Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Forum for fulleffekt tung-MC
Nuffelita
Innlegg: 25
Registrert: 16 mai 2015, 20:33
Motorsykkelen din: Suzuki gsr 600 2006 modell

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av Nuffelita »

DrGreve skrev:Jeg skal ikke påberope meg å være noen ekspert, men min erfaring er at helsynt olje gir mer klunk enn for eksempel delsynt og den som gir minst klunk er esterbasert delsynt. Motul 5100 og Silkolene Comp4 er de jeg har best erfaring med.
Nå skal det nevnes at det ikke er noe feil med helsynt og den er mer enn bra nok for motoren, men jeg har en teori om at oljefilmen er en anelse tynnere og dermed litt mer klunk, altså litt mer mekanisk støy :)
Hei :) det visste jeg ikke .

Jeg bruker castrol power1 del syntetisk 10w-40 , da jeg alltid har brukt det å hørt at det er en god olje å bruke på min sykkel å sikkert fler sykler , har veldig liten peiling på olje vet bare at det er veldig viktig , å skifter den med filter 1 til kanskje 2 ganger i året .

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av mortenolb »

Har du hatt sykkelen lenge, eller akkurat kjøpt den? Sånn i forhold til om klunkinga er noe som har blitt mer av. :P :p

Nuffelita
Innlegg: 25
Registrert: 16 mai 2015, 20:33
Motorsykkelen din: Suzuki gsr 600 2006 modell

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av Nuffelita »

mortenolb skrev:Har du hatt sykkelen lenge, eller akkurat kjøpt den? Sånn i forhold til om klunkinga er noe som har blitt mer av. :P :p



Har hatt sykkelen i 1 og 6 måneder ca så ikke så lenge , har ikke tatt meg tid til førerkortet før i år , men har øvelses kjørt med den mye å har nå lappen å merker da at jeg legger merke til ting litt mer . Men som jeg vet har den klunke lyden alltid vært der , har ikke blitt mindre eller mer av den , bare alltid vært der liksom , men har ikke brydd meg noe om det før jeg begynte å kjøre på egenhånd heh :p

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av mortenolb »

Ja, da er det nok helt normalt!

Nuffelita
Innlegg: 25
Registrert: 16 mai 2015, 20:33
Motorsykkelen din: Suzuki gsr 600 2006 modell

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av Nuffelita »

Ja får håpe på det :) .

Men her en dag hadde jeg sykkelen oppe på ei depo støtte til bakhjulet , satt da sykkelen i 1 gir å hjulet gikk rundt men så tok jeg inn clutchen å det fortsatte å gå rundt syntes det var merkelig , for måtte litt kraft til for at jeg kunne stoppe hjulet fra å gå rundt med clutchen inne vel å merke , er det normalt ??( må bare legge til at clutch wiren er ikke for stram eller for slakk) . Men uten om det står den på bakken så drar ikke sykkelen eller noe med clutchen inne å i 1 gir , å jeg kan trille den frem og tilbake med sykkelen i gir med clutchen inne . Men må jo si som jeg har sagt synes sykkelen er god å kjøre ikke noe problemer bare det med den klunkinga opp og ned i gir , men kan vel bli litt bedre på fart , turtall å valg av gir :) . Kanskje det gjør det noe bedre :)

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av ejs »

Nuffelita skrev:Ja får håpe på det :) .

Men her en dag hadde jeg sykkelen oppe på ei depo støtte til bakhjulet , satt da sykkelen i 1 gir å hjulet gikk rundt men så tok jeg inn clutchen å det fortsatte å gå rundt syntes det var merkelig , for måtte litt kraft til for at jeg kunne stoppe hjulet fra å gå rundt med clutchen inne vel å merke , er det normalt ??( må bare legge til at clutch wiren er ikke for stram eller for slakk) . Men uten om det står den på bakken så drar ikke sykkelen eller noe med clutchen inne å i 1 gir , å jeg kan trille den frem og tilbake med sykkelen i gir med clutchen inne . Men må jo si som jeg har sagt synes sykkelen er god å kjøre ikke noe problemer bare det med den klunkinga opp og ned i gir , men kan vel bli litt bedre på fart , turtall å valg av gir :) . Kanskje det gjør det noe bedre :)
Det er vanlig at hjulet sviver slik som du beskriver det. Clutch som er i olje "wet clutch".
Clutchen består av -lameller og stålskiver annenhvert.
Ytterst er det ei fjærbelastet trykkplate.Den presser sammen lameller og skiver.
-trykker du inn clutch hendelen, da drar du trykkplata vekk fra lammell, skiver.
olja vil fremdeles lage litt friksjon mellom lameller og stålplatene, Det er clutch draget som du kjenner.
(litt converter prinsipp)
Tørr clutcher har mindre av dette. (Moto Guzzi, Ducati, BMW) :-)å
If it ain't broke, I'll break it.

Toven

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av Toven »

Bare ikke finn på å rense/smøre kjedet med sykkelen i gir på depotstøtta :prf :P :p

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av gorbys »

Sålenge ikkje sykkelen reiser avgårde med clutchen inne er du safe ;-) har opplevd det og på en med feiljustert clutch.
Men det du beskriver er helt innafor, hatt tre Suzuki og alle lager et lite klakk når en legger inn et annet gir. Kjørte forsåvidt opp på en gsr 600 og, artig sykkel, ikkje vær redd for å la den surre på litt høgt turtall, det er der en slik liten motor trives. Veldig greit å ikkje ligge på for lavt turtall i lav fart, blir plutselig mange gir som skal ned om du må nødbremse og i motsatt fall om du må stikke av fort så har du null krefter tilgjengelig i forhold til om du hadde ligget i 2-3 gir. :-)

Nuffelita
Innlegg: 25
Registrert: 16 mai 2015, 20:33
Motorsykkelen din: Suzuki gsr 600 2006 modell

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av Nuffelita »

tusen takk for svar og info folkens !


skjønner nå mer , og lært mye nye ting om hvordan ting fungerer : )

takk skal dere ha !

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av ojda »

Har ikke så mye med sykkelen din, eller klunking å gjøre.
Men Nuffelita??? Har du Nuffe? :-k :vs
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av Bjerknez »

Toven skrev:Bare ikke finn på å rense/smøre kjedet med sykkelen i gir på depotstøtta :prf :P :p
Det har fristet meg mange ganger! :-# :x :redface
Men smart er det jo så klart ikke =;

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av Haymaker »

Nå kjører jeg en Suzuki GSR selv, og den lyden er helt normal :-)
Det er en tydelig "klunk" fra N til 1. Det er også merkbart fra 1. til 2. gir mellom 4-8000 rpm.
Gjennom de andre girene høres svært lite.

Ved rolig bykjøring girer jeg gjerne fra 1.-2. når farta er rundt 28-30 km/t.
Da er lyden så og si ikke-eksisterende.
Sånn ellers må du bare gi den turtall! Det er da sykkelen trives :thumleft

Nuffelita
Innlegg: 25
Registrert: 16 mai 2015, 20:33
Motorsykkelen din: Suzuki gsr 600 2006 modell

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av Nuffelita »

ojda skrev:Har ikke så mye med sykkelen din, eller klunking å gjøre.
Men Nuffelita??? Har du Nuffe? :-k :vs


hehe ikke spør meg hvordan jeg kom på det bruker navnet for vet det ikke selv hehe :p

nuffe ???? hva mener du med nuffe ? hehe

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av Jompa »

Bjerknez skrev:
Toven skrev:Bare ikke finn på å rense/smøre kjedet med sykkelen i gir på depotstøtta :prf :P :p
Det har fristet meg mange ganger! :-# :x :redface
Men smart er det jo så klart ikke =;
Hvorfor ikke ?
Går ikke det like bra som når man gjør det med sykkeln stående på hovedstøtta ( hvis man har hovedstøtte ) ??
Bare å passe fingrene,vel.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Toven

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av Toven »

Jompa skrev:
Bjerknez skrev:
Toven skrev:Bare ikke finn på å rense/smøre kjedet med sykkelen i gir på depotstøtta :prf :P :p
Det har fristet meg mange ganger! :-# :x :redface
Men smart er det jo så klart ikke =;
Hvorfor ikke ?
Går ikke det like bra som når man gjør det med sykkeln stående på hovedstøtta ( hvis man har hovedstøtte ) ??
Bare å passe fingrene,vel.
Greit å ikke være helt grønn før man gjør det ihvertfall :P :p

Men ja, alle sin metode

Nuffelita
Innlegg: 25
Registrert: 16 mai 2015, 20:33
Motorsykkelen din: Suzuki gsr 600 2006 modell

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av Nuffelita »

Haymaker skrev:Nå kjører jeg en Suzuki GSR selv, og den lyden er helt normal :-)
Det er en tydelig "klunk" fra N til 1. Det er også merkbart fra 1. til 2. gir mellom 4-8000 rpm.
Gjennom de andre girene høres svært lite.

Ved rolig bykjøring girer jeg gjerne fra 1.-2. når farta er rundt 28-30 km/t.
Da er lyden så og si ikke-eksisterende.
Sånn ellers må du bare gi den turtall! Det er da sykkelen trives :thumleft


hei : ) har merket at det blir mindre nå da jeg har prøvet å bruke turtallet mer , men helt klart klunk fra N ned til 1 gir , og 1 til 2 gir , og veldig lite gjennom de andre girene som du sier men girer ikke så ofte nå i lav fart, eller som jeg gjorde før jeg spurte dere : ) . har prød å revmatche ved nedgiring for morro skyld men er ikke så enkelt som jeg trodde hehe :p

morro at du kjører gsr selv :D hvilke modell/år har du ? :)

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av Haymaker »

Jeg kjører selv en 07-mod.
Men det er ørsmå forskjeller på 06-08. ABS er vel en av få endringer.

Liker den sykkelen godt :thumleft

Nuffelita
Innlegg: 25
Registrert: 16 mai 2015, 20:33
Motorsykkelen din: Suzuki gsr 600 2006 modell

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av Nuffelita »

Toven skrev:
Jompa skrev:
Bjerknez skrev:
Toven skrev:Bare ikke finn på å rense/smøre kjedet med sykkelen i gir på depotstøtta :prf :P :p
Det har fristet meg mange ganger! :-# :x :redface
Men smart er det jo så klart ikke =;
Hvorfor ikke ?
Går ikke det like bra som når man gjør det med sykkeln stående på hovedstøtta ( hvis man har hovedstøtte ) ??
Bare å passe fingrene,vel.
Greit å ikke være helt grønn før man gjør det ihvertfall :P :p

Men ja, alle sin metode

hehe litt off topic men hva bruker dere til å rense/smøre kjedet , jeg bruker WD-40 til begge deler , er det greit å bruke ?

Nuffelita
Innlegg: 25
Registrert: 16 mai 2015, 20:33
Motorsykkelen din: Suzuki gsr 600 2006 modell

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av Nuffelita »

Haymaker skrev:Jeg kjører selv en 07-mod.
Men det er ørsmå forskjeller på 06-08. ABS er vel en av få endringer.

Liker den sykkelen godt :thumleft

ja har lest noe om at noen kom med abs .


liker gsr`en veldig godt selv , husker at det var vel noe av det eneste jeg ville ha , syntes den var/er skikkelig tøff :)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av mortenolb »

Revmatching tar litt tid å få inn, ja. Blir noen rykk når du gir for mye :p

Wd40 er vel strengt tatt ikke kjedesmøring, men det gjør vel noe nytte så lenge du gjør det relativt ofte. Selv bruker jeg motul sin kjedespray og er fornøyd med den. De har også kommet med en slags paste som jeg tenker å prøve. Skal visst bli mindre griseri. LordShaft og Toven har muligens noe erfaring med den de kan vise til.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av LordShaft »

Jeg bruker denne til å smøre kjedet mitt :thumleft

[video]https://www.youtube.com/watch?v=sv3Fp4wYetk[/video]

WD40 ville jeg ikke brukt til kjede smøring. Da hadde jeg heller brukt sagolje til motorsag eller lignende. Dette griser noe helt jævlig. Det skvetter av og sauser ned bakfelgen din.
Jeg har prøvd mange forskjellige kjedesmøringer. Motul er definitivt den jeg mener er best. Den gir antydning til gris på felgen. Holder godt, men må gjøres helt rent pga det samler seg støv og skit i den en og annen gang i løpet av sesongen.

Kjører jeg mye i regn, smører jeg hver 500km... kjører jeg bare i finevær smører jeg hver 1000 :thumleft
Selv om det kan virke som denne chain paste'en holder betydlig lengre enn når jeg brukte spray. så mulig jeg blir å strekke smøringen til hver 1500

Toven

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av Toven »

Må arrestere deg der Lord'n, har aldri eller i liten grad fått gris utover felgen med wd40 :[-(
Prøvde kjedesprayen til biltema og en annen merkesak jeg har - f*en for no møkk.

Men det ser bra ut med Motul C5 foreløpig. Greit å slippe å skulle smøre så ofte også, som man burde gjøre om man velger wd40. Ikke noe problem sånn sett, bare den er tynn og burde ofte smøres. Dette kan jo diskuteres i mange år men... :roll

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av LordShaft »

Ingen ting å arrestere... jeg prøvde å bruke wd40 som smøremiddel til kjede. Ingen god erfaring her.

Note4

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av mortenolb »

Etter jeg hadde rensa kjedet, gått tom for rensesprayen, og gikk over til wd-40, så var det wd-40 på bakfelgen etter at jeg kjørte til jobb, men igjen så er jo det bare å tørke bort uten at det gjør noe annet enn å kanskje gjøre felgen litt renere :knegg

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Suzuki gsr 2006 modell girskifte

Legg inn av ojda »

Nuffelita skrev:
ojda skrev:Har ikke så mye med sykkelen din, eller klunking å gjøre.
Men Nuffelita??? Har du Nuffe? :-k :vs


hehe ikke spør meg hvordan jeg kom på det bruker navnet for vet det ikke selv hehe :p

nuffe ???? hva mener du med nuffe ? hehe
Sorry, så ikke at du ga respons på spørsmålet mitt :redface
Nuffe er populærnavnet på Newfounlandshund :-)
Men da trekker jeg slutningen at du slettes ikke har en slik hund :P :p
Ikke jeg heller lenger, men vi har hatt to, som tilsammen levde i 23 år.
En fantastisk rase som man aldrig får helt ut av hue om man engang har eid en :roll

[img]http://i1200.photobucket.com/albums/bb3 ... fdhx0m.jpg[/img]
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Svar