KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

KawaJens skrev:Er muligens litt sær men eg mener at det er et tydelig skille mellom sykkler som S1000XR,Tiger1050,Versys1000,Multistrada o.l og R1200GS,Explorer,XT1200,1190/1290,F800GS,Tiger800XT.
Den først nevnte gruppen er mer eller mindre asfalt orienterte sykkler og sportsligere en di sist nevnte.
Multistrada vart vel vis eg husker riktig markedsført som sports adventure?
Så for dem som vurderer type 1290adv og 1200GS så ser eg ikke at S1000XR er en utfordrer.
Enig. Omtrent som jeg skulle sagt det selv ;-) .
Om nye BMW 1000XR hadde hatt en tosylindret rekkemaskin i samme chassis/ramme hadde, etter mitt syn, ikke gjort noen forskjell. Derimot hadde min interesse for den antakelig økt proposjonalt med fraværet av to sylindre... :P :p
Ikke med tanke på egnethet i ulent terreng, men rett og slett fordi tosylindrende motorer i gode tursykler fascinerer meg enn firesylindrede.
Nå har heller ingen av de tre syklene jeg har eid siden 2006 vært utpregede adventuresykler om en legger konfigureringen med 19/21" forhjul og 17" bak som et grunnleggende krav for at sykkelen skal være nettopp en adventure-sykkel.
Riktignok hadde TDM'en en uvant løsning med 18 foran og 17 bak. Likevel ingen off-road maskin på noen måte. Tiger 1050'en med 17 foran og bak var en utpreget gate/tursykkel best egnet for kjøring på fast underlag.
Stelvio'en derimot har rette konfigurasjonen og kan sikkert egne seg godt for erfarne off-road og gruskjørere. Men jeg valgte den ikke på grunn av dette. Derfor ble det 8V på meg som leveres med alu-felger og vanlig veskesett, mens NTX modellen har eikehjul som er bedre egnet for ulendt terreng og annet og mer robust veskesett.

Hva som blir neste sykkel blir når tiden for sykkelbytte kommer, vet jeg ikke. Men både 1290 SA og 1000XR kan være aktuelle kandidater. Selv om sistnevnte altså har to sylindre for mye... ;-) :knegg
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av KawaJens »

Men må seie at 1290SA med 160hk og hele 140NM :prop: frister som fanden nu :twisted

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av Snikendeugle »

KawaJens skrev:Er muligens litt sær men eg mener at det er et tydelig skille mellom sykkler som S1000XR,Tiger1050,Versys1000,Multistrada o.l og R1200GS,Explorer,XT1200,1190/1290,F800GS,Tiger800XT.
Den først nevnte gruppen er mer eller mindre asfalt orienterte sykkler og sportsligere en di sist nevnte.
Multistrada vart vel vis eg husker riktig markedsført som sports adventure?
Så for dem som vurderer type 1290adv og 1200GS så ser eg ikke at S1000XR er en utfordrer.
1290 Adv er vel mer ment som et slikt asfaltbeist og ikke like grus og "offroadorientert" som 1190 Adventure R som kommer med 21" foran og en lavere vekt.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av poulet_cavalier »

AJ skrev:<snip>
Hva som blir neste sykkel blir når tiden for sykkelbytte kommer, vet jeg ikke. Men både 1290 SA og 1000XR kan være aktuelle kandidater. Selv om sistnevnte altså har to sylindre for mye... ;-) :knegg
Du må nå for skams skyld i det minste *prøve* GS'en :P :p
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

poulet_cavalier skrev:
AJ skrev:<snip>
Hva som blir neste sykkel blir når tiden for sykkelbytte kommer, vet jeg ikke. Men både 1290 SA og 1000XR kan være aktuelle kandidater. Selv om sistnevnte altså har to sylindre for mye... ;-) :knegg
Du må nå for skams skyld i det minste *prøve* GS'en :P :p
Ser ikke bort fra det, nei ;-)
Liker for øvrig bedre utseendet på den nye semi-vannkjølte enn den forrige modellen.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av KawaJens »

