Bjerknez skrev:Hvor mye avgiftskuttet er i kroner og øre kommer vel ann på motorstørrelse? Er ikke sikker på om dte er antall hester/kubikk etc. som er utslagsgivende, men min gamle 1300 cruiser er i følge forhandler 28.000,- rimeligere i dag enn før kuttet. Mens en Street Triple 675cc kun er rundt 12.000,- rimeligere.
Kw avgiftene er 0kr første 11kw og 250kr for resten.
CCM avgiften er 0kr første 125cc, 32.14kr pr cc opptil 775cc og derfra 70.48kr pr cc.
Hørtes veldig billig ut. Da jeg kjøpte min i fjor ( GS ikke GSA) så stod det så fint at fra prisen var 228.000,- men jeg havnet på 290.000,- Bare navigasjonen som står på den brukte i annonsen koster nesten 7.000,-
Uansett skal det bli artig å se utover våren for dem som skal kjøpe ny sykkel. Kanskje kan det bli en "ny vår" for mange. Bare synd dette ikke slår like heldig ut for dem som trenger det mest. Jeg kunne sett for meg tilrettelegging for at rkeruttering skulle blitt billigere. Altså de med mindre effekt til de yngste som vil inn i sykkelmiljøet. Vi er en utdøende rase.
For oss som er etablerte er det kjekt å kunne spare 20.000,- på en ny sykkel til over 200.000,- , men det er gjerne ikke vi som trenger dette mest. Og for de som irriterer seg over at sykkelen de eier er mindre verdt, så slapp av. Dette er akkurat som med aksjer. Sykkelen er ikke blitt anderledes fordi den er falt med 20.000,- i verdi. Det er kun på papiret
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
No er ikke eg så veldig godt kjent med BMW og va som er va i ekstra utstyr.
Men mener å ha lest at 1200GS har blitt sån ca 30-35 000kr rimligere fra 2015.
Trur prisen på lappen er det største problemet når det gjelder rekruttering og ikke ny prisen på mc. Mener og at realistisk sett så kan en ikke senke avgiftene så mye mer på mc no pr dags dato.
Avgiftene kan senkes enda mer. Sett fra et samfunnsøkonomisk synspunkter så er det veldig lønsomt å få over flere på 2-hjulinger. Dette vil medføre mindre køer, mindre utslipp, mindre slitasje på veier, mindre parkeringsproblemer.
Leste en undersøkelse på innsparinger for samfunnet ved en økning av 2-hjulinger på 4-5 % i storbyer som Paris etc. Dette ville medføre milliardinnsparing på veiutbygging o.a. I tillegg så ville den som bruker 2-hjuling sitte mindre i kø og minimal tid med å finne parkeringsplass nærme arbeidsplass osv.
Når man nå også vet at de 70 største skipene slipper ut mer co2 enn hele verdens bilpark, så er personbilen sterkt overdrevet som en miljøfiende !
Men kanskje favorisere A2 sykler, for det vil holde for de fleste av oss. Vi trenger strengt tatt ikke 1200 ccm osv. Men gud å deilig det er
Jeg var innom forhandleren min en tur nå i desember, og hadde en prat med dem der ang 2015 modellen av ktm 1290 superduke.
Han mente at det lønna seg å kjøpe sykkel før 2015, men heller registrere den når de nye avgiftene trer i kraft over nyttår.
Han mente også at prisen på sykkelen ville stige litt når avgifta ble kutta.
Jeg skal følge med å se hvor mye billigere 2015 modellen blir ferdig registrert enn hva jeg måtte ut med i år.
Olden skrev:Jeg var innom forhandleren min en tur nå i desember, og hadde en prat med dem der ang 2015 modellen av ktm 1290 superduke.
Han mente at det lønna seg å kjøpe sykkel før 2015, men heller registrere den når de nye avgiftene trer i kraft over nyttår.
Han mente også at prisen på sykkelen ville stige litt når avgifta ble kutta.
Jeg skal følge med å se hvor mye billigere 2015 modellen blir ferdig registrert enn hva jeg måtte ut med i år.
Dykkeren skrev:Avgiftene kan senkes enda mer. Sett fra et samfunnsøkonomisk synspunkter så er det veldig lønsomt å få over flere på 2-hjulinger. Dette vil medføre mindre køer, mindre utslipp, mindre slitasje på veier, mindre parkeringsproblemer.
I Oslo ville vel alle køer vært borte om folk brukte motorsykkel, moped, sykkel eller reiste kollektivt. Synd at kommunen ikke innser dette. MC'er pålegges samme parkeringsregime som biler. Det er stort sett bare i sentrum det er tilrettelagt med egne mc-parkering. På Tøien, Helsfyr, Majorstua og Grünerløkka må man finne en bilparkeringsplass, løse parkeringsbillett som må tapes til Mc'en og fotograferes. Ikke spesielt praktisk eller god utnyttelse av bilplasser. Tidligere slapp man bot om man satt MC'en et sted den ikke sto i veien for noen, men nå er det petimeterregime der bøter vanker for den minste glipp...