MC og forbruk
- katana_king
- Innlegg: 160
- Registrert: 06 okt 2013, 20:09
- Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125
Re: MC og forbruk
+1 - Ikke alle som har bil i tillegg, kanskje ikke halvparten en gang :) Hadde vært morsomt å sett en poll på dette. Vet ikke om det går an å lage en.
Jeg har kun en MC (+ 1 moped til vinterkjøring). Bil i Oslo overlater jeg til de med for mange båter og uthus. Jeg sparer 54 kr i bompenger hver eneste dag jeg kjører (det hender noen ganger at jeg kun har en bompassering men det er sjeldent). Andre ganger har jeg 3 og 4 passeringer, så jeg estimerer 54 kr dagen * 30,5 = 1647 kr spart i bompenger pr mnd. Har kjørt 2-hjuling i ca 12 mnd nå og spart 19.700 kr. I tillegg har jeg spart årsavgift, og verditap på en bil som trolig er høyere enn for like gammel sykkel.
Når det er sagt så har jeg handlet kjøreutstyr for 16.000 kr i år og fjor til sammen, men dette regner jeg med å bruke noen år fremover.
Neste motorsykkel skal jeg også kjøpe kontant, uten å ta lån på, dermed har jeg ikke finansutgifter på den (rente) og ei heller avdrag å tenke på. Da blir det et langt mer bekymringsfritt mc-hold og man har større fleksibilitet.
Min MC bruker like mye som en middels stor familiebil, 0,55 liter / mil. Neste bruker kanskje noe mindre.
Jeg har kun en MC (+ 1 moped til vinterkjøring). Bil i Oslo overlater jeg til de med for mange båter og uthus. Jeg sparer 54 kr i bompenger hver eneste dag jeg kjører (det hender noen ganger at jeg kun har en bompassering men det er sjeldent). Andre ganger har jeg 3 og 4 passeringer, så jeg estimerer 54 kr dagen * 30,5 = 1647 kr spart i bompenger pr mnd. Har kjørt 2-hjuling i ca 12 mnd nå og spart 19.700 kr. I tillegg har jeg spart årsavgift, og verditap på en bil som trolig er høyere enn for like gammel sykkel.
Når det er sagt så har jeg handlet kjøreutstyr for 16.000 kr i år og fjor til sammen, men dette regner jeg med å bruke noen år fremover.
Neste motorsykkel skal jeg også kjøpe kontant, uten å ta lån på, dermed har jeg ikke finansutgifter på den (rente) og ei heller avdrag å tenke på. Da blir det et langt mer bekymringsfritt mc-hold og man har større fleksibilitet.
Min MC bruker like mye som en middels stor familiebil, 0,55 liter / mil. Neste bruker kanskje noe mindre.
Re: MC og forbruk
MIN ukvalifiserte gjetning er at MC ofte er i tillegg til bil, og da for langt over halvparten. Har man bikket en viss alder har man gjerne klart å dra på seg en familie, og selv om det hadde vært deilig å klare seg på MC med ei kjempebalje, er det ikke til å komme unna at bil er praktisk å ha.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS
Re: MC og forbruk
Hos meg er begge mc'ene i tillegg til de 3 bilene jeg har :) 2 av bilene re riktignok veteranbiler. Men selv da så tror jeg jeg sparer endel på MC kjøring om sommeren
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: MC og forbruk
Kawasaki Ninja 250R benyttes for min del til daglig pendling, delvis i 90 km/t sone. Den har 34 hk, og er en 2-sylindret 4 takter med injectionAok skrev:Takk for svar!
Det er klart kostnaden pr. gang blir betydelig mindreHusker fra jeg kjørte lett at jeg fyllte for etpar hundre og nå er det gjerne6-700... :/ hehe
Noen som har erfaring med Suzukien jeg nevner (SV 600 S) hvordan vil denne yte som 34 hk.?
(ikke forgassere). Forbruket ligger på rundt 0.4 liter / mil, dvs jeg har målt mellom ca 0.36 l/ mil og 0.42 l/mil.
Re: MC og forbruk
Har et element å komme med og det er at bensinforbruket er avhengig av motorstørrelse og turtall i tillegg til pådrag.
Husker en kollega med en 2-takts KTM 125 som det var tatt ut det meste av og den brukte opp mot 1,5 liter på mila. Mens min 1340 ccm kan jeg komme ned i 0,45 liter pr mil. Lillebror hadde en Kawa 1000 med rekke firer og den måtte ha 4000-5000 rpm for i hele tatt å dra og den brukte nesten literen
Så skal man ha mest mulig økonomisk sykkel bør en ha en med nok dreimoment på lavt turtall.
Husker en kollega med en 2-takts KTM 125 som det var tatt ut det meste av og den brukte opp mot 1,5 liter på mila. Mens min 1340 ccm kan jeg komme ned i 0,45 liter pr mil. Lillebror hadde en Kawa 1000 med rekke firer og den måtte ha 4000-5000 rpm for i hele tatt å dra og den brukte nesten literen
Så skal man ha mest mulig økonomisk sykkel bør en ha en med nok dreimoment på lavt turtall.
Du skal være grei og snill,
ellers kan du gjøre som du vil.
ellers kan du gjøre som du vil.
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: MC og forbruk
Morro å gire, også!gorbys skrev:, må berre gire ned eit hakk eller to i motbakkane :)

Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: MC og forbruk
De aller fleste moderne sykler, fra 250 og opp, ligger på noe i underkant av 0,5 liter pr mil. Kun små forskjeller.tutte skrev:Har et element å komme med og det er at bensinforbruket er avhengig av motorstørrelse og turtall i tillegg til pådrag.
Husker en kollega med en 2-takts KTM 125 som det var tatt ut det meste av og den brukte opp mot 1,5 liter på mila. Mens min 1340 ccm kan jeg komme ned i 0,45 liter pr mil. Lillebror hadde en Kawa 1000 med rekke firer og den måtte ha 4000-5000 rpm for i hele tatt å dra og den brukte nesten literen
Så skal man ha mest mulig økonomisk sykkel bør en ha en med nok dreimoment på lavt turtall.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: MC og forbruk
Kanskje med unntak av "madame"s BMW F800ST. Den ligger konsekvent på 0.36, uansett kjøreforhold og vei. Men så kjører hun rolig, da, uten harde aksellerasjoner osv.
Re: MC og forbruk
Fikk 27mil før bensinlampa slo inn i går, hovedsakelig motorvei kjøring men :-) Så vet du sånn ca hva sv'n gjør
Re: MC og forbruk
Sorry er ikke med på den, en KTM 990 ligger på 0,9 iflg "Adventure Rider", en Yamaha V-Max på 0,83 iflg Wikipedia. En Honda Gold Wing 0,75 iflg Fuelly. En H-D Electra glide 0,65 mens V-rod er ganske tørst fordi om den ofte blir sagt at den kan gå på 0,65 ligger den som regel på 0,8-0,9 liter pr mil. Mens en BMW 650 gjerne kommer under 0,4.SuperMorten skrev:De aller fleste moderne sykler, fra 250 og opp, ligger på noe i underkant av 0,5 liter pr mil. Kun små forskjeller.tutte skrev:Har et element å komme med og det er at bensinforbruket er avhengig av motorstørrelse og turtall i tillegg til pådrag.
Husker en kollega med en 2-takts KTM 125 som det var tatt ut det meste av og den brukte opp mot 1,5 liter på mila. Mens min 1340 ccm kan jeg komme ned i 0,45 liter pr mil. Lillebror hadde en Kawa 1000 med rekke firer og den måtte ha 4000-5000 rpm for i hele tatt å dra og den brukte nesten literen
Så skal man ha mest mulig økonomisk sykkel bør en ha en med nok dreimoment på lavt turtall.
Du skal være grei og snill,
ellers kan du gjøre som du vil.
ellers kan du gjøre som du vil.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: MC og forbruk
Sorry, er ikke med på den:) vi var tre kompiser som sammenlignet forbruk i løpet av en 14-dagers ferietur.tutte skrev:Sorry er ikke med på den, en KTM 990 ligger på 0,9 iflg "Adventure Rider", en Yamaha V-Max på 0,83 iflg Wikipedia. En Honda Gold Wing 0,75 iflg Fuelly. En H-D Electra glide 0,65 mens V-rod er ganske tørst fordi om den ofte blir sagt at den kan gå på 0,65 ligger den som regel på 0,8-0,9 liter pr mil. Mens en BMW 650 gjerne kommer under 0,4.SuperMorten skrev:De aller fleste moderne sykler, fra 250 og opp, ligger på noe i underkant av 0,5 liter pr mil. Kun små forskjeller.tutte skrev:Har et element å komme med og det er at bensinforbruket er avhengig av motorstørrelse og turtall i tillegg til pådrag.
Husker en kollega med en 2-takts KTM 125 som det var tatt ut det meste av og den brukte opp mot 1,5 liter på mila. Mens min 1340 ccm kan jeg komme ned i 0,45 liter pr mil. Lillebror hadde en Kawa 1000 med rekke firer og den måtte ha 4000-5000 rpm for i hele tatt å dra og den brukte nesten literen
Så skal man ha mest mulig økonomisk sykkel bør en ha en med nok dreimoment på lavt turtall.
Blandet kjøring, og vi kjørte ganske likt alle tre
En V-max fulleffekt 96 mod - en BMW K1200 RS 2000 mod -og en Suzuki DL 1000 2007 mod
V-max og DL 1000 varierte fra 0,5 - 0,8 mens BMW lå nærmest konstant på 0.58 ... alle endte opp med et snitt på ca 0,6

Sist redigert av jhn den 10 mai 2014, 18:52, redigert 1 gang totalt.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
MC og forbruk
Det var MODERNE sykler jeg tenkte på...tutte skrev:Sorry er ikke med på den, en KTM 990 ligger på 0,9 iflg "Adventure Rider", en Yamaha V-Max på 0,83 iflg Wikipedia. En Honda Gold Wing 0,75 iflg Fuelly. En H-D Electra glide 0,65 mens V-rod er ganske tørst fordi om den ofte blir sagt at den kan gå på 0,65 ligger den som regel på 0,8-0,9 liter pr mil. Mens en BMW 650 gjerne kommer under 0,4.SuperMorten skrev:De aller fleste moderne sykler, fra 250 og opp, ligger på noe i underkant av 0,5 liter pr mil. Kun små forskjeller.tutte skrev:Har et element å komme med og det er at bensinforbruket er avhengig av motorstørrelse og turtall i tillegg til pådrag.
Husker en kollega med en 2-takts KTM 125 som det var tatt ut det meste av og den brukte opp mot 1,5 liter på mila. Mens min 1340 ccm kan jeg komme ned i 0,45 liter pr mil. Lillebror hadde en Kawa 1000 med rekke firer og den måtte ha 4000-5000 rpm for i hele tatt å dra og den brukte nesten literen
Så skal man ha mest mulig økonomisk sykkel bør en ha en med nok dreimoment på lavt turtall.

Forresten så kommer det litt an på hvem du spør. Et kjapt søk på goldwing ga meg andre tall en dine..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
-
- Innlegg: 52
- Registrert: 21 nov 2009, 23:26
- Motorsykkelen din: BMW R1250GSA 2019
- Bosted: Vestfold
Re: MC og forbruk
Jeg er så heldig at jeg har to (joda de er gamle) sykler, som er veldig forskjellige.
Det som er litt artig, synes jeg, er hvor likt forbruk de har.
Jeg lærte engang at det er null problem å ha ett forbruk på 50l/mil, bare å la den stå på tomgang lenge nok det
Det er veldig mye bruken som avgjør forbruk.
Ved relativ lik bruk på mine to, ligger forbruket på.
CBR1100XX - 0,6l/mil
XR400R - 0,5l/mil
Det som er litt artig, synes jeg, er hvor likt forbruk de har.
Jeg lærte engang at det er null problem å ha ett forbruk på 50l/mil, bare å la den stå på tomgang lenge nok det

Det er veldig mye bruken som avgjør forbruk.
Ved relativ lik bruk på mine to, ligger forbruket på.
CBR1100XX - 0,6l/mil
XR400R - 0,5l/mil
- TomB
- Innlegg: 283
- Registrert: 26 des 2012, 11:07
- Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
- Bosted: på ei øy
Re: MC og forbruk
Jeg tenker ikke så mye forbruk, når jeg tar sykkelen. Tar sykkelen fordi jeg kosær meg på 2-hjul.
Så bruker`n 0,4 eller 0,6 det driter jeg i

Så bruker`n 0,4 eller 0,6 det driter jeg i

Båndrag?
Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig
Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: MC og forbruk
NemligTomB skrev:Jeg tenker ikke så mye forbruk, når jeg tar sykkelen. Tar sykkelen fordi jeg kosær meg på 2-hjul.![]()
Så bruker`n 0,4 eller 0,6 det driter jeg i

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: MC og forbruk
Økonomisk tenker jeg ikke så mye over det om sykkelen min bruker 0,4 eller 0,6 liter på milen. Men sett fra et miljøperspektiv er det viktig for motorsykkelens eksistens i den form som i dag, at forbruket er så lavt som mulig.
Det er ikke akkurat et pluss at et 250kg kjøretøy for kun to mennesker bruker like mye drivstoff som et som veier 1500kg og kan dra med seg 5 mennesker.
Jeg synes det kan være greit å vite hvor mye drivstoff som normalt brukes og en stor motorsykkel med stor motor kan fint bruke relativt lite drivstoff.
Her er gjennomsnittsforbruk over 30 mil med innkjøring giring på varierende Vestlandsveier med min sykkel. Sykkel vekt ca. 230kg , motorvolum 1200ccm, 125hk og 125Nm. Gjennomsnitts forbruk 0,45l

Det er ikke akkurat et pluss at et 250kg kjøretøy for kun to mennesker bruker like mye drivstoff som et som veier 1500kg og kan dra med seg 5 mennesker.
Jeg synes det kan være greit å vite hvor mye drivstoff som normalt brukes og en stor motorsykkel med stor motor kan fint bruke relativt lite drivstoff.
Her er gjennomsnittsforbruk over 30 mil med innkjøring giring på varierende Vestlandsveier med min sykkel. Sykkel vekt ca. 230kg , motorvolum 1200ccm, 125hk og 125Nm. Gjennomsnitts forbruk 0,45l

2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
-
- Innlegg: 52
- Registrert: 21 nov 2009, 23:26
- Motorsykkelen din: BMW R1250GSA 2019
- Bosted: Vestfold
Re: MC og forbruk
Når sykkelen ikke har tankmåler og tanken er på under 10L så driter man ikke i forbruket.
Da følger man med på tripteller og regner kjapt i hodet ca når man bør fylle.
Da følger man med på tripteller og regner kjapt i hodet ca når man bør fylle.
Re: MC og forbruk
Det er vel bare folk med god råd som tenker sånn. Blir jofort et par tusen mer i bensinkostnader ekstra på en lang ferietur hvis den bruker 0,7 istedet for 0,5TomB skrev:Jeg tenker ikke så mye forbruk, når jeg tar sykkelen. Tar sykkelen fordi jeg kosær meg på 2-hjul.![]()
Så bruker`n 0,4 eller 0,6 det driter jeg i
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: MC og forbruk
Vært å kjørt litt i tyskland nå.
Snitt på 0,82 på Haybusa'n illøpet av hele uka.
Korteste kjørelengde før jeg var farlig langt nede på reservetanken var 14 mil.
Maxhastighet på gps 302 km/t, gj. snitt mener jeg var 203 km/t
Autobahn er dyrt å kjøre på
Her hjemme ligger jeg på 0,55-0,7 litt ettersom dag&humør.
Driter egentlig i forbruket, det er opplevelsen som teller.
Snitt på 0,82 på Haybusa'n illøpet av hele uka.
Korteste kjørelengde før jeg var farlig langt nede på reservetanken var 14 mil.
Maxhastighet på gps 302 km/t, gj. snitt mener jeg var 203 km/t

Autobahn er dyrt å kjøre på

Her hjemme ligger jeg på 0,55-0,7 litt ettersom dag&humør.
Driter egentlig i forbruket, det er opplevelsen som teller.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
- tor2502
- Innlegg: 545
- Registrert: 19 mar 2013, 00:23
- Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
- Bosted: Holmestrand
Re: MC og forbruk
Målte forbruket i går på vrod'n blandet kjøring /motorvei/småkjøring/pådrag både her og der, på en tur på 20milSorry er ikke med på den, en KTM 990 ligger på 0,9 iflg "Adventure Rider", en Yamaha V-Max på 0,83 iflg Wikipedia. En Honda Gold Wing 0,75 iflg Fuelly. En H-D Electra glide 0,65 mens V-rod er ganske tørst fordi om den ofte blir sagt at den kan gå på 0,65 ligger den som regel på 0,8-0,9 liter pr mil. Mens en BMW 650 gjerne kommer under 0,4
fikk 0,66 i forbruk, dette synes jeg er helt akseptabelt.
men jeg bryr meg ikke nevneverdig om forbruket, hadde jeg vært bekymret for det hadde nok det vært noe galt med meg.

Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: MC og forbruk
Ingen sykler er noen fasit på hvor mye den bruker på mila, med mindre alle kjører likt... Og det er jeg rimelig sikker på at ikke blir gjort :)
Netopp av den grunn har jeg aldri giddet å tatt noen km telling på tanken, fordi jeg kjører så variert uansett... Alt fra sakte bykjøring til hard kjøring i svingene
Netopp av den grunn har jeg aldri giddet å tatt noen km telling på tanken, fordi jeg kjører så variert uansett... Alt fra sakte bykjøring til hard kjøring i svingene
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: MC og forbruk
0,66 er bra, men som det blir sagt: Det kommer mye ann på kjørestil og veier.tor2502 skrev:Målte forbruket i går på vrod'n blandet kjøring /motorvei/småkjøring/pådrag både her og der, på en tur på 20milSorry er ikke med på den, en KTM 990 ligger på 0,9 iflg "Adventure Rider", en Yamaha V-Max på 0,83 iflg Wikipedia. En Honda Gold Wing 0,75 iflg Fuelly. En H-D Electra glide 0,65 mens V-rod er ganske tørst fordi om den ofte blir sagt at den kan gå på 0,65 ligger den som regel på 0,8-0,9 liter pr mil. Mens en BMW 650 gjerne kommer under 0,4
fikk 0,66 i forbruk, dette synes jeg er helt akseptabelt.
men jeg bryr meg ikke nevneverdig om forbruket, hadde jeg vært bekymret for det hadde nok det vært noe galt med meg.
Du skal være grei og snill,
ellers kan du gjøre som du vil.
ellers kan du gjøre som du vil.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: MC og forbruk
Høres litt mye ut i mine øyne, men nå målte jeg aldri Harleyen som jeg hadde i 2008. Hadde den dog kun en sesong. Ktm 990 med et forbruk på 0,9 må være i terrengkjøringtor2502 skrev:Målte forbruket i går på vrod'n blandet kjøring /motorvei/småkjøring/pådrag både her og der, på en tur på 20milSorry er ikke med på den, en KTM 990 ligger på 0,9 iflg "Adventure Rider", en Yamaha V-Max på 0,83 iflg Wikipedia. En Honda Gold Wing 0,75 iflg Fuelly. En H-D Electra glide 0,65 mens V-rod er ganske tørst fordi om den ofte blir sagt at den kan gå på 0,65 ligger den som regel på 0,8-0,9 liter pr mil. Mens en BMW 650 gjerne kommer under 0,4
fikk 0,66 i forbruk, dette synes jeg er helt akseptabelt.
men jeg bryr meg ikke nevneverdig om forbruket, hadde jeg vært bekymret for det hadde nok det vært noe galt med meg.

Som sagt bruker min sykkel ned mot 0,45 selv med varierende giring under innkjøring. Dog under 5000 rpm. Men slik jeg ser det nå etter innkjøringen også, så er det ikke noe problem å holde seg rundt 1/2 liter ved varierende kjøring innenfor loven.
Følger man ditt resonnement her så finnes det svært mange mennesker det er noe galt med. Jeg selv bekymrer meg ikke om forbruket, men jeg bryr meg om det. Motorsykkelprodusentene tror jeg også bryr seg om dette hvis de fremdeles ønsker å produsere motorsykler i fremtiden. Jeg ønsker også at motorsykler skal finnes på veiene i fremtiden, drevet både på fossilt drivstoff og på fornybar energi.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: MC og forbruk
Det virker jo som motorsykkelprodusentene er blandt de som bryr seg minst om forbruket.Bringisen skrev: ......
Følger man ditt resonnement her så finnes det svært mange mennesker det er noe galt med. Jeg selv bekymrer meg ikke om forbruket, men jeg bryr meg om det. Motorsykkelprodusentene tror jeg også bryr seg om dette hvis de fremdeles ønsker å produsere motorsykler i fremtiden. Jeg ønsker også at motorsykler skal finnes på veiene i fremtiden, drevet både på fossilt drivstoff og på fornybar energi.
Det rimer jo dårlig at en mc på 250 kg skal ha samme forbruk som et 5 ganger så tungt kjøretøy ... og sånn er det uavhengig av om sykkelen har det halve, lik eller dobbelte sylindervolum og hk.
Tyder ikke det på at mc-produsentene har lite fokus på forbruk?
Selv tenker jeg overhodet ikke på forbruk. Hvis forbruket er et moment når man kjøper sykkel mtp miljøet, er kanskje ikke mc-kjøring rette fritidsyssel ... det blir på en måte for ..eeh .. selvmotsigende ... eller noe sånn