Har sendt deg PM. :-)45316 skrev:Hvilket da? Bor ikke så langt unna så tips på verksted tas i mot med takk.biker7 skrev: Enig i det du skriver her! Jeg for min del bruker et godkjent enmanns-verksted til mc-skruing, og der er timeprisen 650,- INKL. moms.Men så bor jeg "på landet" og jeg da.
![]()
Sent from my iPhone using Tapatalk
Verkstedpriser - bytte av kjede og drev
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Verktstedpriser
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
Re: Verktstedpriser
Så altså, grunnen til at timeprisen må opp er at det går bra og dermed må ansette flere folk. Skulle tro mer folk og større omsettning skulle gi økt fortjeneste, ikke kun økte utgifter som må dekkes inn med høyere timepris.Bikes4life skrev:Men så finner han ut at det blir litt mye telefoner og mas, og selvfølgelig klager på ett eller annet mc forum at ingen der gidder å telefonen. Noen lager en tråd om at verksteder i dag tydligvis ikke vil ha kunder for dem tar aldri telefonen eller svarer på mail. Så han ansetter en til som kan ta seg av disse kundene, og gjerne booke litt verkstedtimer.biker7 skrev:Enig i det du skriver her! Jeg for min del bruker et godkjent enmanns-verksted til mc-skruing, og der er timeprisen 650,- INKL. moms.JohnnyTh skrev:Selvsagt må disse store verkstedene med masse kontorister ha penger til dem og.. Men hvorfor må de ha alle dem? Hvis et lite verksted med to ansatte kan gjøre samme jobben som et der det sitter en haug med kontorister så gpr jeg heller til det lille.
Når jeg skal ha deler til bilen min så blir jeg egentlig bare iritert. Stor glassfasade, veggtilvegg teppe, folk i flotte dresser, svære skinnsofaer der kundene kan sitte å lese aviser og drikke kaffe pluss alt mulig dill. Ikke rart timeprisen er 1600krMen så bor jeg "på landet" og jeg da.
![]()
Denne nyansatte holder bra unna, og de finner ut at de kan ansette en mekaniker til. Kjekt med økt omsetning!
Etter ett år eller to, må de ha større lokaler for det begynner å bli trangt med tre mann og økende kundegruppe. Med større lokaler, har de også mulighet til å selge litt klær og kanskje ta agenturet på ett eller to mc merker. Det de trenger er en selger, slik at de kan realisere dette.
Kostnadene øker. Lønn, pensjon, avgifter, forhåndskjøp av deler/utstyr/sykler, husleie, årlig formueskatt på oppbygd lager, strøm, kursing av ansatte, diagnoseutstyr, forsikring osv osv.
Timesprisene må opp! Kunder veldig fornøyd med service og lokaler, men det begynner å bli dyrt ja. Men hvorfor det? En kunde med ny Audi som setter denne på service til 15 000 uten å mukke, starter en tråd på ett eller annet mc forum at det koster nesten 2000 for å bytte kjede og drev på sykkelen. Det er jo helt uhørt, det er jo bare ett kjøretøy jeg har for morro skyld. Det er ikke som med bilen, den trenger jeg jo hver eneste dag![]()
Skrevet med ett lite smil om munnen !!!
Jeg setter ikke bilen på service til 15 000kr uten å mukke. Men fordi for at jeg må.. Eller dvs jeg må ikke og har i det siste fått det gjort i Tyskland.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Verktstedpriser
Kjenner ikke til TDM, men det viser vel at det kanskje ikke er en god design på enkelte deler?kjellv skrev:Endeløse kjeder er slett ikke uvanlig. Det leveres som originaldeler til mange merker.simpson skrev:Detter kan du ikke mene? Hvis det ikke er kjedelås er det klinket kjede.kjellv skrev:Timepris på en 1000-lapp inkl mva er helt greit det. Slik er det bare.Solo-rider skrev:Har i dette finværet som er nå om dagen mer lyst til å kjøre enn å skru sykkel på fritiden... Idag rundet jeg 300 mil på kjørelengden så langt i år.
Så til saken. Kjede og drev må skiftes ganske snart...
