Jente, 15 og lett mc.

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Bosted: Oslo!

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av AndreasB »

Snikendeugle skrev:Om du skal se på Aprilia Rs125, prøv å få deg en av to-takterne :) (Det er vel modellene før 2011).
Skikkelig mye futt i de. Også lukter det så godt av 2 takt eksos!
Tror det ligger en sperre på de som standard, men de kan være mellomtunge sykler senere også (på gamle grensen som var 34HK).


Hehe:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=rtoG5iX5Clk[/video]
Noe sier meg at den videoen er rigged.

Kjører gris på den ene, pent på den andre.

Rigged.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av Snikendeugle »

No shit :)

Videoen er på spøk, men det er nok fremdeles litt mer trøkk i en totakter vs 4. takter på samme størrelse.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Bosted: Oslo!

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av AndreasB »

Snikendeugle skrev:No shit :)

Videoen er på spøk, men det er nok fremdeles litt mer trøkk i en totakter vs 4. takter på samme størrelse.
Allikevel er det SÅ mye bedre med 4t ;)
Tenk deg en 2t 1100 kubikker... o.O

Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Bosted: Finnmark

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

Skal skrive det jeg vet: Man kan ha passasjer, og etter det jeg har hørt så skal det være mye billigere med lett-sykkel i forhold til bil, vet ikke om det er billigere enn moped. De fleste lettsykkler kommer sikkert opp i 90 - 120 kmh hvis det er fine kjøreforhold. Om forsikring så vet jeg at om du finner deg en veteran så betaler man nesten ingen ting, men disse koster mye, og jeg tror de må vedlikeholse mer, men de ser ganske kule ut/stygge ut (kommer ann på hvem man spør)

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Bosted: Oslo!

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av AndreasB »

slatten skrev:Ikkje kjøp lettsykkel. Kjøp ein billig scooter som du sannsynligvis skal kjøre 5000 km på. Lettsykkel er dyr forsikring, dyrt førerkort som du eigentlig ikkje får noke ut av når (viss) du skal ha "tung" sykkel.

Det er mykje kjekkare å farte rundt på ein scooter som du ikkje trenger å vere redd for enn å legge ned mykje penga og tid på ein lettsykkel som du "forsiktig" med.

Scooter -> trimsett -> kulaste jenta i byen
Moped gir ikke bonus.
Lett MC gir bonus.

Man skal begynne med en dyr forsikring en eller annen gang uansett. Om det er bilen, eller om det er en lett sykkel er vel ett fett?

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av Crinos »

AndreasB skrev:Man skal begynne med en dyr forsikring en eller annen gang uansett. Om det er bilen, eller om det er en lett sykkel er vel ett fett?
Nja... Det er lettere å bygge sin egen bonus når man har jobb :roll til å betale for seg med.

Min anbefaling går mot Lett MC.. Jeg ser over hodet ingen årsak til hvorfor vi fremdeles skal akseptere mopeder i trafikken. De er trege, har langt dårligere opplæring for å føres, og de er til faremoment for seg selv og andre sjåfører.

Litt usikker på reglene nå, men mener å si at du går rett over på mellomtung MC når du blir 18, uten behov for nye teorier og oppkjøringer.

En ting er i alle fall sikkert.. Når mine barn en gang i tiden blir gamle nok for moped/lett MC.. Får de kun lov til lett MC. Moped/scooter blir ikke akkseptert :[-(
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

slatten
Innlegg: 28
Registrert: 11 des 2010, 00:10
Motorsykkelen din: Sliten Puch
Bosted: Førde

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av slatten »

AndreasB skrev:
slatten skrev:Ikkje kjøp lettsykkel. Kjøp ein billig scooter som du sannsynligvis skal kjøre 5000 km på. Lettsykkel er dyr forsikring, dyrt førerkort som du eigentlig ikkje får noke ut av når (viss) du skal ha "tung" sykkel.

Det er mykje kjekkare å farte rundt på ein scooter som du ikkje trenger å vere redd for enn å legge ned mykje penga og tid på ein lettsykkel som du "forsiktig" med.

Scooter -> trimsett -> kulaste jenta i byen
Moped gir ikke bonus.
Lett MC gir bonus.

