Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
E-strom
Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
Kontakt:

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av E-strom »

PiaP skrev:I Trondheim har vi/vegvesenet ingen egen kjøregård... [klipp]...
Forslag til kveldstur med kjøregårdsøvelser:
- gammelveien til Orkanger
- gratis lån av øvingsbane for MC (så lenge du ønsker)
- evt. is/kaffe
- retur via Svorkmo/Ånøya

Har kjørt denne runden flere ganger - bærre lækkert :prf
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

ATWindsor
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Legg inn av ATWindsor »

Må innrømme at jeg synes krypkjøringsløypa fortsatt er litt stress etter å ha kjørt noen år, men det av henger veldig av sykkelen er min erfaring, med en streetfighter-aktig sak er det lett, med en sportsykkel er det vanskelig (synes jeg)

Brukeravatar
PiaP
Motorsykkelen din: Harley-Davidson sportster 1200, 1994

Legg inn av PiaP »

E-strom skrev:
PiaP skrev:I Trondheim har vi/vegvesenet ingen egen kjøregård... [klipp]...
Forslag til kveldstur med kjøregårdsøvelser:
- gammelveien til Orkanger
- gratis lån av øvingsbane for MC (så lenge du ønsker)
- evt. is/kaffe
- retur via Svorkmo/Ånøya

Har kjørt denne runden flere ganger - bærre lækkert :prf

Hvor er den øvingsbanen for MC på orkanger da?
Bruker å ta noen turer rundt Klæbu, Svean, Hyttfossen - kjekt om man vil kjøre svinger. Men gammelveien til Orkanger er kjekk ja :-)
If you follow all the rules you miss all the fun
- K. Hepburn

Brukeravatar
chrkor
Motorsykkelen din: BMW F 850 GS 2021

Legg inn av chrkor »

Jeg fant to forskjellige målsatte tegninger, så det er muligens ikke så rart ikke alle kjenner igjen andres oppkjøring. Men i praksis har begge de samme momentene innen for samme mål. Men helt ulikt den garasje vendinga jeg hadde når jeg kjørte opp i 1900 og steinalder. :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

xavi0n
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Legg inn av xavi0n »

Er dette krypkjøringsøvelse som praktiseres ved oppkjøring?
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
oivindg
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

xavi0n skrev:Er dette krypkjøringsøvelse som praktiseres ved oppkjøring?
Den første tegningen var den jeg kjørte i fjor.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

mortenyas
Motorsykkelen din: Honda CB600F Hornet
Kontakt:

Legg inn av mortenyas »

Her har du de fleste øvelsene om du ennå trenger dem :twothumbs:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Du er ikke mann før du klarer og temme en hissig motorsykkel! :twothumbs:

SilverSmurfer
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Legg inn av SilverSmurfer »

mortenyas skrev: 04 apr 2021, 18:46 Her har du de fleste øvelsene om du ennå trenger dem :twothumbs:
Vakkert! Veldig god tegning du hadde der.

Kaarela
Motorsykkelen din: Yamaha XSR 700

Legg inn av Kaarela »

Takk for deling av skissene, disse gjør det lettere å trene på egen hånd. Litt merkelig at de er så vanskelig å finne tak i.

Jeg fikk forøvrig høre at de nå har fjernet kjegle nr 4 på krypeøvelsen, og kjøregårdene i Oslo-området har også satt de opp med kun 3 nå

xavi0n

Legg inn av xavi0n »

Merkelig, kjører selv opp nå og kjegle nr 4 er enda her i tromsø, oppkjøring den 4 jeg

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Garasjen kan nok være utfordrende. Min sykkel er såpass lang at jeg må legge den kraftig ned for å brekke den rundt. På FZ6en jeg hadde på oppkjøring var det bare å vri huet helt rundt til utgangen, dra full lock på styret og krype rundt. Her synes jeg det er perfekt å stabilisere med forbremsen når man har full lock på styret. Det får sykkelen til å vippe og hjelpe deg med balansen.

Vet mange digger bakbrems. Det funker overhodet ikke på meg. Jeg bruker heller styreutslag og forbrems. Føler at man kjemper i to retninger når man bruker bakbrems og gasser samtidig. Lett clutch og gassbruk og litt touching på frambremsen og det går som en lek. Så kan man heller konsentrere seg om å sitte riktig og ha tæra på fothvilerne.