Hørte med et annerkjent verksted idag på tilbud på den jobben. 2 Timers jobb var svaret... først... Og jeg spurte så hvor mye for timen? Kr 980,- var svaret... Det var jo ikke helt rimelig sa jeg.. Foresten sa verkstedet vi har fast pris for denne jobben. Den er på kr 1780,- sa verkstedet...
Er dette grei pris for en slik jobb ?![]()
Vel det blir jo bra timebetaling for meg selv om jeg gjør det selv da.. En dag det striregner....
Jeg kjenner ikke sykkelen din, men antar at jobben innebærer bytte av endeløs kjede og begge drev. Det betyr i de fleste tilfeller at svingarmen må av.
I denne jobben som utføres av verkstedet får du også en kontroll av svingarmsforinger, smøring av disse og montering med justering. Da vet du at dette er i orden også![]()
Men for all del...tar du jobben selv en regnværsdag har du jo godt betalt...dersom du vet hva du gjør!
Har kjørt sykkel i snart 30 år og aldri fått "endeløst kjede".
Og verkstedet sjekker svingarmsforinger? og montering med justering av hva? kjede? som jeg regner med at er en del av jobben?
Ta av svingarmen? Nei det trenger du ikke siden du allerede har tatt av bakhjulet og kan bare sette kjede rett på om det skulle være "endeløst".
Du kan gjerne utdype din fremgangsmåte for bytte av kjede siden jeg synes dette er totalt bak mål og ikke ser hvorfor du skal ha svingarmen av.
Trodde du jobbet på mc verksted?
Å bytte kjede og drev er ikke noen heksekunst og krever ikke noen spesielle egenskaper i det hele tatt og selv folk som ikke vet hva de gjør for dette til.
Nei her er vi totalt uenige ser jeg.
Prisen er vel hva du må forvente av verkstedpriser det.
Ikke urimelig, men som med ALT ANNET dyrere enn å gjøre det selv.
Jeg gjorde jobben i fjor vår på min Yamaha TDM900. Kjede/drevsett ble bestilt i Yamaha sitt ordresystem, et endeløst x-ringkjede. Siden jeg jobber hos et godkjent motorsykkelverksted, har jeg på kveldstid tilgang til både løftebord og alt av spesialverktøy på verkstedet, samt delekataloger og verkstedhåndbøker.
Jeg vet ikke hvordan sykkelen din er bygget opp. Men de fleste større sykler jeg kjenner til som ikke har kardang der passerer kjedet fremover på oversiden av svingarmslagret, og returnerer bakover igjen på undersiden. Det er da ikke mulig å bytte kjedet uten å ta ut svingarmsbolten, ettersom kjedet skal inn gjennom ramma på samme sted som svingarma skal inn igjen (se skjermdump fra vhb). Jeg fikk da også muligheten til også å kontrollere evt slakke i svingarmsforingene/lagrene, byttet støvtetningene 4 og 7, smurt opp og strammet til svingarmslagringen slik det skal være. Selvfølgelig kunne jeg valgt å dele x-ringkjedet og klinke det om som beskrevet i tråden her, men slik gjør vi det ikke på verkstedet hos oss. Der følger vi beskrivelsen i VHB dersom ikke kunden har bedt om noe annet (og det hadde jeg altså ikke).
Forøvrig fakturerer vi påbegynt halvtime med timepris kr. 790,- + mva hos oss.
Du sier når de kjøper orginalt kjede, ser ogaå andre nevne dette. Men hverken Ducati, Yamaha eller andre sykkelmerker lager egne kjeder, de bestiller i tusentall fra en leverandør og bare gir spec kjedene.
De fleste nye sykler blir levert med "endeløst" kjede fra fabrikk for å enkle produksjonen av sykkelen. Så derfor vil ett "orginalt" kjede være "endeløst".
Det er veldig få sykler jeg har hørt om og ikke hatt selv der jeg må av med svingarmen.
Og hvorfor bestille "endeløst" når du skal bytte kjede da det er tre ganger jobben å gjøre det istedenfor å klinke det selv?
Synes det er rart du anbefaler folk å gjøre det.
