Vurdering av egen MC --> pluss/minus...

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av ArcticTiger »

Du har jo igrunnen sagt det som trengs AJ :thumleft
Svart peilepinne er ikke noe minus, for du skal ikke kjøre så lenge på ållja at den blir svart og matt.

Men jeg skjønner ikke den der "tdm" mumlingen din. Tenker det blir slutt på det når våren kommer, og du kan rette fokuset framover :knegg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av AJ »

ArcticTiger skrev:Du har jo igrunnen sagt det som trengs AJ :thumleft
Men jeg skjønner ikke den der "tdm" mumlingen din. Tenker det blir slutt på det når våren kommer, og du kan rette fokuset framover :knegg
:knegg
Gleder meg ustoppelig til våren, ja! Er bare noen få tigersprang unna \:D/ Nåja... :eh Det var vel kanskje å ta i en smule...

Ad. TDM: du vet, 60K med TDM 900 viskes ikke ut av kjørefølelsen sånn uten videre... :-)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av Kawasaki »

ZX11/ZZR 1100 1992

Positivt:

Stabil i alle hastigheter.
Drar som et lokomotiv,kan kjøre herfra til hvorsomhelst på 6.gearet,hvis jeg ikke gidder å geare.
Rimelig i forbruk,klarer mila under halvliter'n,hvis jeg ikke har det altfor travelt.
Pen å se på,selv om den er pakket inn i plastikk:-)
Var 90-tallets høyfartstourer,og klarer seg ennå.

Negativt:

Enkelte har opplevd motorhavari pga sviktende smøring til rådelager nr3.
Noen mener den har svampete dempere,og det stemmer sikkert.Men ikke problematisk.
Dårlige bremser mener enkelte,men jeg klarer alltid å stoppe.(hittil)
Tung. Men kanskje det er delvis årsak til at den er stabil.
Tung å brekke ned i svinger,men å snu eksenterne hjelper utrolig mye.Ikke ha for breie dekk.


Og sikkert mere,både positivt og negativt. Summa summarum er jeg fornøyd med det gamle røkkelet.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av Bringisen »

Hmm! Sykkelløs for tiden med blikket festet på ny sykkel. Får skrive om den jeg hadde frem til i sommer da.

BMW R1200GS

Positive:

Meget god komfort
Sikkerhet
Godt moment , kraft nesten uansett.
Kjøreegenskaper i forhold til størrelsen
Fremkommelighet , det føles som om man kan leve hele livet på denne sykkelen , til og med bo på den.

Negative:

Litt vibrasjoner og ugjevn gange (normalt)
Litt tung om man blir stående fast.
Vanskelig å finne den perfekte vindskjermen , noe jeg fant sammen med wingles(eller hva det nå enn heter)
Litt tørst.
Klikk-klakk lyder i kardang (normalt)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av MaxTron »

Bringisen skrev:Hmm! Sykkelløs for tiden med blikket festet på ny sykkel. Får skrive om den jeg hadde frem til i sommer da.

BMW R1200GS

Positive:

Meget god komfort
Sikkerhet
Godt moment , kraft nesten uansett.
Kjøreegenskaper i forhold til størrelsen
Fremkommelighet , det føles som om man kan leve hele livet på denne sykkelen , til og med bo på den.

Negative:

Litt vibrasjoner og ugjevn gange (normalt)
Litt tung om man blir stående fast.
Vanskelig å finne den perfekte vindskjermen , noe jeg fant sammen med wingles(eller hva det nå enn heter)
Litt tørst.
Klikk-klakk lyder i kardang (normalt)
Du glømt det med: UFATTELIG stygg (beklager men klart ikke å dy mæ :-) )
Og upålitelig BMW-elektronikk, men GS'n er kansje ikke den værste...?
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av Bringisen »

MaxTron skrev:
Bringisen skrev:Hmm! Sykkelløs for tiden med blikket festet på ny sykkel. Får skrive om den jeg hadde frem til i sommer da.

BMW R1200GS

Positive:

Meget god komfort
Sikkerhet
Godt moment , kraft nesten uansett.
Kjøreegenskaper i forhold til størrelsen
Fremkommelighet , det føles som om man kan leve hele livet på denne sykkelen , til og med bo på den.

Negative:

Litt vibrasjoner og ugjevn gange (normalt)
Litt tung om man blir stående fast.
Vanskelig å finne den perfekte vindskjermen , noe jeg fant sammen med wingles(eller hva det nå enn heter)
Litt tørst.
Klikk-klakk lyder i kardang (normalt)
Du glømt det med: UFATTELIG stygg (beklager men klart ikke å dy mæ :-) )
Og upålitelig BMW-elektronikk, men GS'n er kansje ikke den værste...?

