjøre selv om man har litt sprukkent plast. Motorskader blir jo fort dyrt. Men jeg tenker sånn at hvis motoren er solid nok så er det jo ikke så farlig.
Antar at det blir om trent like dyrt som om du gjør det samme med en GTR, FJR eller what ever. Hvor dyrt ??? Det må du nesten forsøke selv , eller spørre et forsikringsselskap om. Jeg vet bare at plastkåper , eksosanlegg og speil med blinklys i er svindyrt.
Jeg har aldri forsøkt akkurat det du skisserer og regner ikke med å gjøre det heller , dessuten er det vel ingen ennå som har forsøkt dette med den nye RT'en.
Kolliderte med en GPX 750 R som jeg hadde for lenge siden , det ble svært dyrt. Hel kåpe , gaffel, eksosanlegg og radiator m.m , den ble faktisk kondemnert på grunn av at delene var svindyre.
Jeg tror heller ikke det er dette som er første tanken til de aller fleste når de skal kjøpe sykkel , jeg for min del har kasko på mine sykler. Om det jeg skulle være uheldig å seile bortover asfalten i 50-70 km/t timen så tenker jeg faktisk lite på om det kommer til å koste 5000 - 10000 - 20000 eller 30000. For meg er det viktigst hvis sylinderne beskytter beina mine.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: BMW R1200RT 2014

Legg inn av Jompa »

Det er toppdekselet på høyre eller venstre side som treffer veien først.
Og cylindrene, som sitter innenfor toppene, vil nok klare seg uansett.

Hva koster en frontkollisjon med denne sykkelen ? Eller en elgpåkjørsel ?

Synes i det hele tatt denne "debatten" er ganske teit.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: BMW R1200RT 2014

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:
tagesk skrev:
JohnnyTh skrev:Ser jo ut som motoren tar en trøkk ved velt, men tåler den det?
Dersom "en velt" betyr å seile bortover asfalten i 80 km/t og dundre inn i autovernet, da er svaret nei.
Om "en velt" betyr å gå overende mens du står i ro, så er svaret ja.
Om du nå vil si "du vet hva jeg mener", så svarer jeg at nei, det vet jeg ikke.

På en GS (uten bøyler) vil en sykkel på siden (enten den sklir eller ligger i ro) hvile på en sylinder og styret. På en RT (uten bøyler) vil den hvile på en sylinder og noe kåpe-greier.
Kåpen på en RT er like solid, eller svak, som alle andre kåper her i verden.

Eller med andre ord: Om du kjøper sykkel for å kunne skli bortover asfalten, da vil jeg gjerne se hva du skal kunne kjøpe.

[TaSK]
Det jeg spør om er hvis man velter i fart, la os si 50-70km/t sklir bortover asfalten uten å treffe noe annet. Tåler sylindrene det?
Når jeg veltet på min gamle suzuki så var det i 90km/t, sykkelen skled 50-60 meter bortover asfalten så traff ingenting. Venstre motordeksel ble slipt ned så oljen rant ut. Ellers bare litt plastskade.

Mener ikke at man skal kjøpe sykkel for å skli bortover asfalten. Er ikke nødvendig å stritte så voldsomt med piggene. Lurer bare på hvor dyrt det blir hvis uhellet er ute og man får en liten velt. Er ikke så vedig bekymret for plast skade. Det kan repareres forholdsvis rimelig og man kan somregel kjøre selv om man har litt sprukkent plast. Motorskader blir jo fort dyrt. Men jeg tenker sånn at hvis motoren er solid nok så er det jo ikke så farlig.
Antar at det blir om trent like dyrt som om du gjør det samme med en GTR, FJR eller what ever. Hvor dyrt ??? Det må du nesten forsøke selv , eller spørre et forsikringsselskap om. Jeg vet bare at plastkåper , eksosanlegg og speil med blinklys i er svindyrt.
Jeg har aldri forsøkt akkurat det du skisserer og regner ikke med å gjøre det heller , dessuten er det vel ingen ennå som har forsøkt dette med den nye RT'en.
Kolliderte med en GPX 750 R som jeg hadde for lenge siden , det ble svært dyrt. Hel kåpe , gaffel, eksosanlegg og radiator m.m , den ble faktisk kondemnert på grunn av at delene var svindyre.
Jeg tror heller ikke det er dette som er første tanken til de aller fleste når de skal kjøpe sykkel , jeg for min del har kasko på mine sykler. Om det jeg skulle være uheldig å seile bortover asfalten i 50-70 km/t timen så tenker jeg faktisk lite på om det kommer til å koste 5000 - 10000 - 20000 eller 30000. For meg er det viktigst hvis sylinderne beskytter beina mine.
På brukte sykkler så er det masse plastdeler på ebay. Koster vanligvis under 500kr pr del. Men egentlig var det ikke prislappen jeg var mest opptatt av, men om motoren er designet for å tåle en sånn trøkk siden den ligger så utsatt. Eller om det er fare for motorhavari ved en "snill" velt. På min GTR eller en FJR og mange andre ligger jo mesteparten av motoren beskyttet bak plast og ramme.
Disse sykklene kommer jo og til å bli gamle og bli brukt uten full kasko, og da er det jo litt interessant.
Vil tro at det ikke udelt er en fordel i forhold til kropsdeler. Ser de som kjører alvorlig offroad sverger til softbags, for å ikke skade bein. Selvsagt er det jo større sjangs for å komme i klem bak på sykkelen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: BMW R1200RT 2014

Legg inn av JohnnyTh »

Jompa skrev:Det er toppdekselet på høyre eller venstre side som treffer veien først.
Og cylindrene, som sitter innenfor toppene, vil nok klare seg uansett.

Hva koster en frontkollisjon med denne sykkelen ? Eller en elgpåkjørsel ?

Synes i det hele tatt denne "debatten" er ganske teit.
Hvis sylindrene er dimmensjonert for å tåle en slik trøkk, så er det jo et teit spørsmål. Takk for svar. Var det jeg lurte på.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: BMW R1200RT 2014

Legg inn av Jompa »

JohnnyTh skrev:
Jompa skrev:Det er toppdekselet på høyre eller venstre side som treffer veien først.
Og cylindrene, som sitter innenfor toppene, vil nok klare seg uansett.

Hva koster en frontkollisjon med denne sykkelen ? Eller en elgpåkjørsel ?

Synes i det hele tatt denne "debatten" er ganske teit.
Hvis sylindrene er dimmensjonert for å tåle en slik trøkk, så er det jo et teit spørsmål. Takk for svar. Var det jeg lurte på.
Dårlig svar, fra meg.
Om sylinderet treffer veien hårdt nok vil det vel kunne løsne i fra blokka. Det er jo skrudd fast.
Så knekker boltene, flensen på cylindret eller så går det stykke av blokka. ? .
Uansett kan det bli dyrt.

Men at det blir dyrt er vel ikke spesielt for BMW.
Om en sykkel med rekkemotor med mere enn to cylindre treffer asfalten kan jo enden på veivakslingen bli bøyd, og om
det er en sykkel med kamkjeden på enden av motorn, kan det bli veldig dyrt om kamkjededrevet nede på veiva skulle komme borti asfalten/grusen.
Sansynligvis totalras i motoren.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: BMW R1200RT 2014

Legg inn av JohnnyTh »

Jompa skrev:
JohnnyTh skrev:
Jompa skrev:Det er toppdekselet på høyre eller venstre side som treffer veien først.
Og cylindrene, som sitter innenfor toppene, vil nok klare seg uansett.

Hva koster en frontkollisjon med denne sykkelen ? Eller en elgpåkjørsel ?

