Dette er såre enkelt. Du må bare ha trua på deg selv så går det så fint så! Ikke at prisen fra verkstedet var ille på noen måte. Jeg slipper ikke halvinteresserte mekanikerlabber til på min sykkel, såfremt jeg ikke må. Da er det enten drit komplisert, jeg mangler spesialverktøy eller har tidsnød på å skaffe det.
Til info har jeg ihvertfall 7,5 tommeltotter. Ved hjelp av servicehåndbok og ikke minst guider på nett har jeg gjort følgende på ymse sykler:
Byttet bremseklosser og skiver, byttet laderegulator, tennplugger, fordemper, bakdemper, gaffelfjærer/olje, vanlig oljeskift, girolje, kardangolje, kjølevæske, synkronisert "forgassere" (hva heter de på norsk med innsprøytningsmotor?), bytta batteri, montert ekstra el-uttak med rele, justert ventiler. Og sikkert litt til som jeg ikke kom på i farta.
90% har gått helt smertefritt, noe har krevd både bannskap og tårer og ved en anledning har 4 mann stått og klødd seg i hodet i et par timer, før vi innså at jeg hadde kjøpt feil del.
Hver gang var første gang, alt gikk bra og sykkelen(e) har ikke tatt livet av meg enda! 7,5 tommel og null mekanisk utdannelse eller erfaring fra tidligere. Av yrke er jeg utdannet til å mekke på mennesker, ikke døde ting