Det jeg har erfart med livet er at en sak alltid har flere sider.
Alt er ikke sort/hvit eller A4 , om du følger meg :thumleft
Som så mye annet i verden så må noen tørre å ta steget ved og sette ideer ut i livet , da kan man bli pionerer , men man risikerer også og måtte bite i det sure eplet og ta støyten før ting blir perfekt. Når man har gjort dette vil andre bruke den ferdige ideen.
Når det gjelder utseende så er smaken som baken , noen liker det feminine og linjelekre andre det uslipte røffe designet. Hva som blir riktig er det kun deg selv som kan vurdere , heldigvis finnes det valgmuligheter. Dessuten kan noe som ser stygt ut for enkelte bli en hit som kopieres av mange andre ;e
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av rerell »

2004 Ducati 998S Final Edition

Bilde

Positivt:
- Design
Tidlös design i ordets rätta bemärkelse. 916 lanserades 1994 och när man ser på hur andra r-hojar såg ut då så är skillnaden slående. En 748/916/996/998 behöver inte skämmas för sig när den står parkerad bredvid de sista skriken på marknaden, och det tycker jag är ganska fantastiskt, även om det förstås är min subjektiva åsikt.

- Historik
Detta är den absolut sista utgåvan av 916-familjen, som är en av motorcykelhistoriens största ikoner genom tiderna. 916-familjen har en historia som präglas av racing och man brukar säga att det är en race-hoj som modifierats för att kunna köras på gata, i motsättning till de flesta andra r-hojar, som tillverkas för gatkörning och modifieras till racing efteråt. Hur mycket sanning som ligger i det får man väl göra sin egen bedömning av, men det låter tufft. :)

Final Edition (som detta är) släpptes 10 år efter lanseringen av 916 som en sista hyllning och avslut till 916-eran. FE kunde endast specialbeställas från fabriken i en begränsad period, och det blev producerat totalt 981 exemplar. Ingen av dessa såldes nya i Norge, men förutom min så har ytterligare 1 FE funnit vägen till Norge genom privatimport (med mindre det har kommit in fler sedan jag kontrollerade för 2 år sen, men det är inte väldigt troligt).

- Chassi
Det är en skalpell och stabil som få genom svängarna. Med Öhlins överallt är det inte mycket mer att önska vad gäller fjädring för de flesta. Dessa hojar var på sin tid (och är fortfarande) kända för sina fina egenskaper både på bana och väg.

- Motor
998cc Testastretta. Stark genom hela registret, men det är framförallt i mellanregistret den verkligen skiner. Den är lika stark (och delvis starkare) än 1098 i mellanregistret, vilket betyder att den hänger med det mesta i det register man (jag) använder mest (vid gatkörning). På toppen saknar den dock en del jämfört med de nyaste r-hojarna. Mitt exemplar är bänkat till i underkant av 140 hk (på hjulet) och man behöver inte leta länge för att finna dem. Minsta antydan till vridning på gashandtaget ger en omedelbar och kraftig reaktion.

- Ljudet!
Behöver väl knappt kommenteras... http://www.youtube.com/watch?v=17QDA4WtkEM" onclick="window.open(this.href);return false;
Ljudet från torrklutchen är en ständig källa till "debatt". Om man inte vet hur det ska låta så är det lätt att tro att något är trasigt.

- Mekanik / uppbyggnad
Om man meckar själv så lär man sig uppskatta hur cykeln är sammansatt. Den är enkel att skruva på (säger de som kan). Det mesta av kåporna kan tas av på några få sekunder, utan verktyg. Med enkelsidig svängarm är demontering av bakhjul och justering av kedja lekande lätt.

- Miljö
Miljön kring Ducati är aktiv och inkluderande. Den Norska Ducatiföreningen Desmodromene anordnar bandagar, fellesturer, fester och andra aktiviteter genom hela säsongen, och medlemmarna är kunskapsrika, hjälpsamma och vänliga.



Negativt:

- Ergonomi / praktikalitet / användbarhet / mångsidighet
Den är kompromisslös - på gott och ont. Det innebär att den är väldigt bra på det den är bra på, men ganska dålig på allt den inte är väldigt bra på. Det gäller även sittställningen, som är perfekt för banåkning och aktiv gatkörning, men relativt usel för allt annat (men detta är väldigt subjektivt). Bytrafik kan vara en plåga - i kö blir man (jag) varm och sliten i hela kroppen, och med en kraftigt framåtlutad sittställning blir belastningen stor på handleder och nacke i låga hastigheter. Den kan vara tung på kopplingen (vilket kan avhjälpas genom större slavcylinder), och är inte direkt silkesmjuk i bytrafiken. Det finns inga utrymmen till bagage. Det finns ingen färddator eller annat fancy-schmancy, allt är analogt. Detta är ingen bycykel/cruiser, den måste köras hårt för att vara bra.

