Men du har jo sagt at du ikke hadde klart det på noe annet enn en cruiser :)Bjerknez skrev:Jeg var en uke i Molde i fjor sommer. Jeg kjørte hele turen Fra Fredrikstad til Molde via Giranger/Trollstigen og diverse "omveier" og turen endte til slutt på 80 mil. Jeg kjørte også ca. 10-30 mil hver dag når jeg var der oppe samt 60-70 mil den siste dagen når jeg kjørte hjem igjen. Dette gikk helt fint og uten noe som helst tegn til dramatikk av noe slag. Altså ca. 250-300 mil på 6 dager.gsx750_80 skrev:Bjerknez skrev:Det er ca. 200 mil fra Drammen til Nordkapp avhengig av hvilken vei du tar. Jeg tror du lett kan regne 70-100 mil pr. dag hvis du starter tidlig om morgenen så hvis du regner 2 overnattinger så tror jeg du i tillegg har god tid. Altså to overnattinger EN vei. Du kan klare det med en overnatting også, men det blir mer teoretisk.
Jeg kjørte lett 80 mil på en dag i fjor sommer og det gikk helt fint.
Det at du sier at du "lett" kan regne 70-100 mil per dag får meg til å tro at du ikke vet særlig mye om hva du snakker om. Om du ved en anledning har kjørt 80 mil på en dag,
sier ikke det mye om hva du orker over flere dager.
Dette sier jeg fordi jeg kjørt 5500 kilometer på 11 dager, når jeg var i starten av 20-åra,
og i relativt god fysisk form. Det var 50 mil om dagen, og selv om det foregikk på europeiske veier av stort sett langt bedre standard enn de man må regne med her, synes
jeg det var i overkant. Kunne stort sett holde høyere fart enn i Norge også.
Stadige bensinpåfyllinger, tresmak i ræva mm, gjorde at jeg i ettertid syntes 50 mil om dagen var mer enn nok. Det vil naturligvis være individuelle
preferanser, men likevel..
Turen det legges opp til her er ca 3/4 av den jeg gjorde, i lengde, dvs sammenlignbar.
Veiene er antakelig ikke mindre krevende å kjøre på. Tror jeg ville lagt opp til minimum
4 dager.
Det beste er antakelig å komme i kontakt med folk som har kjørt nordpå, og har erfaring
med akkurat disse veiene.
Jeg kunne kjørt mye lenger enn dette, men var hos familien, så litt tid måtte jeg jo bruke samens med dem.
Så jeg skal love deg at jeg hadde klart 80 mil pr. dag i 2-3 dager.
Jeg har som sagt vert ekstremt mye rundt om i Norge (spesielt Nordnorge og vestlandet) i jobbsammenheng (dog i bil) så jeg kjenner til områdene og hva som kan vente meg av veier.
Noen her inne som har kjørt Drammen - Nordkapp?
Re: Drammen - nordkapp
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Drammen - nordkapp
Da har jeg ett spørsmål: Har du forsøkt på noe liknende, eller snakker du kun ut fra hva du tror?JohnnyTh skrev:70 mil om dagen er vel rimelig greit å klare på en god tursykkel. Men mer enn det så må man nok presse seg selv litt. Selv pleier jeg å kjøre ganske lange dagsetapper. Og ender ofte opp med rundt 70km/t i snitt her hjemme i Norge. Da kjører man 10 timer pr dag for å klare 70 mil og det går fint.gsx750_80 skrev:Bjerknez skrev:Det er ca. 200 mil fra Drammen til Nordkapp avhengig av hvilken vei du tar. Jeg tror du lett kan regne 70-100 mil pr. dag hvis du starter tidlig om morgenen så hvis du regner 2 overnattinger så tror jeg du i tillegg har god tid. Altså to overnattinger EN vei. Du kan klare det med en overnatting også, men det blir mer teoretisk.
Jeg kjørte lett 80 mil på en dag i fjor sommer og det gikk helt fint.
Det at du sier at du "lett" kan regne 70-100 mil per dag får meg til å tro at du ikke vet særlig mye om hva du snakker om. Om du ved en anledning har kjørt 80 mil på en dag,
sier ikke det mye om hva du orker over flere dager.
Dette sier jeg fordi jeg kjørt 5500 kilometer på 11 dager, når jeg var i starten av 20-åra,
og i relativt god fysisk form. Det var 50 mil om dagen, og selv om det foregikk på europeiske veier av stort sett langt bedre standard enn de man må regne med her, synes
jeg det var i overkant. Kunne stort sett holde høyere fart enn i Norge også.
Stadige bensinpåfyllinger, tresmak i ræva mm, gjorde at jeg i ettertid syntes 50 mil om dagen var mer enn nok. Det vil naturligvis være individuelle
preferanser, men likevel..
Turen det legges opp til her er ca 3/4 av den jeg gjorde, i lengde, dvs sammenlignbar.
Veiene er antakelig ikke mindre krevende å kjøre på. Tror jeg ville lagt opp til minimum
4 dager.
Det beste er antakelig å komme i kontakt med folk som har kjørt nordpå, og har erfaring
med akkurat disse veiene.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: Drammen - nordkapp
Jagsx750_80 skrev:Da har jeg ett spørsmål: Har du forsøkt på noe liknende, eller snakker du kun ut fra hva du tror?JohnnyTh skrev:70 mil om dagen er vel rimelig greit å klare på en god tursykkel. Men mer enn det så må man nok presse seg selv litt. Selv pleier jeg å kjøre ganske lange dagsetapper. Og ender ofte opp med rundt 70km/t i snitt her hjemme i Norge. Da kjører man 10 timer pr dag for å klare 70 mil og det går fint.gsx750_80 skrev:Bjerknez skrev:Det er ca. 200 mil fra Drammen til Nordkapp avhengig av hvilken vei du tar. Jeg tror du lett kan regne 70-100 mil pr. dag hvis du starter tidlig om morgenen så hvis du regner 2 overnattinger så tror jeg du i tillegg har god tid. Altså to overnattinger EN vei. Du kan klare det med en overnatting også, men det blir mer teoretisk.
Jeg kjørte lett 80 mil på en dag i fjor sommer og det gikk helt fint.
Det at du sier at du "lett" kan regne 70-100 mil per dag får meg til å tro at du ikke vet særlig mye om hva du snakker om. Om du ved en anledning har kjørt 80 mil på en dag,
sier ikke det mye om hva du orker over flere dager.
Dette sier jeg fordi jeg kjørt 5500 kilometer på 11 dager, når jeg var i starten av 20-åra,
og i relativt god fysisk form. Det var 50 mil om dagen, og selv om det foregikk på europeiske veier av stort sett langt bedre standard enn de man må regne med her, synes
jeg det var i overkant. Kunne stort sett holde høyere fart enn i Norge også.
Stadige bensinpåfyllinger, tresmak i ræva mm, gjorde at jeg i ettertid syntes 50 mil om dagen var mer enn nok. Det vil naturligvis være individuelle
preferanser, men likevel..
Turen det legges opp til her er ca 3/4 av den jeg gjorde, i lengde, dvs sammenlignbar.
Veiene er antakelig ikke mindre krevende å kjøre på. Tror jeg ville lagt opp til minimum
4 dager.
Det beste er antakelig å komme i kontakt med folk som har kjørt nordpå, og har erfaring
med akkurat disse veiene.

Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Drammen - nordkapp
Hvor lang var turen totalt, og hvor lang tid brukte du?JohnnyTh skrev:Jagsx750_80 skrev:Da har jeg ett spørsmål: Har du forsøkt på noe liknende, eller snakker du kun ut fra hva du tror?JohnnyTh skrev:70 mil om dagen er vel rimelig greit å klare på en god tursykkel. Men mer enn det så må man nok presse seg selv litt. Selv pleier jeg å kjøre ganske lange dagsetapper. Og ender ofte opp med rundt 70km/t i snitt her hjemme i Norge. Da kjører man 10 timer pr dag for å klare 70 mil og det går fint.gsx750_80 skrev:Bjerknez skrev:Det er ca. 200 mil fra Drammen til Nordkapp avhengig av hvilken vei du tar. Jeg tror du lett kan regne 70-100 mil pr. dag hvis du starter tidlig om morgenen så hvis du regner 2 overnattinger så tror jeg du i tillegg har god tid. Altså to overnattinger EN vei. Du kan klare det med en overnatting også, men det blir mer teoretisk.
Jeg kjørte lett 80 mil på en dag i fjor sommer og det gikk helt fint.
Det at du sier at du "lett" kan regne 70-100 mil per dag får meg til å tro at du ikke vet særlig mye om hva du snakker om. Om du ved en anledning har kjørt 80 mil på en dag,
sier ikke det mye om hva du orker over flere dager.
Dette sier jeg fordi jeg kjørt 5500 kilometer på 11 dager, når jeg var i starten av 20-åra,
og i relativt god fysisk form. Det var 50 mil om dagen, og selv om det foregikk på europeiske veier av stort sett langt bedre standard enn de man må regne med her, synes
jeg det var i overkant. Kunne stort sett holde høyere fart enn i Norge også.
Stadige bensinpåfyllinger, tresmak i ræva mm, gjorde at jeg i ettertid syntes 50 mil om dagen var mer enn nok. Det vil naturligvis være individuelle
preferanser, men likevel..
Turen det legges opp til her er ca 3/4 av den jeg gjorde, i lengde, dvs sammenlignbar.
Veiene er antakelig ikke mindre krevende å kjøre på. Tror jeg ville lagt opp til minimum
4 dager.
Det beste er antakelig å komme i kontakt med folk som har kjørt nordpå, og har erfaring
med akkurat disse veiene.det har jeg
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Drammen - nordkapp
Men har du glemt at dette var jo når du hadde skikkelig sykkel..Bjerknez skrev: Så jeg skal love deg at jeg hadde klart 80 mil pr. dag i 2-3 dager.