Min Ducati har kjede gjennom svingarmen i lengderetning og må ha splittet kjede uansett.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Verktstedpriser
Ja! Forstå det den som kan ... eller, de som gjør det forstår sikkert, men kan det forklares til oss andre på en forståelig måte?biker7 skrev:Nei det er så, men alikevel velger mange av oss feks. å kjøpe helsyntetisk mc-olje til 250,- pr. liter istedenfor tilsvarende hos BILTEMA for 89,-SuperMorten skrev:Vi hadde uansett ikke akseptert å betale 80 kr literen for melk..biker7 skrev:Det er litt for store variasjoner, men kan jo skjønne noe variasjoner da. Stor forskjell om man feks. driver et lite firma med 1-2 ansatte som alle jobber "på gølvet" og driver inn penger direkte, i et kanskje gammelt,lite, billig lokale. Så har du feks. et større firma med flere ansatte, flere "kontorister" som ikke er "på gølvet" som også skal lønnes, store,dyre lokaler etc.. Klart det må være litt forskjell da. :-)SuperMorten skrev:Det er fullt forståelig at verksted må tjene penger. Men forskjellen på pris er verre å forstå. Jeg har vært innom flere godkjente (bil)verksted i Oslo området, og prisene har variert fra 500 til 1950 kr pr time
Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk![]()
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: Verktstedpriser
Når man bestiller orginalkjeder fra Ducati (DID, for å være presis), så kommer de kun ferdiklinket til de modellene der man kan montere de rett på sykkelen. Til de andre, der de, som du sier, enten må trees igjenom ramma eller svingarma, må de klinkes. Jeg har aldri hørt at det er vanlig prosedyre å demontere så mye som på Yamahaen, men man lærer noe nytt hver dag (eller natt). Men det fordyrer jo operasjonen en del!simpson skrev:Kjenner ikke til TDM, men det viser vel at det kanskje ikke er en god design på enkelte deler?kjellv skrev:Endeløse kjeder er slett ikke uvanlig. Det leveres som originaldeler til mange merker.simpson skrev:Detter kan du ikke mene? Hvis det ikke er kjedelås er det klinket kjede.kjellv skrev:Timepris på en 1000-lapp inkl mva er helt greit det. Slik er det bare.Solo-rider skrev:Har i dette finværet som er nå om dagen mer lyst til å kjøre enn å skru sykkel på fritiden... Idag rundet jeg 300 mil på kjørelengden så langt i år.
Så til saken. Kjede og drev må skiftes ganske snart...
Hørte med et annerkjent verksted idag på tilbud på den jobben. 2 Timers jobb var svaret... først... Og jeg spurte så hvor mye for timen? Kr 980,- var svaret... Det var jo ikke helt rimelig sa jeg.. Foresten sa verkstedet vi har fast pris for denne jobben. Den er på kr 1780,- sa verkstedet...
Er dette grei pris for en slik jobb ?![]()
Vel det blir jo bra timebetaling for meg selv om jeg gjør det selv da.. En dag det striregner....
Jeg kjenner ikke sykkelen din, men antar at jobben innebærer bytte av endeløs kjede og begge drev. Det betyr i de fleste tilfeller at svingarmen må av.
I denne jobben som utføres av verkstedet får du også en kontroll av svingarmsforinger, smøring av disse og montering med justering. Da vet du at dette er i orden også![]()
Men for all del...tar du jobben selv en regnværsdag har du jo godt betalt...dersom du vet hva du gjør!
Har kjørt sykkel i snart 30 år og aldri fått "endeløst kjede".
Og verkstedet sjekker svingarmsforinger? og montering med justering av hva? kjede? som jeg regner med at er en del av jobben?
Ta av svingarmen? Nei det trenger du ikke siden du allerede har tatt av bakhjulet og kan bare sette kjede rett på om det skulle være "endeløst".
Du kan gjerne utdype din fremgangsmåte for bytte av kjede siden jeg synes dette er totalt bak mål og ikke ser hvorfor du skal ha svingarmen av.
Trodde du jobbet på mc verksted?
Å bytte kjede og drev er ikke noen heksekunst og krever ikke noen spesielle egenskaper i det hele tatt og selv folk som ikke vet hva de gjør for dette til.
Nei her er vi totalt uenige ser jeg.
Prisen er vel hva du må forvente av verkstedpriser det.
Ikke urimelig, men som med ALT ANNET dyrere enn å gjøre det selv.
