Side 2 av 2
Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?
Lagt inn: 06 jul 2015, 22:43
av LordShaft
Se om du finner klipp på YouTube av vind tunneler hvor de tester vind motstand. Så er det ikke veldig vanskelig å forstå hva hensikten er. Men mange viser ikke noen form for effekt før du krysser et tall på nåla som tilbyr deg relativt lang periode uten førerkort i Norge.
Note4
Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?
Lagt inn: 06 jul 2015, 22:54
av Voodoodoo
Av og til kjører jeg litt fort med Hayabusa'n og en skjønner poenget med vindskjerm når en stikker huet over kanten i 290. Der blåser det så hue omtrent blir rivi av skuldrene...
Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?
Lagt inn: 07 jul 2015, 00:13
av jhn
ATWindsor skrev:Så hva er konklusjonen egentlig, hva slags skjerm bør jeg gå for om jeg skal ha en til en nakensykkel som jeg skal skru på om jeg skal på lange turer?
Konklusjonen må vel være at du må prøve deg fram? Jeg var en stund innom et dedikert v-strom forum hvor dette ble diskutert i det lange og det breie ... mange hevdet å ha funnet Løsningen. Alle forskjellige, og ingen virket for de andre.
Speil og blinklys og handguards ble fjernet og snudd og vendt på ... noen laget div flaps og spoilere og fandens oldemor.
Det virker som de fleste er mest fornøyd med Madstad bracket og MRA vario screen ... selv om ikke det heller hjelper alle. Og denne evige diskusjonen gjaldt bare v-strom, så når du ikke er mere spesifikk enn "naken sykkel" blir det vel umulig?

... kanskje bortsett fra ... på shadowen hadde jeg en sånn stor typisk stygg cruiser-skjerm, på langtur ... den var 100 % effektiv, det var som bak frontruta på bussen
Etter noen timer i stormen driter man gjerne i hvordan sykkelen ser ut, bare man får fred for vinden
Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?
Lagt inn: 07 jul 2015, 08:16
av ATWindsor
jhn skrev:ATWindsor skrev:Så hva er konklusjonen egentlig, hva slags skjerm bør jeg gå for om jeg skal ha en til en nakensykkel som jeg skal skru på om jeg skal på lange turer?
Konklusjonen må vel være at du må prøve deg fram? Jeg var en stund innom et dedikert v-strom forum hvor dette ble diskutert i det lange og det breie ... mange hevdet å ha funnet Løsningen. Alle forskjellige, og ingen virket for de andre.
Speil og blinklys og handguards ble fjernet og snudd og vendt på ... noen laget div flaps og spoilere og fandens oldemor.
Det virker som de fleste er mest fornøyd med Madstad bracket og MRA vario screen ... selv om ikke det heller hjelper alle. Og denne evige diskusjonen gjaldt bare v-strom, så når du ikke er mere spesifikk enn "naken sykkel" blir det vel umulig?

... kanskje bortsett fra ... på shadowen hadde jeg en sånn stor typisk stygg cruiser-skjerm, på langtur ... den var 100 % effektiv, det var som bak frontruta på bussen
Etter noen timer i stormen driter man gjerne i hvordan sykkelen ser ut, bare man får fred for vinden
Er jo litt kjipt å måtte kjøpe skjermer for titusenvis før man finner noe bra da. Hva er en typisk "cruiser-skjerm" da? Er de veldig høye de da? Som nevnt, de høye skjermene jeg har prøvd lager egentlig bare mer bråk.
Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?
Lagt inn: 07 jul 2015, 14:51
av jhn
ATWindsor skrev:jhn skrev:ATWindsor skrev:Så hva er konklusjonen egentlig, hva slags skjerm bør jeg gå for om jeg skal ha en til en nakensykkel som jeg skal skru på om jeg skal på lange turer?
Konklusjonen må vel være at du må prøve deg fram? Jeg var en stund innom et dedikert v-strom forum hvor dette ble diskutert i det lange og det breie ... mange hevdet å ha funnet Løsningen. Alle forskjellige, og ingen virket for de andre.
Speil og blinklys og handguards ble fjernet og snudd og vendt på ... noen laget div flaps og spoilere og fandens oldemor.
Det virker som de fleste er mest fornøyd med Madstad bracket og MRA vario screen ... selv om ikke det heller hjelper alle. Og denne evige diskusjonen gjaldt bare v-strom, så når du ikke er mere spesifikk enn "naken sykkel" blir det vel umulig?

