Det vet jeg, men dette er så mange år siden jeg frekventerte det forumet at de fleste norske reklamene enda ikke hadde nådd nettet, dette internettet var noe de fleste, også Bill Gates, trodde ville gå over etter en stund vet du, så det var reklame fra amerikanske nettsider og butikker til det plutselig en dag var norsk reklame i bannerne... Det var da jeg forsto at nettet overhodet ikke var så annonymt som vi trodde den gangen og at det lønte seg å være litt forsiktig... :)Snikendeugle skrev: For å pirke litt...
De vet at du er fra Norge, ikke fordi de overvåker deg, men de ser hvilken IP adresse du "kommer fra".
Dette var til og med før amerikanske dele leverandører leverte internasjonalt, noe som resulterte i at jeg måtte trygle og be en butikk der borte på mine knær om å sende meg automatgirkasse delene til norge, deler som kostet en halv formue å kjøpe her, og det endte med at de gjorde et unntak, noe jeg tjente omtrent 60 000 kroner på å fikse selv fremfor å sette automat kassene jeg skulle fikse på verksted :) Det var tider det... Betalingen måtte gå igjennom FedEx som leverte varene mine på døren tre dager etter, da paypal og lignende ikke var funnet opp enda...
Vet at jeg kan velge en "dekk" IP adresse, men ser ingen grunn til det. Bryr meg ikke om den reklamen i bannerne jeg, har igrunn aldri brydd meg om reklame i det hele tatt...
Men du verden hvor fort denne utviklinga har gått. I 1995, da jeg kjøpte min første PC (hadde knappest sett en PC før det..) så var det så og si ingen på nett. Jeg kjøpte et 14.4 modem av en kollega som ikke fikk det til å virke (fordi han ikke hadde koblet modemet til strøm, den kontakten lå fremdeles innpakket i orginal plasten når jeg kjøpte modemet...) og begynte å surfe litt, men den gangen var det ingen nettsider som hadde et bilde, (Det var ikke bilder på PC'ene den gangen, og var det noe så var det .BMP format, et håpløst svært format...) for var det et bilde der så tok det så lang tid å laste det ned at man aldri besøkte den nettsiden etterpå... Jeg opprettet e post kontoen jeg fremdeles har den gangen...
I 2000 var det fremdeles fælt få på nett. Den gangen var det så klønete og vanskelig, med en rekke innstillinger og tukling med med programmer så dypt nede i operativ systemet at du måtte vite om dem for å bruke dem, og de færreste klarte å komme på nett. I dag er det så enkelt at alt du trenger er en internett leverandør og en PC... resten går av seg selv... Helt til det ikke går av seg selv lenger og jeg vokter meg vel for å si at jeg kan en dritt om PC til de jeg kjenner, for jeg har ikke lyst til å sitte i timesvis med problemene de glatt kunne lært seg å løse selv...
Utviklingen frem til FB har ihvertfall vært helt enorm og den har ikke stoppet enda, langt i fra :) Om ti år anser vi antagelig FB som et klønete prøve prosjekt tipper jeg, der langt bedre sosiale medier har overtatt. Ting skjer kjapt i den verdenen... :) Men gøy å ha vært med fra starten da :)
I