Restaurering av Suzuki gsx750 (-80)
- 500DOHC
- Innlegg: 76
- Registrert: 27 nov 2011, 14:16
- Motorsykkelen din: '77 Yamaha XS500 '78 Yamaha XS650
Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83 (eller muligens -8
Nå er det vel slik at disse hadde typebetegnelsene ET, EZ og EX. Andre siffer er koden for år. T=80, Z=81 og X=82. Eller E1, E2, E3.
Det var nok noen variasjoner når det kommer til utseesnde, det var bla. forskjellige bensintanker, 19 liter og 24 liter.
EX/E3 hadde rund frontlampe og runde instrumenter ala GS.
Har du rund frontlampe skal du være glad for det, en halvråtten appelsin lyser bedre enn den rektangulære selv med 14V på batteripolene. Ser bedre ut gjør det også.
Kjørte selv 30k på en slik på 90tallet og i mine øyne er motor og ladeproblemet en "smule" overdrevet, tror det har mer med vedlikehold å gjøre.
Min oppgradert jeg med svingarm og tilhørende lager fra en 1100 som er langt bedre. Fra "zero to hero" for noen hundringser.
Angrer på at jeg solgte den fremdeles.
Det var nok noen variasjoner når det kommer til utseesnde, det var bla. forskjellige bensintanker, 19 liter og 24 liter.
EX/E3 hadde rund frontlampe og runde instrumenter ala GS.
Har du rund frontlampe skal du være glad for det, en halvråtten appelsin lyser bedre enn den rektangulære selv med 14V på batteripolene. Ser bedre ut gjør det også.
Kjørte selv 30k på en slik på 90tallet og i mine øyne er motor og ladeproblemet en "smule" overdrevet, tror det har mer med vedlikehold å gjøre.
Min oppgradert jeg med svingarm og tilhørende lager fra en 1100 som er langt bedre. Fra "zero to hero" for noen hundringser.
Angrer på at jeg solgte den fremdeles.
[album]3317[/album]
- norse900
- Innlegg: 984
- Registrert: 18 sep 2013, 15:25
- Motorsykkelen din: BMW R1100RT
- Bosted: Stavanger
Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83 (eller muligens -8
Her er de første bildene av sykkelen... Jeg har gått gjennom "rusk-og-rask"-posene og tror jeg har funnet ut hva mesteparten av det var. 20 rusta karosseriskruer og "litt attåt" lå det også oppi. 

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
- norse900
- Innlegg: 984
- Registrert: 18 sep 2013, 15:25
- Motorsykkelen din: BMW R1100RT
- Bosted: Stavanger
Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83 (eller muligens -8
Sykkelen har doble bremseskiver (H+V side). Er det da slik at dette er en GS(X)750E? Har ikke klart å finne "rett" Service Manual, men den som leter, den finner! :[-o< (Antar at jeg må lete etter GS750, for sykkelen fikk aldri X'en sin i Statene?)
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83 (eller muligens -8
Er det 16v er det en gsx. Men du har rett i at i statene så het de gs ganske langt utpå 80 tallet.
Sent from my C6903 using Tapatalk
Sent from my C6903 using Tapatalk
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83 (eller muligens -8
Jeg mener typebetegnelsen i Europa for 80-mod var GSX750 ET, 1981 modellen hadde typebetegnelsen GSX750 EX og begge hadde firkantet lykt og doble skiver og 2 dempere bak.
USA-modellen av 1980-1981 hadde typebetegnelse GS750E, også med firkantet lykt doble bremskeskiver fremme og doble dempere bak. Hva som var forskjellen mellom Europa og USA-modellen husker jeg ikke..
USA-modellen av 1980-1981 hadde typebetegnelse GS750E, også med firkantet lykt doble bremskeskiver fremme og doble dempere bak. Hva som var forskjellen mellom Europa og USA-modellen husker jeg ikke..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- norse900
- Innlegg: 984
- Registrert: 18 sep 2013, 15:25
- Motorsykkelen din: BMW R1100RT
- Bosted: Stavanger
Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83 (eller muligens -8
I dag har jeg jaggu funnet flere verkstedsmanualer, så nå føler jeg endelig at jeg har fått tak på nok "visdom" til å begynne skruinga!
"T"-Modellene er 1980, og E'en har fått doble bremser foran. EX-modellen kom i 1981, og der er det gjort endel endringer, blant annet mener jeg å huske at det var emdring av smøringa i ventilhuset. Har ikke fordypet meg FOR mye i manualene helt ennå, for NOE må jeg tross alt gjøre for å fortjene lønna :-)å
Likevel, bøyer meg langt ned i støvet for kunnskap og tips her på forumet!! Tusen takk så langt
"T"-Modellene er 1980, og E'en har fått doble bremser foran. EX-modellen kom i 1981, og der er det gjort endel endringer, blant annet mener jeg å huske at det var emdring av smøringa i ventilhuset. Har ikke fordypet meg FOR mye i manualene helt ennå, for NOE må jeg tross alt gjøre for å fortjene lønna :-)å
Likevel, bøyer meg langt ned i støvet for kunnskap og tips her på forumet!! Tusen takk så langt