Men jeg tror at dette varierer med hvilke veier man liker, hva slags sykkel man har, utholdenhet, smak og behag. Selv kjørte jeg borti 400 mil på tilsammen to og et halvt døgn, så strengt tatt rekker trådstarter to turer til Nordkapp på en uke

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Drammen - nordkapp
Turen var på 11.000km. 5000km ned til Tyrkia på 8 dager og 6000km hjem igjen på 11 dager. Mye av turen gikk på svært dårlige veier i Albania/Romania/Hellas/ Montenegro og så videre og en del motorveier. Var noen dager i Tyrkia før returen og kjørte rundt lokalt der da. Men det var bare småkjøring. Eneste var en 8 timers tur en dag opp i fjellene.gsx750_80 skrev:Hvor lang var turen totalt, og hvor lang tid brukte du?JohnnyTh skrev:Jagsx750_80 skrev:Da har jeg ett spørsmål: Har du forsøkt på noe liknende, eller snakker du kun ut fra hva du tror?JohnnyTh skrev:70 mil om dagen er vel rimelig greit å klare på en god tursykkel. Men mer enn det så må man nok presse seg selv litt. Selv pleier jeg å kjøre ganske lange dagsetapper. Og ender ofte opp med rundt 70km/t i snitt her hjemme i Norge. Da kjører man 10 timer pr dag for å klare 70 mil og det går fint.gsx750_80 skrev:Bjerknez skrev:Det er ca. 200 mil fra Drammen til Nordkapp avhengig av hvilken vei du tar. Jeg tror du lett kan regne 70-100 mil pr. dag hvis du starter tidlig om morgenen så hvis du regner 2 overnattinger så tror jeg du i tillegg har god tid. Altså to overnattinger EN vei. Du kan klare det med en overnatting også, men det blir mer teoretisk.
Jeg kjørte lett 80 mil på en dag i fjor sommer og det gikk helt fint.
Det at du sier at du "lett" kan regne 70-100 mil per dag får meg til å tro at du ikke vet særlig mye om hva du snakker om. Om du ved en anledning har kjørt 80 mil på en dag,
sier ikke det mye om hva du orker over flere dager.
Dette sier jeg fordi jeg kjørt 5500 kilometer på 11 dager, når jeg var i starten av 20-åra,
og i relativt god fysisk form. Det var 50 mil om dagen, og selv om det foregikk på europeiske veier av stort sett langt bedre standard enn de man må regne med her, synes
jeg det var i overkant. Kunne stort sett holde høyere fart enn i Norge også.
Stadige bensinpåfyllinger, tresmak i ræva mm, gjorde at jeg i ettertid syntes 50 mil om dagen var mer enn nok. Det vil naturligvis være individuelle
preferanser, men likevel..
Turen det legges opp til her er ca 3/4 av den jeg gjorde, i lengde, dvs sammenlignbar.
Veiene er antakelig ikke mindre krevende å kjøre på. Tror jeg ville lagt opp til minimum
4 dager.
Det beste er antakelig å komme i kontakt med folk som har kjørt nordpå, og har erfaring
med akkurat disse veiene.det har jeg
Første dagen kjørte jeg fra Ålborg til Budapest. 1.700km. Resten av turen varierte dagsetappene mellom 50 til 100 mil. Bortset fra Albania der jeg ikke klarte mer enn ca 40 mil på en 10 timers dag.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Drammen - nordkapp
Da har jeg ett spørsmål: Har du forsøkt på noe liknende, eller snakker du kun ut fra hva du tror?[/quote]
Ja
det har jeg[/quote]
Hvor lang var turen totalt, og hvor lang tid brukte du?[/quote]
Turen var på 11.000km. 5000km ned til Tyrkia på 8 dager og 6000km hjem igjen på 11 dager. Mye av turen gikk på svært dårlige veier i Albania/Romania/Hellas/ Montenegro og så videre og en del motorveier. Var noen dager i Tyrkia før returen og kjørte rundt lokalt der da. Men det var bare småkjøring. Eneste var en 8 timers tur en dag opp i fjellene.
Første dagen kjørte jeg fra Ålborg til Budapest. 1.700km. Resten av turen varierte dagsetappene mellom 50 til 100 mil. Bortset fra Albania der jeg ikke klarte mer enn ca 40 mil på en 10 timers dag.[/quote]
1100 mil / 19 dager blir omtrent 58 mil per dag. Imponerende, synes jeg.
Fortsatt et stykke igjen til de 70 - 100 som enkelte "lett" gjør unna.
Ja

Hvor lang var turen totalt, og hvor lang tid brukte du?[/quote]
Turen var på 11.000km. 5000km ned til Tyrkia på 8 dager og 6000km hjem igjen på 11 dager. Mye av turen gikk på svært dårlige veier i Albania/Romania/Hellas/ Montenegro og så videre og en del motorveier. Var noen dager i Tyrkia før returen og kjørte rundt lokalt der da. Men det var bare småkjøring. Eneste var en 8 timers tur en dag opp i fjellene.
Første dagen kjørte jeg fra Ålborg til Budapest. 1.700km. Resten av turen varierte dagsetappene mellom 50 til 100 mil. Bortset fra Albania der jeg ikke klarte mer enn ca 40 mil på en 10 timers dag.[/quote]
1100 mil / 19 dager blir omtrent 58 mil per dag. Imponerende, synes jeg.
Fortsatt et stykke igjen til de 70 - 100 som enkelte "lett" gjør unna.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: Drammen - nordkapp
Han må ha glemt denne påstandenSuperMorten skrev:Men har du glemt at dette var jo når du hadde skikkelig sykkel..Bjerknez skrev: Så jeg skal love deg at jeg hadde klart 80 mil pr. dag i 2-3 dager.
Men jeg tror at dette varierer med hvilke veier man liker, hva slags sykkel man har, utholdenhet, smak og behag. Selv kjørte jeg borti 400 mil på tilsammen to og et halvt døgn, så strengt tatt rekker trådstarter to turer til Nordkapp på en uke

Bjerknez skrev: Cruisere er noe helt eget synes jeg. Det er sykler som maner til mer eller mindre rolig kjøring og man sitter jo vannvittig godt på disse cruiserene. Spesielt de som er litt større av størrelse. Går liksom ikke i kompromiss med noe når det kommer til komfort med tanke på sittestilling. Å kjøre til Molde (noe jeg har planer om) klarer jeg faktisk ikke på en annen type sykkel enn den typen jeg har. Da må det i så tillfelel bli en goldwing etc. men de liker jeg ikke utseende på...
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Drammen - nordkapp
Jøss... her må jeg si responsen var stor
Man trenger vel ikke å diskutere så mye mer angående hva jeg klarer og ikke. Er uansett kun meg selv som kan svare på det. 80 mil pr. dag i tre dager i strekk klarer jeg helt uten problemer. At andre sliter mer med å klare det for så være. men jeg anntar at en som er 10 år yngre meg og som er tilsynelatende aktiv samt kjører en splitter ny V-Strom klarer dette fint.
men det skal sies at jeg nok ikke hadde klart denne turen uten ryggstøtte på cruiseren. Men med ryggstøtten så satt jeg som støpt.
35-40 mil kjører jeg jo bare på en drøy formiddagstur her hjemme. Kjører avgårde i 08:00-tiden og er hjemme i god tid før middag. Helt uanstrengt.

Man trenger vel ikke å diskutere så mye mer angående hva jeg klarer og ikke. Er uansett kun meg selv som kan svare på det. 80 mil pr. dag i tre dager i strekk klarer jeg helt uten problemer. At andre sliter mer med å klare det for så være. men jeg anntar at en som er 10 år yngre meg og som er tilsynelatende aktiv samt kjører en splitter ny V-Strom klarer dette fint.
men det skal sies at jeg nok ikke hadde klart denne turen uten ryggstøtte på cruiseren. Men med ryggstøtten så satt jeg som støpt.
35-40 mil kjører jeg jo bare på en drøy formiddagstur her hjemme. Kjører avgårde i 08:00-tiden og er hjemme i god tid før middag. Helt uanstrengt.

- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Drammen - nordkapp
Bjerknez skrev:Jøss... her må jeg si responsen var stor![]()
Man trenger vel ikke å diskutere så mye mer angående hva jeg klarer og ikke. Er uansett kun meg selv som kan svare på det. 80 mil pr. dag i tre dager i strekk klarer jeg helt uten problemer. At andre sliter mer med å klare det for så være. men jeg anntar at en som er 10 år yngre meg og som er tilsynelatende aktiv samt kjører en splitter ny V-Strom klarer dette fint.
men det skal sies at jeg nok ikke hadde klart denne turen uten ryggstøtte på cruiseren. Men med ryggstøtten så satt jeg som støpt.
35-40 mil kjører jeg jo bare på en drøy formiddagstur her hjemme. Kjører avgårde i 08:00-tiden og er hjemme i god tid før middag. Helt uanstrengt.
Du legger opp til diskusjonen selv.

80 mil var problemfritt. Nå er tallet 3 dager.
Du blir sikrere og sikrere i din sak, men tallene du legger fram er lite overbevisende,
i likhet med andre forsøk på dokumentere påstandene.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: Drammen - nordkapp
Kan jo ikke la være å erte deg når du møter deg så totalt i døraBjerknez skrev:Jøss... her må jeg si responsen var stor![]()
Man trenger vel ikke å diskutere så mye mer angående hva jeg klarer og ikke. Er uansett kun meg selv som kan svare på det. 80 mil pr. dag i tre dager i strekk klarer jeg helt uten problemer. At andre sliter mer med å klare det for så være. men jeg anntar at en som er 10 år yngre meg og som er tilsynelatende aktiv samt kjører en splitter ny V-Strom klarer dette fint.
men det skal sies at jeg nok ikke hadde klart denne turen uten ryggstøtte på cruiseren. Men med ryggstøtten så satt jeg som støpt.
35-40 mil kjører jeg jo bare på en drøy formiddagstur her hjemme. Kjører avgårde i 08:00-tiden og er hjemme i god tid før middag. Helt uanstrengt.

Det er ganske drøy forskjell på å kjøre 40 mil og 100 mil.
Når jeg kjørte ironbutt kvalifiseringen min så tenkte jeg etter 100 mil at dette klarer jeg aldri, da hadde jeg 60 mil igjen. Men etter en stund så gikk det greit. Selv om de siste 40 milene i mørket var lange.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Bosted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: Drammen - nordkapp
Drammen-Nordkapp tur/retur på en uke tilsier 621km. i snitt pr. dag, og det er via E6 begge veier. En urealistisk snittdistanse på norske veier i mine øyne, ihvertfall hvis man skal kose seg og oppleve noe...
En mer realistisk distanse er Drammen-Bodø og hjem igjen på en uke. Da snakker vi 405km. i snitt pr. dag, inkl. Kystriksvegen. Smell på et par dager til hvis du kan, og nyt Lofoten også før du kjører hjem igjen. Eller var slik at turen var begrenset til maks. 1 uke
En mer realistisk distanse er Drammen-Bodø og hjem igjen på en uke. Da snakker vi 405km. i snitt pr. dag, inkl. Kystriksvegen. Smell på et par dager til hvis du kan, og nyt Lofoten også før du kjører hjem igjen. Eller var slik at turen var begrenset til maks. 1 uke

-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Drammen - nordkapp
Selv om jeg ikke kjørte 80 mil pr. dag i strekk i snitt så betyr jo ikke det at jeg ikke klarer å kjøre 80 mil pr. dag i 2-3 dager. Dere får jo tro meg eller ikke på det jeg sier, men personlig ser jeg ikke problemet med å kjøre slike strekninger over 2-3 dager. Jeg kan jo ikke dokumentere at jeg har kjørt 80 mil eller mer pr. dag i 2-3 dager når jeg ikke har gjort det. jeg skriver at jeg ut fra denne erfaringen og den lengden jeg kjørte så kunne jeg klart mye mer og demred også 80 mil pr dag i 2-3 dager. Om dere vil tro meg på dette eller ikke er jo en annen sak, men det bryr meg ikke så myegsx750_80 skrev:Bjerknez skrev:Jøss... her må jeg si responsen var stor![]()
Man trenger vel ikke å diskutere så mye mer angående hva jeg klarer og ikke. Er uansett kun meg selv som kan svare på det. 80 mil pr. dag i tre dager i strekk klarer jeg helt uten problemer. At andre sliter mer med å klare det for så være. men jeg anntar at en som er 10 år yngre meg og som er tilsynelatende aktiv samt kjører en splitter ny V-Strom klarer dette fint.
men det skal sies at jeg nok ikke hadde klart denne turen uten ryggstøtte på cruiseren. Men med ryggstøtten så satt jeg som støpt.
35-40 mil kjører jeg jo bare på en drøy formiddagstur her hjemme. Kjører avgårde i 08:00-tiden og er hjemme i god tid før middag. Helt uanstrengt.
Du legger opp til diskusjonen selv.Nettopp sa du at 2-3 dager med dagsetapper på
80 mil var problemfritt. Nå er tallet 3 dager.
Du blir sikrere og sikrere i din sak, men tallene du legger fram er lite overbevisende,
i likhet med andre forsøk på dokumentere påstandene.

jeg kjenner meg selv best

Re: Drammen - nordkapp
Problemet mitt er ikke så mye at kroppen ikke vil. Rompe, håndledd og sånt går fint, men etter en lang dagsetappe på 14-16 timer så er behovet for søvn stort. Uavhengig av hvor mange av disse milene som faktisk har blitt brukt til å kjøre. Jeg brukte 19 timer ned til Budapest og da var jeg så trøtt at jeg bare la meg ved siden av sykkelen og sov 2,5 timer før jeg fortsatte.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Drammen - nordkapp
men bare på en cruiser?Bjerknez skrev:Selv om jeg ikke kjørte 80 mil pr. dag i strekk i snitt så betyr jo ikke det at jeg ikke klarer å kjøre 80 mil pr. dag i 2-3 dager. Dere får jo tro meg eller ikke på det jeg sier, men personlig ser jeg ikke problemet med å kjøre slike strekninger over 2-3 dager. Jeg kan jo ikke dokumentere at jeg har kjørt 80 mil eller mer pr. dag i 2-3 dager når jeg ikke har gjort det. jeg skriver at jeg ut fra denne erfaringen og den lengden jeg kjørte så kunne jeg klart mye mer og demred også 80 mil pr dag i 2-3 dager. Om dere vil tro meg på dette eller ikke er jo en annen sak, men det bryr meg ikke så myegsx750_80 skrev:Bjerknez skrev:Jøss... her må jeg si responsen var stor![]()
Man trenger vel ikke å diskutere så mye mer angående hva jeg klarer og ikke. Er uansett kun meg selv som kan svare på det. 80 mil pr. dag i tre dager i strekk klarer jeg helt uten problemer. At andre sliter mer med å klare det for så være. men jeg anntar at en som er 10 år yngre meg og som er tilsynelatende aktiv samt kjører en splitter ny V-Strom klarer dette fint.
men det skal sies at jeg nok ikke hadde klart denne turen uten ryggstøtte på cruiseren. Men med ryggstøtten så satt jeg som støpt.
35-40 mil kjører jeg jo bare på en drøy formiddagstur her hjemme. Kjører avgårde i 08:00-tiden og er hjemme i god tid før middag. Helt uanstrengt.
Du legger opp til diskusjonen selv.Nettopp sa du at 2-3 dager med dagsetapper på
80 mil var problemfritt. Nå er tallet 3 dager.
Du blir sikrere og sikrere i din sak, men tallene du legger fram er lite overbevisende,
i likhet med andre forsøk på dokumentere påstandene.![]()
jeg kjenner meg selv best
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Drammen - nordkapp
Ja, men har kjørt 35 mil i strekk (uten stopp. Gikk akkurat på en tank) på sykkelen jeg har nå når jeg skulle kjøre den inn. Så den lengste dagsetappen jeg har hatt på den foreløpig er litt i overkant av 40 mil. Helt uproblematisk det også. Faktisk sitter jeg bedre på den jeg har nå. Får ikke like vondt i ryggen og jeg blir ikke like stiv i kroppen som på cruiseren. Demperne er også i en helt annen verden. Dessuten så sitter man mer aktivt og er mer i bevegelse på den jeg har nå.JohnnyTh skrev:men bare på en cruiser?Bjerknez skrev:Selv om jeg ikke kjørte 80 mil pr. dag i strekk i snitt så betyr jo ikke det at jeg ikke klarer å kjøre 80 mil pr. dag i 2-3 dager. Dere får jo tro meg eller ikke på det jeg sier, men personlig ser jeg ikke problemet med å kjøre slike strekninger over 2-3 dager. Jeg kan jo ikke dokumentere at jeg har kjørt 80 mil eller mer pr. dag i 2-3 dager når jeg ikke har gjort det. jeg skriver at jeg ut fra denne erfaringen og den lengden jeg kjørte så kunne jeg klart mye mer og demred også 80 mil pr dag i 2-3 dager. Om dere vil tro meg på dette eller ikke er jo en annen sak, men det bryr meg ikke så myegsx750_80 skrev:Bjerknez skrev:Jøss... her må jeg si responsen var stor![]()
Man trenger vel ikke å diskutere så mye mer angående hva jeg klarer og ikke. Er uansett kun meg selv som kan svare på det. 80 mil pr. dag i tre dager i strekk klarer jeg helt uten problemer. At andre sliter mer med å klare det for så være. men jeg anntar at en som er 10 år yngre meg og som er tilsynelatende aktiv samt kjører en splitter ny V-Strom klarer dette fint.
men det skal sies at jeg nok ikke hadde klart denne turen uten ryggstøtte på cruiseren. Men med ryggstøtten så satt jeg som støpt.
35-40 mil kjører jeg jo bare på en drøy formiddagstur her hjemme. Kjører avgårde i 08:00-tiden og er hjemme i god tid før middag. Helt uanstrengt.
Du legger opp til diskusjonen selv.Nettopp sa du at 2-3 dager med dagsetapper på
80 mil var problemfritt. Nå er tallet 3 dager.
Du blir sikrere og sikrere i din sak, men tallene du legger fram er lite overbevisende,
i likhet med andre forsøk på dokumentere påstandene.![]()
jeg kjenner meg selv best
Begge syklene er veldig gode på hver sine måter, men føler ikke at den jeg har nå sliter meg ut fortere bare fordi det ikke er cruiser. Nermere tvert i mot

