Kjellrf skrev:Jeg har hatt dokumentasjon, men det er så mange år siden at jeg ikke har det lengre. Det jeg vil si, er at esterbasert olje er bedre (og dyrere) enn råoljebasert motorolje, og Motul er blant fabrikantene med mest erfaring på det område.ole m. skrev:Ser du stadig hevder at Motul er best, har du noen form for dokumentasjon av dette? Klassifiseringen med viskositet gir en olje som er egnet for formålet, det er godt nok. Flere kjører racing med Biltemas syntetiske olje, så at den duger er det ingen tvil om. Og om man unngår de dyreste merkevarene sparer man tilsvarende en biffmiddag hver gang man skifter olje, det må jo være verdt å ta med seg?Kjellrf skrev: Nå har Motul 5100 (og 7100) mye ester i seg, som smører vesentlig bedre enn de som ikke har det. Klassifiseringen er bare et minstekrav på enkelte kriterier, men noen lager oljer som utmerker seg med andre gode egenskaper, enn minstekrava. Kjøper du olje som er billig, klarer den minstekrava. Men gir ikke mer. Du overlever på kjøttkaker, men biff er bedre.
I de fleste tilfeller er Biltema nok god nok for de fleste, men det finns enkelte motorkonstruksjoner som krever litt mer enn det du finner i de vanlige kriteriene. F.eks er/var holdbarheten på høyt turtall i henhold til API-standarden, testet på en Buick V8 som går på 3600 rpm i 2 timer. Ikke 100% relevant når våre motorer gjerne gjør 10.000rpm.
Jeg har solgt mye Motul, derfor drar jeg fram denne oljen som en olje som ofte utmerker seg. Finns sikkert andre som er bra, men de har ikke jeg jobbet med. Andre gode fabrikanter i mine øyne er Motorex og Silicolene. Fikk litt aversjon mot Castrol da jeg så alle kamhavariene på VF-modellene på 80 og 90-tallet (de fleste Honda-forhandlerne solgte Castrol den gang), men det gjaldt nok Castrol GPS. De har andre oljer som ville gjort en bedre jobb.
Ang. Motul 800 i innlegget over, pratet jeg for endel år siden med en engelskmann som kjørte dragrace med Kawasaki H2. Når de testet i benk, fikk de 2-3 hk mer på hjulet med denne, enn med noen annen 2-taktsolje de hadde testet.
Nei. Oljen inneholder ikke ester, den er ESTER-BASERT. All helsynt olje som lages i dag starter stort sett fra en ester olje. Det gjør at alle karbonkjedene som olje er blir ensartede og like lange, i motsetning til mineralolje som selv etter "destillering" inneholder karbonkjeder av varierende lengde.Nå har Motul 5100 (og 7100) mye ester i seg, som smører vesentlig bedre enn de som ikke har det...
Når det gjelder Motul 5100 og 7100 10W-40, så er de begge klassifisert som API SL, som tilater DOBBELT så stor slitasje på kammene som API SM og SN.
Nei. V6 på 3,8l, 3600 omdreininger i 100 timer og 150 grader. I løpet av denne tiden skal kammene bare slites 60mikron på API SM, 120 mikron på API SL som både Motul 10W-40 5100 og 7100 er.F.eks er/var holdbarheten på høyt turtall i henhold til API-standarden, testet på en Buick V8 som går på 3600 rpm i 2 timer. Ikke 100% relevant når våre motorer gjerne gjør 10.000rpm.
Kan hende Motul var bra på 80-tallet og litt til, men i dag er faktisk BT oljen bedre enn disse spesifikke oljene. De har heller ikke JASO MA2 standarden, bare den vanlige JASO MA.(Gammel standard våtklutsj)
På Hondan så er minimumskravet 10W-40 API SG, en veldig gammel standard, så jeg tror BT 10W-40 API SM blir mer enn bra nok. Hvis noen er interessert i linker til de mest relevante tekniske dataene kan jeg poste dem her, selv om det ikke har noe med Kawa z1000sx.