Det var da faan å pirkete du var da

Hehe noen ganger så har jeg vært nødt til å kjøre som en idiot for å unngå dem altså kjøre fort og være riktig på høgget,best å komme seg forbi og bli kvitt demsimpson skrev:Men alle rogalendinger kjører som tullinger og lager kø.
Uansett om det er øst, vest eller nord
simpson skrev:Men alle rogalendinger kjører som tullinger og lager kø.
Uansett om det er øst, vest eller nord
Rottenikken skrev:..helt sant....vi gjør aaaaldri feil
Hva er ikke korrekt? Jeg fortalte bare hva som står i artikkelen.Fjeldern skrev:Det er faktisk ikke helt korrekt. Tyskland har flere år hatt mindre ulykker per kjørte km enn det Norge har hatt. Men når det først er ulykker på motorveiene i Tyskland, har dem ofte større omfang, grunnet mye mer trafikk på veiene, og høyere hastigheter. De siste åra har det jo vært noen ganske store ulykker på motorveiene i Tyskland, som da noen ungdommer tente på noen dekk under ei bro, som endte med en enorm kjedekollisjon.jhn skrev:Men til tross for tyskernes eminente adferd i trafikken, har de langt flere dødsfall i trafikken enn vi har. Hvorfor?AJ skrev:Interessant refleksjon, som har mye for seg.Elolz skrev:[snip]Hvorfor? Bilkjøring er noe de er stolte av, de vier hele sin oppmerksomhet til det. De sitter ikke å tukler med mobilen eller fokuserer på alt annet enn kjøringen. Skal de spise så stopper de, de sitter ikke i bilen og gafler i seg mat med gaffel/skjei i ene hånden mens de kjører. Akkurat der har vi nordmenn mye å lære.
Liker tanken om at bilkjøring er en ferdighet man kan knytte stolthet til . Nettopp ved å vise hva god kjøreferdighet kan gjøre for å bidra til å trygge rammer og god smidighet for at alle skal kunne komme effektivt og trygt fram til bestemmelsestedene.
På motorveiene øker dødstallene.
Hvorfor?
Bortsett fra bedre matvaner, har ikke tyskerne såå mye å lære oss.
Det er vel bare et par land i Europa som har bedre statistikk enn oss.
Og alle i Europa har ihvertfall noe å lære de aller fleste i Norge om kjøring på motorvei. Dra til f.eks. Sverige, og se om det er noen som ligger å lunker i venstre kjørefelt der uten grunn. Hvis det er noen som gjør det, så er det så og si alltid en norske på ferie i Sverige. Og svenskene får jo klager på kjøringen sin av både dansker og tyskere på dette dem også..
Men generelt har Norge veldig få ulykker, da spesielt tatt i betrakning i forhold til antall innbyggere. Sverige, Danmark og Storbritania er vel de landa som ligger nærmest oss, om jeg ikke husker helt feil. Per kjørte kilometer ligger vi derimot en del lengre ned, eller har ihvertfall gjort det før.
Det finnes forskjellige ulykkesstatistikker, utifra antall personer i landet, antall biler på veien, og antall kilometer kjørt i året. Så Norge kommer ikke så bra ut av f.eks. ulykker per kjørte kilometer, i tillegg til at det er stor variasjon år for år. Per kjørte kilomter var ihvertfall Tyskland tryggere enn oss sist jeg sjekket statistikken, så da kan det hende vi har en del å lære fra Tyskland alikevel. På motorveien, som noen andre nevnte her, er det heller ikke mange ulykker fremfor landevei, så det også sier jo litt. I tillegg til at dem har MYE bedre motorveivaner enn oss, og mye bedre veier generelt.jhn skrev:Hva er ikke korrekt? Jeg fortalte bare hva som står i artikkelen.Fjeldern skrev:Det er faktisk ikke helt korrekt. Tyskland har flere år hatt mindre ulykker per kjørte km enn det Norge har hatt. Men når det først er ulykker på motorveiene i Tyskland, har dem ofte større omfang, grunnet mye mer trafikk på veiene, og høyere hastigheter. De siste åra har det jo vært noen ganske store ulykker på motorveiene i Tyskland, som da noen ungdommer tente på noen dekk under ei bro, som endte med en enorm kjedekollisjon.jhn skrev:Men til tross for tyskernes eminente adferd i trafikken, har de langt flere dødsfall i trafikken enn vi har. Hvorfor?AJ skrev:Interessant refleksjon, som har mye for seg.Elolz skrev:[snip]Hvorfor? Bilkjøring er noe de er stolte av, de vier hele sin oppmerksomhet til det. De sitter ikke å tukler med mobilen eller fokuserer på alt annet enn kjøringen. Skal de spise så stopper de, de sitter ikke i bilen og gafler i seg mat med gaffel/skjei i ene hånden mens de kjører. Akkurat der har vi nordmenn mye å lære.
