SuperMorten skrev:spidair skrev:Epylypzon skrev:Da jeg ikkgikk mitt første huslån, tilbake i herrens år 1987, (altså før minibaankenes tid til og med...)
Tror nok alderen begynner å sette sine spor her..

Jeg gikk på videregående i 1986, og fikk mitt første minibankkort da. Husker læreren på videregående sa at om noen år vil du kunne betale med kort på butikken tilogmed. Det vil være små kortlesere som gjør at vi ikke trenger kontanter når vi skal betale, sa han.. Vi ristet på hodet og mente han læreren var helt skrudd..

Da jeg begynte å jobbe i 1985 så fikk jeg lønna utbetalt i kontanter i en konvolutt hver måned... Sedler og mynt (Jeg tjente 25 kroner i timen den gangen, som trelast sjåfør, så serlig mye penger var det ikke snakk om...)...... Jeg har til og med hatt sjekkhefte... (Fy pokker hvor gammel jeg er!!)... og så glad for at vi slipper sjekk i dag, DET tar tid det...... :)
Og noe minibank kort så jeg faktisk ikke snurten av før i 1987, da jeg opprettet konto hos focus bank (hadde akkurat blitt ansatt i NSB året før...) og kunne ta ut, fra konto, penger fra minibanken i Asker, da Drammen ikke hadde focus bank da... Fikk beskjed om at det kun var gratis å ta ut penger fra focus bank sin minibank og jeg trodde det jeg og reiste derfor en del turer frem og tilbake til Asker fra Drammen for å ta ut penger... (Jobbet i NSB den gangen så jeg hadde gratis tog...). Til jeg byttet til jernbane personalets bank og forsikring noen år etter og de hadde fritt og gratis uttak på alle minibanker i bankenes åpnings tider...
Tidene forandres, snart får vi vel operert inn en chips i hånden som også kan brukes som ID, førerkort, pass.... og som også kan åpne døra hjemme, på jobben også videre... Kanskje til og med til å starte bilen og motor sykkelen med... Hvem vet...
Nå skal det sies at jeg antagelig var, og er, treig med å slenge meg på den nye "trender", så dette med minibank kort var jeg nok ikke først i køen på... Det eneste jeg vet jeg har vært "først" ute med i venneflokken min med var PC... Noe jeg i dag er glad for... Ellers er jeg nok ikke den som kaster meg ut i ukjent farvann som førstemann nei... Liker å lære av andres erfaringer jeg... og feil... Men gode erfaringer kommer jo stort sett av at man har hatt dårlige erfaringer... og feil.. :)