Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014
En eller annen hjemmeadlet Lord sa en gang:
"de fleste undersøkelser viser at piggfrie dekk står for mye mer av svevestøvet enn piggdekkene"
Tro om han kan vise til noen av "de fleste undersøkelser ..."? I det minste bare en.
"de fleste undersøkelser viser at piggfrie dekk står for mye mer av svevestøvet enn piggdekkene"
Tro om han kan vise til noen av "de fleste undersøkelser ..."? I det minste bare en.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014
Haha.... jeg ser at den påstanden kan være noe klumsete og blir vanskelig å bevise. Formulerte meg litt feil i kampens hete.
En trenger ikke være rakettforsker for å forstå at piggdekk sliter mer på veibanen enn piggfrie dekk.
Poenget mitt var hvertfall at de nepene som sitter å bestemmer innfører en avgift på piggdekk, uten å virkelig forstå hva svevestøvet kommer av (kan det virke som)
Når de ser at problemet bare øker, ja det blir faktisk langt verre, selv om de har fått store deler av befolkningen til å gå over på piggfrie alternativer. De fjerner selvfølgelig ikke denne avgiften igjen.
Det er litt på samme nivået som når regjeringa (AP) gikk ut å skulle gi lette til alle som kjøpte seg diesel bil.... For dette var så mye mer miljøsparene! Hvor lite opplyst går det an å bli? ALLE vet og visste at diesel forrurenser langt mer enn bensin.
Å jeg skal se om jeg ikke finner en sak som tok for seg målingene fra de forskjellige skipene som lå i byen. Jada, det er nok bare hjelpemotorene som går når de ligger til kai. Men dette forurenser mye.
Så når jeg hører om miljøpolitikk å ser enda en måte å pålegge bilister avgifter. Så må jeg le! De vet faen ikke hva de prater om. Ellers så vet de forbanna godt hva de prater om, å behandler oss som tankeløse idioter som godtar alt de kommer med!
En trenger ikke være rakettforsker for å forstå at piggdekk sliter mer på veibanen enn piggfrie dekk.
Poenget mitt var hvertfall at de nepene som sitter å bestemmer innfører en avgift på piggdekk, uten å virkelig forstå hva svevestøvet kommer av (kan det virke som)
Når de ser at problemet bare øker, ja det blir faktisk langt verre, selv om de har fått store deler av befolkningen til å gå over på piggfrie alternativer. De fjerner selvfølgelig ikke denne avgiften igjen.
Det er litt på samme nivået som når regjeringa (AP) gikk ut å skulle gi lette til alle som kjøpte seg diesel bil.... For dette var så mye mer miljøsparene! Hvor lite opplyst går det an å bli? ALLE vet og visste at diesel forrurenser langt mer enn bensin.
Å jeg skal se om jeg ikke finner en sak som tok for seg målingene fra de forskjellige skipene som lå i byen. Jada, det er nok bare hjelpemotorene som går når de ligger til kai. Men dette forurenser mye.
Så når jeg hører om miljøpolitikk å ser enda en måte å pålegge bilister avgifter. Så må jeg le! De vet faen ikke hva de prater om. Ellers så vet de forbanna godt hva de prater om, å behandler oss som tankeløse idioter som godtar alt de kommer med!
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014
De såkalte ekspertene må man vel ta med en klype salt ja, men noen av disse har i allefall lagt sitt arbeid ned i å kartlegge og undersøke dette. Kanskje til og med hva som ligger bak.Jompa skrev:Jeg fikk bare deler av nyttårstalen med meg, har til gjengjeld sett og hørt mange debatter om mobbing på radio og tv, og lest utallige ekspertuttalelser i avisene.
Det som foundrer meg er at ingen av ekspertene ser ut til å ha vært direkte involvert i mobbing.
Hverken som barn eller som voksne.
Det kan godt være at de alltid har betrakta mobbinga fra sidelinja, hva vet vel jeg ?
Det jeg vet er i alle fall at min erfaring er at "alle" er både mobbere og mobbeoffer.
Med noen få unntak.
På barneskolen var jeg både mobbeoffer og selv aktiv mobber, ett nederlag ble hevnet med at man tok igjen på noen som var "svakere".
Nærmest en hierarkisk orden.
Det gav en berusende følelse av makt, styrke eller noe sånt når jeg etter selv å ha blitt mobbet kunne gå løs på en som gjerne var yngre enn meg, og "alle", særlig de som mobbet meg, applauderte og heiet meg frem.
Og lærerne reagerte svært sjelden på mobbinga, det måtte omtrent flyte blod før de reagerte.
At lærere, rådgivere, helsepersonell osv oppfordrer barn til å melde fra om mobbing, tror jeg ikke hjelper noe særlig.
Jeg regner med at det er like flaut å bli mobbet i dag som da jeg var barn, og at de som sladrer blir "kurert" på samme måte som før.
Eneste forskjellen fra da jeg gikk på skolen til idag må være at man fikk ihvertfall være i fred hjemme.
Mobil- og nettmobbing var ikke funnet opp enda da jeg var ung.
Selv kjenner jeg meg igjen i din historie om å være både mobbeoffer og mobber. Det med lærerne er ikke blitt bedre i dag. I dag tar mange lærere for lett på dette, sikkert fordi de ikke vet hvordan slikt skal takles. Lærere kan ofte si til offeret " er du sikker på at du ikke bare må si fra eller ta litt mer inniativ for å få kontakt".