Liker tanken om at bilkjøring er en ferdighet man kan knytte stolthet til . Nettopp ved å vise hva god kjøreferdighet kan gjøre for å bidra til å trygge rammer og god smidighet for at alle skal kunne komme effektivt og trygt fram til bestemmelsestedene.
På motorveiene øker dødstallene.
Hvorfor?
Bortsett fra bedre matvaner, har ikke tyskerne såå mye å lære oss.
Det er vel bare et par land i Europa som har bedre statistikk enn oss.
Og alle i Europa har ihvertfall noe å lære de aller fleste i Norge om kjøring på motorvei. Dra til f.eks. Sverige, og se om det er noen som ligger å lunker i venstre kjørefelt der uten grunn. Hvis det er noen som gjør det, så er det så og si alltid en norske på ferie i Sverige. Og svenskene får jo klager på kjøringen sin av både dansker og tyskere på dette dem også..
Men generelt har Norge veldig få ulykker, da spesielt tatt i betrakning i forhold til antall innbyggere. Sverige, Danmark og Storbritania er vel de landa som ligger nærmest oss, om jeg ikke husker helt feil. Per kjørte kilometer ligger vi derimot en del lengre ned, eller har ihvertfall gjort det før.
Malta hadde færrest drepte i 2012, GB lå som nr 2, Norge nr 3 og Tyskland litt lengere bak.
Sverige, Danmark og Finland melom Norge og Tyskland
http://www.klikk.no/motor/bil/article849356.ece
Når det gjelder motorvei-kjøring kan sikkert nordmenn lære litt av de fleste ... det er vel naturlig. Akkurat som de fleste kan lære litt vinter-kjøring av norske landeveisryttere.
Men motorvei er vel stort sett de tryggeste veiene .... i alle land.
Jeg ser det er flere som sier ting som "Men generelt har Norge veldig få ulykker, da spesielt tatt i betrakning i forhold til antall innbyggere." og lignende.
Det er vel ingen andre måter å se på dette på enn i forhold til innbyggertall?
Jeg har ikke sett de statistikkene du prater om, har du noen å vise til? Men uansett ... vi ligger vel relativt godt plassert på alle statistikker.Fjeldern skrev:Det finnes forskjellige ulykkesstatistikker, utifra antall personer i landet, antall biler på veien, og antall kilometer kjørt i året. Så Norge kommer ikke så bra ut av f.eks. ulykker per kjørte kilometer, i tillegg til at det er stor variasjon år for år. Per kjørte kilomter var ihvertfall Tyskland tryggere enn oss sist jeg sjekket statistikken, så da kan det hende vi har en del å lære fra Tyskland alikevel. På motorveien, som noen andre nevnte her, er det heller ikke mange ulykker fremfor landevei, så det også sier jo litt. I tillegg til at dem har MYE bedre motorveivaner enn oss, og mye bedre veier generelt.jhn skrev:Hva er ikke korrekt? Jeg fortalte bare hva som står i artikkelen.Fjeldern skrev:Det er faktisk ikke helt korrekt. Tyskland har flere år hatt mindre ulykker per kjørte km enn det Norge har hatt. Men når det først er ulykker på motorveiene i Tyskland, har dem ofte større omfang, grunnet mye mer trafikk på veiene, og høyere hastigheter. De siste åra har det jo vært noen ganske store ulykker på motorveiene i Tyskland, som da noen ungdommer tente på noen dekk under ei bro, som endte med en enorm kjedekollisjon.jhn skrev:Men til tross for tyskernes eminente adferd i trafikken, har de langt flere dødsfall i trafikken enn vi har. Hvorfor?AJ skrev:Interessant refleksjon, som har mye for seg.Elolz skrev:[snip]Hvorfor? Bilkjøring er noe de er stolte av, de vier hele sin oppmerksomhet til det. De sitter ikke å tukler med mobilen eller fokuserer på alt annet enn kjøringen. Skal de spise så stopper de, de sitter ikke i bilen og gafler i seg mat med gaffel/skjei i ene hånden mens de kjører. Akkurat der har vi nordmenn mye å lære.