- Ekonomi
Även om bränsleekonomin inte är avskräckande så måste man räkna med att det kan kosta en del extra att hålla cykeln servad och tipp-topp jämfört med en r-hoj från solens rike. Testastrettamotorn är visserligen relativt skottsäker; den såg dagens ljus 2001 i 996R och är mer driftsäker än den äldre desmoquattron. Den har inte mer problem än motorer från andra tillverkare, men serviceintervallerna på 10.000 km eller 12 månader är kortare jämfört med många modernare hojar, och servicarna är inte billigast på marknaden.

Det finns ett helt universum med accessories till dessa cyklar och många inkluderar titan, karbon eller är exklusiva och dyra av andra orsaker. Det blir fort dyrt när man väl har fastnat i "uppgraderingskarusellen", speciellt om man är en sån som helst vill ha "det bästa".

- Deltillgång på specialdelar
Vanliga slitdelar och OEM-komponenter är som regel inga problem att få tag på, men en del av de exklusivaste delarna och racing-komponenterna börjar bli svåra att hitta. Om man mot förmodan finner dem, så kostar de ofta MYCKET. Det ska vara sagt att detta oftast handlar om delar för speciellt intresserade, och är aldrig en issue för de flesta ägarna.

- Bakbroms
Väldigt många av dessa cyklar verkar ha dålig bakbroms (behöver luftas ofta för att fungera). För min del gör det inte så mycket, den är mest "pynt".


EDIT: Stavning
Sist redigert av rerell den 10 jan 2011, 00:25, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av Globe »

Godt, informativt og erfaringsbasert skrevet - Veldig bra!! :=D> :=D>

..og designet på denne sykkelen...en kan bli sittende lenge å bare beundre bildet av denne :thumleft :thumleft Fantastisk!!

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av ArcticTiger »

Ja her var det tydelig at det var Det Buldrende Hjertet som talte :D Til og med de "negative" siden hørtes positive ut! :thumleft :thumleft :thumleft

BTW: Har du prøvd Multistradan? Ikke fullt så sprek som din, men Veldig Anvendelig og Lettkjørt :hallo

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av mekkern »

Skulle jeg hatt en Ducati er denne serien den flotteste synes jeg...som en ren kosesykkel kunne jeg hatt en... :[-o<
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av MaxTron »

Bringisen skrev:
MaxTron skrev:
Bringisen skrev:Hmm! Sykkelløs for tiden med blikket festet på ny sykkel. Får skrive om den jeg hadde frem til i sommer da.

BMW R1200GS

Positive:

Meget god komfort
Sikkerhet
Godt moment , kraft nesten uansett.
Kjøreegenskaper i forhold til størrelsen
Fremkommelighet , det føles som om man kan leve hele livet på denne sykkelen , til og med bo på den.

Negative:

Litt vibrasjoner og ugjevn gange (normalt)
Litt tung om man blir stående fast.
Vanskelig å finne den perfekte vindskjermen , noe jeg fant sammen med wingles(eller hva det nå enn heter)
Litt tørst.
Klikk-klakk lyder i kardang (normalt)
Du glømt det med: UFATTELIG stygg (beklager men klart ikke å dy mæ :-) )
Og upålitelig BMW-elektronikk, men GS'n er kansje ikke den værste...?

Det jeg har erfart med livet er at en sak alltid har flere sider.
Alt er ikke sort/hvit eller A4 , om du følger meg :thumleft
Som så mye annet i verden så må noen tørre å ta steget ved og sette ideer ut i livet , da kan man bli pionerer , men man risikerer også og måtte bite i det sure eplet og ta støyten før ting blir perfekt. Når man har gjort dette vil andre bruke den ferdige ideen.
Når det gjelder utseende så er smaken som baken , noen liker det feminine og linjelekre andre det uslipte røffe designet. Hva som blir riktig er det kun deg selv som kan vurdere , heldigvis finnes det valgmuligheter. Dessuten kan noe som ser stygt ut for enkelte bli en hit som kopieres av mange andre ;e
Jo-jo, smaken er forskjellig, og beklager igjen...
Resten av det du skriver skjønne æ ikke helt, men vist det betyr at du svelger løgna til visse tyske ingeniører om at fungsjonalitet MÅ være stygt så du om det. Finns jo mange andre ingeniører som klarer å få til begge deler, ivertfall innimellom. Men når det er snakk om å være bra på bortimot alle underlag er vel GS-serien noe av det beste etter som æ har forstått, har aldri prøvekjørt.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av MaxTron »

