Det er innlysende tenker jeg, at en åpningshjelm ikke er like trygg som en helhjelm. Man har en hengsel og en skjøt som gjør at åningshjelmen i lukket tilstand er en "helhjelm med sprekk".
En del av oss har fått mye pepper, her og andre steder, fordi vi velger å bruke åpningshjelm, kjører med integrert ryggskinne, tar med barn bakpå. Noen av oss har til og med kjørt uten hansker..

Derfor blir jeg "litt engasjert" når sånne tema kommer opp til diskusjon. Nå blir dette en avsporing, men siden jeg svarer på spørsmålet i øverste avsnitt, er det vel innenfor:
Jeg tenker at diskusjonen om sikkerhetsutstyr henger sammen med vår opptreden i trafikken. Vi er veldig flinke til å skylde på bilførere som ikke ser oss, og samtidig glorifisere oss selv.
Men de aller fleste hendelser skyldes mc-fører selv. 66% sier denne rapporten. Når en så stor del av ulykkene er mc-førers egen skyld, forteller dette meg at jeg har et ansvar, for egen kjøring, eget liv og helse. Derfor sikrer jeg meg på den måten som jeg mener er nødvendig i forhold til min opptreden i trafikken. Andre kan mene at de har et annet behov, med f.eks både ryggskinne, helhjelm, og ekstra polstring på knærne (med tanke på kneskrap). Dette må være helt opp til den enkelte å avgjøre. Jeg satser på å kjøre på en sånn måte at jeg aldri får bruk for hverken hjelm, hansker eller noe annet.