Re: Drammen - nordkapp
Tipper du har fått øynene opp for at også andre typer sykler har sine kvaliteter.Bjerknez skrev:Ja, men har kjørt 35 mil i strekk (uten stopp. Gikk akkurat på en tank) på sykkelen jeg har nå når jeg skulle kjøre den inn. Så den lengste dagsetappen jeg har hatt på den foreløpig er litt i overkant av 40 mil. Helt uproblematisk det også. Faktisk sitter jeg bedre på den jeg har nå. Får ikke like vondt i ryggen og jeg blir ikke like stiv i kroppen som på cruiseren. Demperne er også i en helt annen verden. Dessuten så sitter man mer aktivt og er mer i bevegelse på den jeg har nå.JohnnyTh skrev:men bare på en cruiser?Bjerknez skrev:Selv om jeg ikke kjørte 80 mil pr. dag i strekk i snitt så betyr jo ikke det at jeg ikke klarer å kjøre 80 mil pr. dag i 2-3 dager. Dere får jo tro meg eller ikke på det jeg sier, men personlig ser jeg ikke problemet med å kjøre slike strekninger over 2-3 dager. Jeg kan jo ikke dokumentere at jeg har kjørt 80 mil eller mer pr. dag i 2-3 dager når jeg ikke har gjort det. jeg skriver at jeg ut fra denne erfaringen og den lengden jeg kjørte så kunne jeg klart mye mer og demred også 80 mil pr dag i 2-3 dager. Om dere vil tro meg på dette eller ikke er jo en annen sak, men det bryr meg ikke så myegsx750_80 skrev:Bjerknez skrev:Jøss... her må jeg si responsen var stor![]()
Man trenger vel ikke å diskutere så mye mer angående hva jeg klarer og ikke. Er uansett kun meg selv som kan svare på det. 80 mil pr. dag i tre dager i strekk klarer jeg helt uten problemer. At andre sliter mer med å klare det for så være. men jeg anntar at en som er 10 år yngre meg og som er tilsynelatende aktiv samt kjører en splitter ny V-Strom klarer dette fint.
men det skal sies at jeg nok ikke hadde klart denne turen uten ryggstøtte på cruiseren. Men med ryggstøtten så satt jeg som støpt.
35-40 mil kjører jeg jo bare på en drøy formiddagstur her hjemme. Kjører avgårde i 08:00-tiden og er hjemme i god tid før middag. Helt uanstrengt.
Du legger opp til diskusjonen selv.Nettopp sa du at 2-3 dager med dagsetapper på
80 mil var problemfritt. Nå er tallet 3 dager.
Du blir sikrere og sikrere i din sak, men tallene du legger fram er lite overbevisende,
i likhet med andre forsøk på dokumentere påstandene.![]()
jeg kjenner meg selv best
Begge syklene er veldig gode på hver sine måter, men føler ikke at den jeg har nå sliter meg ut fortere bare fordi det ikke er cruiser. Nermere tvert i mot

