Valg av helhjelm

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Bosted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av Flanker »

Farge har faktisk noe å si for temperaturen når det er varmt og solsteik, det er ihvertfall min erfaring. Jeg kjøper lyse/hvite hjemler både av den grunn, samt at jeg synes hvitt ser bra ut og de syns bedre i trafikken en mørkere farger...

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av mortenolb »

Har planer om å kjøpe GT-Air, men må nok vente til neste sesong pga. sviktende økonomi :knegg

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Bosted: Tysnes

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av Tysnes »

eg kjøpte meg Gt-air i fjor, og er godt nøgd med den. god ventilasjon, og støysvak. Har og en eldre X-lite 602, så eg likte godt. men den støyet mer, og hadde ikkje solvisir. Støy fra hjelmen varierer ofte fra sykkel, til sykkel. dette kommer av type kåpeglass,høyde på fører osv. Men Shoei gt air reknes for å være støysvak. Lykke til med valget :-)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av LordShaft »

Bare så det er sagt....det finnes ikke en hjelm på markedet som er så støysvak at jeg hadde valgt å kjøre uten ørepropper. 1 db til eller fra er stor forskjell....men kjører en uansett med ørepropper så har ikke støy reduksjonen like mye å si... da er synsvinkel, lufting og komfort langt mer å si for min del

Note 4

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av 45316 »

Helt enig! Kjører alltid med ørepropper uansett.

Jeg har mattsort har aldri hatt problemer med at det har blitt for varmt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Tonys
Innlegg: 317
Registrert: 30 okt 2014, 20:19
Motorsykkelen din: Yamaha mt-10
Bosted: Tønsberg

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av Tonys »

Kjørte med musikkpropper en stund, vant til at biler legger seg ut for å gjøre plass til mc.
Men når jeg hadde ambulansen helt oppi ræva sluttet jeg å kjøre med musikk.
Yamaha Mt-10 '17 Ariel Red Hunter 500 37

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av RuneMC »

Er det tett bytrafikk hjelper signalfarge på bilisters oppmerksomhet. Meeen, er blitt for lei den signalgulgrønne selv, så har havnet på hvit med sort stripe. Kontraster hjelper også.
Har Shoei XR-1100 og blir nok til at jeg bytter den i år, den er relativt god/komfortabel men kan bli bedre både mhp støy og lufting. Spesielt bak vindskjerm kan man nesten ikke få en luftig nok hjelm. Visir med pinlock er et must for meg med tanke på dugg når det er kjølig og i regnvær.
Tror visst jeg bør prøve GT Air utifra hva som skrives her...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
DelRey83
Innlegg: 65
Registrert: 26 jan 2015, 21:08
Motorsykkelen din: Suzuki SV650 SA -07
Bosted: Bergen

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av DelRey83 »

Er på utkikk etter hjelm, ser Shoei sine blir godt likt av mange..har alle de sol-innervisir? Er det et must..? Ser for meg at det er en fin ting å ha.
Så er jeg usikker på om jeg skal velge åpne-hjelm eller helhjelm.. any thoughts? :-)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av LordShaft »

Så vidt meg bekjent, er det bare Gt-Air til shoei som har solvisir.... De fleste modellene har ikke dette.

Veldig mange synes dette er en fantastisk greie, og de kan kjøre med klart visir hele tiden (en fordel på kveld, eller tidlig morgen) for ikke å snakke om mørke tunneler som finnes en del av her på vestlandet blandt annet.

Selv kjører jeg med Shoei x-spirit 2 hjelmen (racing) har dark smoke visir, og syns dette er best å kjøre med hele dagen. Det blir litt mørkt om kvelden, og i helt svarte tunneler, men da vipper jeg bare opp visiret og slakker litt på farten. Belyste tunneler er ikke noe problem. Noen vil sikkert hevde noe helt annet, men shoei gt-air er en kjempe hjelm.

Pass bare på at den passer til ditt hode. At den kjennes behagelig når du trør den på nepa, er ikke nok...du må gjerne sitte eller gå rundt med den i 1 time for å kjenne om den presser mot pannen, eller "kulen" på bakhodet. Noen hjelmer er mer ovale, mens andre er mere rund. Du må finne det som stemmer mot hodet ditt :vs

Brukeravatar
Tonys
Innlegg: 317
Registrert: 30 okt 2014, 20:19
Motorsykkelen din: Yamaha mt-10
Bosted: Tønsberg

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av Tonys »

shoei neotec har også solvisir.

ble gt air på meg og er kjempefornøyd.
Yamaha Mt-10 '17 Ariel Red Hunter 500 37

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av RuneMC »

Kjøpte meg jo GT-Air på messa som var.

Pluss for solvisir (det funker veldig bra) og en anelse mindre støy enn XR-1100
Minus for mindre lufting, som gjør at tøystykket under haken evt fjernes for å få mer lufting, noe som igjen gir mer støy enn XR-1100 :doh
(Endel større luftinntak foran munnen hadde fikset dette, så rart de ikke har tatt hensyn til at touring-segmentet ofte har høye vindskjermer.)

Kjører man MC uten høy vindskjerm kan opplevelsen bli annerledes - dvs passe lufting.

Konklusjon - vil ikke kjøpe GT-Air igjen.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Bosted: Telemark

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av LoneRider »

Jeg kjøpte Shark Vision R pga det vide synsfeltet og er fornøyd med denne, men kan styre min begeistring for det innebygde solvisiret, pga av forstyrrende gjenskinn. Vet ikke om dette er et problem på andre hjelmer? I stedet har jeg satt på light tinted pinlock som jeg synes fungerer veldig bra.

Brukeravatar
Tonys
Innlegg: 317
Registrert: 30 okt 2014, 20:19
Motorsykkelen din: Yamaha mt-10
Bosted: Tønsberg

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av Tonys »

RuneMC skrev:Kjøpte meg jo GT-Air på messa som var.

Pluss for solvisir (det funker veldig bra) og en anelse mindre støy enn XR-1100
Minus for mindre lufting, som gjør at tøystykket under haken evt fjernes for å få mer lufting, noe som igjen gir mer støy enn XR-1100 :doh
(Endel større luftinntak foran munnen hadde fikset dette, så rart de ikke har tatt hensyn til at touring-segmentet ofte har høye vindskjermer.)

Kjører man MC uten høy vindskjerm kan opplevelsen bli annerledes - dvs passe lufting.

Konklusjon - vil ikke kjøpe GT-Air igjen.
Jeg kjører sykkel uten kåpe og det blåser i hjelmen min når ventilene er åpne, minimalt med støy synes jeg det også er.
Yamaha Mt-10 '17 Ariel Red Hunter 500 37

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av detvarvondtdet »

Kan anbefale LS2-cr1. Plenty med lufting. Meget lett, og fåes også med solvisir.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=Wcd0aNVHeMY[/video]

http://www.fc-moto.de/LS2-FF396-CR1-Dia ... cgodpGAAew

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av ATWindsor »

LoneRider skrev:Jeg kjøpte Shark Vision R pga det vide synsfeltet og er fornøyd med denne, men kan styre min begeistring for det innebygde solvisiret, pga av forstyrrende gjenskinn. Vet ikke om dette er et problem på andre hjelmer? I stedet har jeg satt på light tinted pinlock som jeg synes fungerer veldig bra.
Synes det virker som de fleste solvisir har relativt laber kvalitet på "Optikken".

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av 45316 »

Er greit fornøyd med solvisiret på min C3, dog blir det "melkehvitt" av og til. Blir borte med en liten vask. Bruker kun vann.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av gorbys »

Lite lufting på GT air? Beklager, uenig. Med ventil under visiret, over visiret og en i bakkant blir det nå jaggu luftig nok for min del. Med og uten skjermsykkel. :-)
Solvisir er topp, har det no og hadde det på min forrige, kjem sannsynligvis ikkje til å kjøpe hjelm uten sålenge eg kjører sykkel...