Ducati 748/916/996/998 er vel unntaka, kåpe sykkla kan varra fin! Nydelge sykkla!!
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av rerell »

ArcticTiger skrev:Ja her var det tydelig at det var Det Buldrende Hjertet som talte :D Til og med de "negative" siden hørtes positive ut! :thumleft :thumleft :thumleft

BTW: Har du prøvd Multistradan? Ikke fullt så sprek som din, men Veldig Anvendelig og Lettkjørt :hallo
Har inte provat Multistrada, men den nyaste modellen ska vara väldigt bra har jag hört från andra som provat. Jag tror den med störst motor har 150 hk (på pappret), så power borde det inte vara brist på. Jag tippar Multistrada är bra på väldigt mycket av det 998 är dålig på. Jag kunde gärna haft en sån (om jag får behålla 998'n i tillägg!), men det är inte alla i huset här eniga i. :)

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av ArcticTiger »

rerell skrev:
ArcticTiger skrev:Ja her var det tydelig at det var Det Buldrende Hjertet som talte :D Til og med de "negative" siden hørtes positive ut! :thumleft :thumleft :thumleft

BTW: Har du prøvd Multistradan? Ikke fullt så sprek som din, men Veldig Anvendelig og Lettkjørt :hallo
Har inte provat Multistrada, men den nyaste modellen ska vara väldigt bra har jag hört från andra som provat. Jag tror den med störst motor har 150 hk (på pappret), så power borde det inte vara brist på. Jag tippar Multistrada är bra på väldigt mycket av det 998 är dålig på. Jag kunde gärna haft en sån (om jag får behålla 998'n i tillägg!), men det är inte alla i huset här eniga i. :)
Den Multistrada jeg har er en 2006 modell 1000 S DS. Den har Øhlins gaffel og bakdemper, engine uppgrade kit (kammer, remap inspr og Termignoni exh). Den har 101 hk på bakhjulet, så ikke så sprek som din, men ganske "lettbedt" for det :knegg .
Det er en nydelig sykkel å kjøre,med enormt gode kjøre- og bremseegenskaper, god oppreist sittestilling, perfekt for meg som er 196 cm høy. Lettkjørt og deilig :thumleft

Den nye Multistrada har jeg fått tilbud om å prøvekjøre, men det tør jeg ikke =; , da jeg vet det kan være sterkt vanedannende. Jeg er tullete nok som jeg er :lol

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av Bringisen »

MaxTron skrev:
Bringisen skrev:
MaxTron skrev:
Bringisen skrev:Hmm! Sykkelløs for tiden med blikket festet på ny sykkel. Får skrive om den jeg hadde frem til i sommer da.

BMW R1200GS

Positive:

Meget god komfort
Sikkerhet
Godt moment , kraft nesten uansett.
Kjøreegenskaper i forhold til størrelsen
Fremkommelighet , det føles som om man kan leve hele livet på denne sykkelen , til og med bo på den.

Negative:

Litt vibrasjoner og ugjevn gange (normalt)
Litt tung om man blir stående fast.
Vanskelig å finne den perfekte vindskjermen , noe jeg fant sammen med wingles(eller hva det nå enn heter)
Litt tørst.
Klikk-klakk lyder i kardang (normalt)
Du glømt det med: UFATTELIG stygg (beklager men klart ikke å dy mæ :-) )
Og upålitelig BMW-elektronikk, men GS'n er kansje ikke den værste...?

Det jeg har erfart med livet er at en sak alltid har flere sider.
Alt er ikke sort/hvit eller A4 , om du følger meg :thumleft
Som så mye annet i verden så må noen tørre å ta steget ved og sette ideer ut i livet , da kan man bli pionerer , men man risikerer også og måtte bite i det sure eplet og ta støyten før ting blir perfekt. Når man har gjort dette vil andre bruke den ferdige ideen.
Når det gjelder utseende så er smaken som baken , noen liker det feminine og linjelekre andre det uslipte røffe designet. Hva som blir riktig er det kun deg selv som kan vurdere , heldigvis finnes det valgmuligheter. Dessuten kan noe som ser stygt ut for enkelte bli en hit som kopieres av mange andre ;e
Jo-jo, smaken er forskjellig, og beklager igjen...
Resten av det du skriver skjønne æ ikke helt, men vist det betyr at du svelger løgna til visse tyske ingeniører om at fungsjonalitet MÅ være stygt så du om det. Finns jo mange andre ingeniører som klarer å få til begge deler, ivertfall innimellom. Men når det er snakk om å være bra på bortimot alle underlag er vel GS-serien noe av det beste etter som æ har forstått, har aldri prøvekjørt.
Hehe! Du trenger ikke beklage. Du sier selv at smaken er forskjellig så vi er jo enige der.
Det jeg mener er ikke å svelge løgnen til Tyske ingeniører. Det jeg mener er at ikke flertallet av BMW motorsykler har feil og mangler , de fleste er faktisk bort i mot perfekte :P :p , dette viser salgstall og at svært mange kjøper samme sykkel igjen. Dette gjelder også mange merker i bilindustrien , man kan løpe en risiko for å få noe meget bra. Altså man kan jo selvfølgelig kjøpe en Toyota , men ønsker man egentlig det innerst inne ?Men misforstå meg rett , jeg sier ikke at ikke noe annet kommer opp mot BMW motorsykler , men at jeg liker egenskapene og teknikken svært godt. BMW kan også fint bevise at funksjonalitet ikke trenger og være "stygt". Men jeg mener at som i mange andre bransjer at design skjelden kombinerer funksjonalitet , men unntak finnes jo som alltid.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av MaxTron »

@ Bringisen: ser ikke ut til at vi blir enige her uansett, men helt greit det, så lar det ligge der...

Skal istden prøve å skrive litt om sykklan min, "pluss/minus..." Siden æ er ganske lat, kopierer æ det æ har skrevet på bike.no, og fyller på og trekker fra litt her og der ;e

1978 Yamaha XS 650. Kjøpt April 2009 (restaurerings/cafèracer prosjekt)

Den hadd stått i ett parkeringshus under ei boligblokk i mindst 8 år. Det einaste positive med det er vel at det ha vårre rimelig stabil temperatur, og ikke frost. det va ett imponeranes lag med gammelt støv på den ;-) Plana var å orginalrestaurere den, men da æ fikk vaska den såg æ at det va mere rust på blant anna eksosanlegget enn æ like. Tanken er også full av rust, har ikke fått rensa ut verken den eller forgasseran enda. Av forskillige grunna har æ ikke fått gjort nå særlig med den i det heletatt. Tida får vise, mulig det bli polert aluminiumstank og engelsk Cafèracer-stil og...

Pluss:
Veel.. Siden æ ikke har kommet så langt at æ har kjørt den, ikke eingång prøvd å starta den, er det selvfølgelig begrensa hva æ kan bidra med, så det får bli på rykter og utseendet.
Motor: Rykter sier motoren er omtrent skuddsikker, de setter på 1000ccm sylindre og kjører sidevognscross med disse motorene og blokka tåler det!! Ellers virker den tight og fin når æ drar den rundt med kicken, så er optimist!
Utseende.
classicer.
Tror den har stort potensiale vist bare æ får tid til å gi den den behandlinga den fortjene.

Minus:
'70-talls kjøreegenskaper, men det har vel og sin sjarm?
Stifttenning.. Kan bli ett minus, men finns ombyggingssett.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av mekkern »

og at genratoren er ræva på de... :sk?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av MaxTron »

mekkern skrev:og at genratoren er ræva på de... :sk?
Javell??
Har du erfaring med disse sykklene??
Mere info mottas med takk.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av mekkern »

Ladespolene er dritdyre og tåler ikke mye..tenningssystemet sittter i toppen og blir fort upresist med tenningsforskyveren på ene siden og stiftene på den andre siden av toppen.starterene er heller ikke all verden.
er også mye mekanisk støy fra motorene-men det er slik det skal være med en slik konstruksjonen.

har mekket noe på en slik motor da kompisen min har et 621 bygg med sånn motor.stivramme og springer langgaffel.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av MaxTron »

mekkern skrev:Ladespolene er dritdyre og tåler ikke mye..tenningssystemet sittter i toppen og blir fort upresist med tenningsforskyveren på ene siden og stiftene på den andre siden av toppen.starterene er heller ikke all verden.
er også mye mekanisk støy fra motorene-men det er slik det skal være med en slik konstruksjonen.
Finns vel moderne generatordeler å få kjøpt? eller??
Har åpna lokka på sidene av toppen og kikka på dette tenningssystemet, ser for meg at det kan bli litt "gremlins" inni der ja... Blir det mye trøbbel blir det å bygge om til elektronisk tenning.
Har vel og hørt at starteren er underdimensjonerte, men ser for mæ at vist alt annet er som det skal så blir det for det meste å starte med kicken.
mekkern skrev:har mekket noe på en slik motor da kompisen min har et 621 bygg med sånn motor.stivramme og springer langgaffel.
HUUUUF!! Helligbrøde!! :ills ](*,)
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av MaxTron »

Yamaha VMX 12 (Vmax) 1986

Har hatt denne siden 1997. MEEEGET driftssikker og pålitelig motorsykkel som har trengt lite vedlikehold i forhold til alder og bruk/misbruk er mitt inntrykk.

