Hvordan skal ABS virke?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
tagesk
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Kontakt:

Re: Hvordan skal ABS virke?

Legg inn av tagesk »

Bjerknez skrev: Jada, den er sikkert grei og ha når man først trenger den, men jeg tror nok ikke det hadde ødelagt en sesong for meg hvis eneste mulighet var å kjøre en sykkel uten ABS.
Det aller, aller beste med ABS er at man ikke merker noe til det før man trenger det.
I motsetning til en redningsvest, for eksempel.

Jeg har blitt reddet av ABS på min gamle R1150GS og av antispinn på min nyere R1200GS.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Voksen
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Legg inn av Voksen »

Bjerknez skrev:Jeg har ikke hatt lappen på mc så lenge, men har ennå til gode å blir reddet av ABS. Jeg kan ikek engang huske at den har slått in på noen av de tre syklene jeg har hatt...ennå.

Jada, den er sikkert grei og ha når man først trenger den, men jeg tror nok ikke det hadde ødelagt en sesong for meg hvis eneste mulighet var å kjøre en sykkel uten ABS.

Men uansett bra at dere skrev dette i kontrakten, selv om du allikevel tapte noen tusen på ettermontert utstyr.
Har hverken hatt bruk for ABS, reservedekk, sikkhetsbelte etc på mange år, men det er jo den ene ganga en trenger det da.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Voksen skrev:
Bjerknez skrev:Jeg har ikke hatt lappen på mc så lenge, men har ennå til gode å blir reddet av ABS. Jeg kan ikek engang huske at den har slått in på noen av de tre syklene jeg har hatt...ennå.

Jada, den er sikkert grei og ha når man først trenger den, men jeg tror nok ikke det hadde ødelagt en sesong for meg hvis eneste mulighet var å kjøre en sykkel uten ABS.

Men uansett bra at dere skrev dette i kontrakten, selv om du allikevel tapte noen tusen på ettermontert utstyr.
Har hverken hatt bruk for ABS, reservedekk, sikkhetsbelte etc på mange år, men det er jo den ene ganga en trenger det da.
Ja, som jeg også skrev :thumleft

Men om jeg hadde vektlagt dette veldig ved kjøp av sykkel er jeg usikker på. Jeg hadde nok ikke valgt bort en sykkel som jeg hadde lyst på bare grunnet mangel av ABS. :thumleft

SverreOlsen
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660

Legg inn av SverreOlsen »

tagesk skrev:
Bjerknez skrev: Jada, den er sikkert grei og ha når man først trenger den, men jeg tror nok ikke det hadde ødelagt en sesong for meg hvis eneste mulighet var å kjøre en sykkel uten ABS.
Det aller, aller beste med ABS er at man ikke merker noe til det før man trenger det.
I motsetning til en redningsvest, for eksempel.

Jeg har blitt reddet av ABS på min gamle R1150GS og av antispinn på min nyere R1200GS.

[TaSK]
Hvordan fungerer antispinn på sykkel? Mister en noe effekt på det?

Voksen
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Legg inn av Voksen »

Når en spinner så er det fordi at veigrepet er mindre enn motorkraften. Måten å slutte å spinne på er å redusere motorkraften slik at veigrepet gjenvinnes. Da mister du jo motoreffekten i det øyeblikket, men under vanlig kjøring så mister du ikke effekt.
Innen motorsport har jo antispinn vært brukt, også til å jukse med for å komme raskere frem enn konkurrentene.

SverreOlsen
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660

Legg inn av SverreOlsen »

Voksen skrev:Når en spinner så er det fordi at veigrepet er mindre enn motorkraften. Måten å slutte å spinne på er å redusere motorkraften slik at veigrepet gjenvinnes. Da mister du jo motoreffekten i det øyeblikket, men under vanlig kjøring så mister du ikke effekt.
Innen motorsport har jo antispinn vært brukt, også til å jukse med for å komme raskere frem enn konkurrentene.
Såpass, er det helst større dyrere tur sykler så har antispinn eller begynner det å bli normalt i forskjellige klasser? En kan slå det av/på som en vill da akk så med bil? :-)

Brukeravatar
gorbys
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Legg inn av gorbys »

Begynner å bli vanlig på de fleste nyere sykler. På noen kan det slåes av på noen ikke

Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk

Svar