Man skal begynne med en dyr forsikring en eller annen gang uansett. Om det er bilen, eller om det er en lett sykkel er vel ett fett?
Poenget var vel ikkje å opparbeide seg bonus. Du sitter rett og slett igjen med mykje ved å bare ta mopedlappen og kjøpe ein scooter eller moped. Har sjølv brukt mykje penga på lettsykkel, og kjedelig å tenke på det reknestykket når det bare er 2 korte sesonga.
Puch X50-4 1982

x Kawasaki ZX-6R Ninja 1998
x Cagiva Mito 2007

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Bosted: Oslo!

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av AndreasB »

Crinos skrev:
AndreasB skrev:Man skal begynne med en dyr forsikring en eller annen gang uansett. Om det er bilen, eller om det er en lett sykkel er vel ett fett?
Nja... Det er lettere å bygge sin egen bonus når man har jobb :roll til å betale for seg med.

Min anbefaling går mot Lett MC.. Jeg ser over hodet ingen årsak til hvorfor vi fremdeles skal akseptere mopeder i trafikken. De er trege, har langt dårligere opplæring for å føres, og de er til faremoment for seg selv og andre sjåfører.

Litt usikker på reglene nå, men mener å si at du går rett over på mellomtung MC når du blir 18, uten behov for nye teorier og oppkjøringer.

En ting er i alle fall sikkert.. Når mine barn en gang i tiden blir gamle nok for moped/lett MC.. Får de kun lov til lett MC. Moped/scooter blir ikke akkseptert :[-(
Problemet er ikke at de er mopeder, men at de strupes!!! De skulle vært originale!

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av Snikendeugle »

Netopp.
Mopedene er mer enn nok kapable for 70-80km/t uten restriksjonene de er gitt når de produseres for EU landene.
Opplæring for mopedførerkort bør også bli noget vassere også, men ikke på grensen at det blir like dyrt som Lett sykkel. Da går poenget bort.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av SuperMorten »

slatten skrev:
AndreasB skrev:
slatten skrev:Ikkje kjøp lettsykkel. Kjøp ein billig scooter som du sannsynligvis skal kjøre 5000 km på. Lettsykkel er dyr forsikring, dyrt førerkort som du eigentlig ikkje får noke ut av når (viss) du skal ha "tung" sykkel.

Det er mykje kjekkare å farte rundt på ein scooter som du ikkje trenger å vere redd for enn å legge ned mykje penga og tid på ein lettsykkel som du "forsiktig" med.

Scooter -> trimsett -> kulaste jenta i byen
Moped gir ikke bonus.
Lett MC gir bonus.

Man skal begynne med en dyr forsikring en eller annen gang uansett. Om det er bilen, eller om det er en lett sykkel er vel ett fett?
Poenget var vel ikkje å opparbeide seg bonus. Du sitter rett og slett igjen med mykje ved å bare ta mopedlappen og kjøpe ein scooter eller moped. Har sjølv brukt mykje penga på lettsykkel, og kjedelig å tenke på det reknestykket når det bare er 2 korte sesonga.
Nå sier trådstarter Cilvia at hun ønsker seg lett MC, og at scooter, med eller uten trimsett, IKKE er aktuelt. Dersom du leser tråden ser du også hvorfor.


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av Snikendeugle »

Det kreves veldig få teori/kjøretimer for å oppgradere til mellomtung lappen når en er 18 også om du har lett sykkel lappen fra før.
Og lett-sykkelen blir ikke akuratt ubrukelig bare fordi hun fyller 18. Fremdeles en fullverdig god sykkel :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Bosted: Oslo!

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av AndreasB »

Snikendeugle skrev:Netopp.
Mopedene er mer enn nok kapable for 70-80km/t uten restriksjonene de er gitt når de produseres for EU landene.
Opplæring for mopedførerkort bør også bli noget vassere også, men ikke på grensen at det blir like dyrt som Lett sykkel. Da går poenget bort.
Hmm :-k :-k
Vi som MC-entusiaster vil jo ha flest folk på lett kontra moped. Det hadde gjort ting mye enklere om man kunne ditche moped, og sagt: Sorry, du skal ha lett.
Men lett-lappen er jo evig dyr, det må de gjøre noe med.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av SuperMorten »

AndreasB skrev:
Snikendeugle skrev:Netopp.
Mopedene er mer enn nok kapable for 70-80km/t uten restriksjonene de er gitt når de produseres for EU landene.
Opplæring for mopedførerkort bør også bli noget vassere også, men ikke på grensen at det blir like dyrt som Lett sykkel. Da går poenget bort.
Hmm :-k :-k
Vi som MC-entusiaster vil jo ha flest folk på lett kontra moped. Det hadde gjort ting mye enklere om man kunne ditche moped, og sagt: Sorry, du skal ha lett.
Men lett-lappen er jo evig dyr, det må de gjøre noe med.
Lettlappen er kanskje dyr, men tunglapp blir mye billigere hvis du har lett fra før :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3341
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Bosted: Berger
Kontakt:

