Icetwins skrev:Slik jeg har forstått det nå så er HV ikke noe bra? Må man ikke i HV etter fullført førstegangstjeneste? Eller tar jeg feil...

Det er litt tilfeldig om du blir overført HV etter endt førstegangtjeneste. Før (veldig langt tilbake... før HV ble "reformert") var det slik at de som hadde lang førstegangstjeneste (Luftforsvaret og Marinen) generelt fikk få rep-øvelser og ihvertfall ikke ble overført HV. De som hadde 12 mnd eller ble dimmet før tiden hadde større sjanse. Men det endret de altså på slutten av 80-tallet ved å droppe
det prinsippet. Senere har vel førstegangstjenesten fått kortere varighet for alle, samtidig som loven om maks antall måneder verneplikt er uforandret. Dermed kan HV i praksis disponere deg som de vil.
Den første reform-bølgen i HV var vel akkurat mens jeg ble overført, og bestod i at "gamlekara" som likte å dramme i teltene (og som visstnok hadde det gøy) fikk "førtidspensjon" fra HV, mens de samtidig hanket inn de som hadde skikket seg vel under førstegangstjenesten. Nå skulle HV bli seriøst og sterkt. Vakre ord om at nå skulle mannskapets sivile ferdigheter vektlegges og utnyttes, ble også sagt. (Det reneste b*llsh*t selvfølgelig, men man håpet jo...)
God hensikter m.a.o. (som veien til et visst sted er brolagt med), men det stoppet vel stort sett der. De vanlige skyteøvelsene og vaktøvelsene hvor det var fint lite rom for kreativitet/nytenkning/selvstendighet.
Jeg foreslo f.eks. at øvelsene (inne i Oslo) kunne gjøres mer realistiske ved å spane på og pågripe taggere. I vanskelighetsgrad ganske lik den jeg antar det er å pågripe sabotører - og det sivile samfunnet kunne fått en reell nytte av øvelsene samtidig som en fikk øvd
militære ferdigheter. Forslaget falt på stengrunn...
Øvelsene var stort sett en øvelse i å koble ut hjernen og bekjempe kjedsomheten. I distriktene blir HV i stor grad benyttet som gratis arbeidskraft til diverse stevner.
HV kunne vært utrolig mye mer, men da er det snakk om å utnytte en tillit til mannskapene (dvs forskyve makt og fullmakter helt ut til individuelle HV-soldater) og å organisere HV på en helt annen måte enn idag. Ser få tegn på at det vil skje, selv om motivasjonen ift en organisasjon som reelt sett kunne ha stoppet ABB på Utøya,
burde være tilstede...