Søke kommunen for å sette inn dør?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Zadnez
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014

Re: Søke kommunen for å sette inn dør?

Legg inn av Zadnez »

Lurer på om ikke han som startet tråden er enda mer forvirret nå:)
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
Voodoodoo
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013

Legg inn av Voodoodoo »

Så jeg gjentar, røsk ut vindu sett inn dør og lat som ingenting.

Må man derimot grave ut og bygge trapper osv blir det litt for mye endring til at det går ubemerket så da må man si ifra.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

ole m. skrev:
SuperMorten skrev:
ole m. skrev:
SuperMorten skrev:
ole m. skrev: Plan- og bygningsloven med tilhørende forskrifter gjelder over hele landet, ingen kommuner har anledning til å fravike disse.
Husk på at lover og regler tolkes av mennesker. Jeg har bodd i 4 forskjellige fylker i 3 landsdeler. Jeg skal love deg at plan og bygningsloven tolkes forskjellig i Oslo og Lofoten.. Noen steder i Norge er opprettholdelse av bosetning viktigere enn paragrafrytteri. I de større byene er det derimot omvendt. Her bor det så mye folk at man er nødt til å følge reglene til punkt og prikke, ellers blir det kaos.
Nå er Plan-og bygningsloven med forskrifter og veiledning ganske presis, så den gir ikke så store muligheter for tolkning. Noe vil det alltid være, men at dette skal ha noe med bosetning i kommunene å gjøre tviler jeg meget sterkt på. Men at det finnes kameraderi og korrupsjon i mindre kommuner er jeg ikke i tvil om, på steder der "alle kjenner alle".
Jeg kan gi deg et konkret eksempel. En venn lurer på om en endring må meldes og oppsøker teknisk avdeling i kommunen. Etter lang venting får han beskjed om at gjeldende bygning er så gammel at de ikke har noen informasjon om hvordan det ser ut pr i dag. Huseier som også er arkitekt, sier at kan fremskaffe tegninger, og da er saken grei. Tegninger av hus MED endringer blir levert og godkjent som eksisterende. Altså ikke noe godkjenning av endring.
Dette er et eksempel på en useriøs arkitekt som bryter Plan- og bygningsloven, ved å unnlate å søke om tillatelse til tiltak. Om du mener at kommunen er inneforstått med denne fremgangsmåten er det en alvorlig sak.
SuperMorten skrev:Andre eksempler: Verandaer. Eneboliger bygd på 70-80 tallet hannde ofte små og ubrukelige verandaer. I dag skal de helst være 100 kvm. En tidligere nabo på bygda kom til meg og spurte om jeg hadde noe i mot det, som jeg selvsagt ikke hadde. Han forstørret sin veranda minst med 3 gangen, og ingen søking nødvendig så lenge alle naboer er enige.. Dette er sikkert 15 år siden, og jeg har han på facebook, og har ikke hørt om at det har blitt noe bråk ennå.. :prf
Og dette er også et eksempel på en som bryter Plan- og bygningsloven, og tar seg til rette. Det hjelper ikke å spørre naboen, det er kommunen som skal ha kontroll på byggesaker. Dette er en del av samfunnsstrukturen, og det er ødeleggende om man ikke følger spillereglene (lovverket) som vi bygger på.
Jeg forteller deg bare hvordan verden faktisk er utenfor bomringen. Sånn er det bare. Og det er det samme, enten du bor i Finnmark eller ei lita bygd på Vestlandet.

Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

Voodoodoo skrev:Så jeg gjentar, røsk ut vindu sett inn dør og lat som ingenting.

Må man derimot grave ut og bygge trapper osv blir det litt for mye endring til at det går ubemerket så da må man si ifra.
Nettopp :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar