Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rasekatt

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Sykkel fra 2008 som har gått 455 km, hva står seg ihjel?

Legg inn av Kawagutten »

Gratulerer med nysykkelen,fant dere noe å utsette på den?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Sykkel fra 2008 som har gått 455 km, hva står seg ihjel?

Legg inn av evike »

Kun det avbildede bakdekket. En bitteliten kosmetisk sak på den ene kåpa. Antagelig noen som har gått innpå i garasjen.
Lakk bittelitt vann når den ble varm første gangen, skrudde til en skrue på slangeklemma inn mot radiatoren og problemet forsvant.
Pga. bakdekket har jeg tatt det litt med ro under både prøvekjøring og hjemkjøring, men så langt ikke funnet NOE galt.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Bosted: Melhus

Re: Sykkel fra 2008 som har gått 455 km, hva står seg ihjel?

Legg inn av omaas »

Grattis med ny sykkel. :thumleft

Merker du noen forskjell fra den "gammle"?
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Sykkel fra 2008 som har gått 455 km, hva står seg ihjel?

Legg inn av evike »

omaas skrev:Grattis med ny sykkel. :thumleft

Merker du noen forskjell fra den "gammle"?
Det er påtagelig "nytt". Ikke noe slark i noen håndtak, giret sier pent og pyntelig "klikk" i stedet for "KLONK" :P :p
Håper egentlig jeg aldri skal oppdage hvordan ABS-bremser egentlig virker på sykkel. Ser for meg å miste balansen før det eventuelt gir effekt, men håper som sagt å aldri finne det ut.
Blåser mer da det nå står original skjerm på, må få byttet over min Super-vindskjerm med regulering på øverste 10 cm.

Har ikke turt å ta ut særlig i fart og styrke pga. det dårlige bakdekket hvor jeg ikke ville risikere liv og lemmer på en eventuell eksplosjon av det mens jeg holdt på. Har derfor kjørt mer enn vanlig rett og pyntelig rett hjem. Står nå i garasjen og venter på at verkstedet skal ta imot for dekkbytte.

Forskjell for øvrig er disse originale lakkerte Honda-koffertene. Grøss og gru hvis man skulle legge ned et sånt smykke :-)å
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Bosted: Buskerud

Re: Sykkel fra 2008 som har gått 455 km, hva står seg ihjel?

Legg inn av hakhap »

Gratulerer med ny bike :prf
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Sykkel fra 2008 som har gått 455 km, hva står seg ihjel?

Legg inn av Kjellrf »

evike skrev:
omaas skrev:Grattis med ny sykkel. :thumleft

Merker du noen forskjell fra den "gammle"?
Det er påtagelig "nytt". Ikke noe slark i noen håndtak, giret sier pent og pyntelig "klikk" i stedet for "KLONK" :P :p
Håper egentlig jeg aldri skal oppdage hvordan ABS-bremser egentlig virker på sykkel. Ser for meg å miste balansen før det eventuelt gir effekt, men håper som sagt å aldri finne det ut.
Blåser mer da det nå står original skjerm på, må få byttet over min Super-vindskjerm med regulering på øverste 10 cm.

Har ikke turt å ta ut særlig i fart og styrke pga. det dårlige bakdekket hvor jeg ikke ville risikere liv og lemmer på en eventuell eksplosjon av det mens jeg holdt på. Har derfor kjørt mer enn vanlig rett og pyntelig rett hjem. Står nå i garasjen og venter på at verkstedet skal ta imot for dekkbytte.

Forskjell for øvrig er disse originale lakkerte Honda-koffertene. Grøss og gru hvis man skulle legge ned et sånt smykke :-)å
Gratulerer!

Men, jeg ville prøvd rett fram og kjent hvordan ABS-bremsene virker når du bråbremser. Da blir du ikke overrasket når du virkelig trenger de i en vanskeligere situasjon. Skal jo være umulig å låse hjulene rett fram med ABS. Dessuten har de godt av å bli "mosjonert" litt.

For din egen sikkerhets skyld :)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

xj6
Innlegg: 96
Registrert: 27 jun 2013, 19:06
Motorsykkelen din: -

Re: Sykkel fra 2008 som har gått 455 km, hva står seg ihjel?

Legg inn av xj6 »

Slettet
Sist redigert av xj6 den 16 mar 2022, 16:05, redigert 1 gang totalt.
BMW R1250GS bestilt
x Yamaha FJR1300 AE 2016
x Yamaha XJ6 Diversion 2013
x Suzuki GSX750ES 1982
x Suzuki GSX750 1977
x Kawasaki KH100

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1008
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Sykkel fra 2008 som har gått 455 km, hva står seg ihjel?

Legg inn av jongsanim »

Enig om ABS testing. Fikk gjort det selv på kjørekurs på våt bane.. Bare klem bena inn mot tanken, se opp og frem, og klem til bremsen :-D

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase

Legg inn av evike »

Siste nytt om nykomlingen (foreløpig ikke fått navn):

Han har i dag fått nye gummisko og en generell sjekk av mekaniker.

Oppsummering: Jeg har IKKE kjøpt katta i sekken. I så tilfelle må det være en rasekatt, for her har jeg fått enda mer enn jeg var klar over mht. ekstra finesser og oppgradert standard med bl.a. injection-motor og en hel masse annet snacks som mekanikeren smattet over (men som jeg ikke klarer å gjengi). Det siste hadde noe med justerbare gafler å gjøre.

Har dermed prøvd den ut litt mer, nå som jeg var tryggere på dekktilstanden.
Min super vindskjerm skal definitivt flyttes over. Er ikke vant til kuling styrke midt i halsen og det var ikke noe behagelig.
Dro den til 140 et bittelite stykke og alt fungerer strålende. Generelt er alt veldig "Tajt" og nøyaktig, nesten så den virker litt kantete før den har fått på seg noen kilometer og blitt litt mer innkjørt. Vi møtes nok på halvveien hvor jeg har blitt litt mer vant til alt samtidig som den får noen kilometer.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase

Legg inn av Carpa »

Høres jo veldig bra ut, er gøy å være litt heldig med gode kjøp :thumleft

Men er den så annerledes å kjøre enn den du har i dag da?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase

Legg inn av evike »

Carpa skrev:Høres jo veldig bra ut, er gøy å være litt heldig med gode kjøp :thumleft

Men er den så annerledes å kjøre enn den du har i dag da?
Neida, det bare MERKES at den er påkostet mer og er helt "Ny fra samlebåndet", hvis du skjønner hva jeg mener.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase

Legg inn av Jompa »

Gratulerer !
Jeg ble litt forvirra, er sykkeln svart eller hvit ?
Først så jeg bilde av en hvit på Finn, og litt senere bilde av deg med en svart.

Når vi allerede er inne på katter, hvis den er svart kan du kalle den "Pantern" selv om kan gi assosiasjoner til daukjørte mopeder.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase

Legg inn av evike »

Jompa skrev:Gratulerer !
Jeg ble litt forvirra, er sykkeln svart eller hvit ?
Først så jeg bilde av en hvit på Finn, og litt senere bilde av deg med en svart.

Når vi allerede er inne på katter, hvis den er svart kan du kalle den "Pantern" selv om kan gi assosiasjoner til daukjørte mopeder.
1. Sykkelen er svart. Linken til den hvite ble lagt inn av en eller annen som sammenligningsgrunnlag.
2. Inspirert av ditt forslag så kanskje Bagheera... Han var jo en kul type! ;-)
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase

Legg inn av SuperMorten »

evike skrev:
Jompa skrev:Gratulerer !
Jeg ble litt forvirra, er sykkeln svart eller hvit ?
Først så jeg bilde av en hvit på Finn, og litt senere bilde av deg med en svart.

Når vi allerede er inne på katter, hvis den er svart kan du kalle den "Pantern" selv om kan gi assosiasjoner til daukjørte mopeder.
1. Sykkelen er svart. Linken til den hvite ble lagt inn av en eller annen som sammenligningsgrunnlag.
2. Inspirert av ditt forslag så kanskje Bagheera... Han var jo en kul type! ;-)
Hva skjer'a Bagheera..? :prop: :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Staven
Innlegg: 174
Registrert: 02 apr 2014, 21:36
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 k6
Bosted: Hadeland

Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase

Legg inn av Staven »

Gratulerer med ny fin sykkel :)
Hadeland. Suzuki Gsxr 600 2006

2014 - 8800km
2015 - venter!!

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase

Legg inn av JohnnyTh »

Regner med det ble handel siden den står som solgt?
Gratulerer hvis det var deg. Den ser flott ut!
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase

Legg inn av evike »

JohnnyTh skrev:Regner med det ble handel siden den står som solgt?
Gratulerer hvis det var deg. Den ser flott ut!
Takk, det var meg ja. :prf
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase

Legg inn av JohnnyTh »

evike skrev:
JohnnyTh skrev:Regner med det ble handel siden den står som solgt?
Gratulerer hvis det var deg. Den ser flott ut!
Takk, det var meg ja. :prf
Haha nå virket jeg ufattelig treg. Siden her hadde vist ikke oppdatert seg på lenge. Jeg har ufattelig tregt nett her i Sørkina havet. Gratulere igjen!
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase

Legg inn av evike »

Stakkars Bagheera :roll

Han har nå i løpet av ca. 14 dager kjørt like langt som han hadde i sitt forrige 6-årige liv. Er nå på 1100 km og så langt har jeg ikke noen problemer med han.
Det vil si: Dette er ikke noe problem, men jeg legger merke til at Injection-motoren ikke gir helt jevnt trykk. (Dette er sikkert ikke den korrekte tekniske måten å beskrive det på, men ha litt velvillighet med meg).
En forklaring fra kamerat er at dette antagelig vil gå seg til over tid når jeg har fått "blåst ut" med litt høyt turtall noen ganger.

