Ok, forklaringa høres rimelig ut.spidair skrev:Jepp, eller cellen mister sin spenning til 0 volt og klarer ikke å levere strøm når cellen belastes.Jompa skrev:Hva i all verden mener du med at batteriet vrenger seg ?
Eller polvender seg ? Blir pluss og minus byttet ?
Det vil si, at når du måler batteriet med et høyohmig multimeter leser du av 12 volt (alt i orden liksom), men så fort du belaster batteriet har du bare spenningen, og strømmen, fra de friske cellene og i mitt tilfelle var det knappe 3 volt... Ikke mye å starte en motor med... :)
Dette KAN være farlig, da batteriet kan eksplodere eller ta fyr... Er skjeldent det skjer da...
På typiske startbatterier er "fingrene" til hver celle tykke og kraftige (De har stor lede evne for store strømmer og tåler derfor bedre den nesten kortsluttningen en start motor utgjør) mens det på et drift batteri er "fingrene" til cellene tynnere.. Drift trenger ikke stor startstrøm... Batterier av typen fritids batterier, eller campiongvogn batterier, er av sistnevnte type og jeg mistenker at Biltemas batterier er litt mer av den sistnevnte typen også, altså mer et drifts batteri enn et startbatteri (da de er billigere å produsere) og det er derfor de ikke tåler så mye start og stopp og "knekkes" fortere enn et typisk start batteri. Har ikke belegg for dette i form av bevis, så det er bare en hypotese fra min side... Faktum er ihvertfall at startbatterier er langt dyrere å produsere enn drifts batterier... og et motor sykkel batteri (eller til bil) må jo være sånn midt i mellom start og drift...
Hadde aldri hørt utrykkene "vrenge" og "polvending" før.