Synes i det hele tatt denne "debatten" er ganske teit.
Hvis sylindrene er dimmensjonert for å tåle en slik trøkk, så er det jo et teit spørsmål. Takk for svar. Var det jeg lurte på.
Dårlig svar, fra meg.
Om sylinderet treffer veien hårdt nok vil det vel kunne løsne i fra blokka. Det er jo skrudd fast.
Så knekker boltene, flensen på cylindret eller så går det stykke av blokka. ? .
Uansett kan det bli dyrt.

Men at det blir dyrt er vel ikke spesielt for BMW.
Om en sykkel med rekkemotor med mere enn to cylindre treffer asfalten kan jo enden på veivakslingen bli bøyd, og om
det er en sykkel med kamkjeden på enden av motorn, kan det bli veldig dyrt om kamkjededrevet nede på veiva skulle komme borti asfalten/grusen.
Sansynligvis totalras i motoren.
Ja klart det. Jeg bare synes sylindrene på en boxer ser mer sårbare ut, enn en motor som ligger beskyttet bak en ramme og div plastik. Jeg har jo hatt en del sånne små "side slides" riktignok bare den ene gangen med tung sykkel, men det ble mange på lettsykkel. Glatt noen ganger og andre ganger litt overmodig på grusvei.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: BMW R1200RT 2014

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:
tagesk skrev:Bilde

Topplokket er i magnesium. Det tåler ikke allverden, men det er tross alt metall.
"Alle" har veltebøyler som gjør at toppen ikke slår nedi når du velter.

[TaSK]
Tenkte ikke så mye på sånne "snille" velt som det der. Mer på asfalt i fart. Når jeg veltet så for sykkelen 60 meter bortover asfalten. Kun deksel til 200kr som ble skadet på motoren.
Er dette ett ting du vektlegger ved valg av sykkel?
Regner med at om min seiler 60 m på asfalt er skader på plast og eksos så høye at toppdeksler ikke avgjør noen ting.
Dessuten får du brukte deler til BMW på ebay også.
Det er meningen du skal holde deg på to hjul, er det ikke :knegg

Æljen
Innlegg: 135
Registrert: 28 jul 2012, 10:01
Motorsykkelen din: Flere
Bosted: Hurum

Re: BMW R1200RT 2014

Legg inn av Æljen »

Nå har BMW brukt boxermotorer i sine sykler siden Max Friz i 1923 benyttet den i R32 :thumleft
Om det er et stort problem ved eventuelle velt ville vel ikke boxermotoren overlevd frem til i dag :scratch

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: BMW R1200RT 2014

Legg inn av simpson »

Æljen skrev:Nå har BMW brukt boxermotorer i sine sykler siden Max Friz i 1923 benyttet den i R32 :thumleft
Om det er et stort problem ved eventuelle velt ville vel ikke boxermotoren overlevd frem til i dag :scratch
Satt litt med samme tanken.
Mitt sykkelvalg går ikke på hvor mye som blir ødelagt ved velt i 90 km/t og hvor mye det koster å fikse det.

ZZR-Erling

Re: BMW R1200RT 2014

Legg inn av ZZR-Erling »

Tut å kjør, man regner vel ikke på forkant hva en velt/kolisjon koster liksom??
:mk

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: BMW R1200RT 2014

Legg inn av simpson »

Selvfølgelig ikke, men vår kjære GTR sjåfør brakte dette opp som negativt? Igjen ved BMW sin bokser og sammenlignet igjen BMW med en sykkel han har hatt.
Tipper de fleste hadde mer skader i en velt i 90 kmt på asfalt enn 200 kr.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: BMW R1200RT 2014

Legg inn av SuperMorten »

Full kasko :prf Dermed har jeg bare en eneste bekymring: Jeg skal overleve en velt....
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: BMW R1200RT 2014

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:Selvfølgelig ikke, men vår kjære GTR sjåfør brakte dette opp som negativt? Igjen ved BMW sin bokser og sammenlignet igjen BMW med en sykkel han har hatt.
Tipper de fleste hadde mer skader i en velt i 90 kmt på asfalt enn 200 kr.
Var ikke ment som negativt. Mulig jeg har vært litt uklar. Jeg bare lurte på om motorkonstruksjonen på en RT var så solid at den tåler en velt. Slapp av jeg er helt overbevist om at den er det nå. Hvis det ikke er et problem på boxeren så er det vel ikke negativt?