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av RuneMC »

gorbys skrev:Lite lufting på GT air? Beklager, uenig. Med ventil under visiret, over visiret og en i bakkant blir det nå jaggu luftig nok for min del. Med og uten skjermsykkel. :-)
Solvisir er topp, har det no og hadde det på min forrige, kjem sannsynligvis ikkje til å kjøpe hjelm uten sålenge eg kjører sykkel...
Bak V-Strom skjermen så blir det greit med lufting på toppen (luftstrømmen treffer toppen av hjelmen) - men ikke i luftinntaktet nede. (Både luftinntak og luft-exit er maks åpne på toppen, samt den foran munnen). Jeg sammenligner f.eks. med XR-1100 som har både noe større luftåpning og muligheten til å ha en liten glippe på visiret. Glippen på GT-Air er i praksis omtrent tett (mikro heter den visst) fordi det er lagt opp til mye mindre glippe.
Og når jeg stopper helt opp i trafikken når det er type +3C som jeg har kjørt et par ggr nå så dugger det faktisk - på innsiden av inner-visiret. (Ikke mellom inner-visir og visir) Det har jeg ikke opplevd på XR-1100 (bare litt dugg imellom inner-visir og visiret hvis det ikke har vært satt helt riktig så det holder tett.) Så noe rart er det...

Dvs det er noe a la dette https://netrider.net.au/threads/gt-air- ... es.160222/" onclick="window.open(this.href);return false; men langtfra så ekstremt da...

Har prøvd å klaske på litt Fogtech-væske nå, så får jeg teste når det blir kjøreforhold igjen.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av gorbys »

Hmm, hadde ikkje det problemet når eg kjørte vstrom, men den hadde original skjermen på, det kan kanskje ha noko å seie?

Brukeravatar
DelRey83
Innlegg: 65
Registrert: 26 jan 2015, 21:08
Motorsykkelen din: Suzuki SV650 SA -07
Bosted: Bergen

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av DelRey83 »

Etter en tur på SV`n i går så har jeg bemerket en ting..blir så sliten i nakken! Har en gammel type hjelm(bare lånt) mistenker at det er en billigtype. Håper ny hjelm med lettere vekt og bedre passform vil gjøre det mer komfortabelt.
Hva anbefaler dere i forhold til vekt? Hva er de letteste hjelmene på markedet..? :)

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Bosted: Buskerud

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av hakhap »

DelRey83 skrev:Etter en tur på SV`n i går så har jeg bemerket en ting..blir så sliten i nakken! Har en gammel type hjelm(bare lånt) mistenker at det er en billigtype. Håper ny hjelm med lettere vekt og bedre passform vil gjøre det mer komfortabelt.
Hva anbefaler dere i forhold til vekt? Hva er de letteste hjelmene på markedet..? :)

Har en Marushin 999S på 1050gr men den har ikke solvisir.

Finnes en god del på 1200gr hvis jeg husker korrekt.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av RuneMC »

Har konkludert med at GT Air ikke passer til V-Strom med høy vindskjerm og mye turbulens som treffer toppen av hjelmen. Turbulensen skaper dog mer støy med GT Air enn med XR-1100.
Videre gjør vindskjermen at det ikke kommer nok luft gjennom den lille åpningen foran.

Kjører man naken MC/racer tipper jeg hjelmen skjærer mye mer lydløst gjennom luften samtidig som det blir en passelig mengde luft inn i front.
Det har jeg også delvis fått bekreftet ved å kjøre stående. Litt mindre vindsus fra GT Air enn XR-1100

Har sendt henvendelsen nr 2 til Hof MC nå via epost med spm om de vil refundere hele/deler og bruke den som demo hjelm.
(Ikke svar på første henvendelse via kontaktskjema. Mistenker at det kanskje ikke fungerer...).
Hvis ikke blir det å selge privat med tap...

Etter å ha lest mange forskjellige tester siste uka luter det i retning enten Schubert C3 / S2 (hvis jeg finner noe godt tilbud) eller HJC RPHA Max (flip up) / 10 (helhjelm) som i Webbikeworld's test får store plusspoeng både for "outstanding" lufting og at den er en av hjelmene som har minst støy - men igjen kommer støy alltid an på mange variable. ( http://www.webbikeworld.com/r2/motorcyc ... /rpha-max/ )
Forøvrig en fin liste her over topp 5 når det gjeler lite støy: https://rideapart.com/articles/5-quiete ... ets?page=2
Kort sagt er vel V-Strom'ens turbulens en stress-test for enhver hjelm når det gjelder støy.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av ojda »

DelRey83 skrev:Etter en tur på SV`n i går så har jeg bemerket en ting..blir så sliten i nakken! Har en gammel type hjelm(bare lånt) mistenker at det er en billigtype. Håper ny hjelm med lettere vekt og bedre passform vil gjøre det mer komfortabelt.
Hva anbefaler dere i forhold til vekt? Hva er de letteste hjelmene på markedet..? :)
Vekt på hjelm er ikke til å kimse av, men å gå til det extreme er neppe nødvendig :scratch
Det er ingen tvil om at nakkemuskler trenes opp ved bruk, og takler belastninger bedre etterhvert.
Men når det er sagt, så 1500g +/- er en grei middelvei :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av ojda »

RuneMC skrev:Har konkludert med at GT Air ikke passer til V-Strom med høy vindskjerm og mye turbulens som treffer toppen av hjelmen. Turbulensen skaper dog mer støy med GT Air enn med XR-1100.
Videre gjør vindskjermen at det ikke kommer nok luft gjennom den lille åpningen foran.

Kjører man naken MC/racer tipper jeg hjelmen skjærer mye mer lydløst gjennom luften samtidig som det blir en passelig mengde luft inn i front.
Det har jeg også delvis fått bekreftet ved å kjøre stående. Litt mindre vindsus fra GT Air enn XR-1100

Har sendt henvendelsen nr 2 til Hof MC nå via epost med spm om de vil refundere hele/deler og bruke den som demo hjelm.
(Ikke svar på første henvendelse via kontaktskjema. Mistenker at det kanskje ikke fungerer...).
Hvis ikke blir det å selge privat med tap...

Etter å ha lest mange forskjellige tester siste uka luter det i retning enten Schubert C3 / S2 (hvis jeg finner noe godt tilbud) eller HJC RPHA Max (flip up) / 10 (helhjelm) som i Webbikeworld's test får store plusspoeng både for "outstanding" lufting og at den er en av hjelmene som har minst støy - men igjen kommer støy alltid an på mange variable. ( http://www.webbikeworld.com/r2/motorcyc ... /rpha-max/ )
Forøvrig en fin liste her over topp 5 når det gjeler lite støy: https://rideapart.com/articles/5-quiete ... ets?page=2
Kort sagt er vel V-Strom'ens turbulens en stress-test for enhver hjelm når det gjelder støy.
Takk for at du prøvde ut GT Air for meg RuneMc, så slapp jeg å "kaste" bort
penger på en sånn ;-) Den var nemelig høyaktuell ved neste hjelmbytte (men ikke riktig enda).
Jeg lurer faktisk på om ikke disse flippfront-hjelmene er bedre tilpasset "Touringmennesker"
som deg og meg, med store vindskjermer. Vi takler litt større luftinntak :-)å
Tror jeg ville forsøkt å pratet meg inn på en traid men Shoei Neotec.
Det er sikkert lettere for Hof mc å komme i møte, om din nye hjelm taes med derifra.
Når jeg tenker meg om har en av gutta på jobben faktisk Neotec,
og ikke nok med det. Han har faktisk V-Strom også, tror ikke høyden hans differerer
veldig fra din. Skal høre litt om hans opplevelser av hjelmen på Mandag jeg :prf

P.S. Ett annet tips er: Prøv i butikk, og kjøp på nett. AGM for exsempel har 60 dagers åpent kjøp.
(Sjekk eventuellt at dette gjelder hjelmer også før kjøp) :[-X
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av ojda »

Svar fra Willy fra facebook: Kommer på mandag. Hjelmen fungerer meget bra med tanke på turbulens, dugg og ventilasjon. Noe støy er det, men det tar jeg med musikk evt ørepropper. Kjørte med hjelmen i 0 grader, visir nede hele tiden uten dugg. Heller ikke noe problem i sommer med en varmen som var.

Høyden hans er 183cm. Er vel noe kortere en deg.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Svar