Bensin i motorolja

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Bosted: Karmøy

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av tullestein »

Hei Mammut :-)

Takk for tipset.

Har nå hatt tanken stående i en bøtte over ett døgn. Og det er knusktørt nedi. Lukter ikke bensin i rommet heller. Så da konkluderer jeg med at kranen er fin. Renner kun på PRI. Da gjenstår flotørdysene. Skal teste å blåse i slangen. Har allerede bestilt nye flotørdyser. Håper bare det er de og ikke sete de sitter i, for det kan ikke skiftes visstnok :sorry
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av Rune75 »

tullestein skrev:Hei Mammut :-)

Takk for tipset.

Har nå hatt tanken stående i en bøtte over ett døgn. Og det er knusktørt nedi. Lukter ikke bensin i rommet heller. Så da konkluderer jeg med at kranen er fin. Renner kun på PRI. Da gjenstår flotørdysene. Skal teste å blåse i slangen. Har allerede bestilt nye flotørdyser. Håper bare det er de og ikke sete de sitter i, for det kan ikke skiftes visstnok :sorry

Så lenge det ikke renner ut av tanken så kan jo ikke forgasserene flyte over heller. Bensina som er i forgasserene renner jo ikke opp og inn i motoren uten at det kommer ny/mere bensin fra tanken som presser på.

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Bosted: Karmøy

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av tullestein »

Nei sant det, men hva med det som er i slanger fra tanken? Kan det renne ned i forgasserene og gi høyere oljenivå?

Eller kanskje flottørhøyde er feil, selv om jeg sjekket dem i sommer?

Hva ellers kan være galt da?
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Bosted: Oslo

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av mammut89 »

enig i at dette ikke skal skape bensin i olja. jeg tror jeg konkluderer med at du ikke har bensin i olja på grunn av overrenning. hvis oljen din lukter bensin så er det nok på grunn av for rik blanding. og at oljenivået ditt har gått opp 2mm etter å ha stått en stund tror jeg bare er på grunn av at oljen i oljekjøleren og andre steder i motoren bruker litt tid på å renne ned. 2mm tilsvarer underkant av en en desiliter og det tror jeg bare er olje som tar tid å renne ned.
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Bosted: Karmøy

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av tullestein »

mammut89 skrev:enig i at dette ikke skal skape bensin i olja. jeg tror jeg konkluderer med at du ikke har bensin i olja på grunn av overrenning. hvis oljen din lukter bensin så er det nok på grunn av for rik blanding. og at oljenivået ditt har gått opp 2mm etter å ha stått en stund tror jeg bare er på grunn av at oljen i oljekjøleren og andre steder i motoren bruker litt tid på å renne ned. 2mm tilsvarer underkant av en en desiliter og det tror jeg bare er olje som tar tid å renne ned.
Der sier du noe. Men har alltid trodd at den har for mager blanding. Men selvfølgelig ikke sikker på dette. Nykker og går røft på lite gasspådrag med litt nøling så kanskje justering av blandingsskruene er på sin plass.

Det er jo oljekjøler og diverse slanger i alle retninger, så det kan jo godt være bare olje da som har forårsaket stigning. Off, hvis det er sant så blir jeg veldig flau over å ha kastet bort tida til folk her :redface :redface Men det vil jo da være godt nytt, at det ikke lekker ned i sumpen.

Kanskje jeg skal tappe olja en gang til for å sjekke og lukte om det er bensin i den?
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Bosted: Oslo

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av mammut89 »

nøling ved gasspådrag høres ut som for rik blanding ja. for mager fører til det omvendte ( høyt turtall som ikke går ned selv om du slipper gassen )
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av Rune75 »

tullestein skrev:


Det er jo oljekjøler og diverse slanger i alle retninger, så det kan jo godt være bare olje da som har forårsaket stigning. Off, hvis det er sant så blir jeg veldig flau over å ha kastet bort tida til folk her :redface :redface
Ikke se sånn på det. Tråder som dette kan skape ro i sjelen til andre som kommer til å oppleve det samme som deg. Det er aldri bortkastet tid.

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Bosted: Karmøy

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av tullestein »

mammut89 skrev:nøling ved gasspådrag høres ut som for rik blanding ja. for mager fører til det omvendte ( høyt turtall som ikke går ned selv om du slipper gassen )
Får satse på at det er rik blanding og sånt som kan forårsake dette da. Kanskje jeg slipper å demontere forgasserene alikevell da. Får bare holde et godt øye med oljenivå :P :p

Hvis flottørdysene er tette så skal det vel være mulig å sette tanken på PRI og alikevell ikke lekke gjennom til oljesumpen? Hvis en skal sjekke liksom?
Rune75 skrev:Ikke se sånn på det. Tråder som dette kan skape ro i sjelen til andre som kommer til å oppleve det samme som deg. Det er aldri bortkastet tid.
Ja sant óg :thumleft
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av Rune75 »

Det skal ikke renne igjennom selv om krana står åpen/pri men 100% tett er det ikke nødvendigvis. Ulike årsaker, et lite rusk i flotørnålsetet f.eks, kan jo gi en liten lekkasje. Det er jo derfor krana skal holde tett i tilegg. Men 98-99% tett bør det være.

Svar