Hvordan skal jeg balansere mellom å få "renset opp/blåst ut" kombinert med at den jo ikke er ferdig innkjørt enda? :scratch
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase

Legg inn av Snikendeugle »

Mener du at den er rykkete i f.eks lavere turtall?
Det går fint an å dra sykkelen opp på rødlinja selvom den er "under innkjøring" :) Bare ikke hold gassen i samme posisjon hele tiden.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase

Legg inn av evike »

Snikendeugle skrev:Mener du at den er rykkete i f.eks lavere turtall?
Det går fint an å dra sykkelen opp på rødlinja selvom den er "under innkjøring" :) Bare ikke hold gassen i samme posisjon hele tiden.
Ikke direkte rykkete, mer som "kommer og går" i litt saktere overganger enn rykkinger. Mest under lavt turtall, ja. Har ikke tenkt over like mye, så jeg tror ikke det er særlig tilstede ved normal kjøring. Ble litt ekkel overraskelse når det skjedde mens jeg svingte i parkeringshuset på jobben. Parkeringshus har ikke arealer for plutselige gassjusteringer, men det gikk jo bra heldigvis.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 27 feb 2015, 23:43, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39835
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase

Legg inn av AJ »

Dette vil jeg ganske sikkert tro har sammenheng med samspillet innsprøytning og lamdasonde(r).
Forgasserne er erstattet med innsprøytning som forholder seg til et "kart" over bensin og luftblandingen (Air/fuel ratio)som sykkelen skal ha over hele turtallsområdet.
Lambasonden(e) er plassert der for å "korrigere" innsprøytninga for å imøtekomme kravene til utslipp, dvs. sørge for at luftblandingen blir (for?) mager i bestemte turtallsområder.
Jeg regner med at Bagheera er utstyrt med lambdasonde(r) og regner videre med at dette ikke er bredbåndsonder, som reagerer kjappere og over et bredere register enn smalbåndsondene.
Mange MC'er, kanskje de fleste?, er utstyrt med smalbåndsonder. De reagerer gjerne litt tregt og kommer dermed i "konflikt" med bensin- og lufblanding-kartet i kontrollenheten (ECU) som styrer bensininnspørytningen.
Og det er nok denne "konflikten" du merker under kjøringen, spesielt i lave hastigheter.
Helt ufarlig og et vanlig kjennetegn ved mange (injection)MC'er, spesielt på tosylindrede motoror...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase

Legg inn av evike »

AJ skrev:Dette vil jeg ganske sikkert tro har sammenheng med samspillet innsprøytning og lamdasonde(r).
Forgasserne er erstattet med innsprøytning som forholder seg til et "kart" over bensin og luftblandingen (Air/fuel ratio)som sykkelen skal ha over hele turtallsområdet.
Lambasonden(e) er plassert der for å "korrigere" innsprøytninga for å imøtekomme kravene til utslipp, dvs. sørge for at luftblandingen blir (for?) mager i bestemte turtallsområder.
Jeg regner med at Bagheera er utstyrt med lambdasonde(r) og regner videre med at dette ikke er bredbåndsonder, som reagerer kjappere og over et bredere register enn smalbåndsondene.
Mange MC'er, kanskje de fleste?, er utstyrt med smalbåndsonder. De reagerer gjerne litt tregt og kommer dermed i "konflikt" med bensin- og lufblanding-kartet i kontrollenheten (ECU) som styrer bensininnspørytningen.
Og det er nok denne "konflikten" du merker under kjøringen, spesielt i lave hastigheter.
Dette blir omtrent som hvis jeg skal prøve å forklare deg om forhold mellom forstoppelse og urininkontinens... :roll Men takk for forklaringen.
Såvidt jeg forstår er dette da noe jeg i første omgang bare skal ta med i betraktning under kjøring og ta forholdsregler deretter. Ikke noe problem egentlig, bare en tilvenning.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Solo-rider
Innlegg: 868
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
Bosted: Vestfold

Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase

Legg inn av Solo-rider »

Hei :vs

Jeg har det samme på min Honda ved lave turtall.
Det er som AJ. forklarer vil jeg tro.
Har blitt vant med dette og har det i bakhodet når jeg er ute å kjører.
Det finnes en enkel løsning som jeg har vurdert.
Koble bort hele sensoren... http://www.ebay.com/itm/Oxygen-o2-senso ... 1000004602" onclick="window.open(this.href);return false;
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S

Svar