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av rogg »

Velkommen inn her Cilvia. her vil du få mange fine forslag på både sykkel og utstyr. Se at det er kommet flere. Min datter tok lappen på 125cc. Hun hadde ingen problemer å håndtere en Daystar, men under kjøring på kjøreskolen kjørte hun en Varadero 125cc. Denne likte hun veldig godt.
Lykke til med lappen. Husk teorien varer i tre år. Du trenger bare oppkjøring på tung sykkel og bil når du blir 18..
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av kjellv »

Trådstarter er HELT TYDELIG på at hun ikke skal ha moped/scooter. Dette begrunner hun også med verdens beste begrunnelse! Les hele tråden dere som fortsatt argumenterer for moped med/uten ulovlig trimming.

Cilvia
Innlegg: 3
Registrert: 27 mar 2014, 14:31
Motorsykkelen din: Har ikke

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av Cilvia »

Takk, igjen for alle svar.

Og, ja, alle former for scooter eller moped er utelukket. Ulovlig trimming, er hvertfall helt og holdet ikke noe å tenke på.

Nå har jeg sett litt på denne her; http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=47030489" onclick="window.open(this.href);return false;
Virka veldig grei, men vil selvfølgelig høre deres mening. Typen likte den også, ettersom at den var billig og hadde ikke kjørt så langt. I tillegg lignet den veldig på Derbi GPR.

slatten
Innlegg: 28
Registrert: 11 des 2010, 00:10
Motorsykkelen din: Sliten Puch
Bosted: Førde

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av slatten »

SuperMorten skrev:
slatten skrev:
AndreasB skrev:
slatten skrev:Ikkje kjøp lettsykkel. Kjøp ein billig scooter som du sannsynligvis skal kjøre 5000 km på. Lettsykkel er dyr forsikring, dyrt førerkort som du eigentlig ikkje får noke ut av når (viss) du skal ha "tung" sykkel.

Det er mykje kjekkare å farte rundt på ein scooter som du ikkje trenger å vere redd for enn å legge ned mykje penga og tid på ein lettsykkel som du "forsiktig" med.

Scooter -> trimsett -> kulaste jenta i byen
Moped gir ikke bonus.
Lett MC gir bonus.

Man skal begynne med en dyr forsikring en eller annen gang uansett. Om det er bilen, eller om det er en lett sykkel er vel ett fett?
Poenget var vel ikkje å opparbeide seg bonus. Du sitter rett og slett igjen med mykje ved å bare ta mopedlappen og kjøpe ein scooter eller moped. Har sjølv brukt mykje penga på lettsykkel, og kjedelig å tenke på det reknestykket når det bare er 2 korte sesonga.
Nå sier trådstarter Cilvia at hun ønsker seg lett MC, og at scooter, med eller uten trimsett, IKKE er aktuelt. Dersom du leser tråden ser du også hvorfor.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ville vel eigentlig fram til at å kjøpe lettsykkel er waste of money.
Puch X50-4 1982

x Kawasaki ZX-6R Ninja 1998
x Cagiva Mito 2007

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Bosted: Trondheim

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av JK95 »

Cilvia skrev:Takk, igjen for alle svar.

Og, ja, alle former for scooter eller moped er utelukket. Ulovlig trimming, er hvertfall helt og holdet ikke noe å tenke på.

Nå har jeg sett litt på denne her; http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=47030489" onclick="window.open(this.href);return false;
Virka veldig grei, men vil selvfølgelig høre deres mening. Typen likte den også, ettersom at den var billig og hadde ikke kjørt så langt. I tillegg lignet den veldig på Derbi GPR.
Slik jeg ser det er både Derbi og Yamaha gode sykler, og siden denne er en Derbi GPR med Yamaha-motor bør det tilsi god kvalitet :thumleft Sykkelen er tøff også, og siden Gilera ikke har blitt populære i Norge enda er den mye sykkel for penga :prf Jeg kjøpte selv en Hyosung ganske billig, og etter to lange sesonger går den enda :knegg Dette til tross for litt dårlig vedlikehold :redface My point being; billige, litt ukjente sykler kan være gode kjøp, bare husk å prøvesitte, og gjerne kjør før kjøp ;-)

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Bosted: Oslo!