Problemet i dag er at det ikke flyter blod og lærerne ser ikke alt. Når vi var ung var mobbing noe helt annet enn i dag. Ord har mer makt en fysisk vold, det er problemet i dag. Media og de voksne har mye av skylden. Ikke sjelden tror jeg at barna fanger opp hva som bli sagt rundt middagsbordet eller foran TV.
De voksne må oppfordre barna til empati og forståelse for andre individer. Det vi sier som fleip kan oppfattes som lov eller blodig alvor for et barn.
Ikke ofte ser vi også at de som sliter mest med å tilegne seg oppmerksomhet blir mobbere, forskning viser også at det er en overrepresentert masse av innsatte som er tidligere mobbere. Skjønner man ikke alvoret av mobbing som barn vil man heller ikke skjønne alvoret av mishandling som voksen.
Så er det psykiske problemer hos barn som er mye vanskeligere å kartlegge enn hos voksne. Se bare på ADHD og Bipolare sykdommer. Svært vanskelig å sette en slik diagnose på barn men også svært vanskelig å takle som barn. Disse barna blir svært ofte utsatt for mobbing på grunn av liten eller ingen informasjon om dette. En med Bipolar sykdom har i tillegg 30% større sjanse for å ta sitt eget liv enn andre som blir mobbet. Man kan ikke si til disse barna eller foreldrene som må bære sorgen at mobbing er et problem man selv må ordne opp i og at mye mobbing kan være selvfoskyldt.
Det blir nesten som å si at fordi en jente går i minikjørt så kan man voldta. Barna må lære seg hva som er akseptabelt å gjøre mot andre barn og hva som ikke er det, og dette er vårt ansvar som voksne. Jeg tror vi må begynne der :-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014
Min lærer-kone har snakket med de "sterkeste" i klassen (faglig og/eller sosialt sterkest), og forklart at deres reaksjon har stor innflytelse på klassen. (Ikke kjeftet, men tatt en seriøs debatt).
De har på denne oppfordringen blitt flinkere til å reagere når andre mobbes eller ekskluderes, og blitt flinkere til å inkludere selv.
Nå skal jeg ikke bastant si at mobbing ikke eksisterer i den klassen lengre, det kan jeg aldri vite, men utifra trivselen og klassemiljøet vil jeg påstå at dette har fungert der i hvertfall.
Litt off topic kanskje.
PS. Ungdomsskole
De har på denne oppfordringen blitt flinkere til å reagere når andre mobbes eller ekskluderes, og blitt flinkere til å inkludere selv.
Nå skal jeg ikke bastant si at mobbing ikke eksisterer i den klassen lengre, det kan jeg aldri vite, men utifra trivselen og klassemiljøet vil jeg påstå at dette har fungert der i hvertfall.
Litt off topic kanskje.
PS. Ungdomsskole
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39848
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014
Lærer Bjørndals metode?
http://www.bt.no/meninger/kommentar/kom ... 55029.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.aftenposten.no/meninger/komm ... 87462.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bt.no/meninger/kommentar/kom ... 55029.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.aftenposten.no/meninger/komm ... 87462.html" onclick="window.open(this.href);return false;
jongsanim skrev:Min lærer-kone har snakket med de "sterkeste" i klassen (faglig og/eller sosialt sterkest), og forklart at deres reaksjon har stor innflytelse på klassen. (Ikke kjeftet, men tatt en seriøs debatt).
De har på denne oppfordringen blitt flinkere til å reagere når andre mobbes eller ekskluderes, og blitt flinkere til å inkludere selv.
Nå skal jeg ikke bastant si at mobbing ikke eksisterer i den klassen lengre, det kan jeg aldri vite, men utifra trivselen og klassemiljøet vil jeg påstå at dette har fungert der i hvertfall.
Litt off topic kanskje.
PS. Ungdomsskole
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014
Litt vanskelig å se dette som kun en klumsete formulering. Formuleringen var jo både tydelig og brukbar grammatisk sett, men innholdet var fullstendig motsatt av det resten av verden (tror de) vet om piggdekk og svevestøv.LordShaft skrev:Haha.... jeg ser at den påstanden kan være noe klumsete og blir vanskelig å bevise. Formulerte meg litt feil i kampens hete.
En trenger ikke være rakettforsker for å forstå at piggdekk sliter mer på veibanen enn piggfrie dekk.
Jeg mener jo at det er fordel for alle om man forholder seg offisiell forskningsresultater, og ikke kommer med udokumenterbare egne oppfatninger, og presenterer dette som vitenskap ....
samtidig som man kommer med slengbemerkninger og utidigheter mot de man diskuterer med.
Hvis du forstår bedre hva svevestøvet kommer, så kan du jo fortelle oss andre hva nepene ikke forstår ... eller er det bare den sedvanlig uspesifiserte kritikken mot alle politikereLordShaft skrev: Poenget mitt var hvertfall at de nepene som sitter å bestemmer innfører en avgift på piggdekk, uten å virkelig forstå hva svevestøvet kommer av (kan det virke som)
Selvfølgelig blir ting verre når problemene øker. Men mener du at piggdekkavgiften skal fjernes slik at det blir billigere å produsere mere svevestøv?LordShaft skrev: Når de ser at problemet bare øker, ja det blir faktisk langt verre, selv om de har fått store deler av befolkningen til å gå over på piggfrie alternativer. De fjerner selvfølgelig ikke denne avgiften igjen.
Unødvendig med de talla, alle vet at hjelpemotorene forurenser. Jeg er litt i tvil om dette kun er et politisk spørsmål, jeg tror det er like mye et forretningsmessig spørsmål for Bergen havnevesen.LordShaft skrev: Det er litt på samme nivået som når regjeringa (AP) gikk ut å skulle gi lette til alle som kjøpte seg diesel bil.... For dette var så mye mer miljøsparene! Hvor lite opplyst går det an å bli? ALLE vet og visste at diesel forrurenser langt mer enn bensin.
Å jeg skal se om jeg ikke finner en sak som tok for seg målingene fra de forskjellige skipene som lå i byen. Jada, det er nok bare hjelpemotorene som går når de ligger til kai. Men dette forurenser mye.
Så når jeg hører om miljøpolitikk å ser enda en måte å pålegge bilister avgifter. Så må jeg le! De vet faen ikke hva de prater om. Ellers så vet de forbanna godt hva de prater om, å behandler oss som tankeløse idioter som godtar alt de kommer med!
Alle rederiene ønsker bedre tilgang på landstrøm ... over hele landet.
Det jobbes dette her jeg bor, men det er havna selv som baler med det ... ikke politikere.
De fleste havner driver som en profesjonell aktør, ikke etter politiske farger og meninger ... tror jeg.
De har vel forholdsvis store inntekter i form av kaileie o.l. og burde legge til rette for et fornuftig opplegg.
Jeg ser du er kritisk til både brøyting og salting i et annet innlegg:
[i]"Det er da merkverdig at alle disse rapportene konkluderer med at det er piggdekkene som står for de høye konsentrasjonene av svevestøv... I Bergen er det ekstremt få kjøretøy med piggdekk, nettopp pga av piggdekkavgift. Men her er fortsatt i følge målingene langt over tillat nivå. Merkelig altså."[/i]
Det hadde garantert vært verre om alle kjørte med piggdekk. Ingenting merkelig med det
"Saltet og saltlaken som blir spylt ut i store mengder, har dette innvirkning på slitasjen i veibanen? Jeg bare vet hvordan en del andre ting reagerer på salt.
De plogene som skraper veiene i timesvis bare det kommer 5 cm nysnø eller slaps. Dette sliter nok ikke på asfalten i det hele tatt. Og mønsteret i piggfrie dekk transporterer drit, slaps og støv pga høy gripeevne, myk gummi og dype spor.
Jeg mener at det blir alt for enkelt å legge denne skylden over på piggdekkene alene. Noe Bergen er et godt eksempel på"
5 cm nysne eller slaps er vel neppe ønskelig i sterkt trafikkerte bygater, eller andre veier for den del.
Det er vel ingen, hverken i Bergen eller landet for øvrig som legger skylden på piggdekk alene ... eller gjør de det i Bergen? Det høres merkelig ut. Så uvitende er vel heller ikke bergenske politikere?
- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014
Ja det virket veldig likt uten at jeg vet om hun er inspirert av ham eller ikke :)
@AJ
@AJ
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014
jhn skrev:Litt vanskelig å se dette som kun en klumsete formulering. Formuleringen var jo både tydelig og brukbar grammatisk sett, men innholdet var fullstendig motsatt av det resten av verden (tror de) vet om piggdekk og svevestøv.
Jeg mener jo at det er fordel for alle om man forholder seg offisiell forskningsresultater, og ikke kommer med udokumenterbare egne oppfatninger, og presenterer dette som vitenskap ....
samtidig som man kommer med slengbemerkninger og utidigheter mot de man diskuterer med.
Hvilke slengbemerkninger og utidigheter er det nå jeg har kommet med?

Nei, jeg mener det er sunt å stille spm med de offisielle forskningsresultatene.... Svevestøv problemet som oppstod etter siste vulkanutbrudd på Island er et godt eksempel på det. En finner vel forskning som støtter begge sider i mange tilfeller.
Så de offisielle forskningsresultatene regjeringen la til grunn for å gi avgiftsletter til dieselbiler var en fordel å forholde seg til?

Jeg prøvde å forklare at svevestøv (som er en betegnelse på alt mulig under en viss størrelse) kommer fra en lang rekke forurensninger, ikke piggdekkene alene! Det har vist seg at svevestøv har økt betraktelig, på tross av at antall piggdekk på kjøretøy er gått ned.jhn skrev: Hvis du forstår bedre hva svevestøvet kommer, så kan du jo fortelle oss andre hva nepene ikke forstår ... eller er det bare den sedvanlig uspesifiserte kritikken mot alle politikere
Må jeg finne kilder fra offisiel forskning på dette også?
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014
Lordshaft har nok litt rett i at svevestøvet er noe mer sammensatt en bare piggdekkene alene, noe han poengterer med at det aldri har vært så lite biler som kjører på det.
40-50 er langtsvevende partikler fra andre land, resten er ufulstendig forbrenning fra biler og lastebiler, både bensin og diesel samt vedfyring. Det er sånn at man ofte leter politisk etter de enkle men også delvis populistiske endringene man kan gjøre. Og vi behøver ikke å gå lenger til å diskutere egentlig hvor stort miljøsvin enn en Tesla er. Så sant du tar med deg produksjonslinjen.
For å få litt info så står det følgende hos Folkehelseinstituttets sider
Kor kjem støvet frå?
Svevestøvet er ei blanding av støv frå ulike kjelder, sjå også figur 2:
Forbrenningspartiklar blir danna ved ufullstendig forbrenning. Dei mest aktuelle partiklane er diesel- og bensineksospartiklar, i tillegg til vedfyringspartiklar.
Slitasjepartiklar frå vegdekke blir produserte i store mengder når bilar køyrer med piggdekk på vegar som ikkje er dekte av snø og is. I rushtidene, særleg på tørre vinterdagar, blir støvet virvla opp. Strøing av vegane kan òg bidra til dette støvet. Vidare kan svevestøvet innehalde partiklar frå dekk og bremser.
Langtransporterte partiklar finst i lufta året rundt overalt i Europa. For det meste er dette sulfat, nitrat og langtransporterte forbrenningspartiklar som tilhøyrer det fine PM2,5-støvet (sjå ovanfor). I Noreg utgjer dette opptil 40–50 prosent av svevestøvet i store byar.
Dere kan jo lese litt dere to kamphaner :-)
http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid ... :0:0:::0:0" onclick="window.open(this.href);return false;
40-50 er langtsvevende partikler fra andre land, resten er ufulstendig forbrenning fra biler og lastebiler, både bensin og diesel samt vedfyring. Det er sånn at man ofte leter politisk etter de enkle men også delvis populistiske endringene man kan gjøre. Og vi behøver ikke å gå lenger til å diskutere egentlig hvor stort miljøsvin enn en Tesla er. Så sant du tar med deg produksjonslinjen.
For å få litt info så står det følgende hos Folkehelseinstituttets sider
Kor kjem støvet frå?
Svevestøvet er ei blanding av støv frå ulike kjelder, sjå også figur 2:
Forbrenningspartiklar blir danna ved ufullstendig forbrenning. Dei mest aktuelle partiklane er diesel- og bensineksospartiklar, i tillegg til vedfyringspartiklar.
Slitasjepartiklar frå vegdekke blir produserte i store mengder når bilar køyrer med piggdekk på vegar som ikkje er dekte av snø og is. I rushtidene, særleg på tørre vinterdagar, blir støvet virvla opp. Strøing av vegane kan òg bidra til dette støvet. Vidare kan svevestøvet innehalde partiklar frå dekk og bremser.
Langtransporterte partiklar finst i lufta året rundt overalt i Europa. For det meste er dette sulfat, nitrat og langtransporterte forbrenningspartiklar som tilhøyrer det fine PM2,5-støvet (sjå ovanfor). I Noreg utgjer dette opptil 40–50 prosent av svevestøvet i store byar.
Dere kan jo lese litt dere to kamphaner :-)
http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid ... :0:0:::0:0" onclick="window.open(this.href);return false;
Memento mori
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014
Denne bemerkningen ... ikke så veldig grovt overtramp at jeg mister nattesøvn, men unødvendig i en gemyttlig meningsutveksling
"Så om du, som tilsynelatende er langt over gjennomsnittet opplyst ..."
Dette kan vel ikke kalles "å stille spørsmål ved"?
"... de fleste undersøkelser viser at piggfrie dekk står for mye mer av svevestøvet enn piggdekkene"
Diesel-saken er jo en stygg sak, ingen tvil om det. Det er et godt eksempel på at også forskere tar feil, det dukker alltid opp ny viten ... innen for alle fagfelt.
Det er sundt og stille spørsmål, helt klart, men da bør man presentere det som et spørsmål, og ikke som forskningsresultater.
"Jeg prøvde å forklare at svevestøv (som er en betegnelse på alt mulig under en viss størrelse) kommer fra en lang rekke forurensninger, ikke piggdekkene alene! Det har vist seg at svevestøv har økt betraktelig, på tross av at antall piggdekk på kjøretøy er gått ned.
Må jeg finne kilder fra offisiel forskning på dette også?"
På dette også? I tillegg til hvilke andre kilder du har funnet, mener du?
Hvis problemet er økende til tross for færre piggdekk, så er vel neppe det noen god grunn til å øke piggdekkbruken. Du nevner jo selv vulkaner og hjelpemotorer som en grunn til økningen.
"Jeg mener at det blir alt for enkelt å legge denne skylden over på piggdekkene alene"
Svevestøv kommer fra mange steder, men du sa det blir påstått å komme kun fra piggdekk ... det er det ingen som påstår.
"Så om du, som tilsynelatende er langt over gjennomsnittet opplyst ..."
Dette kan vel ikke kalles "å stille spørsmål ved"?
"... de fleste undersøkelser viser at piggfrie dekk står for mye mer av svevestøvet enn piggdekkene"
Diesel-saken er jo en stygg sak, ingen tvil om det. Det er et godt eksempel på at også forskere tar feil, det dukker alltid opp ny viten ... innen for alle fagfelt.
Det er sundt og stille spørsmål, helt klart, men da bør man presentere det som et spørsmål, og ikke som forskningsresultater.
"Jeg prøvde å forklare at svevestøv (som er en betegnelse på alt mulig under en viss størrelse) kommer fra en lang rekke forurensninger, ikke piggdekkene alene! Det har vist seg at svevestøv har økt betraktelig, på tross av at antall piggdekk på kjøretøy er gått ned.
Må jeg finne kilder fra offisiel forskning på dette også?"
På dette også? I tillegg til hvilke andre kilder du har funnet, mener du?