Snikendeugle skrev:
KawaJens skrev:Er muligens litt sær men eg mener at det er et tydelig skille mellom sykkler som S1000XR,Tiger1050,Versys1000,Multistrada o.l og R1200GS,Explorer,XT1200,1190/1290,F800GS,Tiger800XT.
Den først nevnte gruppen er mer eller mindre asfalt orienterte sykkler og sportsligere en di sist nevnte.
Multistrada vart vel vis eg husker riktig markedsført som sports adventure?
Så for dem som vurderer type 1290adv og 1200GS så ser eg ikke at S1000XR er en utfordrer.
1290 Adv er vel mer ment som et slikt asfaltbeist og ikke like grus og "offroadorientert" som 1190 Adventure R som kommer med 21" foran og en lavere vekt.
Du har sikkert helt riktig, har ikke sett meg inni adv segmentet siden intressen ikke kom for mer en knapt 6 månder siden.
Men 1190adv R er vel mer grus orienter en 1200GS og? Og 1290adv legger vel seg mer på linjen til 1200GS med tanke på bruks området då den har lik hjuldimensoner som GS men med kraftigere motor og lavere vekt?

Men va er i grunn meningen med 1290adv? Er det et tilleg i KTM adv familien slik som 1050 eller er det en erstatter for 1190?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

KawaJens skrev: Men va er i grunn meningen med 1290adv? Er det et tilleg i KTM adv familien slik som 1050 eller er det en erstatter for 1190?
For det første er 1290 SA et tillegg til 1190'ene. Men er ikke alene som nykommer i KTM's adventurestall. 1050'en er også ny av året.
Så nå mangler bare en 690 versjon. I hvert fall iflg. ihuga KTM folk, som er mest opptatt av lavest mulig vekt og offroad og gruskjøring... ;-) .

1290'en er vel mest beregnet for langturer på asfaltert vei...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av KawaJens »

AJ skrev: 1290'en er vel mest beregnet for langturer på asfaltert vei...
Men det er vel vanlige 1190adv og? Den har jo samme hjuldimensjoner som 1290adv og 1200GS?
Ser absolutt forskjellen mellom 1290adv og 1190advR men 1190adv og 1290adv har vel samme bruks område, hovedsaklig asfalt slik som 1200GS?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

KawaJens skrev:
AJ skrev: 1290'en er vel mest beregnet for langturer på asfaltert vei...
Men det er vel vanlige 1190adv og? Den har jo samme hjuldimensjoner som 1290adv og 1200GS?
Ser absolutt forskjellen mellom 1290adv og 1190advR men 1190adv og 1290adv har vel samme bruks område, hovedsaklig asfalt slik som 1200GS?
1290'en er bedre utstyrt enn den vanlige 1190'en og har større rekkevidde idet den har 30 liters tank. Mange ting som peker i retning av at dette er en sykkel som er mer egnet (og laget for?) langturer...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av KawaJens »

AJ skrev:
KawaJens skrev:
AJ skrev: 1290'en er vel mest beregnet for langturer på asfaltert vei...
Men det er vel vanlige 1190adv og? Den har jo samme hjuldimensjoner som 1290adv og 1200GS?
Ser absolutt forskjellen mellom 1290adv og 1190advR men 1190adv og 1290adv har vel samme bruks område, hovedsaklig asfalt slik som 1200GS?
1290'en er bedre utstyrt enn den vanlige 1190'en og har større rekkevidde idet den har 30 liters tank. Mange ting som peker i retning av at dette er en sykkel som er mer egnet (og laget for?) langturer...
Men er det marked for 4 KTM adv sykkler over 1000cc? Når en har 1050,1190R og 1290 så sliter eg litt med å se vem som kjøper 1190? Muligens at det er litt mer pris gunstig å handle 1190 på grun av avgifts systemet i Norge men resten av verden vil vel di fleste gå for 1290?
Er ikke meningen å vere vrang men har litt problemer å finne en plass til 1190 i lag med di 3 andre :-k

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av RuneMC »

Interessant sammenligning... riktignok er ikke 1290 med, men spørsmålet blir vel i så fall hvor store forskjeller det er mellom 1190 og 1290?
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av Tobben84 »

Jeg mener KTM har bommet med 1050 modellen i hvertfall for det norske markedet. For lik 1190/1290 i pris. Hadde vært magisk med en 8-900 adventure-maskin fra KTM. Da hadde jeg handlet på flekken. Jeg vurderte sterkt 1050 nå, men den ble altfor dyr....

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av KawaJens »

KTM 1050 ligger nok der den skal vere i pris. Ned på Vstrom1000 og Tiger 1050 nivå kan ikke forvente at den skal bli billigere.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

Tobben84 skrev:Jeg mener KTM har bommet med 1050 modellen i hvertfall for det norske markedet. For lik 1190/1290 i pris. Hadde vært magisk med en 8-900 adventure-maskin fra KTM. Da hadde jeg handlet på flekken. Jeg vurderte sterkt 1050 nå, men den ble altfor dyr....
En 890 fra KTM kunne absolutt vært noe :yeyeye !

1050'en passer bra inn i det segmentet som på mange måter ble en egen allroad/adventure klasse da Triumph Tiger 1050 ble introdusert. I dag består denne klassen fortsatt av Tiger 1050 med sin "Sport", Kawasaki med sin "Versys", Suzukis "V-Strom" og endelig KTMs "1050 ADEVENTURE", alle med motorer på eller tett oppunder 1050 kubikk.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

ZZR-Erling

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av ZZR-Erling »

RuneMC skrev:Interessant sammenligning... riktignok er ikke 1290 med, men spørsmålet blir vel i så fall hvor store forskjeller det er mellom 1190 og 1290?
Ohhh, herlig video! Vekker gode minner!

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av Tobben84 »

KawaJens skrev:KTM 1050 ligger nok der den skal vere i pris. Ned på Vstrom1000 og Tiger 1050 nivå kan ikke forvente at den skal bli billigere.

Prisen jeg fikk på 1050 var 175 laken ut på gata, mens v-strom koster fra 155, så det er en vesentlig prisforskjell. 1050 har en del mindre effekt enn både Stromen og Tigeren. Når det er sagt så mener jeg også at prisen sikkert er der der den bør ligge, jeg tror bare ikke at den kommer til å selge noe særlig mtp at du får 1190 med 55 hk mer enn 1050 for 199000,- og 1290 for noe mer.

Og til de som vurderer 1190, så er det en fantastisk kjøremaskin jeg gjerne skulle hatt selv hvis jeg hadde hatt råd. Har desverre kjørt den litt da en kompis har en, alt annet kjennes underlegent ut(inkl GS 1200).

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av KawaJens »

En 2015 KTM 1050 172 500kr og 2015 V-Strom Koster 165 900kr ja en smule dyrere men ikke betydlig. Må samenligne 2015 mot 2015 og ikke en overligger fra 2014.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

ZZR-Erling skrev:
RuneMC skrev:Interessant sammenligning... riktignok er ikke 1290 med, men spørsmålet blir vel i så fall hvor store forskjeller det er mellom 1190 og 1290?
Ohhh, herlig video! Vekker gode minner!
Enig!
Stelvio-passet og dolomittene... Med samme gode vær som på videoen :yeyeye .

Men at man tester adventuresykler i bl.a. Stelvio-passet uten Moto Guzzi Stelvio burde jo ikke være lov :orefk !!!
Uavhengig av hvordan den ville kommet ut av det i forhold til konkurrentene.
Kardinaltabbe... :fool:
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

ZZR-Erling

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av ZZR-Erling »

AJ skrev:
ZZR-Erling skrev:
RuneMC skrev:Interessant sammenligning... riktignok er ikke 1290 med, men spørsmålet blir vel i så fall hvor store forskjeller det er mellom 1190 og 1290?
Ohhh, herlig video! Vekker gode minner!
Enig!
Stelvio-passet og dolomittene... Med samme gode vær som på videoen :yeyeye .

Men at man tester adventuresykler i bl.a. Stelvio-passet uten Moto Guzzi Stelvio burde jo ikke være lov :orefk !!!
Uavhengig av hvordan den ville kommet ut av det i forhold til konkurrentene.
Kardinaltabbe... :fool:
Kardinaltabbe!
Stelvioen burde absolutt vært med.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av biker7 »

KawaJens skrev:KTM 1050 ligger nok der den skal vere i pris. Ned på Vstrom1000 og Tiger 1050 nivå kan ikke forvente at den skal bli billigere.
Men effektmessig ligger den ikke der den skal være (..synes jeg). 98gamp?? I forhold til 1190/1290 burde den jo hatt bortimot 120-130 hester mener jeg. :-k
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av Tobben84 »

biker7 skrev:
KawaJens skrev:KTM 1050 ligger nok der den skal vere i pris. Ned på Vstrom1000 og Tiger 1050 nivå kan ikke forvente at den skal bli billigere.
Men effektmessig ligger den ikke der den skal være (..synes jeg). 98gamp?? I forhold til 1190/1290 burde den jo hatt bortimot 120-130 hester mener jeg. :-k
Enig med du. Effekten gjør at prisforskjellen til 1190 blir for lite med tanke på den relativt store forskjellen i motorkraft. Andre konkurrente en klasse ned har jo tilsvarende effekt for en langt lavere pris.

Og jeg tror faktisk den kun har 95 hk, ikke 98.

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av KawaJens »

Den er 30 000kr billigere en 1190 og 60 000kr billigere en 1290 og kun 6000kr dyrere en DL1000 og ca samme ytelse. Og når det gjelder ytelse så er det umulig å sammenligne når vi ikke har tall fra virklig kjøring å sammen ligne med.
For meg så virker det som en ok pris. Ikke det at eg ikke vil ha ting billigere.
Den er 95hk fordi det er mulig å regge den ned til A2 klasse.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av biker7 »

Tobben84 skrev:
biker7 skrev:
KawaJens skrev:KTM 1050 ligger nok der den skal vere i pris. Ned på Vstrom1000 og Tiger 1050 nivå kan ikke forvente at den skal bli billigere.
Men effektmessig ligger den ikke der den skal være (..synes jeg). 98gamp?? I forhold til 1190/1290 burde den jo hatt bortimot 120-130 hester mener jeg. :-k
Enig med du. Effekten gjør at prisforskjellen til 1190 blir for lite med tanke på den relativt store forskjellen i motorkraft. Andre konkurrente en klasse ned har jo tilsvarende effekt for en langt lavere pris.

Og jeg tror faktisk den kun har 95 hk, ikke 98.
Du har rett, 95 hester. tilogmed 950 Adventure fra 2003 hadde jo mere effekt ! (98hk) I tillegg var vel den lettere enn 1050.
:eh
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

biker7 skrev:
Tobben84 skrev:
biker7 skrev:
KawaJens skrev:KTM 1050 ligger nok der den skal vere i pris. Ned på Vstrom1000 og Tiger 1050 nivå kan ikke forvente at den skal bli billigere.
Men effektmessig ligger den ikke der den skal være (..synes jeg). 98gamp?? I forhold til 1190/1290 burde den jo hatt bortimot 120-130 hester mener jeg. :-k
Enig med du. Effekten gjør at prisforskjellen til 1190 blir for lite med tanke på den relativt store forskjellen i motorkraft. Andre konkurrente en klasse ned har jo tilsvarende effekt for en langt lavere pris.

Og jeg tror faktisk den kun har 95 hk, ikke 98.
Du har rett, 95 hester. tilogmed 950 Adventure fra 2003 hadde jo mere effekt ! (98hk) I tillegg var vel den lettere enn 1050.
:eh
Men så har vel 1050'en dreiemoment på godt og vel 100 Nm, noe som tilsier at sykkelen har et bredt og godt register som gjør den godt egnet til turer med bagasje og passasjer.
Tror kanskje den har mer moment (og lavere vekt?) enn konkurrentene Tiger 1050, Suzuki Vstrom og Kawasaki Versys...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av KawaJens »

Mener og ha sett 105nm som er vel rundt DL1000. Men KTM har lagd 1050 slik at den kan regges for A2 klassen, derfor ikke mer hester.
Apropo Kawasaki så ligger dei på 190 000kr no.
6000kr i forskjell mellom DL1000 og 1050adv er ikke mye og det kan kansje forklarest med bedre bremser,fjærer og litt andre detaljer. Men det er ikke noe vi får vete før test kjøringene kjem.

Men deven, eg må sjå om eg kalrer å forsvare 230 000kr + utstyr til sommeren. :-)å

Svar