Voodoodoo skrev:om de smører på så mye på prisen tar de seg grådig betalt. en må huske på at innkjøpsprisen utgjør langt under halve utprisen.
En ny ZZR1400 tipper jeg koster 80-90' inn og det er kun på den summen at valutaendringen utgjør en forskjell.
Dessuten har ikke eurokursen gått opp så mye, nå ligger den vel på ca. 8,7 mot 8,2 i mai 2014. dvs. ca 6% økning i innkjøpspris pga. valutakurs.
Her er det tydelig at forhandlerleddet har bestemt seg for å øke marginene kraftig...
eksempelvis koster en kliss ny 2015 performance 13444 euro ut i Tyskland, tysk moms er på 19% dvs en nettopris på 10890*8,7(dagens kurs= 94743kr kurs fra Mai 2014=89298.
En økning på 5445 kroner forsvarer neppe et pristillegg på 40-50'
Men det er vel ikke noe nytt at norske forhandlere prøver å sko seg på at forbrukerne.
Mitt råd til alle som skal ha ny Kawa eller Honda er å kontakte en større forhandler i Tyskland og sjekke ut hva de kan bistå med. Tipper at det er 40-50' å spare på ny sykkel.
Er det noen prinsipielle forskjeller på å importere på den måten du antyder, og å importere en brukt sykkel, utover nettopp alderen på kjøretøyet?
En bekjent importerte en ny Toyota Avensis fra Danmark for noen år tilbake. Jeg mener han hevdet å spare flere titusener, den gangen.
Det spørsom om ikke flere forhandlere satser på at forbrukerne TROR at syklene er vesentlig rimeligere i 2015, og dermed handler ny sykkel.
Skuffende dersom de i stor grad "tar igjen" reduksjon i avgifter ved å legge på prisene i samme størrelsesorden.
Skulle tro at de kanskje tjente mer på å selge sykler rimeligere, og ta inn fortjeneste ved å foreta servicer og å selge utstyr.
Hvis det blir aktuelt for meg å handle en nyere, større mc, vil jeg antakelig gjøre dette i utlandet. Prisene er litt rimeligere, ser det ut som, og til gjengjeld er det et mye større utvalg. Dessuten er verkstedprisene så høye her til lands at det antakelig er lenge mellom
sykler med fullt servicehefte, noe som ofte er lettere å finne på feks
mobile24.no / mobile.de .