Hvis problemet er økende til tross for færre piggdekk, så er vel neppe det noen god grunn til å øke piggdekkbruken. Du nevner jo selv vulkaner og hjelpemotorer som en grunn til økningen.
"Jeg mener at det blir alt for enkelt å legge denne skylden over på piggdekkene alene"
Svevestøv kommer fra mange steder, men du sa det blir påstått å komme kun fra piggdekk ... det er det ingen som påstår.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014
Dette var ikke ment som kritikk eller forsøk på å være ufin.jhn skrev:Denne bemerkningen ... ikke så veldig grovt overtramp at jeg mister nattesøvn, men unødvendig i en gemyttlig meningsutveksling
"Så om du, som tilsynelatende er langt over gjennomsnittet opplyst ..."
Jeg ser på deg som langt over gjennomsnittet opplyst :-)
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014
Jovisst har Lorden rett i det, det er vel i grunnen ingen som er uenig i det, men inn i mellom så påstår han en del som han neppe har rett i ... men som lett kan oppfattes som vitenskapelige sannheter.Barbarozza skrev:Lordshaft har nok litt rett i at svevestøvet er noe mer sammensatt en bare piggdekkene alene, noe han poengterer med at det aldri har vært så lite biler som kjører på det.
40-50 er langtsvevende partikler fra andre land, resten er ufulstendig forbrenning fra biler og lastebiler, både bensin og diesel samt vedfyring. Det er sånn at man ofte leter politisk etter de enkle men også delvis populistiske endringene man kan gjøre. Og vi behøver ikke å gå lenger til å diskutere egentlig hvor stort miljøsvin enn en Tesla er. Så sant du tar med deg produksjonslinjen.
For å få litt info så står det følgende hos Folkehelseinstituttets sider
Kor kjem støvet frå?
Svevestøvet er ei blanding av støv frå ulike kjelder, sjå også figur 2:
Forbrenningspartiklar blir danna ved ufullstendig forbrenning. Dei mest aktuelle partiklane er diesel- og bensineksospartiklar, i tillegg til vedfyringspartiklar.
Slitasjepartiklar frå vegdekke blir produserte i store mengder når bilar køyrer med piggdekk på vegar som ikkje er dekte av snø og is. I rushtidene, særleg på tørre vinterdagar, blir støvet virvla opp. Strøing av vegane kan òg bidra til dette støvet. Vidare kan svevestøvet innehalde partiklar frå dekk og bremser.
Langtransporterte partiklar finst i lufta året rundt overalt i Europa. For det meste er dette sulfat, nitrat og langtransporterte forbrenningspartiklar som tilhøyrer det fine PM2,5-støvet (sjå ovanfor). I Noreg utgjer dette opptil 40–50 prosent av svevestøvet i store byar.
Dere kan jo lese litt dere to kamphaner :-)
http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid ... :0:0:::0:0" onclick="window.open(this.href);return false;
I utgangspunktet dreide jo dette seg om forurensning fra den lokale trafikken.
Vi kan jo ta med både vulkaner, kullkraftverk, nikkelgruver, skipstrafikk osv osv, men det kan se ut som om vi har evig nok med holde oss nogenlunde saklig kun med denne dekk-diskusjonen.
Alt du sier er her er jo nærmest velkjent allmennkunnskap.
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014
Svevestøv: http://www.ssb.no/natur-og-miljo/artikl ... -i-drammen
CO2:http://www.dinside.no/907623/utslipp-so ... dens-biler
Miljøpresset mot private kjøretøy er mye symbolpolitikk, og har liten effekt globalt ihverfall.
Så kjør MC med god samvittighet folkens!
CO2:http://www.dinside.no/907623/utslipp-so ... dens-biler
Miljøpresset mot private kjøretøy er mye symbolpolitikk, og har liten effekt globalt ihverfall.
Så kjør MC med god samvittighet folkens!
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014
LordShaft skrev:Dette var ikke ment som kritikk eller forsøk på å være ufin.jhn skrev:Denne bemerkningen ... ikke så veldig grovt overtramp at jeg mister nattesøvn, men unødvendig i en gemyttlig meningsutveksling
"Så om du, som tilsynelatende er langt over gjennomsnittet opplyst ..."
Jeg ser på deg som langt over gjennomsnittet opplyst :-)


.. og samtidig si at pass bare på så du ikke overvurderer meg.

-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014
Litt syrlighet mener jeg det bør være!!! Jeg kan være direkte ufin i snasken til tider, uten at jeg nødvendigvis mener noe med det. Jeg liker godt at det blir litt diskusjoner, også at jeg blir spikret på veggen når jeg kommer med usannheter, eller sterke meninger.jhn skrev:LordShaft skrev:Dette var ikke ment som kritikk eller forsøk på å være ufin.jhn skrev:Denne bemerkningen ... ikke så veldig grovt overtramp at jeg mister nattesøvn, men unødvendig i en gemyttlig meningsutveksling
"Så om du, som tilsynelatende er langt over gjennomsnittet opplyst ..."
Jeg ser på deg som langt over gjennomsnittet opplyst :-)i såfall må jeg bare beklage misforståelsen og egen syrlighet
![]()
.. og samtidig si at pass bare på så du ikke overvurderer meg.
Jeg tar også de fleste uenigheter her inne med et stort smil! Skulle gjerne ønske at det var enda mere syrligheter..... er til tider alt for søtt i enkelte tråder

Det jeg da ikke forstår, er hvorfor vi er så flink å godta alt som blir pålagt oss som ferdes i bil! Å hvorfor blir det ikke restriksjoner mot å fyre med ved på partalls datoer? Det er jo akkurat like dumt som å pålegge folket med dieselbil å bare kjøre annen hver dag. Hvertfall om det skal ha noe troverdighet!poulet_cavalier skrev:Svevestøv: http://www.ssb.no/natur-og-miljo/artikl ... -i-drammen
CO2:http://www.dinside.no/907623/utslipp-so ... dens-biler
Miljøpresset mot private kjøretøy er mye symbolpolitikk, og har liten effekt globalt ihverfall.
Så kjør MC med god samvittighet folkens!
Det er faktisk slik i det fleste norske byer. Vi er avhengig av å komme oss rundt, både til jobb og i jobbsammenheng.
Hva med å legge på større avgifter på dieselen... i stede for å innføre ekstra bompenger i rush'en?
Når det kommer til miljøtiltak så må de ta seg en lang tur på en kort brygge! Få se noen som tørr å ta et skikkelig initiativ for miljø og riste i burdet i global skala! Det kan vel kanskje nevnes de sinnsyke mengdene med co2 og annen drit oljeplattformene våres i nordsjøen spyr ut hvert eneste døgn!
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014
Som pappa kjemper jeg mot mobbing hver eneste dag. Jeg kan ikke gjøre så mye annet enn å sørge for at arvingen lærer å inkludere alle, være snill og grei og ellers oppføre seg pent. Men i grove trekk følge litt med på ungene og slå hardt ned på alt som vi mener går over streken.jongsanim skrev:Min lærer-kone har snakket med de "sterkeste" i klassen (faglig og/eller sosialt sterkest), og forklart at deres reaksjon har stor innflytelse på klassen. (Ikke kjeftet, men tatt en seriøs debatt).
De har på denne oppfordringen blitt flinkere til å reagere når andre mobbes eller ekskluderes, og blitt flinkere til å inkludere selv.
Nå skal jeg ikke bastant si at mobbing ikke eksisterer i den klassen lengre, det kan jeg aldri vite, men utifra trivselen og klassemiljøet vil jeg påstå at dette har fungert der i hvertfall.
Litt off topic kanskje.
PS. Ungdomsskole
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014
poulet cavalier, de tiltak vi snakker om her er jo ment å forbedre luftkvaliteten lokalt, ikke globalt.
Det er jo en grunn til at det bare ligger smog over de største byene.
Dette er jo ting som har vært gjort flere steder verden rundt med ujevne mellomrom, og det blir jo påstått at det hjelper.
Det er vel et par mnd. siden Kina forbød all trafikk i Shanghai eller Beijing i forbindelse med et eller annet toppmøte elns, slik at de besøkende skulle få se blå himmel. Det hjalp i følge div media.
Folk kastet munnbindet og fant fram solbrillene for en stakket stund.
LordShaft, jeg mener det er en viss forskjell på å begrense trafikken og å nekte folk å holde varmen.
Det er jo mulig for de aller fleste i de største byene å benytte seg av kollektivtrafikk ... og det er jo ikke hver dag dette skjer heller, om jeg har forstått det riktig.
Det må jo være ganske fortvilende for de som har store luftveisplager og oppleve så stor motstand mot å prøve å gjøre livet litt mere levelig.
Ang avgifter på dieselen vs ekstra bompenger ... hva som er mest rettferdig og mest virkningsfullt avhenger vel veldig mye av hvem du spør og hvor de bor i/ved byen.
Det er sikkert en haug med metoder for å begrense antall biler, og alle vil føles feil for en eller annen.
Å stoppe Co2-utslippene i Nordsjøen er vel litt mere tidkrevende og kostbart enn å stoppe noen biler for et par dager i året.
Det er vel heller ikke det som er problemet i Bergen? Da ville vi jo hatt pustevansker utafor Bergen også. Ville vi ikke?
Men det burde jo vært foretatt en slags "månelanding" der også, helt klart.
Men det egner seg dårlig for slike akutte nødløsninger for at folk skal få puste, vil jeg tro.
Ingen politikere ser ut til å ha baller store nok til å ta tak i dette.
De forrige regjeringene ga jo inntrykk av å ha store baller, men det var visst bare et par sokker stappet ned i trusa.
BTW ... er ikke du brannmann? Det er vel få yrkesgrupper som produserer mere forurensning pr pers enn dere i forbindelse med utdanning, kurs og øvelser, såå ..
Det er jo en grunn til at det bare ligger smog over de største byene.
Dette er jo ting som har vært gjort flere steder verden rundt med ujevne mellomrom, og det blir jo påstått at det hjelper.
Det er vel et par mnd. siden Kina forbød all trafikk i Shanghai eller Beijing i forbindelse med et eller annet toppmøte elns, slik at de besøkende skulle få se blå himmel. Det hjalp i følge div media.
Folk kastet munnbindet og fant fram solbrillene for en stakket stund.
LordShaft, jeg mener det er en viss forskjell på å begrense trafikken og å nekte folk å holde varmen.
Det er jo mulig for de aller fleste i de største byene å benytte seg av kollektivtrafikk ... og det er jo ikke hver dag dette skjer heller, om jeg har forstått det riktig.
Det må jo være ganske fortvilende for de som har store luftveisplager og oppleve så stor motstand mot å prøve å gjøre livet litt mere levelig.
Ang avgifter på dieselen vs ekstra bompenger ... hva som er mest rettferdig og mest virkningsfullt avhenger vel veldig mye av hvem du spør og hvor de bor i/ved byen.
Det er sikkert en haug med metoder for å begrense antall biler, og alle vil føles feil for en eller annen.
Å stoppe Co2-utslippene i Nordsjøen er vel litt mere tidkrevende og kostbart enn å stoppe noen biler for et par dager i året.
Det er vel heller ikke det som er problemet i Bergen? Da ville vi jo hatt pustevansker utafor Bergen også. Ville vi ikke?
Men det burde jo vært foretatt en slags "månelanding" der også, helt klart.
Men det egner seg dårlig for slike akutte nødløsninger for at folk skal få puste, vil jeg tro.
Ingen politikere ser ut til å ha baller store nok til å ta tak i dette.
De forrige regjeringene ga jo inntrykk av å ha store baller, men det var visst bare et par sokker stappet ned i trusa.

BTW ... er ikke du brannmann? Det er vel få yrkesgrupper som produserer mere forurensning pr pers enn dere i forbindelse med utdanning, kurs og øvelser, såå ..

- Busa Trond
- Innlegg: 2747
- Registrert: 23 sep 2010, 20:58
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014
jhn skrev:...BTW ... er ikke du brannmann? Det er vel få yrkesgrupper som produserer mere forurensning pr pers enn dere i forbindelse med utdanning, kurs og øvelser, såå ..

Men etter det jeg leser i VG er nok en subsidiert fult utdannet bonde en av dem store værstingene.
Rompe korking av kyr kunne hjulpet på FN-rapporten og miljøet kanskje

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/milj ... /a/143742/" onclick="window.open(this.href);return false;
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014
Busa Trond skrev:jhn skrev:...BTW ... er ikke du brannmann? Det er vel få yrkesgrupper som produserer mere forurensning pr pers enn dere i forbindelse med utdanning, kurs og øvelser, såå ..![]()
Men etter det jeg leser i VG er nok en subsidiert fult utdannet bonde en av dem store værstingene.
Rompe korking av kyr kunne hjulpet på FN-rapporten og miljøet kanskje![]()
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/milj ... /a/143742/" onclick="window.open(this.href);return false;

for noen andre.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014
... vil ikke være i bakgrunnen da korka presses ut... 

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014
LordShaft, jeg mener det er en viss forskjell på å begrense trafikken og å nekte folk å holde varmen.
Det er jo mulig for de aller fleste i de største byene å benytte seg av kollektivtrafikk ... og det er jo ikke hver dag dette skjer heller, om jeg har forstått det riktig.
Jeg mener at det er lettere å nekte noen å fyre med ved på gitte dager, som du selv sier, det er ikke hver dag dette skjer. Du nekter ikke folk å holde varmen. De fleste klarer å holde god temperatur uten bruk av vedovn. Selv hadde jeg et Rødland hus fra 1979 uten pipe. Var aldri noe problem å holde varmen med elektrisk fyring selv i perioden vi hadde 2 måneder med 15 til 20 minus.
Effekten her vil være langt høyere en å nekte diesel privat biler å kjøre gjennom sentrum/danmarksplass
Nå er det sikkert langt lettere med kollektiv transport i en del andre stor byer. Men her i Bergen er dette nesten håpløst for veldig mange. Unger skal leveres i barnehage, du selv skal til å fra jobb osv. Der kunne folk blitt mye flinkere på å kjøre felles. Men dette virker det som de aller fleste er allergisk mot.
Nå har det seg slik at jobben min har noen øvelser som forurenser langt mer enn en del andre etater/arbeidsplasser. Dette er dessverre et nødvendig onde. Men vi snakker relativt beskjedne tall i den større sammenheng

Note 4
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014
Tja ...tjo ... det er nok sikkert litt forskjell fra hus til hus. Jeg vil anta at det finnes en del gamle kalde trekkfulle hus med vedfyring som kanskje ikke har det mest oppdaterte el-anlegget, som kanskje er avhengig av vedfyring.LordShaft skrev:LordShaft, jeg mener det er en viss forskjell på å begrense trafikken og å nekte folk å holde varmen.
Det er jo mulig for de aller fleste i de største byene å benytte seg av kollektivtrafikk ... og det er jo ikke hver dag dette skjer heller, om jeg har forstått det riktig.
Jeg mener at det er lettere å nekte noen å fyre med ved på gitte dager, som du selv sier, det er ikke hver dag dette skjer. Du nekter ikke folk å holde varmen. De fleste klarer å holde god temperatur uten bruk av vedovn. Selv hadde jeg et Rødland hus fra 1979 uten pipe. Var aldri noe problem å holde varmen med elektrisk fyring selv i perioden vi hadde 2 måneder med 15 til 20 minus.
Effekten her vil være langt høyere en å nekte diesel privat biler å kjøre gjennom sentrum/danmarksplass
Nå er det sikkert langt lettere med kollektiv transport i en del andre stor byer. Men her i Bergen er dette nesten håpløst for veldig mange. Unger skal leveres i barnehage, du selv skal til å fra jobb osv. Der kunne folk blitt mye flinkere på å kjøre felles. Men dette virker det som de aller fleste er allergisk mot.
Nå har det seg slik at jobben min har noen øvelser som forurenser langt mer enn en del andre etater/arbeidsplasser. Dette er dessverre et nødvendig onde. Men vi snakker relativt beskjedne tall i den større sammenheng![]()
Note 4
Det var i alle fall en del skriverier for noen år siden om pensjonister som satt hjemme og nærmest frøs i hjel. Det var muligens ikke i Bergen, men det er jo ikke det viktigste momentet.
Som sagt tidligere, så varierer nok både behov og muligheter i forhold til hvordan og hvor man bor, barn og jobb, økonomi osv osv.
Det hadde jo selvfølgelig vært en fordel om folk kunne kjøre sammen, men da må man jo finne folk som skal i den samme barnehagen til samme tidspunkt f.eks. Så skal man hjem igjen.
Det er ikke sikkert det dreier seg om allergi, kanskje det bare blir veldig upraktisk?
Poenget mitt er i alle fall at det finnes neppe en løsning som alle kan enes om ... det blir problemer for noen uansett hva man velger.
I bunn og grunn er det vel det som er årsaken til at man har forskjellige politiske partier og organisasjoner av ymse slag ... folk har forskjellige behov uten at noen av de nødvendigvis er allergiske neper.
Kommentaren min om jobben din var mest en fleip ... jeg har selv vært mange ganger med på å brenne bensin og diesel før øvelsens skyld, og jeg er også en av de som ligger i Bergen havn å kjører hjelpemotorer ... og er på den måten skyld i en del av din frustrasjon.
Men nå ser vi jo at stadig flere skip bygges for LNG-drift ... det er jo noe positivt i all elendigheten.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014
Hehehe jeg skjønte godt at du fleipet om jobben.... Men det er allikevel et faktum. Vi har rimelig mange miljø krav tredd ned over ørene på oss, merkelig nok
Jada, jeg er helt enig med deg i mye av det du skriver... Vi er alle forskjellige med helt unike behov. Å tilfredsstille alle er umulig. Men jeg mener å nekte halvparten av bilistene å kjøre gjennom lokket annenhver dag er helt høl i hodet, spesielt når dette er eneste tiltaket de iverksetter.
Bergen har en relativt snodig oppbygging og er relativt kneblet med tanke på veinett. Der er ingen alternativ til den forbanna bykjernen. Og spesielt når stor industrien hvor veldig mange jobber ligger på alle mulige utkanter av denne byen. Dette tvinger igjen store mengder tungtransport gjennom gryta. Samme med privat personer som skal til å fra jobben. Har du ikke to kjøretøy, ja da er du kneblet til å ta buss. Da kan du med rimelig høy sikkerhet drite i å komme tidsnok på jobb. Om du er så heldig at det går buss til der du jobber. Vestlandet er heller ikke kjent for sitt fantastiske vær, spesielt på vinteren. Så ja. Effekten av en slik ordning er langt mer bryderi enn til hjelp for de stakkars folkene som har store luftveisinfeksjoner/problemer. Kan vel også nevnes at de som er til behandling for slikt må gjøre det midt i tjukkeste gryta hvor luften ofte er på sitt verste
Note 4

Jada, jeg er helt enig med deg i mye av det du skriver... Vi er alle forskjellige med helt unike behov. Å tilfredsstille alle er umulig. Men jeg mener å nekte halvparten av bilistene å kjøre gjennom lokket annenhver dag er helt høl i hodet, spesielt når dette er eneste tiltaket de iverksetter.
Bergen har en relativt snodig oppbygging og er relativt kneblet med tanke på veinett. Der er ingen alternativ til den forbanna bykjernen. Og spesielt når stor industrien hvor veldig mange jobber ligger på alle mulige utkanter av denne byen. Dette tvinger igjen store mengder tungtransport gjennom gryta. Samme med privat personer som skal til å fra jobben. Har du ikke to kjøretøy, ja da er du kneblet til å ta buss. Da kan du med rimelig høy sikkerhet drite i å komme tidsnok på jobb. Om du er så heldig at det går buss til der du jobber. Vestlandet er heller ikke kjent for sitt fantastiske vær, spesielt på vinteren. Så ja. Effekten av en slik ordning er langt mer bryderi enn til hjelp for de stakkars folkene som har store luftveisinfeksjoner/problemer. Kan vel også nevnes at de som er til behandling for slikt må gjøre det midt i tjukkeste gryta hvor luften ofte er på sitt verste

Note 4
Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014
Vedfyring er klimanøytralt i forhold til Co2. Selv om fyring frigjør Co2 så er dette Co2 som treet fanget opp i vekstperioden. Og ny vekst av nytt tre fanger opp på nytt.
Rentbrennene ovner reduserer svevestøv med 90%. Burde kanskje vært påbudt med ny vedovn.
http://www.varmefag.no/?ItemID=1268" onclick="window.open(this.href);return false;
Hadde blitt rimelig kaldt hos meg uten vedfyring. Og tipper strømprisene hadde gått opp uten vedfyring.
Rentbrennene ovner reduserer svevestøv med 90%. Burde kanskje vært påbudt med ny vedovn.
http://www.varmefag.no/?ItemID=1268" onclick="window.open(this.href);return false;
Hadde blitt rimelig kaldt hos meg uten vedfyring. Og tipper strømprisene hadde gått opp uten vedfyring.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Busa Trond
- Innlegg: 2747
- Registrert: 23 sep 2010, 20:58
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014
Vedfyring blir borte, akkurat som røyking på kjøpesentret 
