Hansker til vår og høst sesongen/vinterhansker?

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
45316
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Hansker til vår og høst sesongen/vinterhansker?

Legg inn av 45316 »

Veit ikke hvilke hansker dere bruker da, men har da kjørt mine mil under 5 grader. Har dog ikke kjørt i minusgrader. Har aldri vært frossen på fingrene med varmeholker. Berger også overraskende bra uten varmeholker på nåværende sykkel.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kjørte fra Eidsvoll til Fredrikstad på E6 i godt over 100km/t i 2-5 grader (ca. 15 mil) og jeg frøs som pokker (kan skylde meg selv for at jeg undervurderte kulden) men hendene var ikke det værste. Men vi er jo forskjellige. Overkroppen er det første stedet jeg begynner å fryse. Bein og hender går stort sett veldig fint.

Men elektrisk oppvarmbare hansker har jeg hørt mye bra om, og dem varmer jo hele hånden og ikke kun håndflaten.

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

45316 skrev: 07 apr 2019, 21:29 Veit ikke hvilke hansker dere bruker da, men har da kjørt mine mil under 5 grader. Har dog ikke kjørt i minusgrader. Har aldri vært frossen på fingrene med varmeholker. Berger også overraskende bra uten varmeholker på nåværende sykkel.

Det skjer mye når du kommer til rundt nullpunktet. Kjørte med godt forede hansker i begynnelsen, det gikk greit noen mil med temperatur svingende rundt 0. 3-4 minus er uutholdelig etter kun få mil, og da må man finne noe som skjermer godt for vinden. Jeg bruker ikke varme på vinteren, men har pelsforede muffer som jeg trer armene inn i. Kun to morgener jeg hadde tendens til neglsprett da jeg kom på kontoret, da var det 14 og 16 minusgrader. Jeg fryser egentlig ikke andre steder. Har laget en svær alu-skjerm som går til rett over knærne på sykkelen. Borra noen få hull til luftkjøling mellom sylindrene så får litt varme på føtter og legger.

Jeg vet av erfaring at til tross for at du brenner deg på innsiden av håndflaten, så fryser man heftig på oversiden med varmeholker.

Hadde jeg hatt en typ BMW Vintersykkel med ordentlig lading fra en vekselstrømsdynamo hadde jeg nok hatt varme på hele kroppen inkludert visiret.

45316

Legg inn av 45316 »

Kjører ikke under null.Under null har jeg bare erfaring med snøscooter, der sitter man forholdsvis beskyttet slik du gjør på Javan etter tilpassningene dine.

Jeg har som sagt aldri frøset med varmeholker i området 3-5 grader, vær god og varm på hendene. Men da har jeg også brukt ordentlig tykke òg lange hansker.

FreewheelBurning
Motorsykkelen din: XMAX 300

Legg inn av FreewheelBurning »

Jeg fryser alltid på hendene selv med varmeholker. Fryser generelt ofte og over alt, men spesielt på hendene.

45316

Legg inn av 45316 »

Days lønner det seg uten tvil å gå for Fredriks forslag!

Brukeravatar
Geiroe
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)

Legg inn av Geiroe »

Kan ikke huske jeg frøs noe spesielt på fingrene, da jeg pendla ca. 4,5 mil ned mot 0 grader, med fora skinnhansker. Derimot da jeg kjørte avisa på morgenen med lettsykkel, ned mot -30 med polvotter, det var kaldt, så kaldt at det ble vanskelig å puste, når man kom opp i litt fart. Nå har jeg fått leddgikt, så jeg kjører ikke når det er kaldt.
Gore-tex hansker er vel ikke vindtette, så du fryser vel lettere pga det.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg kjørte BMW til jobb idag. 3 mil og 2 varmegrader. Forede hansker. Ikke neglsprett-kaldt, men føltes ubehagelig. Når jeg vet jeg skal kjøre langt flere dager kliner jeg til og setter på kåpebreddingen tilsvarende K1200GT/Politi-versjon. Det hjelper utrolig mot fartsvind mot hendene.

Å fryse er ikke bra. Det kan gi ledd-problemer senere, gikt og slikt svineri.

Zerocool1984
Motorsykkelen din: under opplæring

Legg inn av Zerocool1984 »

Det ble BMW pro winter hansker :)

Svar