Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Togmannen
Innlegg: 121
Registrert: 23 jul 2010, 11:53
Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
Bosted: Oslo

Re: Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013

Legg inn av Togmannen »

Kjellrf skrev:
ole m. skrev:
Kjellrf skrev: Nå har Motul 5100 (og 7100) mye ester i seg, som smører vesentlig bedre enn de som ikke har det. Klassifiseringen er bare et minstekrav på enkelte kriterier, men noen lager oljer som utmerker seg med andre gode egenskaper, enn minstekrava. Kjøper du olje som er billig, klarer den minstekrava. Men gir ikke mer. Du overlever på kjøttkaker, men biff er bedre.
Ser du stadig hevder at Motul er best, har du noen form for dokumentasjon av dette? Klassifiseringen med viskositet gir en olje som er egnet for formålet, det er godt nok. Flere kjører racing med Biltemas syntetiske olje, så at den duger er det ingen tvil om. Og om man unngår de dyreste merkevarene sparer man tilsvarende en biffmiddag hver gang man skifter olje, det må jo være verdt å ta med seg? ;-)
Jeg har hatt dokumentasjon, men det er så mange år siden at jeg ikke har det lengre. Det jeg vil si, er at esterbasert olje er bedre (og dyrere) enn råoljebasert motorolje, og Motul er blant fabrikantene med mest erfaring på det område.

I de fleste tilfeller er Biltema nok god nok for de fleste, men det finns enkelte motorkonstruksjoner som krever litt mer enn det du finner i de vanlige kriteriene. F.eks er/var holdbarheten på høyt turtall i henhold til API-standarden, testet på en Buick V8 som går på 3600 rpm i 2 timer. Ikke 100% relevant når våre motorer gjerne gjør 10.000rpm.

Jeg har solgt mye Motul, derfor drar jeg fram denne oljen som en olje som ofte utmerker seg. Finns sikkert andre som er bra, men de har ikke jeg jobbet med. Andre gode fabrikanter i mine øyne er Motorex og Silicolene. Fikk litt aversjon mot Castrol da jeg så alle kamhavariene på VF-modellene på 80 og 90-tallet (de fleste Honda-forhandlerne solgte Castrol den gang), men det gjaldt nok Castrol GPS. De har andre oljer som ville gjort en bedre jobb.

Ang. Motul 800 i innlegget over, pratet jeg for endel år siden med en engelskmann som kjørte dragrace med Kawasaki H2. Når de testet i benk, fikk de 2-3 hk mer på hjulet med denne, enn med noen annen 2-taktsolje de hadde testet.
Nå har Motul 5100 (og 7100) mye ester i seg, som smører vesentlig bedre enn de som ikke har det...
Nei. Oljen inneholder ikke ester, den er ESTER-BASERT. All helsynt olje som lages i dag starter stort sett fra en ester olje. Det gjør at alle karbonkjedene som olje er blir ensartede og like lange, i motsetning til mineralolje som selv etter "destillering" inneholder karbonkjeder av varierende lengde.
Når det gjelder Motul 5100 og 7100 10W-40, så er de begge klassifisert som API SL, som tilater DOBBELT så stor slitasje på kammene som API SM og SN.
F.eks er/var holdbarheten på høyt turtall i henhold til API-standarden, testet på en Buick V8 som går på 3600 rpm i 2 timer. Ikke 100% relevant når våre motorer gjerne gjør 10.000rpm.
Nei. V6 på 3,8l, 3600 omdreininger i 100 timer og 150 grader. I løpet av denne tiden skal kammene bare slites 60mikron på API SM, 120 mikron på API SL som både Motul 10W-40 5100 og 7100 er.

Kan hende Motul var bra på 80-tallet og litt til, men i dag er faktisk BT oljen bedre enn disse spesifikke oljene. De har heller ikke JASO MA2 standarden, bare den vanlige JASO MA.(Gammel standard våtklutsj)

På Hondan så er minimumskravet 10W-40 API SG, en veldig gammel standard, så jeg tror BT 10W-40 API SM blir mer enn bra nok. Hvis noen er interessert i linker til de mest relevante tekniske dataene kan jeg poste dem her, selv om det ikke har noe med Kawa z1000sx.
Kjør som om ingen andre ser deg.

Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007

X-Honda Vfr 800 2009

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013

Legg inn av cannon »

ZZR-Erling skrev:Cannon..du sier at lav intern friksjon øker slitasjen, hvordan henger det sammen?
Små men viktige nyanser her. Jeg sa ikke at lavere friksjon fører til mer slitasje, men at lavere viskositet fører til både lavere friksjon og mer slitasje.
Lavere friksjon oppnås både i selve lagerbanene, men også i oljepumpen og i girkasse. Alle bevegelige deler løper lettere i tynnere olje. Prisen man betaler er litt mer metall-mot-metall slitasje. Samtidig får man en liten gevinst i raskere smøring/trykk umiddelbart etter start av motor. Den som leser får se....... :mk

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013

Legg inn av Kjellrf »

cannon skrev:
ZZR-Erling skrev:Cannon..du sier at lav intern friksjon øker slitasjen, hvordan henger det sammen?
Lavere friksjon oppnås både i selve lagerbanene, men også i oljepumpen og i girkasse. Alle bevegelige deler løper lettere i tynnere olje. Prisen man betaler er litt mer metall-mot-metall slitasje.
Vel, metall mot metall betyr at oljefilmen ikke er sterk nok til å klare belastningen, og det behøver ikke å ha noe spesielt med viskositet å gjøre, sånn jeg lærte det.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar