Vegtrafikkloven sier at man skal vise hensyn. Jeg synes ikke de som sykler 2 i bredden (når de er bare 2 stykker) viser hensyn. Pluss at de lager dårligere marginer både for seg selv og vi som skal kjøre forbi.Reodor Felgen skrev:Jeg forstår ikke svaret Lordshaft. Vegtrafikkloven definerer en tråsykkel som kjøretøy og av den grunn har man samme lovverk og rettigheter som mopedister, mc-førere og bilister. Jeg forstår godt at førere av 2-hjulinger med og uten motor vil ha en drøy meter i sikkerhetsavstand fra passerende kjøretøy.
I eksempelet to i bredden og rundt en sving i 80-sonen ser jeg for meg at jeg vil instinktivt forsøke å kjøre utenom. Kommer det da en bil imot så er det jeg som må betale prisen. Holder de seg istedet vanlig nært høyre siden så er det ingen problem å kjøre forbi med MC fordi jeg har nok aksjonsrom og marginer innenfor kjørefeltet mitt.
Men ja, det er forskjeller på syklister også. Ser det når jeg kjører opp gamle Lierbakkene. Da er det noen få som kjører i kjørebanen i 5km/t. Ingen problem å kjøre forbi på MC da pga at de er enkeltvis. Resten - majoriteten - kjører i 5km/t på gangveien rett ved siden av istedenfor.
Noen av de som kjører 2 i bredden hører også når det kommer MC og legger seg da på enkeltrekke. Det er bra, da viser de hensyn

Men så har du de som "står på krava" (ikke viser hensyn) og de fortsetter 2 eller 3 i bredden uansett.
Det virker som om syklistene (ihvertfall kondomdress-typene) vil at alle andre skal vise hensyn til dem, men at de selv ikke trenger vise hensyn til noen.
Ellers håper jeg terrengsykling blir mer "in". Drev litt med det og det er jo flott trening og mye sikrere enn langs landeveien.