Jeg hadde mer skader, men kun nytt deksel på venstre siden av motoren før den kunne kjøres igjen. Det var og bulk i tank, sprekk i kåpe, knust speil og pakkebrett.

Dere må ikke tro alt jeg spør om er ment negativt. Ser jo nå at det er en stor fordel med at solide deler på motoren tar støten ved velt. Hadde sikkert sluppet å kjøre hjem å hente tilhengeren hadde jeg hatt tilsvarende.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: BMW R1200RT 2014

Legg inn av JohnnyTh »

SuperMorten skrev:
Snikendeugle skrev:Ser ikke ut som en lanesplitter konge ihvertfall. Må være litt merkelig vektfordeling på saken med tanke på _gigantiske_ fronten :-k
Bakkestart hjelp på sykkel virker litt overflødig også..


- Pessimisten :twisted
Min 2005 RT er ikke bredere enn styret, som de fleste andre sykler (usikker med sidekofferter, men de kan taes av for effektiv lanesplit), og føles absolutt ikke annerledes enn tilsvarende med tanke på vektfordelingen du snakker om. Det er jo bare plast... Jeg gikk rett fra V-Strom til denne, og synes at RT'n var like grei å håndtere enn V-Stromen, ellers hadde jeg ikke bytta..
Vet du bredden på styret på sykkelen din?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: BMW R1200RT 2014

Legg inn av SuperMorten »

JohnnyTh skrev:Vet du bredden på styret på sykkelen din?
Da har jeg vært i garasjen med tommestokken :knegg Ikke 100% nøyaktig, men sånn innenfor +/- 1cm:

Styret - 80 cm
Speil - 90 cm
Sidekofferter 100 cm
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: BMW R1200RT 2014

Legg inn av JohnnyTh »

SuperMorten skrev:
JohnnyTh skrev:Vet du bredden på styret på sykkelen din?
Da har jeg vært i garasjen med tommestokken :knegg Ikke 100% nøyaktig, men sånn innenfor +/- 1cm:

Styret - 80 cm
Speil - 90 cm
Sidekofferter 100 cm
Takk. Det var ikke så bredt som jeg trodde den var. Hadde nok merket god forskjell fra mine 107 cm
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: BMW R1200RT 2014

Legg inn av tagesk »

JohnnyTh skrev: Det jeg spør om er hvis man velter i fart, la os si 50-70km/t sklir bortover asfalten uten å treffe noe annet. Tåler sylindrene det?

....og man får en liten velt.
Jeg tror vel først og fremst at de fleste ikke vil være enige med deg i at å gå overende i 50-70 km/t er "en liten velt".

Men, uansett, sylindrene er en del av motoren (ikke overraskende, kanskje) så medmindre du krasjer så heftig at du smadrer sykkel i småbiter, så tåler sylindrene det.
Det som IKKE tåler allverden, det er magnesium-toppen. Et stykke under de toppene finner du ventiler med løftere og greier.

Jeg vil tro at om du får en "liten velt" i 50-70 km/t og sykkelen glir 30-50 meter bortover asfalten, da sliper du ned den magnesiumen og kommer ned til dyrere greier. Men jeg tror ikke det finnes store touringsykler som tåler en "liten velt" i 50-70 km/t uten at det påløper betydelige kostnader.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: BMW R1200RT 2014

Legg inn av JohnnyTh »

tagesk skrev:
JohnnyTh skrev: Det jeg spør om er hvis man velter i fart, la os si 50-70km/t sklir bortover asfalten uten å treffe noe annet. Tåler sylindrene det?

