2015 priser på nye sykler.

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: 2015 priser på nye sykler.

Legg inn av KawaJens »

Bjerknez skrev:Hvor mye avgiftskuttet er i kroner og øre kommer vel ann på motorstørrelse? Er ikke sikker på om dte er antall hester/kubikk etc. som er utslagsgivende, men min gamle 1300 cruiser er i følge forhandler 28.000,- rimeligere i dag enn før kuttet. Mens en Street Triple 675cc kun er rundt 12.000,- rimeligere.
Kw avgiftene er 0kr første 11kw og 250kr for resten.
CCM avgiften er 0kr første 125cc, 32.14kr pr cc opptil 775cc og derfra 70.48kr pr cc.

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: 2015 priser på nye sykler.

Legg inn av KawaJens »

Blir litt spennendes å se effekten av avgifts reduseringen utover høsten. Her er en brukt 1200GSA mot en ny 1200GSA hos samme forhandler.
http://www.finn.no/finn/mc/used/viewima ... e=51576653
http://www.finn.no/finn/mc/new/object?f ... rough=true
Spekker en opp 2015 med utsyret som står på annonsen så koster 2015 253 640kr mot 2014 til 258 000kr.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: 2015 priser på nye sykler.

Legg inn av Bringisen »

KawaJens skrev:Blir litt spennendes å se effekten av avgifts reduseringen utover høsten. Her er en brukt 1200GSA mot en ny 1200GSA hos samme forhandler.
http://www.finn.no/finn/mc/used/viewima ... e=51576653
http://www.finn.no/finn/mc/new/object?f ... rough=true
Spekker en opp 2015 med utsyret som står på annonsen så koster 2015 253 640kr mot 2014 til 258 000kr.
Hørtes veldig billig ut. Da jeg kjøpte min i fjor ( GS ikke GSA) så stod det så fint at fra prisen var 228.000,- men jeg havnet på 290.000,- Bare navigasjonen som står på den brukte i annonsen koster nesten 7.000,-
Uansett skal det bli artig å se utover våren for dem som skal kjøpe ny sykkel. Kanskje kan det bli en "ny vår" for mange. Bare synd dette ikke slår like heldig ut for dem som trenger det mest. Jeg kunne sett for meg tilrettelegging for at rkeruttering skulle blitt billigere. Altså de med mindre effekt til de yngste som vil inn i sykkelmiljøet. Vi er en utdøende rase.
For oss som er etablerte er det kjekt å kunne spare 20.000,- på en ny sykkel til over 200.000,- , men det er gjerne ikke vi som trenger dette mest. Og for de som irriterer seg over at sykkelen de eier er mindre verdt, så slapp av. Dette er akkurat som med aksjer. Sykkelen er ikke blitt anderledes fordi den er falt med 20.000,- i verdi. Det er kun på papiret :vs
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: 2015 priser på nye sykler.

Legg inn av KawaJens »

No er ikke eg så veldig godt kjent med BMW og va som er va i ekstra utstyr.
Men mener å ha lest at 1200GS har blitt sån ca 30-35 000kr rimligere fra 2015.

Trur prisen på lappen er det største problemet når det gjelder rekruttering og ikke ny prisen på mc. Mener og at realistisk sett så kan en ikke senke avgiftene så mye mer på mc no pr dags dato.

Dykkeren
Innlegg: 94
Registrert: 30 okt 2011, 17:36
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GS LC/Husqvarna 701 E

Re: 2015 priser på nye sykler.

Legg inn av Dykkeren »

Avgiftene kan senkes enda mer. Sett fra et samfunnsøkonomisk synspunkter så er det veldig lønsomt å få over flere på 2-hjulinger. Dette vil medføre mindre køer, mindre utslipp, mindre slitasje på veier, mindre parkeringsproblemer.

Leste en undersøkelse på innsparinger for samfunnet ved en økning av 2-hjulinger på 4-5 % i storbyer som Paris etc. Dette ville medføre milliardinnsparing på veiutbygging o.a. I tillegg så ville den som bruker 2-hjuling sitte mindre i kø og minimal tid med å finne parkeringsplass nærme arbeidsplass osv.

Når man nå også vet at de 70 største skipene slipper ut mer co2 enn hele verdens bilpark, så er personbilen sterkt overdrevet som en miljøfiende !

Men kanskje favorisere A2 sykler, for det vil holde for de fleste av oss. Vi trenger strengt tatt ikke 1200 ccm osv. Men gud å deilig det er :thumleft

Olden
Innlegg: 136
Registrert: 20 nov 2014, 01:37
Motorsykkelen din: SR

Re: 2015 priser på nye sykler.

Legg inn av Olden »

Jeg var innom forhandleren min en tur nå i desember, og hadde en prat med dem der ang 2015 modellen av ktm 1290 superduke.
Han mente at det lønna seg å kjøpe sykkel før 2015, men heller registrere den når de nye avgiftene trer i kraft over nyttår.
Han mente også at prisen på sykkelen ville stige litt når avgifta ble kutta.

Jeg skal følge med å se hvor mye billigere 2015 modellen blir ferdig registrert enn hva jeg måtte ut med i år.

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Bosted: Kongsberg

Re: 2015 priser på nye sykler.

Legg inn av JRO »

Olden skrev:Jeg var innom forhandleren min en tur nå i desember, og hadde en prat med dem der ang 2015 modellen av ktm 1290 superduke.
Han mente at det lønna seg å kjøpe sykkel før 2015, men heller registrere den når de nye avgiftene trer i kraft over nyttår.
Han mente også at prisen på sykkelen ville stige litt når avgifta ble kutta.

Jeg skal følge med å se hvor mye billigere 2015 modellen blir ferdig registrert enn hva jeg måtte ut med i år.
Ligger en på Finn http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true er dette en pris som er lavere enn du ga?
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Olden
Innlegg: 136
Registrert: 20 nov 2014, 01:37
Motorsykkelen din: SR

Re: 2015 priser på nye sykler.

Legg inn av Olden »

JRO skrev:Ligger en på Finn http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true er dette en pris som er lavere enn du ga?
Den ligger lavere enn det jeg måtte ut med ja. Når jeg snakka med min forhandler så sa han at prisen ikke var 100% spikket enda. :-)

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Re: 2015 priser på nye sykler.

Legg inn av Banditmannen »

Men hva med den lave kronekursen for tiden? Den vil vel spise opp mye "gevinsten" på lavere avgiftene...? :-k

Peik
Innlegg: 10
Registrert: 24 sep 2014, 20:45
Motorsykkelen din: Yamaha TT600R

Re: 2015 priser på nye sykler.

Legg inn av Peik »

Dykkeren skrev:Avgiftene kan senkes enda mer. Sett fra et samfunnsøkonomisk synspunkter så er det veldig lønsomt å få over flere på 2-hjulinger. Dette vil medføre mindre køer, mindre utslipp, mindre slitasje på veier, mindre parkeringsproblemer.
I Oslo ville vel alle køer vært borte om folk brukte motorsykkel, moped, sykkel eller reiste kollektivt. Synd at kommunen ikke innser dette. MC'er pålegges samme parkeringsregime som biler. Det er stort sett bare i sentrum det er tilrettelagt med egne mc-parkering. På Tøien, Helsfyr, Majorstua og Grünerløkka må man finne en bilparkeringsplass, løse parkeringsbillett som må tapes til Mc'en og fotograferes. Ikke spesielt praktisk eller god utnyttelse av bilplasser. Tidligere slapp man bot om man satt MC'en et sted den ikke sto i veien for noen, men nå er det petimeterregime der bøter vanker for den minste glipp...

Svar