Liker tanken om at bilkjøring er en ferdighet man kan knytte stolthet til . Nettopp ved å vise hva god kjøreferdighet kan gjøre for å bidra til å trygge rammer og god smidighet for at alle skal kunne komme effektivt og trygt fram til bestemmelsestedene.
På motorveiene øker dødstallene.
Hvorfor?
Bortsett fra bedre matvaner, har ikke tyskerne såå mye å lære oss.
Det er vel bare et par land i Europa som har bedre statistikk enn oss.
Og alle i Europa har ihvertfall noe å lære de aller fleste i Norge om kjøring på motorvei. Dra til f.eks. Sverige, og se om det er noen som ligger å lunker i venstre kjørefelt der uten grunn. Hvis det er noen som gjør det, så er det så og si alltid en norske på ferie i Sverige. Og svenskene får jo klager på kjøringen sin av både dansker og tyskere på dette dem også..
Men generelt har Norge veldig få ulykker, da spesielt tatt i betrakning i forhold til antall innbyggere. Sverige, Danmark og Storbritania er vel de landa som ligger nærmest oss, om jeg ikke husker helt feil. Per kjørte kilometer ligger vi derimot en del lengre ned, eller har ihvertfall gjort det før.
Malta hadde færrest drepte i 2012, GB lå som nr 2, Norge nr 3 og Tyskland litt lengere bak.
Sverige, Danmark og Finland melom Norge og Tyskland
http://www.klikk.no/motor/bil/article849356.ece
Når det gjelder motorvei-kjøring kan sikkert nordmenn lære litt av de fleste ... det er vel naturlig. Akkurat som de fleste kan lære litt vinter-kjøring av norske landeveisryttere.
Men motorvei er vel stort sett de tryggeste veiene .... i alle land.
Jeg ser det er flere som sier ting som "Men generelt har Norge veldig få ulykker, da spesielt tatt i betrakning i forhold til antall innbyggere." og lignende.
Det er vel ingen andre måter å se på dette på enn i forhold til innbyggertall?
Norge er et land hvor hastigheter ikke står i forhold til forholdene mange steder. Samme med en del stoppskilt her... Nå er det faktisk satt ned til 30 i ei 50 sone her, som burde ha vært 30 hele tiden.
80 sona mellom Charlottenberg og Kongsvinger kan jeg skrive nesten ei bok om, da spesielt at dem ville ha gjennomsnittsmåling. Samme hvordan dem snur og vender på det, vil den gjennomsnittsmålingen øke antall dødsulykker på strekka, bare pågrunn av hvordan Vegvesenet, og andre etater i andre land, måler antall ulykker, 2 år før fartskameraet kom opp, mot alle etter på. Alt over 0 vil være en økning. Og det er en strekke som har hatt en del selvmord mot lastebiler, som er utgangspunktet til at deler av strekka til å begynne med ble 80 istedet for 90.
Og enda, med alle disse, som oftest, for lave hastighetene, så har vi mange ulykker per kjørte kilometer, i forhold til land som Tyskland, som har mye høyere hastigheter. Så da må dem jo ha mye å lære os norske.
jhn skrev: Jeg har ikke sett de statistikkene du prater om, har du noen å vise til? Men uansett ... vi ligger vel relativt godt plassert på alle statistikker.
Jeg har ligget bak så mange tyskere på norske landeveier, at jeg tviler på at de kan lære oss så veldig mye om kjøring på norske landeveier. De kan sikkert lære oss om motorveikjøring, og Indere og andre asiater kan lære oss om rushtids-kjøring og lanesplitting o.l
Men du sier at Norge er et land hvor hastigheter ikke står i forhold til forholdene mange steder ... er ikke det et lite paradoks at vi klager over lave fartsgrenser, og henviser til f.eks. Sverige hvor de har litt høyere fartsgrenser ... og veier tilpasset fartsgrensene, samtidig som vi klager over dårlige veier ... og henviser til Sverige med bedre veier
Kanskje fartsgrensene og forholdene er like godt tilpasset hverandre i Norge som i Sverige?
Fant forresten en artikkel fra 2013 som sier at vi er det landet som kjører mest i Europa.
Hvordan blir det da i forhold til dødsfall pr kjørte km?
http://www.dagsavisen.no/innenriks/vi-e ... g-1.293964
Ikke har de oljepenger - men bedre veier og bedre vedlikeholdte veier. Høyere fartsgrenser og mer logisk bruk av fartssoner for lav fart. I Norge er det gått inflasjon i fartsdumper og jojo-fartsgrenser med 60-40-60-40-osv pga merkelige regler om at fotgjengeroverganger må være opphøyet og ha 40 km/t fartsgrense fordi kjørekompetansen antas være så lav at ingen sjåfører respekterer en fotgjengerovergang i 60-sone (!)Et vanlig mål for ulykkesrisiko er å se på antall trafikkdrepte per 100 000 innbyggere. I 2014 var det 2,9 omkomne per 100 000 innbyggere i Norge. Dette er noe høyere enn i Sverige, men lavere enn i Danmark og Finland, som hadde henholdsvis 3,3 og 4,1 omkomne per 100 000 innbyggere.
De tallene som har vært nevnt er eldre enn 2014. Vi har vel ligget foran Sverige en del år ... om jeg ikke husker feil. Uavhengig av om vi teller dødsfall pr innbygger eller pr kjørte km.RuneMC skrev:Er det ikke mer relevant å se på Sverige? (Og husk også at 2014 var et år med historisk lav rekord i Norge. Snitt over noen år hadde gitt et bedre bilde.)
http://www.ssb.no/vtu/Ikke har de oljepenger - men bedre veier og bedre vedlikeholdte veier. Høyere fartsgrenser og mer logisk bruk av fartssoner for lav fart. I Norge er det gått inflasjon i fartsdumper og jojo-fartsgrenser med 60-40-60-40-osv pga merkelige regler om at fotgjengeroverganger må være opphøyet og ha 40 km/t fartsgrense fordi kjørekompetansen antas være så lav at ingen sjåfører respekterer en fotgjengerovergang i 60-sone (!)Et vanlig mål for ulykkesrisiko er å se på antall trafikkdrepte per 100 000 innbyggere. I 2014 var det 2,9 omkomne per 100 000 innbyggere i Norge. Dette er noe høyere enn i Sverige, men lavere enn i Danmark og Finland, som hadde henholdsvis 3,3 og 4,1 omkomne per 100 000 innbyggere.
Sier ikke at det ikke er sånn statistikken er i dag, men den må jo ha forandret seg ganske mye, med tanke på at den siden jeg linket, bare for noen år siden viste at Tyskland var bedre enn oss pr kjørte kilometer. Artikkelen som ble linket som sier at nordmenn kjører mest, nevner jo også at i omtrent samtlige andre land har kilometeren gått ned, mens i Norge har den økt.Voksen skrev:Men da Fjeldern må en vel kunne konkludere med at Tyskland har vesentlig flere drepte i trafikken hvert pr million innbyggere og at nordmannen i tillegg tilbakelegger flere kilometer i trafikken hvert år enn tyskeren?
Ja statistikker forandrer seg fra år til år, men ikke veldig mye.
Vi nord i Europa er vel de minst aggresive sjåførerene i verden. Snakket med blant annet øst-europere og spanjoler, som ikke skjønner hvordan vi kommer oss frem noen sted. Hadde man kjørt så "pinglete" i andre land, så hadde ingen kommet inn i ei rundkjøring eller igjennom et eneste kryss. Men dette er vel kanskje et mer landlig problem det der med å ikke kunne bestemme seg.jhn skrev: De tallene som har vært nevnt er eldre enn 2014. Vi har vel ligget foran Sverige en del år ... om jeg ikke husker feil. Uavhengig av om vi teller dødsfall pr innbygger eller pr kjørte km.
"Oljepenger" ... det er vel ikke noe argument for noen ting?
Problemet med norske veier er at de ble bygd før oljepengene.
Jeg tror ikke norske veimyndigheter er så mye verre enn sine europeiske kollegaer. Jeg har kjørt på veier som har gale fartsgrenser i våre naboland også. Og dårlig dekke
Jeg tror du må bevege deg i et område som myndighetene har bestemt seg for plage litt ekstra, for denne inflasjonen merker ikke jeg noe til.
Mange av disse fartsdumpene kommer jo etter ønske fra beboere, etter å ha sett at folk ikke respekterer fartsgrenser og trafikkregler forøvrig. Så om det er ekstra ille der du ferdes daglig, er kanskje du en av årsakene til disse dumpene og jo-jo fartsgrensene?
Har du kanskje kjørt deg litt fast? Jeg synes du har vært litt i overkant kritisk til norske veier, veimyndigheter og trafikanter ... men ikke til deg selv og de andre medlemmene her inne ... der er adferden selvfølgelig upåklagelig
Fartsdumper og gangfelt og andre fotgjenger-vennlige greier plager meg overhodet ikke ... tvert i mot.
Jeg har både foreldre og barnebarn som har stor nytte av disse plagsomme anordningene.
Jeg har ikke kjørt så mye i utlandet, bortsett fra Danmark, Sverige og Finland ... den største forskjellen ser jeg ikke på veistandarden eller på farta, men på adferden til trafikantene.
Nordmenn virker mere aggressive og mindre lovlydige enn våre naboer, jeg har også hørt utlendinger som mener dette ... kanskje vi rett og slett har de veiene og den fartsgrensene vi fortjener og behersker?
Der har du knekt kodenRuneMC skrev:
En annen ting - har dere tenkt over at grunnent til at det er flere ulykker i nabolandene kan være fordi flere nordmenn ferierer der ?![]()
Nå er du ikke alvorlig Rune, er du vel? Det er alvorlig mange tyske, franske, italienske, spanske og div øst-europeiske turister som farter langs norske veier, og alle disse ligger bak oss på statistikken ... kan vi da regne med at statistikken vår egentlig kunne vært mye bedre uten alle disse turistene? At vi skulle vært plassert enda høyere opp på lista?Voksen skrev:Der har du knekt kodenRuneMC skrev:
En annen ting - har dere tenkt over at grunnent til at det er flere ulykker i nabolandene kan være fordi flere nordmenn ferierer der ?![]()
![]()
Det er jo ingen utlendiger som fører hverken vogntog eller bil som forulykker noe som helst her i landet, så da gjør de det sikkert ikke hjemme heller.
RuneMC skrev:@jhn - nei, poenget mitt var å illustrere at statistikk kan tolkes på veldig mange måter. Den fulle sannheten finner man ikke før man ser på hver enkelt sak.
Ja, det sies så ... men jeg mener man kan velge å kun forholde seg til det statistikken faktisk sier noe om.RuneMC skrev:@jhn - nei, poenget mitt var å illustrere at statistikk kan tolkes på veldig mange måter. Den fulle sannheten finner man ikke før man ser på hver enkelt sak.
Nei, de gjør ikke det. Det er vel ikke stor grunn til å tro at ikke utvekslingen er rettferdig?RuneMC skrev:Vel tallene sier ingenting om hvor mange utenlandske sjåfører som inngår i statistikken direkte (drepte) eller indirekte (forårsaket dødsfall)..
Vet ikke hvordan det påvirker statistikken, men vi er jo et lite land med forholdsvis mange svensker ... så kaanskje de påvirker negativt. Eller kanskje det utlignes av nordmenn som er i Sverige og råkjører? Hvem vet?RuneMC skrev: http://www.gp.se/motor/1.2657466-norska ... a-bilister => 1/3 av fartsovertredelser er svensker => hvis vi tar tesen om at fart er hovedårsak til drepte => er det virkelig en klar sammenheng?.
Isåfall er det slik at norske bilister er enda bedre enn tallene indikerer?.
Ja, det er logisk med høyere fartsgrenser på bedre veier ... og motsatt? Har vi logiske fartsgrenser?RuneMC skrev: Kan en slik andel utenlandske bilister påvirke statistikken negativt så er det ganske sannsynlig at den påvirker statistikken i Tyskland også - som vel må være et av de største gjennomfartslandene i EU (!)
Men, eksakt hva som ligger bak tallene er det ikke mulig å si. (Er det varierende kjøreopplæring, er det veistandard, er det fart?) Dermed kan vi heller ikke konkludere bastant med at farten er det viktigste ift ulykker. Jeg har kjørt i Sverige og Danmark og føler at veiene der er tryggere, at fartsgrensene (med høyere fart) er mer logiske. Trafikken flyter bedre. Jeg synes vedlikeholdet i nabolandene er bedre og kjøper som sagt ikke argumentet at det er så mye dyrere/vanskeligere i Norge - det synes mer å skorte på gjennomføringsevne og evne til nasjonal planlegging.