Noen av oss er glad i lange dagsetapper, andre vil ikke lengre enn til det lokale gatekjøkkenet. Så blir vanskelig å gi noen preferaser til en som er fersk om hvor langt man kan kjøre pr dag. JEg leker litt selv med tanken på en Nordkapp tur. Og har sett på muligheten for å klare det på 2 dager. Lindesnes Nordkapp er i underkant av 250 mil så det bør kunne gå.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Drammen - nordkapp
Selv liker jeg ikke å kjøre mer enn maks 60 mil om dagen..... starter en tidlig å kjører til solen begynner å gå ned, kan en ta seg tid til flere pauser, stoppe å ta litt bilder og nyte turen..... Men jeg ville lagt opp til 40 mil om dagen. Da gjør det ikke noe om en kjører litt mer eller litt lengre hver dag. Dette vil selvfølgelig bidra til at du kommer over veier underveis du har lyst å kjøre, og har muligheten til å forlenge turen din. Spesielt her på vestlandet er det mange ruter som forlenger dagen med 10 mil, men er helt innafor da du får med deg en langt bedre opplevelse.
Å legge opp til 80 mil om dagen er hodeløst. Da blir det transportkjøring og lite kos. Halve gleden med å kjøre sykkel gjennom vårt vidstrakte land, er nettopp det å kunne ta pauser underveis, nyte veiene og ikke føle stress.
40 x 7 = 280 mil altså 2800 km..... dette er det jeg mener er realistisk og gjør turen langt mer minneverdig enn å kjøre det dobbelte på samme tid!
Å legge opp til 80 mil om dagen er hodeløst. Da blir det transportkjøring og lite kos. Halve gleden med å kjøre sykkel gjennom vårt vidstrakte land, er nettopp det å kunne ta pauser underveis, nyte veiene og ikke føle stress.
40 x 7 = 280 mil altså 2800 km..... dette er det jeg mener er realistisk og gjør turen langt mer minneverdig enn å kjøre det dobbelte på samme tid!

- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Drammen - nordkapp
Joda, er en stund siden det nå, men det skal sies at cruiseren jeg hadde var noe litt eget alikevel. Cruiseren var liksom mer "motorsykkel" i mine øyne. En stor bråkete 1300cc. Men den jeg har nå er jo langt morsommere. Kunne egentlig hatt begge to, men det blir for dyrt synes jeg.Tipper du har fått øynene opp for at også andre typer sykler har sine kvaliteter.![]()

-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Drammen - nordkapp
Ta eksempel Bergen - Ålesund
Straka veien uten for mange stopp og kjedeligste veien er på ca 423 km, som er ca 6 til 6,5 timer avhengig hvordan du treffer på fergene og uten noe særlig stopp uten å fylle drivstoff og noe mat.
vil du da kjøre via sognefjellet, over til Lom, videre til Geiranger så til ålesund, kan du plusse på nesten 200 km og hvertfall legge til 3 - 4 timer.
10 til 11 timer bare i sykkelkjøring.... men noen pauser, som du garantert er nødt å ta for egen komfort. Du har kjørt mye lengre i antall km, men ikke kommet deg noe lengre på turen
Å kjøre slik, tar på... det går greit første og andre dagen, men etter dag 3 osv er det langt lettere å bli stiv i kroppen som igjen krever lengre pauser...
Straka veien uten for mange stopp og kjedeligste veien er på ca 423 km, som er ca 6 til 6,5 timer avhengig hvordan du treffer på fergene og uten noe særlig stopp uten å fylle drivstoff og noe mat.
vil du da kjøre via sognefjellet, over til Lom, videre til Geiranger så til ålesund, kan du plusse på nesten 200 km og hvertfall legge til 3 - 4 timer.
10 til 11 timer bare i sykkelkjøring.... men noen pauser, som du garantert er nødt å ta for egen komfort. Du har kjørt mye lengre i antall km, men ikke kommet deg noe lengre på turen

Å kjøre slik, tar på... det går greit første og andre dagen, men etter dag 3 osv er det langt lettere å bli stiv i kroppen som igjen krever lengre pauser...
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Drammen - nordkapp
Du sier nå: "...Jeg kan jo ikke dokumentere at jeg har kjørt 80 mil eller mer pr. dag i 2-3 dager når jeg ikke har gjort det."Bjerknez skrev:Selv om jeg ikke kjørte 80 mil pr. dag i strekk i snitt så betyr jo ikke det at jeg ikke klarer å kjøre 80 mil pr. dag i 2-3 dager. Dere får jo tro meg eller ikke på det jeg sier, men personlig ser jeg ikke problemet med å kjøre slike strekninger over 2-3 dager. Jeg kan jo ikke dokumentere at jeg har kjørt 80 mil eller mer pr. dag i 2-3 dager når jeg ikke har gjort det. jeg skriver at jeg ut fra denne erfaringen og den lengden jeg kjørte så kunne jeg klart mye mer og demred også 80 mil pr dag i 2-3 dager. Om dere vil tro meg på dette eller ikke er jo en annen sak, men det bryr meg ikke så myegsx750_80 skrev:Bjerknez skrev:Jøss... her må jeg si responsen var stor![]()
Man trenger vel ikke å diskutere så mye mer angående hva jeg klarer og ikke. Er uansett kun meg selv som kan svare på det. 80 mil pr. dag i tre dager i strekk klarer jeg helt uten problemer. At andre sliter mer med å klare det for så være. men jeg anntar at en som er 10 år yngre meg og som er tilsynelatende aktiv samt kjører en splitter ny V-Strom klarer dette fint.
men det skal sies at jeg nok ikke hadde klart denne turen uten ryggstøtte på cruiseren. Men med ryggstøtten så satt jeg som støpt.
35-40 mil kjører jeg jo bare på en drøy formiddagstur her hjemme. Kjører avgårde i 08:00-tiden og er hjemme i god tid før middag. Helt uanstrengt.
Du legger opp til diskusjonen selv.Nettopp sa du at 2-3 dager med dagsetapper på
80 mil var problemfritt. Nå er tallet 3 dager.
Du blir sikrere og sikrere i din sak, men tallene du legger fram er lite overbevisende,
i likhet med andre forsøk på dokumentere påstandene.![]()
jeg kjenner meg selv best
Der kom det.
Flere som har forsøkt å kjøre lange dagsetapper over mange dager nevner det som i
snitt tilsvarer 40 - 60 mil per dag.
Selv kjørte jeg 50 mil i snitt per dag, og synes i ettertid det var for mye. I etterkant
har jeg følelsen av at jeg nesten ikke gjorde annet enn å sitte på sykkelen, i den ferien.
Lengste dagsetappe var på ca 100 mil, fra Paris til langt nord i Tyskland. Brukte hele dagen.
Til tider gikk det i 160 km/t i speedometerfart, og det sammen med en Suzuki GS 750
og en Kawasaki SR 650. De må ha ligget på 8-9000 omdr. / min.
Syntes det var alt annet enn lett. Mye å følge med på..
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
-
- Innlegg: 47
- Registrert: 29 sep 2013, 11:14
- Motorsykkelen din: 2016 Ducati Multistrada 1200S
- Bosted: Rennebu, Sør-Trøndelag
Re: Drammen - nordkapp
Hadde min første mc sesong i 2014 og det ble mange turer, bl.a en tur ned til alpene og middelhavet og hadde heller ikke problemer med å kjøre 70-80 mil på en dag, men hadde ikke den helt store gleden av så lange dagsetapper. Ta heller god tid og finn morsome veier, drikk litt kaffe, nyte utsikten og avslutt dagen ca kl 18, slik at en får tid til en skikkelig middag, litt øl og god hvile til neste dag.
Så min mening er at en uke tur-retur Nordkapp er alt for lite tid :-)
Så min mening er at en uke tur-retur Nordkapp er alt for lite tid :-)
Knut Erik Halgunset
- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Drammen - nordkapp
Dette blir egentlig litt teit å diskutere, så jeg tror vi stopper der
Vi vet best selv hvor mye vi klarer og vi kjenner oss best selv. Noe mer kan jeg ikke si.
Men jeg kan vertfall dokumentere det to av dagene til sommeren, for da skal jeg kjøre til Molde via Sørlandet og det blir ca. 140 mil til sammen med den ruten jeg har lagt opp. Det blir vertfall 70 mil pr. dag i to dager. samt sikkert like langt hjem igjen.

Vi vet best selv hvor mye vi klarer og vi kjenner oss best selv. Noe mer kan jeg ikke si.
Men jeg kan vertfall dokumentere det to av dagene til sommeren, for da skal jeg kjøre til Molde via Sørlandet og det blir ca. 140 mil til sammen med den ruten jeg har lagt opp. Det blir vertfall 70 mil pr. dag i to dager. samt sikkert like langt hjem igjen.

- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Drammen - nordkapp
Det virker som det er ganske individuelt hvor langt man orker før kroppen begynner å plage deg. Jeg har planer om (nesten) den samme turen i sommer, men jeg skipper nordkapp og E6.leif87 skrev:Hei![]()
Er det noen som har kjørt Drammen - Nordkapp - Drammen?
Hvor mange dager trenger man uten om å måtte slite seg helt ut?
Selv merker jeg det godt i baken etter 15 mil, og etter 20 *må* jeg ha en pause. 50 mil om dagen tror jeg er bortimot maks (for min del) om det skal gjentas i flere dager.
Det "ironbutt" skiltet til JohnnyTh deler de ikke ut til amatører..
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Re: Drammen - nordkapp
Min erfaring er at ved å senke farten litt så kan man kjøre lengre. Man blir mye mer sliten av å kjøre fort. Når jeg kjørte ironbutt hadde jeg snittfart på 107km/t de første 100 milene. Høyeste hastighet var riktig nok 213km/t men dette var ikke lenge. Det er alt for slitsomt å kjøre så fort og man bruker for mye bensin, slik at man kaster bort tid på å tanke. Sjeldent jeg var over 170km/t.gsx750_80 skrev:Flere som har forsøkt å kjøre lange dagsetapper over mange dager nevner det som i
snitt tilsvarer 40 - 60 mil per dag.
Selv kjørte jeg 50 mil i snitt per dag, og synes i ettertid det var for mye. I etterkant
har jeg følelsen av at jeg nesten ikke gjorde annet enn å sitte på sykkelen, i den ferien.
Lengste dagsetappe var på ca 100 mil, fra Paris til langt nord i Tyskland. Brukte hele dagen.
Til tider gikk det i 160 km/t i speedometerfart, og det sammen med en Suzuki GS 750
og en Kawasaki SR 650. De må ha ligget på 8-9000 omdr. / min.
Syntes det var alt annet enn lett. Mye å følge med på..
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.