....og man får en liten velt.
Jeg tror vel først og fremst at de fleste ikke vil være enige med deg i at å gå overende i 50-70 km/t er "en liten velt".

Men, uansett, sylindrene er en del av motoren (ikke overraskende, kanskje) så medmindre du krasjer så heftig at du smadrer sykkel i småbiter, så tåler sylindrene det.
Det som IKKE tåler allverden, det er magnesium-toppen. Et stykke under de toppene finner du ventiler med løftere og greier.

Jeg vil tro at om du får en "liten velt" i 50-70 km/t og sykkelen glir 30-50 meter bortover asfalten, da sliper du ned den magnesiumen og kommer ned til dyrere greier. Men jeg tror ikke det finnes store touringsykler som tåler en "liten velt" i 50-70 km/t uten at det påløper betydelige kostnader.

[TaSK]
Takk for svar. Skønner hvorfor folk har veltebøyler på disse. Er det magnesiumtopp på GS og?

Jeg ser på velten min som ganske liten. Verken jeg eller sykkelen traff noe. Jeg var på jobb dagen etterpå og sykkelen på veien et par dager senere. Men husker jeg var irritert på det dekselet som ble ødelagt så jeg ikke kunne kjøre den hjem.

Vil tro at en sånn V motor på honda er enda bedre beskyttet enn en rekkemotor.
Vet ikke om du regner zzr 1100 som stor sportstourer men kompis veltet med sin i ca 50. Traff ingenting. Kun skade på kåpe, speil, blinklys og styre. Ingenting på motoren siden plasten tok mesteparten.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: BMW R1200RT 2014

Legg inn av SuperMorten »

Hvis dette er en del av kriteriene ved valg av ny sykkel, burde vi ikke se en eneste av de store tursyklene etter veien. Vil anta at en velt i 70 km/t med en relativt ny 1800 goldwing vil koste litt..? En 1600 GTL likedan..


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Bosted: Buskerud

Re: BMW R1200RT 2014

Legg inn av hakhap »

SuperMorten skrev:Hvis dette er en del av kriteriene ved valg av ny sykkel, burde vi ikke se en eneste av de store tursyklene etter veien. Vil anta at en velt i 70 km/t med en relativt ny 1800 goldwing vil koste litt..? En 1600 GTL likedan..


Sent from my iPhone using Tapatalk
De fleste kjøper vel ikke sykkel etter hvor kostbar en velt blir? Jeg gjør det ikkel.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: BMW R1200RT 2014

Legg inn av SuperMorten »

hakhap skrev:
SuperMorten skrev:Hvis dette er en del av kriteriene ved valg av ny sykkel, burde vi ikke se en eneste av de store tursyklene etter veien. Vil anta at en velt i 70 km/t med en relativt ny 1800 goldwing vil koste litt..? En 1600 GTL likedan..


Sent from my iPhone using Tapatalk
De fleste kjøper vel ikke sykkel etter hvor kostbar en velt blir? Jeg gjør det ikkel.
Nettopp. Det var det jeg også tenkte på :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: BMW R1200RT 2014

Legg inn av JohnnyTh »

Enig i det. Jeg tenkte mest på hvor stor fare det er for å stå fast et sted pga motorskade etter velt. Ikke så mye på hva det koster. Selv om plast og lakk for meg er billig å reparere men motor dyrt
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: BMW R1200RT 2014

Legg inn av tagesk »

JohnnyTh skrev:Skønner hvorfor folk har veltebøyler på disse. Er det magnesiumtopp på GS og?
Det er altså ikke toppen (som i sylindertoppen) men dekslet som er magnesium.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: BMW R1200RT 2014

Legg inn av JohnnyTh »

tagesk skrev:
JohnnyTh skrev:Skønner hvorfor folk har veltebøyler på disse. Er det magnesiumtopp på GS og?
Det er altså ikke toppen (som i sylindertoppen) men dekslet som er magnesium.

[TaSK]
ja det var litt klønete formulert av meg.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar