Bremsetrøbbel, lufting, frustrasjon

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Bosted: Grue i Hedmark

Re: Bremsetrøbbel, lufting, frustrasjon

Legg inn av Kmann »

Ahhh endelig på hjul igjen. Fikk endelig mer fres på bremsinga på Betty. Etter x antall forsøk med pumping og suging og trykking ble det i dag gjort innkjøp av en stk bremselufter, Den gjorde nok susen. Hvertfall så har jeg gode bremser igjen. Syns vel de kunne vært bedre men...

Bilde
Thorshov bilrekvisita skal legge ned butikken på Kongsvinger så denne var til 1/2 pris. dvs ca 200 penger. Ike dårlig. Den funka og.
Nå er det ut å kjøre igjen. Takk igjen for mange gode innspill og tilbakemeldinger. Dette forumet er utrolig bra og engasjert. :thumleft
Kjør pent i helga folkens.
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Bremsetrøbbel, lufting, frustrasjon

Legg inn av tagesk »

Kjellrf skrev:
tagesk skrev: Jeg har luftet GS med ABS hundrevis av ganger,
[TaSK]
Oj, er det så vanlig på BMW?
Ja, det er vanlig å skifte bremsevæske, og det er vanlig å skifte klosser, det er vanlig å overhale kalippere, og det er vanlig å oppgradere bremseslanger.

Men, OK, la meg bytte ut ordet hundrevis med mange.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Bosted: Grue i Hedmark

Re: Bremsetrøbbel, lufting, frustrasjon

Legg inn av Kmann »

tagesk skrev:
Kjellrf skrev:
tagesk skrev: Jeg har luftet GS med ABS hundrevis av ganger,
[TaSK]
Oj, er det så vanlig på BMW?
Ja, det er vanlig å skifte bremsevæske, og det er vanlig å skifte klosser, det er vanlig å overhale kalippere, og det er vanlig å oppgradere bremseslanger.

Men, OK, la meg bytte ut ordet hundrevis med mange.

[TaSK]
og for å legge til: det skjer nok hyppigere på BMW for de blir kjørt mer og lenger, hvorfor kan man jo bare gjette seg til :lol
Og det gjentar seg for man bytter ikke ut en BMW, man bare fortsetter å bruke den, de er som vin, blir bare bedre og bedre :thumleft :vs
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3531
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Bremsetrøbbel, lufting, frustrasjon

Legg inn av JohnnyTh »

Kmann skrev:
tagesk skrev:
Kjellrf skrev:
tagesk skrev: Jeg har luftet GS med ABS hundrevis av ganger,
[TaSK]
Oj, er det så vanlig på BMW?
Ja, det er vanlig å skifte bremsevæske, og det er vanlig å skifte klosser, det er vanlig å overhale kalippere, og det er vanlig å oppgradere bremseslanger.

Men, OK, la meg bytte ut ordet hundrevis med mange.

[TaSK]
og for å legge til: det skjer nok hyppigere på BMW for de blir kjørt mer og lenger, hvorfor kan man jo bare gjette seg til :lol
Og det gjentar seg for man bytter ikke ut en BMW, man bare fortsetter å bruke den, de er som vin, blir bare bedre og bedre :thumleft :vs
Må mann lufte når man bytter bremseklosser?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Bremsetrøbbel, lufting, frustrasjon

Legg inn av tagesk »

JohnnyTh skrev: Må mann lufte når man bytter bremseklosser?
Nei.

Når jeg driver med bremsene, da må jeg ha en (ny) flaske væske, og da er det ingen grunn til å ikke bruke den opp. Den kan jo ikke oppbevares når den først er åpnet. Så da bytter jeg like godt væske.

Kanskje er det bare tull, men jeg synes alltid bremsene føles "hardere" med ny væske.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3531
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Bremsetrøbbel, lufting, frustrasjon

Legg inn av JohnnyTh »

tagesk skrev:
JohnnyTh skrev: Må mann lufte når man bytter bremseklosser?
Nei.

Når jeg driver med bremsene, da må jeg ha en (ny) flaske væske, og da er det ingen grunn til å ikke bruke den opp. Den kan jo ikke oppbevares når den først er åpnet. Så da bytter jeg like godt væske.

Kanskje er det bare tull, men jeg synes alltid bremsene føles "hardere" med ny væske.

[TaSK]
Hmm. Jeg har aldri tenkt på å bytte bremseveske så ofte. Med en vanlig skifte av bremseklosser så trenger man jo ikke gjøre noe med den. Men sikkert lurt å bytte. Jeg har somregel byttet annenhvert år. Trodde det var ofte nok. Men for sll del, er jo en grei regel å alltid bytte den når du bytter klosset.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bremsetrøbbel, lufting, frustrasjon

Legg inn av cannon »

Bremsepumpe på mc har lite pumpevolum. Det kan derfor bli mye pumping hvis man skal lufte (og særlig bytte all bremsevæske) med den metoden. Vacuumpumpe egner seg veldig godt til begge deler. Bytte væske og lufte gjøres på 10 minutter.

Svar