Kan gjerne tørrtrene på tråsykkel først. Er akkurat det samme.

xavi0n

Legg inn av xavi0n »

Synes slalomen mellom kjegler er værst jeg, er det noe jeg stryker på om en uke så et det akkurat det!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

xavi0n skrev:Synes slalomen mellom kjegler er værst jeg, er det noe jeg stryker på om en uke så et det akkurat det!
Pushteknikk (kontrastyring) jevn fart og høyt blikk så er dette enkelt. Med en gang du begynner å fokusere på de nærmeste kjeglene blir det hele ganske stakkato og urytmisk. Kjeglene ser du i sidesynet, se rett fram og forbi kjeglene.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk

arilds
Motorsykkelen din: Z900RS

Legg inn av arilds »

Kjørte opp (med 4 kjegler ) sist september. Hadde 1 feilfri kjøring først, men på siste fikk jeg den ikke på riktig side
av 4. kjegla. Kjørte for sakte, rett og slett. Lot vær å forsøke, og passerte i krypfart på feil side. Jeg tror ikke det
ble tillagt så mye vekt. Det viktige er kanskje å få vist at du har litt kontroll på clutch'en. Jeg tror for øvrig at jeg i så
lav hastighet ikke brukte kontrastyring, mer en type vektoverføring som er vist i denne videoen:
https://www.youtube.com/watch?v=WPjJW0afKuw .
I alle fall i garasje-firkanten gjorde jeg det på den måten, og syntes da det var god plass.
Tror kanskje det er trykket på indre foten som hjelper til, når du flytter vekt over til ytre side.
Bare ikke se ned, da mister du lett balansen.

Synes for øvrig han har mange bra videoer : https://www.youtube.com/c/BrakeMagazine/videos
og så er det deilig med litt britisk engelsk som avveksling fra alt det amerikanske!

Lykke til, alle som skal kjøre opp.

Leoparden
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 900 GT Pro (21)

Legg inn av Leoparden »

xavi0n

Legg inn av xavi0n »

Fikk bekreftet fra kjørelærer ubder langkjøring i dag at de er gått over til 3kjegler på oppkjøring, men trener enda med 4

Brukeravatar
127Tom
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG

Re: Krypkjøring

Legg inn av 127Tom »

kjellv skrev: 27 mai 2021, 07:44
xavi0n skrev:Synes slalomen mellom kjegler er værst jeg, er det noe jeg stryker på om en uke så et det akkurat det!
Pushteknikk (kontrastyring) jevn fart og høyt blikk så er dette enkelt. Med en gang du begynner å fokusere på de nærmeste kjeglene blir det hele ganske stakkato og urytmisk. Kjeglene ser du i sidesynet, se rett fram og forbi kjeglene.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Bruker ikke push-teknikk eller kontrastyring på disse øvelsene her. Da hadde du gått på trynet i såfall :lol
Vanlig styring ved så lave hastigheter.

Brukeravatar
FredrikE24

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg begynner ikke en u-sving med min sykkel i ganghastighet uten å kontrastyre. Er jo ikke bare å vri styret i retningen man skal og la det stå til. Bedre å la sykkelen gjøre jobben.

Skal jeg snu venstre begynner jeg med et push på venstre holke. Så kommer sykkelen og styret legger seg over mot venstre. Så kan jeg velge å bremse dette med å forhindre styret å gå mot venstre, ev. bremse litt med forbrems for å reise sykkelen litt gjennom kurven.

