MickeyMouse skrev:
Man ser vel selv om lysstråler lekker ved ettermontering.
Det første man merker når man monterer HID (Xenon) er "WOW så mye lys!!!!".
Garasjen blir opplyset som om det var dag!
Herlige lamper!!!
Men da du hadde halogen, da hadde du en skarp "kant" mellom lys og mørke. Hadde du en moderne bil hadde du en skikkelig skarp overgang mellom lys og mørke.
Nå er den kanten nesten borte.
Ofte er den helt borte.
Det er gjør at du blender alle du møter.
Årsaken er enkel: I halongenfæren sitter lyselementer helt fremst, og reflektoren er laget for akkurat dette.
I en HID (Xenon) er lyselementet et rør som går i lengderetningen, og fordi lyselementet er et annet sted reflekteres lyset helt andreledes.
Jeg er tilhenger av at MC skal kjøre med fjernlys OM DAGEN. Det er fordi å bli blendet om dagen er ufarlig veid opp verdien av at motorsykkelen blir sett.
Jada, jeg vet det er ulovlig, men jeg tror det er bra likevel.
Men med HID (Xenon) i nærlys er saken anderledes, for om du blir forsinket, eller det begynner å regne, da er du en fare for deg selv og for andre.
[TaSK]