Husk at denne motoren er kjent for å gå mange 100 000km i XVZ Venture Royale, riktignok med 45hk mindre, og litt annen bruk, men dog.

Klassiske feil:

Det er en O-ring i trykkrøret fra oljepumpa som kan vri seg delvis ut, det vil føre til fall i oljetrykk, og det er umulig å oppdage da det som lekker ut går tilbake i bunnpanna, altså ingen utvendig lekasje. Personlig mener jeg dette ikke kan skje vist sykkelen blir behandla litt fornuftig. Med andre ord: det kan skje vist motoren blir rusa opp mot max turtall med kald motor/tykk olje. Disse sykklene SKAL ha mineralsk olje!!

Her er en god beskrivelse av problemet, og hvordan bytte O-ring. Lengre ned står det også beskrevet hvor en skal koble seg på for å måle oljetrykk/montere oljetrykksmåler. Tatt fra den svenske merkeklubbens sider: http://www.vmcs.org/tips.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Andre svakheter er ladestrømsregulatoren som i den gamle versjonen ikke har kjøleribber og er jordet kun ved at den er skrudd fast bak venstre passassjerfothvilerbrakett. Lurt å legge opp en egen jordingskabel til denne. Også pluggen til denne er en svakhet, min var irret, og delvis smeltet. Den ble ganske enkelt klippet bort, og ledningene lodda direkte sammen og isolert med krympestrømper. Denne sitter under venstre sidedeksel og er lett å sjekke tilstanden til.

Når jeg er i gang med elektrisk: Kablene fra batteri til starter (pluss) og fra batteri til motorblokk (minus) er underdimensjonerte. Starter er jordet kun ved at den er skrudd rast i blokka, kan bli korrosjon og dårlig kontakt med alderen. Selv har jeg lagt opp egen jordingskabel fra starter og skrudd rett på motorblokka. Jeg har også lagt opp nye, tykkere, kabler fra batteriets + via startrele og til starter, og fra - polen til jord i blokka. Det er ganske enkelt å lage sjøl, men finns også ferdige sånne kabelsett og få kjøpt.

Litt fusking på lave turtall/bykjøring er ofte så enkelt som pluggledninger/og/eller plugghetter.

Vist ikke det er feilen er det sannsyneligvis sprekk i forgassermembraner og/eller dritt i forgasserene.

Kan ikke komme på flere svakheter her og nå.

Selvfølgelig er gaffelen noe svak i forhold til sykkelens vekt. Progresive fjærer hjelper MYE!!
Selvfølgelig er bremsene svake i forhold til vekt/effekt, stålomspunnet slanger hjelper en del, ombygging til 4 eller fler stempels kalipere hjelper mer.
Husk ar detter er en stor, tung og gammel sykkel, kjøreegenskaper kan og skal ikke samenlignes med en sykkel som er mer enn 20 år nyere. Det som er arti er at det stadig blir gjort, er vel en del av det å ha kultstatus :-D

Her er en oversikt over hva som har skjedd opp gjennom åra utviklingsmessig: http://www.biker.net/vmax/vmax_history.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Og det er ikke så mye. Den eneste store oppgraderingen, og den eneste som er særlig synlig er den nye fronten som kom i 1993. Fra 40 til 43mm innerbein, og fra 282 til 298mm diameter bremseskiver, og fra to til fire stempels bremsekalipere. En annen ting som ikke er nevnt her er at den på ett tidspungt fikk en bedre ladestrømsregulator, dette kan meget vel også ha vært i 1993 siden det står at den fikk kraftigere generator dette året.

En annen ting som skjelden kommer fram i annonser er at det var bare de første 3-4 åra at den faktisk hadde 145hk, senere ble det gradvis mindre også i USA på grunn av krav til støy og avgass. så en noen og nittimodell ligger på rundt 130 hk på veiva.

Det som er positivt: Utseendet, Motor/drag (står i stil med utseende) Enormt ettermarked vist en har lyst til å stasje opp, trimme, eller bygge om. Aktive merkeklubber over hele verden, sjekke ut den norske her http://www.vmax.no" onclick="window.open(this.href);return false; . Store merketreff over hele verden, sjekk blant annet: http://www.nordicvmaxmeet.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av MaxTron »

Da er æ kommet til min nyeste sykkel. Her har æ også "juksa litt" og delvis kopier fra tidligere skriblerier :redface
Er vel ikke akkurat en kort og konsis pluss / minus notis, her kommer det æ har kaldt:

Yamaha VMX 17 (Vmax) 2009 Min historie

Var jo ein av dæm som satt å venta på nett da den nye Vmax'n vart lansert, og såg bildan bære minutt etter dæm vart lagt ut på nett. Likt det meste av det æ såg, men likt jo selvfølgelig IKKE prisen!! 239 000 Norske oljedaler, BUUHUU!!! Det at æ var så dum at æ gikk inn på den amerikanske siden og fann ut at den kosta 95 000kr å kjøpe ower there gjorde ikke saken bedre.

Lot mæ imponer over all den moderne teknologien dæm brukt i en Cruser-type sykkel. Er jo variable innsugstrakter, lange for bunndrag, og korte for toppeffekt. Fulljusterbare fjæringskomponenter, fjærspenn, demping og returdemping rundt om. Radialmonterte bremsekalipere og ABS, dette var jo R1-teknologi, MINST!! samtidlig som æ merka at æ vart ganske skeptisk "hmmm... er det driftssikkert alt det her da tru, kjæm den te å varra like villig og lite vedlikeholdskrevanes som gammelMax'n om 20 år??" tænkt æ i mitt stille sinn "sekkert lik bra at æ IKKE har råd..."

Så bynt det å dukke opp prøvekjøringa og testa rundt omkring på nettet, det va jo stort sett bære skryt og godord om masse POWER og gode kjøreegenskapa, det einaste negative var att ABS’n pulserte litt sakte -og at den var lettkjørt!!?? "Hmmm.. en Vmax ska da IKKE varra lettkjørt, SKA jo varra nødt te å bruk krefter og aktiv motstyring for å få den te å (litt motvillig) gjær som du vil, litt av sjarmen og Vmax-følelsen det" Kjendt at æ vart ENDA meir skeptisk, og negativ omtale av ABS’n og ja, hadde jo aldri prøvd sykkel med ABS, ikke kunne den slås av heller, Hmmm -SKEPTISK!! Men den VAR jo RÅ da, og FIIN JA!!

Snakka med folk som ha kjøpt eller prøvd etter kvart, og dæm sa jo det samma, ikke bra... Vart jo heller ikke heilt kvitt den der "vil ha"-følelsen. MÅTT få prøvd en!!!! Men det passa jo allder, va jo ittj akkurat så mang som va villig te å låne ut heller. Slo mæ sånn nogenlunde til ro med at den vart for dyr...

DA dukka det selvfølgelig opp en på finn.no som va prisa til "bare" 298 000,- det fulgte også med 2 vindskjermer, sidevesker, ”sissybar” med en liten bagasjebærer, og overtrekk mem Vmax-logo, alt originalt ekstrautstyr, i tillegg fulgte det med depotstøtte foran og bak Gikk å tvinna litt en par daga, snakka med en kompis som ha en på telefon. Han hadde jo stolt vifta med utskrifta av bestillinga på Norgestreffet på sortland, og æ fikk jo seinere se herligheten på diverse treff. Han påsto hardnakka at æ garantert kom te å lik den, og at det IKKE va nå fare med å bære "løp-å-kjøp". Så ringt æ da en dag til selgarn, fikk pruta litt, ringt te banken, dæm sa ittjnå problem... Da va det gjort da..

Va fortsatt skeptisk da vi kjørt innover te Østersund for å hente den. (selgar'n va trailersjoffør frå finnmark, så va praktisk sånn) Men no ØNSKA æ selvfølgejig at æ likt den, tidligar hadd æ litt løst te å IKKE lik den siden æ ha bestæmt mæ for att den va for dyr...

Tur'n frå Østersund te svenskegrensa va nærmest plagsom. Va jo selvfølgelig heftig drag og bra sittestilling og alt det der, men kan jo kjør heilt greit rett fram med hvilken rokk som helst.

Så bynt det eendelig å bli svingåt nedover mot Meråker, bynt så smått å slapp litt mer av, smila litt inni hjelmen. Så mere svinga mellom Meråker og Hegra. No fikk æ kjenn kålles den egentlig er å kjøre, glisa brett og nynna lystig inni hjelmen!!

