Det jeg spør om er hvis man velter i fart, la os si 50-70km/t sklir bortover asfalten uten å treffe noe annet. Tåler sylindrene det?tagesk skrev:Dersom "en velt" betyr å seile bortover asfalten i 80 km/t og dundre inn i autovernet, da er svaret nei.JohnnyTh skrev:Ser jo ut som motoren tar en trøkk ved velt, men tåler den det?
Om "en velt" betyr å gå overende mens du står i ro, så er svaret ja.
Om du nå vil si "du vet hva jeg mener", så svarer jeg at nei, det vet jeg ikke.
På en GS (uten bøyler) vil en sykkel på siden (enten den sklir eller ligger i ro) hvile på en sylinder og styret. På en RT (uten bøyler) vil den hvile på en sylinder og noe kåpe-greier.
Kåpen på en RT er like solid, eller svak, som alle andre kåper her i verden.
Eller med andre ord: Om du kjøper sykkel for å kunne skli bortover asfalten, da vil jeg gjerne se hva du skal kunne kjøpe.
[TaSK]
Når jeg veltet på min gamle suzuki så var det i 90km/t, sykkelen skled 50-60 meter bortover asfalten så traff ingenting. Venstre motordeksel ble slipt ned så oljen rant ut. Ellers bare litt plastskade.
Mener ikke at man skal kjøpe sykkel for å skli bortover asfalten. Er ikke nødvendig å stritte så voldsomt med piggene. Lurer bare på hvor dyrt det blir hvis uhellet er ute og man får en liten velt. Er ikke så vedig bekymret for plast skade. Det kan repareres forholdsvis rimelig og man kan somregel kjøre selv om man har litt sprukkent plast. Motorskader blir jo fort dyrt. Men jeg tenker sånn at hvis motoren er solid nok så er det jo ikke så farlig.