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av AndreasB »

slatten skrev: Ville vel eigentlig fram til at å kjøpe lettsykkel er waste of money.
Utdyp?

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av SuperMorten »

slatten skrev:
SuperMorten skrev:
slatten skrev:
AndreasB skrev:
slatten skrev:Ikkje kjøp lettsykkel. Kjøp ein billig scooter som du sannsynligvis skal kjøre 5000 km på. Lettsykkel er dyr forsikring, dyrt førerkort som du eigentlig ikkje får noke ut av når (viss) du skal ha "tung" sykkel.

Det er mykje kjekkare å farte rundt på ein scooter som du ikkje trenger å vere redd for enn å legge ned mykje penga og tid på ein lettsykkel som du "forsiktig" med.

Scooter -> trimsett -> kulaste jenta i byen
Moped gir ikke bonus.
Lett MC gir bonus.

Man skal begynne med en dyr forsikring en eller annen gang uansett. Om det er bilen, eller om det er en lett sykkel er vel ett fett?
Poenget var vel ikkje å opparbeide seg bonus. Du sitter rett og slett igjen med mykje ved å bare ta mopedlappen og kjøpe ein scooter eller moped. Har sjølv brukt mykje penga på lettsykkel, og kjedelig å tenke på det reknestykket når det bare er 2 korte sesonga.
Nå sier trådstarter Cilvia at hun ønsker seg lett MC, og at scooter, med eller uten trimsett, IKKE er aktuelt. Dersom du leser tråden ser du også hvorfor.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ville vel eigentlig fram til at å kjøpe lettsykkel er waste of money.
Absolutt ikke. Vet ikke om reglene har endret seg, men jeg tok lappen på lett i 1986. Når jeg i 2009 fant ut at jeg vill ta lappen på tung, holdt det med landeveiskjøring, banekurs og oppkjøring. Kostet ikke mye for tunglappen da. Noen få tusenlapper bare.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av Snikendeugle »

SuperMorten skrev:
slatten skrev:
SuperMorten skrev:
slatten skrev:
AndreasB skrev:
slatten skrev:Ikkje kjøp lettsykkel. Kjøp ein billig scooter som du sannsynligvis skal kjøre 5000 km på. Lettsykkel er dyr forsikring, dyrt førerkort som du eigentlig ikkje får noke ut av når (viss) du skal ha "tung" sykkel.

Det er mykje kjekkare å farte rundt på ein scooter som du ikkje trenger å vere redd for enn å legge ned mykje penga og tid på ein lettsykkel som du "forsiktig" med.

Scooter -> trimsett -> kulaste jenta i byen
Moped gir ikke bonus.
Lett MC gir bonus.

Man skal begynne med en dyr forsikring en eller annen gang uansett. Om det er bilen, eller om det er en lett sykkel er vel ett fett?
Poenget var vel ikkje å opparbeide seg bonus. Du sitter rett og slett igjen med mykje ved å bare ta mopedlappen og kjøpe ein scooter eller moped. Har sjølv brukt mykje penga på lettsykkel, og kjedelig å tenke på det reknestykket når det bare er 2 korte sesonga.
Nå sier trådstarter Cilvia at hun ønsker seg lett MC, og at scooter, med eller uten trimsett, IKKE er aktuelt. Dersom du leser tråden ser du også hvorfor.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ville vel eigentlig fram til at å kjøpe lettsykkel er waste of money.
Absolutt ikke. Vet ikke om reglene har endret seg, men jeg tok lappen på lett i 1986. Når jeg i 2009 fant ut at jeg vill ta lappen på tung, holdt det med landeveiskjøring, banekurs og oppkjøring. Kostet ikke mye for tunglappen da. Noen få tusenlapper bare.
Det er slik i dag også såvidt jeg vet. En kompis driver for tiden og funderer på å oppgradere fra lett til mellomtung.


Jeg skjønner at det kan være problematisk for mange å skaffe lett lappen når en er 16 og ikke får penger kastet etter seg av foreldre...Det er nok hovedgrunnen til at mange går for moped :)


Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

slatten
Innlegg: 28
Registrert: 11 des 2010, 00:10
Motorsykkelen din: Sliten Puch
Bosted: Førde

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av slatten »

SuperMorten skrev:
slatten skrev:
SuperMorten skrev:
slatten skrev:
AndreasB skrev:
slatten skrev:Ikkje kjøp lettsykkel. Kjøp ein billig scooter som du sannsynligvis skal kjøre 5000 km på. Lettsykkel er dyr forsikring, dyrt førerkort som du eigentlig ikkje får noke ut av når (viss) du skal ha "tung" sykkel.