... kanskje bortsett fra ... på shadowen hadde jeg en sånn stor typisk stygg cruiser-skjerm, på langtur ... den var 100 % effektiv, det var som bak frontruta på bussen
Etter noen timer i stormen driter man gjerne i hvordan sykkelen ser ut, bare man får fred for vinden
Er jo litt kjipt å måtte kjøpe skjermer for titusenvis før man finner noe bra da. Hva er en typisk "cruiser-skjerm" da? Er de veldig høye de da? Som nevnt, de høye skjermene jeg har prøvd lager egentlig bare mer bråk.
Ja, det er kjipt, men for mange er det visst eneste muligheten til å løse problemet.

Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?
Lagt inn: 07 jul 2015, 23:10
av Tonys
Jeg liker at det blåser litt, dvs å få luftstrømmen rett under hjelmen, slik at det ikke støyer så mye.
Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?
Lagt inn: 19 jul 2015, 20:11
av Svein
Hadde langtur denne uka fra Oslo til Tromsø.Kjører en xj900 med original skjerm.Fyllte visiret med mygg på kort tid,men synest at vindstrømmen ikke traff hjelmen noe særlig.
Det jeg reagerte på var bobiler og trailere.Det ble klin umulig å holde hodet i ro når man lå bak dem.
Har egentlig lyst å prøve en høyere skjerm for å slippe fluer og dritt.
Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?
Lagt inn: 20 jul 2015, 02:39
av norse900
Jeg har en MRA-skjerm til samme sykkel. Skjermen er bra den, men laget dessverre Hekkans mye turbulens i toppventilen på Schubert hjelmen min. Det ble en runde på båndsaga, og nå har jeg også et avkapp til spoiler om jeg skulle få lyst på det... Lik ble det etterpå, og resultatet er jeg storfornøyd med


Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?
Lagt inn: 20 jul 2015, 11:05
av biker7
Vindskjermen skal jo selvfølgelig skjerme for vind, slik navnet tilsier. Men turbulens kan ofte bli et problem er min erfaring. Hadde feks. en Triumph Daytona 955i som var bygd om til naken/SpeedTriple. På denne var det satt på en "mini-touring-skjerm", ca.20-25cm høy. Denne skjermet nok noe mot vind, regn etc, men gjorde at vinden traff meg midt i hjelmen og det ble ukomfortabelt med mye vindstøy ved normal kjørestilling. Min høyde er forøvrig 182cm. Plukket derfor av denne skjermen, og laget en mini-skjerm av et gammelt, sotet visir jeg hadde. Da traff vinden meg i brysthøyde, og det ble mye bedre. På min nåværende ZX12R satt det Double-Bubble skjerm ved kjøp. Funker fint når du kan legge deg langflat på tanken, uten tankveske montert, og "cruise" i 200-300km/t

Det er jo dette de er laget for. Men ved normal sittestilling så treffer vinden meg midt i hjelmen. Så derfor bestilte jeg en litt lavere "kina-skjerm". Med denne montert så treffer vinden meg i bryst/hals-høyde ved normal sittestilling, og turbulens og vindstøy blir mindre. :-)
Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?
Lagt inn: 30 jul 2015, 18:09
av tagesk
På 12GS, som på 1150GS, er avstanden fra kroppen og frem til vindskjermen ganske lang. Det skyldes at det er st (godt) stykke fra
vinskjermen til styret, og at man sitter oppreist med armene foran seg.
Lommen av vindstille som vindskjermen lager (pløyer i luften, kan man si), den har akkurat begyne å lukke seg når man kommer til kroppen.
For normale sjåfører (la oss si opp til 180) vil likevel ha hodet og kroppen i le for vinden.
Vi som ikke er så kortvokste, vi får hodet opp i turbulensen.
På bildet (tatt på Valdresflye 1. mai i år) ser du en "dings" fra Touratec. Den løfter vinden akkurat nok til at turbulensen går over hodet mitt.
Jeg brukte den på R1150GS og nå på R12GS-A.
Når det er mer enn 30 i skyggen, som nå, tar jeg den av nettopp for å få vind på hjelmen slik at luftingen fungerer.
[TaSK]
Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?
Lagt inn: 30 jul 2015, 18:20
av Bjerknez
Kjørte min gamle Cruiser med vindskjermen på EN gang. Aldri mer! Er jo pokker meg livsfarlig å kjøre i regnvær med denne, spesielt hvis det er mørkt i tillegg.
Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?
Lagt inn: 30 jul 2015, 19:39
av RuneMC
Etter å ha kontemplert videre på det opprinnelige spørsmålet, har jeg kommet fram til at den ideelle vindskjermens primære oppgave er å skape en lydisolerende og insektsavvisende "boble" rundt hodet. Samtidig bør den tillate en jevn, ren luftstrøm uten turbulens - slik at luftingen i hjelmen fungerer optimalt og man får en fartsfølelse.
Noe slikt finnes p.t. ikke, og tror heller ikke det løses via tradisjonelle konstruksjoner - så mulig vi må avvente framtiden her ... kraftfelt a la Star Trek kanskje
"Scotty beam me up!" 