Den er overraskanes lik den gamle Vmax'n, må bruk omtrent lik mye krefter for å få den te å legge sæ ned, men kan kjøre betydelig hardar i svengan. Den mangle selvfølgelig gynginga og fleksinga som den gamle har når den bli pressa litt i svingan, og bremsa og fjæring er selvfølgelig en heilt ny og vidundelig verden.

MEN! den kjennes fortsatt ut som en Vmax, ikke på godt og vond, har bære beholdt det gode :-D

I ettertid skal det sies at det var en liten skuffelse da æ fikk brev fra importøren om Recall på grunn av dårlig jording, og dårlig forbindelse mellom Accelerator Position Sensor (APS) og Throttle Position Sensor (TPS) Dette kunne jo faktisk være farlig!! Det kunne i verste tenkelige tilfelle gjøre at gassen hengte seg, eller kanskje enda verre at sykkelen kunne gi gass selv!?? Dette var jo også litt av ett prestisjeprosjekt for Yamaha, den skulle jo være arvtageren etter ett kult-ikon i motorsykkelhistorien. Og de hadde satt ut rykter og skrudd opp forventningene i årevis!! Sånt burde ikke skje!!

Men når det først var skjedd, det hadde vært tilfeller der gassen hadde “hengt igjen” det vil si gått bare delvis tilbake til tomgang, så er inntrykket at Yamaha har vært meget seriøse og flink til å følge opp. Personlig så har æ IKKE merka nån ting, æ har heller ikke hørt om nån tilfeller her i landet, og no er den aktuelle ledningspakken erstatta. Håper det ikke blir flere sånne ting, for mye elektronikk gjør mæ skvetten…

Anna “minus”:
Selvfølgelig veldig dårlig egna til å ha bagasje på, og er vel heller ikke tenkt til noe tursykkel, det skal IKKE få hindre mæ ;-)
Fothvilerene for passasjer er plasser minst like høyt som på en RR-sykkel, ikke er de særlig pene heller. Dette er selvfølgelig gjort for å få plass til de noe høye og spesielle eksospottene. Dette er også delvis grunnen til at æ bytter til anna eksos, planer om å bygge om litt der…
Syns også det er trist at de på en sykkel som er så påkostet med tanke på motor, chassis, hjuloppheng og bremser bare klasker på billigste sort hyllevare i plast av brytere på styret.
Ellers savner æ veltebøylene som er på gammelMax’n når æ føle for å strekke ut føtterne på litt lengre turer. Er jo ingen ramme under motorn på denne så det blir vel litt grubling men får vel ordna nånting.

Da har æ vel fått med det meste som æ kan komme på… :-D
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av Jompa »

Fordeler:
nesten veteran, rimelig forsikring
smale hjul, 130 bak og 110 foran, ikke følsom for spor i asfalten
Ikke mange av dem, folk er nyskjerrige
god sittestilling
alltid ett eller annet som må fikses, mange fine timer i garasjen
skikkelig 80-talls sykkel med "traktormotor"
bred motor, alltid varm på beina, selv på en normal sommerdag i Finnmark

Ulemper:
for smalt imellom speilene, ser bare mine egne skuldre ( og er ikke spesielt bred over skuldrene)
kåpglasset styrer vinden rett i trynet på meg
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av MaxTron »

Jompa skrev:Fordeler:
nesten veteran, rimelig forsikring
smale hjul, 130 bak og 110 foran, ikke følsom for spor i asfalten
Ikke mange av dem, folk er nyskjerrige
god sittestilling
alltid ett eller annet som må fikses, mange fine timer i garasjen
skikkelig 80-talls sykkel med "traktormotor"
bred motor, alltid varm på beina, selv på en normal sommerdag i Finnmark

Ulemper:
for smalt imellom speilene, ser bare mine egne skuldre ( og er ikke spesielt bred over skuldrene)
kåpglasset styrer vinden rett i trynet på meg
He-He, ikke mye negativt der nei :D
Og det lille du har nevnt er jo enkelt å ordne??
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av ejs »

Jompa skrev:Fordeler:
nesten veteran, rimelig forsikring
smale hjul, 130 bak og 110 foran, ikke følsom for spor i asfalten
Ikke mange av dem, folk er nyskjerrige
god sittestilling
alltid ett eller annet som må fikses, mange fine timer i garasjen
skikkelig 80-talls sykkel med "traktormotor"
bred motor, alltid varm på beina, selv på en normal sommerdag i Finnmark

Ulemper:
for smalt imellom speilene, ser bare mine egne skuldre ( og er ikke spesielt bred over skuldrene)
kåpglasset styrer vinden rett i trynet på meg

Kan jo montere zr7 eller zzr1200 speil.

og Mra touring kåpeglass??
If it ain't broke, I'll break it.

Svar