Er dette dyrt?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av LordShaft »

Denne lidenskapen koster, det er fint liten tvil om..... men hver gang den er på service passer det alltid veldig dårlig i forhold til lommeboken :lol

Jeg er heller ikke av typen som setter av penger til slikt gjennom hele sesongen. Jeg tar smellen når den oppstår hehe :knegg

Toven

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av Toven »

Koster å være kar! :P :p
Men ja, slikt må gjøres og heldigvis ikke hver sesong. Avtalte time hos monsterbike på ca 7k for min sv, nå skal det kjøres bekymringsfritt fremover, noe som er ålreit :P :p

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Bosted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av Flanker »

RuneMC skrev:Og er det noe som er knotete å komme til så mesteparten av sykkelen må demonteres, ja så koster det... (5-6 timers jobb å justere throttle-body sync på min f.eks.)
Hvis de har fakturert så mange timer kun for TBS på V-Strom'en så har du blitt rævkjørt av verkstedet... Så lang tid tar det slett ikke! Gjorde det selv en gang på min og brukte vel halvannen time eller så.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24683
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av Bjerknez »

Når jeg spurte om justering av ventiler var inkludert i de 6.800,- så fikk jeg dette svaret fra Sverige:
Ventiljusteringen är inkluderad då det är ställskruv på dessa hojar och inte schims. VI har ingen möjlighet att göra servicear på lördagar för då har verkstaden stängt.
Men det krever jo at man tar en fridag, samt at man må kjøre 30 mil, så spørs nok hvordan totalregnstykket vil se ut til slutt... :-)å

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39910
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev:Når jeg spurte om justering av ventiler var inkludert i de 6.800,- så fikk jeg dette svaret fra Sverige:
Ventiljusteringen är inkluderad då det är ställskruv på dessa hojar och inte schims. VI har ingen möjlighet att göra servicear på lördagar för då har verkstaden stängt.
Men det krever jo at man tar en fridag, samt at man må kjøre 30 mil, så spørs nok hvordan totalregnstykket vil se ut til slutt... :-)å
Samme som på Stelvio'en da, tydeligvis. Skrue og mutter justering på ventilene. På Stelvio'en gjøres dette på et kvarter-20 minutter av en dreven mekaniker.

Ellers er Stelvio'en den sykkelen jeg har hatt som koster minst å ha på service.
Kikket på regninga for for en av servicene i fjor. Totalsum kr. 4474,- som var inkludert fordekk med omlegg og arb-tid for montering av motor/veltebøyler.
Har hatt et par servicer på samme verksted senere også, og mener å huske med et lite forbehold at ingen av dem kostet over 3000,- kr.
Med slike servicekostnader seg jeg ingen gode grunner for egen del til å dra til Sverige for å få gjort jobben. Måtte i så fall bli i kombo med en f.eks. en helgetur av det ovale slaget...

Servicekostandene på Tiger 1050'en jeg hadde var forresten flere tusen kroner dyrere enn Stelvio'en. Selv mellomservicen på den sykkele kostet mer enn hovedservice på italieneren...
Så det er helt klart forskjell på sykler. Og verksteder, selvfølgelig...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24683
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av Bjerknez »

Da blir det nok Høiden MC Senter i Moss som blir valgt for min del. Fikk en fast pris på 6695,- for hele service'n inkludert en evt. justering av ventiler. :thumleft
Føler dette er det det koster og at jeg ikke får det lavere enn dette hvis jeg skal få stempel i boka og beholde garantien :thumleft

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av RuneMC »

Flanker skrev:
RuneMC skrev:Og er det noe som er knotete å komme til så mesteparten av sykkelen må demonteres, ja så koster det... (5-6 timers jobb å justere throttle-body sync på min f.eks.)
Hvis de har fakturert så mange timer kun for TBS på V-Strom'en så har du blitt rævkjørt av verkstedet... Så lang tid tar det slett ikke! Gjorde det selv en gang på min og brukte vel halvannen time eller så.
Er nok jeg som har overvurdert andelen tid for TBS i farten. Totalen var 6,5t for TBS, sjekk av ventilklaring, skifte kjølevæske, skifte bremsevæske og bytte kjede og drev og rykkutjevner bak.

1.5t hørtes på annen side lavt ut - tar en del tid å skru av kåpedeler, bensintank etc for å komme til... jeg ville garantert brukt mer :lol
Sist redigert av RuneMC den 14 aug 2014, 10:29, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Bosted: Høvik

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av PCP »

Syns det høres fornuftig ut Bjerknez.

Men som AJ også har nevnt, når vi nå vet at den har justering-skruer istedenfor shims, så kan du se bort fra den store ekstra kostnaden dersom det skulle være behov for å justere. Det er kun snakk om noen få minutter ekstra når den først er klargjort for kontroll, ingen videre demontering, og ingen deler.

Justerings-skruer er en gammeldags konstruksjon, veier mer, tar mer plass, har fler bevegelige deler, og har generelt et høyere behov for justering. Men til gjengjeld er det veldig enkelt så ifht til service er det slett ingen ulempe. Har man i tillegg kun to sylindere som skræver ut til siden som hos AJ, så blir det jo riktig så service-vennlig. ;-)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39910
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av AJ »

RuneMC skrev:
Flanker skrev:
RuneMC skrev:Og er det noe som er knotete å komme til så mesteparten av sykkelen må demonteres, ja så koster det... (5-6 timers jobb å justere throttle-body sync på min f.eks.)
Hvis de har fakturert så mange timer kun for TBS på V-Strom'en så har du blitt rævkjørt av verkstedet... Så lang tid tar det slett ikke! Gjorde det selv en gang på min og brukte vel halvannen time eller så.
Er nok jeg som har overvurdert andelen tid for TBS i farten. Totalen var 6,5t for TBS, sjekk av ventilklaring, skifte kjølevæske, skifte bremsevæske og bytte kjede og drev og rykkutjevner bak.

1.5t hørtes på annen side lavt ut - tar en del tid å skru av kåpedeler, bensintank etc for å komme til... jeg ville garantert brukt mer :lol
Jeg har sjekket og justert TPS'en på Stelvio'en et par-tre ganger og brukt fra ca. 10 til 20 minutter på dette.
Kun starterdekselet som bør tas av for å komme lettest mulig til en av lufteskruene på spjeldshuset.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24683
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg fått time og da skulle alt være i skjønneste orden :)

Svar