Jeg gjorde jobben i fjor vår på min Yamaha TDM900. Kjede/drevsett ble bestilt i Yamaha sitt ordresystem, et endeløst x-ringkjede. Siden jeg jobber hos et godkjent motorsykkelverksted, har jeg på kveldstid tilgang til både løftebord og alt av spesialverktøy på verkstedet, samt delekataloger og verkstedhåndbøker.
Jeg vet ikke hvordan sykkelen din er bygget opp. Men de fleste større sykler jeg kjenner til som ikke har kardang der passerer kjedet fremover på oversiden av svingarmslagret, og returnerer bakover igjen på undersiden. Det er da ikke mulig å bytte kjedet uten å ta ut svingarmsbolten, ettersom kjedet skal inn gjennom ramma på samme sted som svingarma skal inn igjen (se skjermdump fra vhb). Jeg fikk da også muligheten til også å kontrollere evt slakke i svingarmsforingene/lagrene, byttet støvtetningene 4 og 7, smurt opp og strammet til svingarmslagringen slik det skal være. Selvfølgelig kunne jeg valgt å dele x-ringkjedet og klinke det om som beskrevet i tråden her, men slik gjør vi det ikke på verkstedet hos oss. Der følger vi beskrivelsen i VHB dersom ikke kunden har bedt om noe annet (og det hadde jeg altså ikke).
Forøvrig fakturerer vi påbegynt halvtime med timepris kr. 790,- + mva hos oss.
Du sier når de kjøper orginalt kjede, ser ogaå andre nevne dette. Men hverken Ducati, Yamaha eller andre sykkelmerker lager egne kjeder, de bestiller i tusentall fra en leverandør og bare gir spec kjedene.
De fleste nye sykler blir levert med "endeløst" kjede fra fabrikk for å enkle produksjonen av sykkelen. Så derfor vil ett "orginalt" kjede være "endeløst".
Det er veldig få sykler jeg har hørt om og ikke hatt selv der jeg må av med svingarmen.
Og hvorfor bestille "endeløst" når du skal bytte kjede da det er tre ganger jobben å gjøre det istedenfor å klinke det selv?
Synes det er rart du anbefaler folk å gjøre det.
Min Ducati har kjede gjennom svingarmen i lengderetning og må ha splittet kjede uansett.
Re: Verktstedpriser
Er det noe poeng å bruke et endeløst kjede? Ser på DiD sin hjemmeside og det ser ut som alle kjedene deres der kommer med enten clip eller nagles.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Verktstedpriser
Et endeløst kjede er jo bare et "ferdigklinka" kjede som merkeforhandler leverer ferdig tilpasset sine modeller.JohnnyTh skrev:Er det noe poeng å bruke et endeløst kjede? Ser på DiD sin hjemmeside og det ser ut som alle kjedene deres der kommer med enten clip eller nagles.
På sykler der endeløst (les "ferdigklinka") kjede kan monteres rett på så er jo dette en gave til gjør-de-selv-mekanikere, kanskje bortsett fra at merkeforhandler tar seg svært godt betalt for klinkejobben? Kunne vært interessant å vite hva forhandler tar for et ferdigklinket DID-kjede, sammenlignet med prisen på åpent kjede og klinkelås.
Hvis svingarm eller andre store deler må demonteres så er det jo ikke en fordel. Da er det raskere å klinke.
På svært mange sykler er endeløst kjede umulig fordi kjedet må gjennom svingarm og/eller ramme.
Re: Verktstedpriser
Det gir ikke deg noen fordeler.JohnnyTh skrev:Er det noe poeng å bruke et endeløst kjede? Ser på DiD sin hjemmeside og det ser ut som alle kjedene deres der kommer med enten clip eller nagles.
Men en fabrikk som lager hundrevis av sykler om dagen sparer tid på det.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Verktstedpriser
Tja... noen fordeler har det, i ihvertfall i teorien.simpson skrev:Det gir ikke deg noen fordeler.JohnnyTh skrev:Er det noe poeng å bruke et endeløst kjede? Ser på DiD sin hjemmeside og det ser ut som alle kjedene deres der kommer med enten clip eller nagles.
Men en fabrikk som lager hundrevis av sykler om dagen sparer tid på det.
