Jompa skrev:Hør på Hestmann.
Syntetik olje er forbedret mineralolje, ikke whitesprit eller noe "annet rart".
Sa "ekspertene" noe om hvilke deler som evt tørker ut etter kjøring ?
Det han mente var at når den har stått hele natta, så har all oljen rent ned.. Slik at det ikke blir liggende en oljefilm på delene, og at man da... som jeg skrev starter på tørr motor hver morgen med syntetisk olje.
Ja, jeg tar meg i å lure på hvor denne typen visdom egentlig kommer fra, hvordan det har oppstått, og hvorfor noen velger å tro på det?
Selv om man ikke har noe inngående greie på det, kan man jo gjøre seg noen tanker rundt hvordan det kan ha seg at feks alle bilmotorer de siste 10 årene har blitt levert med syntetisk olje. Burde vi ikke sett mer problemer hvis alle disse starter tørre, og egentlig burde hatt mineral-olje.
BMW anbefaler kun en type olje til min, og det er Castrol Racing 5W40..fullsyntetisk. Jeg tror mer på de en "noen på Tyrigrava", så enkelt er det vel??
Ja, jeg tar meg i å lure på hvor denne typen visdom egentlig kommer fra, hvordan det har oppstått, og hvorfor noen velger å tro på det?
Selv om man ikke har noe inngående greie på det, kan man jo gjøre seg noen tanker rundt hvordan det kan ha seg at feks alle bilmotorer de siste 10 årene har blitt levert med syntetisk olje. Burde vi ikke sett mer problemer hvis alle disse starter tørre, og egentlig burde hatt mineral-olje.
Tror du kan skrive minst 20 år for svært mange kjente merker. Vi leverte ut alle nye sykler med delsyntetisk for 15-20 år siden, og hadde aldri noe problem. Tvertimot, var mer tull og slitasje dengang man bare brukte mineralolje. De fleste motorer i dag er langt mer problemfrie enn da jeg var ung.
Myten om farlig syntetisk olje oppsto da folk puttet syntetisk olje på gamle sykler som bare hadde gått på mineralolje, og kjørt for langt på oljeskifta. Da hendte det at mye drit blei løst opp i olja, fordi syntetisk olje renser mye bedre enn mineral. Kjenner en som fikk lagerhavari pga tette oljeganger på en CB750Four engang (35 år siden) etter bruk av syntetisk for første gang, på langtur på autobahn. Men han kjører syntetisk i dag, fordi han i ettertid skjønte hvorfor.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Helsynt olje er sikkert den beste olja på sykler som er 10-20 år gamle, og jeg har brukt det på min sykkel, som snart er 30 år. Min erfaring, dog, var at olja ble for glatt for lamellene, ikke fordi det var noe feil med olja, men clutchen på min hest taklet det ikke. Nå har jeg brukt delsynt siden 2008, etter lamellbytte, og har ikke hatt problemer med lamellslipp etter det.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)