Det er mykje kjekkare å farte rundt på ein scooter som du ikkje trenger å vere redd for enn å legge ned mykje penga og tid på ein lettsykkel som du "forsiktig" med.

Scooter -> trimsett -> kulaste jenta i byen
Moped gir ikke bonus.
Lett MC gir bonus.

Man skal begynne med en dyr forsikring en eller annen gang uansett. Om det er bilen, eller om det er en lett sykkel er vel ett fett?
Poenget var vel ikkje å opparbeide seg bonus. Du sitter rett og slett igjen med mykje ved å bare ta mopedlappen og kjøpe ein scooter eller moped. Har sjølv brukt mykje penga på lettsykkel, og kjedelig å tenke på det reknestykket når det bare er 2 korte sesonga.
Nå sier trådstarter Cilvia at hun ønsker seg lett MC, og at scooter, med eller uten trimsett, IKKE er aktuelt. Dersom du leser tråden ser du også hvorfor.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ville vel eigentlig fram til at å kjøpe lettsykkel er waste of money.
Absolutt ikke. Vet ikke om reglene har endret seg, men jeg tok lappen på lett i 1986. Når jeg i 2009 fant ut at jeg vill ta lappen på tung, holdt det med landeveiskjøring, banekurs og oppkjøring. Kostet ikke mye for tunglappen da. Noen få tusenlapper bare.
Så du tok ingen obligatoriske kjøretimer?

Går ein god del meir på å kjøpe lett sykkel enn moped. Hadde sjølv lett-sykkel og lappen. Alle vi som hadde lettsykkel har vel i etterkant funne ut at det ikkje lønna seg i det heile tatt å ta lappen, med tanke på pris på kjøretøy og sertifikat.

Når ein skal oppgradere til "mellom-tung" sertifikat, er det TO ting ein slipper når ein har A1 fra før.
- MC-kurs (1800kr)
- Teori (400kr)
Puch X50-4 1982

x Kawasaki ZX-6R Ninja 1998
x Cagiva Mito 2007

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av SuperMorten »

slatten skrev: Så du tok ingen obligatoriske kjøretimer?


Ikke mer obligatorisk enn at det var greit å bli kjent med sykkel og kjørelærer før banekurs.. Nå kan jeg ikke huske at jeg spurte om de var obligatoriske, men hadde vel et par kjøretimer. Nå må jeg legge til at jeg var nesten 40, og hadde trafikkerfaring i massevis


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Bosted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av MLeikarnes »

Jeg syns det lønte seg med lettsykkel først, slipper unna en god del kjøretimer, hadde kun det obligatoriske.
En Varadero som har gått rundt 30.000km varer lett i 30.000km til uten noe mer enn vanlig vedlikehold, oljeskift hver 10.000km og luftfilter hver 15.000km, kan også lønne seg å bytte tennplugger samtidig. Og man vil få igjen en del når man bestemmer seg for å bytte til større sykkel eller lignende.
Eneste problemet jeg hadde var en litt dårlig lysbryter og en gaffel som begynte å lekke til tider. Utrolig god sykkel å kjøre, syns fremdeles den er bedre å kjøre enn noen av de store syklene jeg har.

Sent from my Galaxy S3
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: Jente, 15 og lett mc.

Legg inn av katana_king »

Å ta lettmc lappen er kanskje en dyr fornøyelse, dersom man likevel når man er 18 år og 0 mnd har tenkt å ta tung mc lappen (A2 i alle fall). Dersom man har korte sesonger med lettsykkel og så videre. Dersom man har lyst på et kjøretøy man kan kjøre alle trafikksoner i Norge og på motorvei når det er nødvendig, gjennom ulike tuneller og det hele, uten begresningene som en moped har, så er jo lettmc lappen et veldig bra alternativ.

Siden du utelukker scooter kan jeg ikke anbefale deg Gilera Runner 125, som er meget effektiv, komfortabel, driftsikker og økonomisk, samt gode lys og bremser og litt mer, men kanskje en Honda NSR 125 kan være noe. Kanskje du må spesifisere litt mer om du ønsker R-sykkel, cross eller klassisk - da blir det enda enklere å komme med tips til akkurat den sykkelen som passer ditt behov.

Svar