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83 (eller muligens -8
Obs. Obs.
Den manualen du har lagt ut bilde av, er ikke for din sykkel.
Du har en GSX, manualen på bildet er en GS. ( og GSX heter GS i USA )
To helt forskjellige motorer, GSX har 4 ventiler pr cylinder, GS har 2.
Du ser forskjell på endedekslene på kamakslingene, GSen har runde deksel, GSX har firkantige.
Forgasserne er også forskjellige.
De største endringene på GS og GSX var at GSX kom med 4 ventiler og glidelagret veivaksling.
Og vakumforgassere, men det er mulig at de siste GS-modellene også hadde det.
Den manualen du har lagt ut bilde av, er ikke for din sykkel.
Du har en GSX, manualen på bildet er en GS. ( og GSX heter GS i USA )
To helt forskjellige motorer, GSX har 4 ventiler pr cylinder, GS har 2.
Du ser forskjell på endedekslene på kamakslingene, GSen har runde deksel, GSX har firkantige.
Forgasserne er også forskjellige.
De største endringene på GS og GSX var at GSX kom med 4 ventiler og glidelagret veivaksling.
Og vakumforgassere, men det er mulig at de siste GS-modellene også hadde det.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- norse900
- Innlegg: 984
- Registrert: 18 sep 2013, 15:25
- Motorsykkelen din: BMW R1100RT
- Bosted: Stavanger
Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83 (eller muligens -8
Takk, Jompa! 
-Utsnittet med sykkelen er fra en manual (ca 180 s) som viser GS'ene.
-Utsnittet nedenfor er hentet fra en manual som dekker 4-ventilers motorene (ca 300+ sider). I den "tykke" manualen er bildene heller dårlige, mens i den andre så er det ganske mye bedre kvalitet på disse. I de tilfellene hvor det er mulig, så "smug-kikker" jeg i den gamle for å se om det ser likt ut. Det beste hadde nok vært å få tak i en "skikkelig" manual, men satser på at de jeg har funnet til nå duger.
Lite kreativt av meg å bare slenge ut utklippene sånn uten å gi beskjed, men så viser det med all tydelighet at dette forumet har plass for både erfarne hjelpere og "dummies".

-Utsnittet med sykkelen er fra en manual (ca 180 s) som viser GS'ene.
-Utsnittet nedenfor er hentet fra en manual som dekker 4-ventilers motorene (ca 300+ sider). I den "tykke" manualen er bildene heller dårlige, mens i den andre så er det ganske mye bedre kvalitet på disse. I de tilfellene hvor det er mulig, så "smug-kikker" jeg i den gamle for å se om det ser likt ut. Det beste hadde nok vært å få tak i en "skikkelig" manual, men satser på at de jeg har funnet til nå duger.
Lite kreativt av meg å bare slenge ut utklippene sånn uten å gi beskjed, men så viser det med all tydelighet at dette forumet har plass for både erfarne hjelpere og "dummies".

BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83 (eller muligens -8
En kompis av meg kjøpte en fantastisk bra manual til hans GSX750 1982 fra en kar i New Zealand. Mener han fant den på ebay, men er ikke helt sikker.norse900 skrev:Takk, Jompa!
-Utsnittet med sykkelen er fra en manual (ca 180 s) som viser GS'ene.
-Utsnittet nedenfor er hentet fra en manual som dekker 4-ventilers motorene (ca 300+ sider). I den "tykke" manualen er bildene heller dårlige, mens i den andre så er det ganske mye bedre kvalitet på disse. I de tilfellene hvor det er mulig, så "smug-kikker" jeg i den gamle for å se om det ser likt ut. Det beste hadde nok vært å få tak i en "skikkelig" manual, men satser på at de jeg har funnet til nå duger.
Lite kreativt av meg å bare slenge ut utklippene sånn uten å gi beskjed, men så viser det med all tydelighet at dette forumet har plass for både erfarne hjelpere og "dummies".
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- norse900
- Innlegg: 984
- Registrert: 18 sep 2013, 15:25
- Motorsykkelen din: BMW R1100RT
- Bosted: Stavanger
Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83 (eller muligens -8

Skal følge med der. Det er også endel manualer å få tak i som pdf, men så har jo litt av utfordringen vært å finne ut hva slags sykkel dette egentlig er (modell mv.). Tror jeg begynner å nærme meg nå.(?)
Går og tenker på om det lureste er å ta ut motoren fra ramma, først. Tenker det kan være lurt å sjekke kompresjon og ventilklaringer og slikt siden jeg fant en pose med deler til ventil-huset hvor en av dem var knekt. Kan tyde på at noe har skjedd en eller annen gang for en tid tilbake. Tenker i alle fall det er bedre å skru opp og kikke/måle der før jeg tørner motoren og kveiker igang starteren. :-)å
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83 (eller muligens -8
He, he, det var jo jeg som handlet manualen fordi kompisen min ikke hadde paypal-konto. Da var det jo ikke noe problem å finne selgeren. Hukommelse er noe dritt :)
http://www.ebay.com/usr/e-classicbike.c ... 1439.l2754" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ebay.com/usr/e-classicbike.c ... 1439.l2754" onclick="window.open(this.href);return false;
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- norse900
- Innlegg: 984
- Registrert: 18 sep 2013, 15:25
- Motorsykkelen din: BMW R1100RT
- Bosted: Stavanger
Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83 (eller muligens -8
Takk for tipset, men jeg fant ingen som kunne passe til "Gamle" der...
Madammen skryter ofte av meg her hjemme. Hun sier at jeg er FANTASTISK GOD til å lete, -og ufattelig dårlig til å finne...
Får ta meg en kikk innom senere og se om den dukker opp :[-o<
Min hukommelse er ingenting å skryte av, men har tro på at det er en mening med det. Det er nok ganske sikkert slik fordi jeg ikke har godt av å huske alle tabbene jeg har gjort opp gjennom årene. "Survival of the fittest" -på en måte.... :-)å
Madammen skryter ofte av meg her hjemme. Hun sier at jeg er FANTASTISK GOD til å lete, -og ufattelig dårlig til å finne...

Får ta meg en kikk innom senere og se om den dukker opp :[-o<
Min hukommelse er ingenting å skryte av, men har tro på at det er en mening med det. Det er nok ganske sikkert slik fordi jeg ikke har godt av å huske alle tabbene jeg har gjort opp gjennom årene. "Survival of the fittest" -på en måte.... :-)å
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
- norse900
- Innlegg: 984
- Registrert: 18 sep 2013, 15:25
- Motorsykkelen din: BMW R1100RT
- Bosted: Stavanger
Re: Info og råd omkring Suzuki gsx750 -83 (eller muligens -8
Har funnet et eksemplar i Canada, så da er det bare å krysse fingrene og venteDrGreve skrev:He, he, det var jo jeg som handlet manualen fordi kompisen min ikke hadde paypal-konto. Da var det jo ikke noe problem å finne selgeren. Hukommelse er noe dritt :)
http://www.ebay.com/usr/e-classicbike.c ... 1439.l2754" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit: Har ikke hørt et pip fra Canada, så det var nok ikke noen success. Jakten fortsetter

BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
- norse900
- Innlegg: 984
- Registrert: 18 sep 2013, 15:25
- Motorsykkelen din: BMW R1100RT
- Bosted: Stavanger
Re: Info og råd omkring Suzuki GSX750E (-80?)
I dag har jeg ENDELIG fått napp på verksted-manualen!
(Manualer finnes jo på nett, men illustrasjonene er så hekkans dårlige) :-)å
(Manualer finnes jo på nett, men illustrasjonene er så hekkans dårlige) :-)å
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
- norse900
- Innlegg: 984
- Registrert: 18 sep 2013, 15:25
- Motorsykkelen din: BMW R1100RT
- Bosted: Stavanger
Re: Info og råd omkring Suzuki GSX750E (-80?)
Har sjekket tenningsmerket, og fant da ut at kammene stod 1 tann feil... Fikk flyttet både eksos- og innsugskammen en tann på kjedet med litt "plunder". Har også så vidt begynt på justering av ventilene. Virker ikke helt ille, så jeg krysser fingrene.
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Info og råd omkring Suzuki GSX750E (-80?)
Bare å sende en pm hvis du vil ha cd på XJ`n,tror jeg har noen speil og brukermanual liggende til Suzukien også:-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- norse900
- Innlegg: 984
- Registrert: 18 sep 2013, 15:25
- Motorsykkelen din: BMW R1100RT
- Bosted: Stavanger
Re: Info og råd omkring Suzuki GSX750E (-80?)
PM sendt 

BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Info og råd omkring Suzuki GSX750E (-80?)
Tørn motoren rundt for hand flere ganger når du er ferdig med ventiler og kamaksler, så
du vet at kamakslingene har rett posisjon før du setter på toppdekslet og kjører startmotoren.
Bare i tilfelle.....
Koppnøkkel på høyre ende av veivakslingen, men de visste du vel allerede.
du vet at kamakslingene har rett posisjon før du setter på toppdekslet og kjører startmotoren.
Bare i tilfelle.....
Koppnøkkel på høyre ende av veivakslingen, men de visste du vel allerede.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- norse900
- Innlegg: 984
- Registrert: 18 sep 2013, 15:25
- Motorsykkelen din: BMW R1100RT
- Bosted: Stavanger
Re: Info og råd omkring Suzuki GSX750E (-80?)
Har tørnet motoren, ja, - og målt ventilene flere ganger. Er ikke så dreven på dette, så alle råd og påminnelser mottas med takk!
Er litt i tvil i forhold til toleransegrensene på ventilene. Får stukket føleren gjennom, men på enkelte ventiler er det litt trangere enn på andre. "neste føler-størrelse" inn imellom, så da tenker jeg det må være gode greier??

Er litt i tvil i forhold til toleransegrensene på ventilene. Får stukket føleren gjennom, men på enkelte ventiler er det litt trangere enn på andre. "neste føler-størrelse" inn imellom, så da tenker jeg det må være gode greier??

BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Re: Info og råd omkring Suzuki GSX750E (-80?)
Det er iallefall greiere å kjøre klaringer i den løse enden av skalaen da mc ventiler har en tendens til å stramme seg etterhvert. Er det 0,07 til 0,12 som er spec på 750'en og eller?
Sent from my C6903 using Tapatalk
Sent from my C6903 using Tapatalk
- norse900
- Innlegg: 984
- Registrert: 18 sep 2013, 15:25
- Motorsykkelen din: BMW R1100RT
- Bosted: Stavanger
Re: Info og råd omkring Suzuki GSX750E (-80?)
Klaringene skal ha 0,09-0,13 (0,004-0,005 in).
Har gitt kjøleribbene og motoren en runde med WD-40 og tannkost mens jeg ventet på at reserve-batteriet (bilbatteri) ble ladet. Etterpå var planen å måle kompresjonen på sylinderne. Da jeg satte ledningen på starteren gnistret det som bare F... Fullt overslag i starteren...
Fordelen med det som er ødelagt er at da er det i alle fall ikke "farlig" å åpne det for å se hvordan det virker. (Kan jo ikke bli "mer" ødelagt). Etter at jeg hadde plukket starteren og spekulert litt, så fyrte jeg opp loddebolten. Kablingen fra + var av, og må ha mistet kontakten med børsten og kommet i kontakt med selve godset. Lodda disse fast i et lite messing-øye jeg hadde liggende og skrudde greia sammen igjen. Må ha tenkt og gjort rett, for nå funker jammen starteren!!!
Før jeg "fyrte igang" på nytt tenkte jeg det kunne være lurt å ha oppi litt mer olje også (var på min-merket i glasset), men like etter at jeg hadde begynt å tømme så jeg en oljedråpe under stator-dekselet (?) på venstre side. Dette har tydeligvis fått medfart, for da jeg begynte å pirke i det viste det seg at det hadde vært "lappet" med en eller annen form for sparkel. Jeg har sett at "gorbys" har gjort en tilsvarende "fix", men jeg har ikke noe slikt "trylle-kitt" liggende. Tror rett og slett at "nytt" deksel er den beste (permanente) løsningen i mitt tilfelle. Må skaffe pakninger uansett, så da er det bare å vente til rett del dukker opp.
Har gitt kjøleribbene og motoren en runde med WD-40 og tannkost mens jeg ventet på at reserve-batteriet (bilbatteri) ble ladet. Etterpå var planen å måle kompresjonen på sylinderne. Da jeg satte ledningen på starteren gnistret det som bare F... Fullt overslag i starteren...
Fordelen med det som er ødelagt er at da er det i alle fall ikke "farlig" å åpne det for å se hvordan det virker. (Kan jo ikke bli "mer" ødelagt). Etter at jeg hadde plukket starteren og spekulert litt, så fyrte jeg opp loddebolten. Kablingen fra + var av, og må ha mistet kontakten med børsten og kommet i kontakt med selve godset. Lodda disse fast i et lite messing-øye jeg hadde liggende og skrudde greia sammen igjen. Må ha tenkt og gjort rett, for nå funker jammen starteren!!!

Før jeg "fyrte igang" på nytt tenkte jeg det kunne være lurt å ha oppi litt mer olje også (var på min-merket i glasset), men like etter at jeg hadde begynt å tømme så jeg en oljedråpe under stator-dekselet (?) på venstre side. Dette har tydeligvis fått medfart, for da jeg begynte å pirke i det viste det seg at det hadde vært "lappet" med en eller annen form for sparkel. Jeg har sett at "gorbys" har gjort en tilsvarende "fix", men jeg har ikke noe slikt "trylle-kitt" liggende. Tror rett og slett at "nytt" deksel er den beste (permanente) løsningen i mitt tilfelle. Må skaffe pakninger uansett, så da er det bare å vente til rett del dukker opp.

BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Info og råd omkring Suzuki GSX750E (-80?)
GSX750 og 1100 har forskjellig statordeksel, selv om de ser like ut, og passer om hverandre. Husker ikke hvilken vei det var, men det er oljeganger i det ene dekslet, men ikke i det andre. Byttes de om feil, er motorhavari neste.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Info og råd omkring Suzuki GSX750E (-80?)
Ja eg gjorde det, men det viser seg etter litt søking at den gugga eg brukte ikkje tåler olje over tid. Så eg skrapa det av igjen og har no brukt tokomponent epoksy, det er meir brukandes :-) verdt å prøve mens du venter på ny pakning
Sent from my C6903 using Tapatalk
Sent from my C6903 using Tapatalk
- norse900
- Innlegg: 984
- Registrert: 18 sep 2013, 15:25
- Motorsykkelen din: BMW R1100RT
- Bosted: Stavanger
Re: Info og råd omkring Suzuki GSX750E (-80?)
God ide
To-komponent epoksy har jeg jo anskaffet til et annet prosjekt, så det skulle vel være råd å spandere en skvett på "Gamle", skulle jeg tro. Tenkte å sende en mail om deksel til norske leverandører og se om de hadde noe, og ellers er jo ebay der... Skulle helst ha funnet en som kunne levere dekslene til begge sider, for den frakta merkes når det kommer litt "herfra" og litt "derfra". :-)å
Har også fått sansen for WD-40 (og tannkoster fra Nille...). Gjør susen som bare det!!!

Har også fått sansen for WD-40 (og tannkoster fra Nille...). Gjør susen som bare det!!!

BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
- norse900
- Innlegg: 984
- Registrert: 18 sep 2013, 15:25
- Motorsykkelen din: BMW R1100RT
- Bosted: Stavanger
Re: Info og råd omkring Suzuki GSX750E (-80?)
Har bestilt diverse wire og pakninger fra oemparts.no. Kan være verd å prøve, og så hadde de jo det jeg trengte på ETT sted.
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)