Moderne O-ring eller x-ringkjeder er klinket maskinelt etter nøyaktige toleranser. Vi vet at et slikt kjede med klipslås aldri blir bedre enn klipslåsen, altså ikke bra nok! Klinker du et skjøteledd selv, vil det aldri bli nøyaktig som resten av kjedet, og du vet aldri om det er bedre eller dårligere.
Noen som har opplevd kjedebrudd? Dette tar man ikke lett på lenger om man har opplevd det...
Re: Verktstedpriser
At kjedelås er ett dårlig alternativ er det ikke tvil om.
Har du klinkeverktøy av en viss kvalitet og ikke Biltema, tror jeg ikke det leddet er dårligere er resten av kjede og heller ikke årsaken kjede/drevbytte når den tiden kommer.
Det kommer mer av vedlikehold, kjøremønster, kjøremiljø osv.
Har du klinkeverktøy av en viss kvalitet og ikke Biltema, tror jeg ikke det leddet er dårligere er resten av kjede og heller ikke årsaken kjede/drevbytte når den tiden kommer.
Det kommer mer av vedlikehold, kjøremønster, kjøremiljø osv.
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: Verktstedpriser
Bruker du DID kjede lønner det seg å bruke kjede verktøyet til DID også.
Elegant og enkelt å bruke det. Og det er relativt rimelig å kjøpe feks hos http://www.lois.de" onclick="window.open(this.href);return false;
Funker kun til DID kjede da.
Endeløst kjede fikk jeg for noen år siden...fordelen var at jeg fikk reingjort svingarmen grundig
...men det tar for lang tid å ta den av og sette den på igjen kontra klinke\skjøte et kjede
Med kjedeverktøyet har jeg bytta kjede på en halvtime, det jeg bruker mest tid på er den teite greia til Honda der du må ta av clutchpumpa og lufte i etterkant...
Elegant og enkelt å bruke det. Og det er relativt rimelig å kjøpe feks hos http://www.lois.de" onclick="window.open(this.href);return false;
Funker kun til DID kjede da.
Endeløst kjede fikk jeg for noen år siden...fordelen var at jeg fikk reingjort svingarmen grundig


Med kjedeverktøyet har jeg bytta kjede på en halvtime, det jeg bruker mest tid på er den teite greia til Honda der du må ta av clutchpumpa og lufte i etterkant...
Memento mori
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Verktstedpriser
1780.- høres mye ut. Jeg vet ikke hvilken mc du har, men jeg skiftet kjede og drev på MC på gårdsplassen hjemme. Jeg holder ikke på med slikt til daglig,Solo-rider skrev:Har i dette finværet som er nå om dagen mer lyst til å kjøre enn å skru sykkel på fritiden... Idag rundet jeg 300 mil på kjørelengden så langt i år.
Så til saken. Kjede og drev må skiftes ganske snart...
Hørte med et annerkjent verksted idag på tilbud på den jobben. 2 Timers jobb var svaret... først... Og jeg spurte så hvor mye for timen? Kr 980,- var svaret... Det var jo ikke helt rimelig sa jeg.. Foresten sa verkstedet vi har fast pris for denne jobben. Den er på kr 1780,- sa verkstedet...
Er dette grei pris for en slik jobb ?![]()
Vel det blir jo bra timebetaling for meg selv om jeg gjør det selv da.. En dag det striregner....
men antar det tok meg ca 1 times tid. Et trenet mekaniker med godt utstyr burde få det til på kortere tid.
Denne "unnskyldningen" med fastpris minner meg om rørleggeren jeg hadde som nylig tok 2800-2900 for å skifte blandebatteri. Jobben tok 20 minutter..
Fikk vedkommende anbefalt, men det var et dårlig råd..
Jeg ville ha skiftet kjede og drev selv, eller funnet en annen løsning. Verkstedene burde ikke "vennes til"at de kan ta slik overpris, noe jeg mener det er.
I alle fall for kjeder med kjedelås er det lett, omtrent i samme klasse som å skifte dekk på bilen..
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: Verktstedpriser
Clipslås på kjede anser jeg kun som en nødreprasjon og har lite å gjøre på kjedet på en tung sykkel. At det skal være så mye lettere å få kjedebrudd på et kjede som man selv har klinket tviler jeg sterkt på. Det er jo ikke noe spesielt vanskelig. Man trenger noe verktøy men det betaler seg jo fort inn igjen.
Husker jeg bytta kjede i en av hallene på CCB basen. Med svært begrenset utvalg i verktøy så var det gjort på en liten time. Over 1700kr for jobben høres litt overpriset ut.
Husker jeg bytta kjede i en av hallene på CCB basen. Med svært begrenset utvalg i verktøy så var det gjort på en liten time. Over 1700kr for jobben høres litt overpriset ut.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Haavar
- Innlegg: 182
- Registrert: 08 feb 2012, 19:49
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600
Re: Verktstedpriser
Enig med deg.kjellv skrev:Tja... noen fordeler har det, i ihvertfall i teorien.simpson skrev:Det gir ikke deg noen fordeler.JohnnyTh skrev:Er det noe poeng å bruke et endeløst kjede? Ser på DiD sin hjemmeside og det ser ut som alle kjedene deres der kommer med enten clip eller nagles.
Men en fabrikk som lager hundrevis av sykler om dagen sparer tid på det.
Moderne O-ring eller x-ringkjeder er klinket maskinelt etter nøyaktige toleranser. Vi vet at et slikt kjede med klipslås aldri blir bedre enn klipslåsen, altså ikke bra nok! Klinker du et skjøteledd selv, vil det aldri bli nøyaktig som resten av kjedet, og du vet aldri om det er bedre eller dårligere.
Noen som har opplevd kjedebrudd? Dette tar man ikke lett på lenger om man har opplevd det...
Man skal vite hva man driver med når man klinker et kjede.
Klinker man for "tight" og cruser på autobahn i over 200 kan dette leddet bli for varmt og større fare for havari.
Kjedebrudd kan i beste fall innebære bare veiberging. I verste fall være livsfarlig. I mellom har du feks. fare for knust motorblokk.
Er du i det minste tvil om hvordan klinking best utføres så få noen proffe til å gjøre det.
Klinkeverktøyet fra biltema er ikke godt nok. Veldig lett å klinke kjedet for stramt med dette. Spesielt billig er det heller ikke.
Mange sykler har smøreintervall på svingarm, greit å kombinere med kjedebytte.
Re: Verktstedpriser
Jeg har ikke klinket mer enn 3 eller 4 kjeder, men det må vel veldig mye til å klinke det for "tight"? Ser ikke helt for meg at man klarer å presse sammen stålet i låselenken.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: Verktstedpriser
Hvis man bruker de bøylene bak sideplatene, som sikkrer rett klaring for o-ringene, så er det ivertfall vanskelig å gjøre det veldig feil...JohnnyTh skrev:Jeg har ikke klinket mer enn 3 eller 4 kjeder, men det må vel veldig mye til å klinke det for "tight"? Ser ikke helt for meg at man klarer å presse sammen stålet i låselenken.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Verktstedpriser
Skal vi bytte navn til "klinke-tråd" eller diskutere verkstedpriser..?
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Verktstedpriser
Hvorfor det?SuperMorten skrev:Skal vi bytte navn til "klinke-tråd" eller diskutere verkstedpriser..?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Verktstedpriser
Litt rar denne diskusjonen om risiko med klinking. Nesten alle mckjeder klinkes. Kjedebrudd i 200 på autobahn er farlig men det har da ingenting med klinking av kjeder å gjøre. Jeg kjører både rr og gatesykkel. Har aldri hørt om eller opplevd kjedebrudd, selv ikke på 210 hk superbikes med 520 kjede og "hjemmeklink". Biltema verktøy er helt ok, bare man kan å bruke det. DID klinkeverktøy til DID kjeder er bedre fordi den er "idiotsikker" når man følger bruksanvisningen. Sikkert smart å smøre opp svingarmslager innimellom, men det kan gjøres helt uavhengig av kjedeskift, feks ved dekkskift. Klink og vær glad.....
Fint å lese at det er flere som oppfatter at 2 timer for kjedegangsskift på verksted er 1 for mye
Fint å lese at det er flere som oppfatter at 2 timer for kjedegangsskift på verksted er 1 for mye

- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Sv: Verktstedpriser
Fordi klinke/ikke-klinke diskusjonen egentlig er ganske interessant (til tross for at jeg har kardang), men overskriften er ganske misvisende.JohnnyTh skrev:Hvorfor det?SuperMorten skrev:Skal vi bytte navn til "klinke-tråd" eller diskutere verkstedpriser..?
Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Sv: Verktstedpriser
Ja du har vel rett i det. Jeg har opplevd kjedebrudd. 40km/t på grusvei. Så ikke så veldig dramatisk.SuperMorten skrev:Fordi klinke/ikke-klinke diskusjonen egentlig er ganske interessant (til tross for at jeg har kardang), men overskriften er ganske misvisende.JohnnyTh skrev:Hvorfor det?SuperMorten skrev:Skal vi bytte navn til "klinke-tråd" eller diskutere verkstedpriser..?
Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Sv: Verktstedpriser
Hvis dette skal begynne å være ett kriterie i dikusjoner her inne, blir det mange, korte tråder.SuperMorten skrev:Fordi klinke/ikke-klinke diskusjonen egentlig er ganske interessant (til tross for at jeg har kardang), men overskriften er ganske misvisende.JohnnyTh skrev:Hvorfor det?SuperMorten skrev:Skal vi bytte navn til "klinke-tråd" eller diskutere verkstedpriser..?
Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Nei ikke begynn å bli moderator-Nazi så lenge trådstarter ikke forlanger det.

- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Sv: Verktstedpriser
Slapp av nå da. Foreslo bare å endre overskriften..simpson skrev:Hvis dette skal begynne å være ett kriterie i dikusjoner her inne, blir det mange, korte tråder.SuperMorten skrev:Fordi klinke/ikke-klinke diskusjonen egentlig er ganske interessant (til tross for at jeg har kardang), men overskriften er ganske misvisende.JohnnyTh skrev:Hvorfor det?SuperMorten skrev:Skal vi bytte navn til "klinke-tråd" eller diskutere verkstedpriser..?
Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Nei ikke begynn å bli moderator-Nazi så lenge trådstarter ikke forlanger det.
Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Verktstedpriser - bytte av kjede og drev
Utgangspunktet til trådstarter var en forespørsel til et verksted om hva det ville koste å få verkstedet til å bytte kjede og drev - ikke verkstedpriser generelt.
Og siden diskusjonen i tråden naturlig nok kom inn på hvor omfattende slik jobb er, er det like naturlig å endre trådtittelen.
Tråden handler altså om hva det koster å få verksted til å bytte kjede og drev og hvor omfattende (tidkreve4nde) og på hvilken måte slik jobb bør og skal utføres.
Verkstedpriser generelt må gjerne diskuteres i annen, evt. ny tråd her - hvis det ikke allerede finnes en slik.
Husker ikke selv i farten om det gjør det eller ikke...
OPPDATERT:
Generell diskusjon om prisnivå på deler, utstyr og verksted kan diskuteres videre i denne tråden som ble opprettet i januar 2014:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=197942#p197942" onclick="window.open(this.href);return false;
Og siden diskusjonen i tråden naturlig nok kom inn på hvor omfattende slik jobb er, er det like naturlig å endre trådtittelen.
Tråden handler altså om hva det koster å få verksted til å bytte kjede og drev og hvor omfattende (tidkreve4nde) og på hvilken måte slik jobb bør og skal utføres.
Verkstedpriser generelt må gjerne diskuteres i annen, evt. ny tråd her - hvis det ikke allerede finnes en slik.
Husker ikke selv i farten om det gjør det eller ikke...

OPPDATERT:
Generell diskusjon om prisnivå på deler, utstyr og verksted kan diskuteres videre i denne tråden som ble opprettet i januar 2014:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=197942#p197942" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Sv: Verktstedpriser
Beklager, trodde du var ute med moderatorpisken pga off topic.SuperMorten skrev:Slapp av nå da. Foreslo bare å endre overskriften..simpson skrev:Hvis dette skal begynne å være ett kriterie i dikusjoner her inne, blir det mange, korte tråder.SuperMorten skrev:Fordi klinke/ikke-klinke diskusjonen egentlig er ganske interessant (til tross for at jeg har kardang), men overskriften er ganske misvisende.JohnnyTh skrev:Hvorfor det?SuperMorten skrev:Skal vi bytte navn til "klinke-tråd" eller diskutere verkstedpriser..?
Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Nei ikke begynn å bli moderator-Nazi så lenge trådstarter ikke forlanger det.
Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk