Enig. Omtrent som jeg skulle sagt det selvKawaJens skrev:Er muligens litt sær men eg mener at det er et tydelig skille mellom sykkler som S1000XR,Tiger1050,Versys1000,Multistrada o.l og R1200GS,Explorer,XT1200,1190/1290,F800GS,Tiger800XT.
Den først nevnte gruppen er mer eller mindre asfalt orienterte sykkler og sportsligere en di sist nevnte.
Multistrada vart vel vis eg husker riktig markedsført som sports adventure?
Så for dem som vurderer type 1290adv og 1200GS så ser eg ikke at S1000XR er en utfordrer.

Om nye BMW 1000XR hadde hatt en tosylindret rekkemaskin i samme chassis/ramme hadde, etter mitt syn, ikke gjort noen forskjell. Derimot hadde min interesse for den antakelig økt proposjonalt med fraværet av to sylindre...

Ikke med tanke på egnethet i ulent terreng, men rett og slett fordi tosylindrende motorer i gode tursykler fascinerer meg enn firesylindrede.
Nå har heller ingen av de tre syklene jeg har eid siden 2006 vært utpregede adventuresykler om en legger konfigureringen med 19/21" forhjul og 17" bak som et grunnleggende krav for at sykkelen skal være nettopp en adventure-sykkel.
Riktignok hadde TDM'en en uvant løsning med 18 foran og 17 bak. Likevel ingen off-road maskin på noen måte. Tiger 1050'en med 17 foran og bak var en utpreget gate/tursykkel best egnet for kjøring på fast underlag.
Stelvio'en derimot har rette konfigurasjonen og kan sikkert egne seg godt for erfarne off-road og gruskjørere. Men jeg valgte den ikke på grunn av dette. Derfor ble det 8V på meg som leveres med alu-felger og vanlig veskesett, mens NTX modellen har eikehjul som er bedre egnet for ulendt terreng og annet og mer robust veskesett.
Hva som blir neste sykkel blir når tiden for sykkelbytte kommer, vet jeg ikke. Men både 1290 SA og 1000XR kan være aktuelle kandidater. Selv om sistnevnte altså har to sylindre for mye...