Kryp strømmen kan ha vært temporær og forårsaket av fuktighet.
Men begynner den å tømme batteriet igjen, så er det å feilsøke mer.
Lønner seg å være litt obs på sånt, for det kan utvikle seg til det værre.
Sykler er ikke velsignet med for mange sikringer, og en lekkstrøm på noen ampere kan være mer enn nok til å sette fyr på hele herligheten. (For få og for store sikringer, på noen ihvertfall)
Noen innsprøytningsanlegg drar strøm med tenning avslått, men 0.3 A er litt for mye.
Hadde det vært 20 - 30 mA eller deromkring..
Fenomenet (hvis vi kan kalle det noe sånt) kommer av at en innsprøytningsmodul kan ha dynamisk RAM (minne)
Denne må leses hvert 10 msec eller så. Og dette må micro prosessoren stå for, døgnet rundt!
kobles batteriet fra, vil den "glemme" en del parametre, og sykkel (eller bil) kan da gå litt urent en liten stund etter oppstart inntil den får "laget" nye parametre.
Krypstrøm
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Krypstrøm
På BMW 1150GS er hovedlyset uten sikring. Det vil si at om man er litt uforsiktig når man sikfter pære og får en kortslutning, dFJZZR skrev:Sykler er ikke velsignet med for mange sikringer, og en lekkstrøm på noen ampere kan være mer enn nok til å sette fyr på hele herligheten.
a tar ledningsnettet fyr.
Ledningsnettet ligger under bensintanken.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: Krypstrøm
Kan hende hovedlyset ikke har egen sikring.
Men den SKAL være sikret på et vis:
Sykkelen har helt sikkert en hovedsikring.
Den har (sannsynligvis) også en egen lysmodul hvor kursen er elektronisk sikret.
Kortslutter pæra, så tror jeg du får "lampefeil" i displayet, og strømmen i kretsen begrenses av en transistor.
Samme skjer hvis det blir brudd (mest vanlig) d.v.s lampefeil i display.
Men den SKAL være sikret på et vis:
Sykkelen har helt sikkert en hovedsikring.
Den har (sannsynligvis) også en egen lysmodul hvor kursen er elektronisk sikret.
Kortslutter pæra, så tror jeg du får "lampefeil" i displayet, og strømmen i kretsen begrenses av en transistor.
Samme skjer hvis det blir brudd (mest vanlig) d.v.s lampefeil i display.
- Dortmunder
- Innlegg: 336
- Registrert: 11 apr 2006, 09:15
- Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
- Bosted: Kristiansand
Re: Krypstrøm
AJ skrev:Greit nok med 5-56 konklusjonen... Men hva med emn aldri så liten turreportasje!?Dortmunder skrev:
Har nå kjørt en hel sesong (2009) ... har vært gjennom Tyskland, alpene, Frankrike ... og Danmark![]()
Ingen problemer, ingen tom batterie, og bortsett fra tom-kjørt tank på motorveieningen tvangsstopp.
FASIT: spray 5-56 først - let etterpå (hvis det ikke hjelper)
Hilsen
Dortmunder![]()
![]()
Gjennom halve Europa og ingen bilder eller turrapport...!?![]()
![]()
![]()
Ok, skal se hva jeg få til :-) vi har jo tatt en god del bilder, kanskje på tide å dele disse??? Skal sette meg ned en kveld når ungene ikke krever for mye
](./images/smilies/grrr.gif)
Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!
- Dortmunder
- Innlegg: 336
- Registrert: 11 apr 2006, 09:15
- Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
- Bosted: Kristiansand
Re: Krypstrøm
FJZZR skrev:Kryp strømmen kan ha vært temporær og forårsaket av fuktighet.
Men begynner den å tømme batteriet igjen, så er det å feilsøke mer.
Lønner seg å være litt obs på sånt, for det kan utvikle seg til det værre.
Sykler er ikke velsignet med for mange sikringer, og en lekkstrøm på noen ampere kan være mer enn nok til å sette fyr på hele herligheten. (For få og for store sikringer, på noen ihvertfall)
Noen innsprøytningsanlegg drar strøm med tenning avslått, men 0.3 A er litt for mye.
Hadde det vært 20 - 30 mA eller deromkring..
Fenomenet (hvis vi kan kalle det noe sånt) kommer av at en innsprøytningsmodul kan ha dynamisk RAM (minne)
Denne må leses hvert 10 msec eller så. Og dette må micro prosessoren stå for, døgnet rundt!
kobles batteriet fra, vil den "glemme" en del parametre, og sykkel (eller bil) kan da gå litt urent en liten stund etter oppstart inntil den får "laget" nye parametre.
Nå håper jeg det har gitt seg.... fuktighet hadde vi nok på turen, har til og med måtte kjøpe nytt regndress

Og skrape is måtte vi også..... lots of fukt, heldigvis ingen kryp :-) Skal holde et øye med problemet, takk for alle gode kommentarer/hjelp !!!!

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!