Så joda. Kontrastyring gjelder også her.
Sist redigert av FredrikE24 den 30 mai 2021, 23:21, redigert 1 gang totalt.

xavi0n

Legg inn av xavi0n »

Usikker på om jeg klarer å forklare hvordan jeg har finnet ut det funker for meg, men blir på en måte å kontrastyre å la sykkelen "falle" inn i sving for så å "fange" den med styreutslag

Brukeravatar
FredrikE24

Legg inn av FredrikE24 »

xavi0n skrev: 30 mai 2021, 23:20 Usikker på om jeg klarer å forklare hvordan jeg har finnet ut det funker for meg, men blir på en måte å kontrastyre å la sykkelen "falle" inn i sving for så å "fange" den med styreutslag
Riktig

xavi0n

Legg inn av xavi0n »

Hadde en ahaopplevelse når det kom til usving, reduserer radiusen på svingen kraftig med bare å leve sykkelen litt over

Brukeravatar
FredrikE24

Legg inn av FredrikE24 »

Ja, det gjør susen det! Kan ofte være effektivt å ikke bli med sykkelen ned, men heller sitte på siden av salen rett opp og ned.

På skolesykkelen kunne jeg akkurat kjøre sykkelen rundt i «lodd». Var bare å starte den med kontrastyring, begrense nedlegg med å legge styret helt over og balansere med forbremsen hele veien rundt. På den måten gikk det så sakte man ville med utmerket balanse.

På egen sykkel er det umulig uten å legge sykkelen godt ned med fullt styreutslag og jevn fart. Det blir litt sånn at det enten går, eller så går det ikke. Ikke helt optimalt om garasjen faktisk hadde hatt vegger. Men akselavstand er lang.

Leoparden
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 900 GT Pro (21)

Legg inn av Leoparden »

Jeg forstår ikke dette med kontrastyring i gangfart. Det har jeg aldri tenkt at kunne fungere engang. For det er på krypkjøringen dere snakker om kontrastyringen? Gjør dere det mellom de 4 kjeglene også da?

Brukeravatar
127Tom

Legg inn av 127Tom »

FredrikE24 skrev: 30 mai 2021, 23:18 Jeg begynner ikke en u-sving med min sykkel i ganghastighet uten å kontrastyre. Er jo ikke bare å vri styret i retningen man skal og la det stå til. Bedre å la sykkelen gjøre jobben.

Skal jeg snu venstre begynner jeg med et push på venstre holke. Så kommer sykkelen og styret legger seg over mot venstre. Så kan jeg velge å bremse dette med å forhindre styret å gå mot venstre, ev. bremse litt med forbrems for å reise sykkelen litt gjennom kurven.

Du kontrastyrer ALDRI i lav hastighet. Du lener sykkelen over og svinger den retningen du vil sykkelen skal svinge.
Når du kommer opp i høyere hastighet (varierer litt fra sykkel til sykkel) så må du bruke push / kontra styring, altså du dytter på styret fremover den retningen du vil svinge = vil du svinge til høyre, dytter du på høyre styre.

Enkelt forklart = Alle MC førere bruker kontrastyring når de kjører vanlig. Alle MC førere bruker handle bar steering når de kjører sakte / krypkjøring.

Se den videoen her. Handlebar steering vs contra steering. Her både forklares det og vises:

Brukeravatar
127Tom

Legg inn av 127Tom »

127Tom skrev: 31 mai 2021, 00:50
FredrikE24 skrev: 30 mai 2021, 23:18 Jeg begynner ikke en u-sving med min sykkel i ganghastighet uten å kontrastyre. Er jo ikke bare å vri styret i retningen man skal og la det stå til. Bedre å la sykkelen gjøre jobben.

Du kontrastyrer ALDRI i lav hastighet. Du lener sykkelen over og svinger den retningen du vil sykkelen skal svinge.
Når du kommer opp i høyere hastighet (varierer litt fra sykkel til sykkel) så må du bruke push / kontra styring, altså du dytter på styret fremover den retningen du vil svinge = vil du svinge til høyre, dytter du på høyre styre.

Du vet ordet "Contra" betyr "against; opposite"? Skulle likt å sett deg styre styret mot høyre og skulle tatt en venstre u sving i krypkjøring :lol
Du hadde deisa rett i bakken. Det er en grunn til det heter contra styring ;)

Enkelt forklart = Alle MC førere bruker kontrastyring når de kjører vanlig. Alle MC førere bruker handle bar steering når de kjører sakte / krypkjøring. Det gjør man naturlig, ellers hadde man deisa rett i bakken eller kjørt utfor.

Se den videoen her. Handlebar steering vs contra steering. Her både forklares det og vises:

Svar